Divine sa for siden:
Femtenåringen sliter med matteleksen, og vi voksne er til null hjelp. :o
Hvordan regner man ut prosenten i stykker som Hvor mange prosent er 68 av 400?
< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?
Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.
Divine sa for siden:
Femtenåringen sliter med matteleksen, og vi voksne er til null hjelp. :o
Hvordan regner man ut prosenten i stykker som Hvor mange prosent er 68 av 400?
Katta sa for siden:
68/400*100
Pelen sa for siden:
68/400=0,17
17 %
Isbjørn sa for siden:
400X:100=68
4X=68
X=68:4
X=17
Eller er jeg på bærtur?
Divine sa for siden:
OK, så er det 400 delt på 100 = 4. Deretter 68 delt på 4 = 17.
Ja?
Isbjørn sa for siden:
Ja :)
Divine sa for siden:
Jeg svarte før jeg så svaret ditt, Isbjørn, så da stemmer vel det jeg skrev. :lettet:
Pelen sa for siden:
Nei, ikke 400/100
68/400=0,17
0,17*100 for å få prosent (som jo en en hundredel)= 17 %
Pelen sa for siden:
Altså, om du regner på den måten så blir det riktig, men jeg syns det er en mer kranglete måte å regne det på.Jeg gjetter at de bruker min og Kattas måte i skolen om man ikke driver med ligninger.
Divine sa for siden:
Ja, det var en litt krøkkete måte. Men det var den eneste måten vi fant det ut på.
Men din måte var jo veldig enkel, da. :)
Da lærte Divine-familien noe nytt i dag også.
Isbjørn sa for siden:
Er det ikke lettere å få eleven til å ha grunnligningen til prosent inne, så kan man putte inn X der den trengs? Det var slik jeg klarte å regne ut dette stykket. Hurtigutregningen husket jeg ikke.
Pelen sa for siden:
Om man er vant ved ligninger så kan det selvsagt være det. Men jeg tror neppe det er måten man lærer prosentregning på til å begynne med. Men det er jo rimelig mange år siden jeg lærte det på skolen.mkj sa for siden:
Det gjelder jo å regne sånn at det blir logisk det er jo eneste måten man kanskje kan finne ut hvorfor det er sånn, og kanskje til og med huske hvordan det regnes ut neste gang. Så derfor synes jeg du skal se på Pelen sin måte å regne på!
Jeg har prøvd å forstå hvorfor så mange mennesker synes prosentregning er vanskelig, for det er virkelig utbredt at folk ikke kan dette - og det er jo virkelig noe ALLE egentlig har bruk for. De bruker den %-knappen på kalkulatoren og skjønner egentlig ikke noe av hva de egentlig regner ut. Og det er jo helt håpløst med prosentregning om du ikke skjønner hva du regner prosentene av. Men jeg har enda ikke forstått hvorfor dette er den store bøygen for så mange. Jeg tenker at det må ha med 'matematikk-sperre' og kanskje at det har blitt dårlig forklart for dem.
daffy sa for siden:
Slik lærte vi det på skolen. Det du skal regne prosent av i nenveren (nederst) i brøken. Ganger du med 100 i telleren får du ut prosent i svaret:
(68*100)/400=17%
Elisabet sa for siden:
Jeg tar 68 ganger 100 delt på 400=17. Det synes jeg er enkleste måten og regne % på i alle fall som ikke er noe mattegeni med ukjente faktorer.
apan sa for siden:
Dette er lettere hvis man har en god grunnforståelse og synes likninger er greit. Hvis ikke, vil denne måten bli helt umulig. Jeg løste alltid med likning selv, men jeg er/var glad i matte.
Jeg lærer alltid mine elever å tenke 68 av 400, ja det er 68/400, og så må man gange med 100 for å gjøre om til prosent. Mange middels/svake elever kan lære dette, men de ville aldri lært det med likning.
Divine sa for siden:
Jeg er ganske svak i matte, og savnet alltid grunnleggende forklaringer på ting. Ligninger skjønner jeg fremdeles ingenting av.
Isbjørn sa for siden:
Jeg er født i 1970, så det er jo evigheter siden jeg lærte dette. Sikkert andre og lurere utregningsmåter nå?
Isbjørn sa for siden:
Jeg var god i matte på ungdomsskolen og elsket ligninger. Sikkert derfor jeg synes ligningsmetoden er best :)
Pelen sa for siden:
Divine. Mitt triks gjennom årene er å tenke på hva man skal regne prosent av det vil si det opprinnelige.. I ditt eksempel er det Hvor mange prosent er 68 av 400? Dermed skal 400 stå etter bråktegnet. 68/400 og siden må man ta ganger 100 for å få prosent.
Om eksemplet er: Hvor mye har kronen økt? Den er nå 6,90 og den var 6,00. Opprinnelig så var den 6,00 så 6,00 skal stå etter bråktegnet. Det er økningen vi vil vite og den er 6,90-6,00=0,90. Dermed blir det 0,90/6,00 = 0,15. Og så tar vi det ganger 100 og får 15 %. Selv gjør jeg som regel i ovenstående eksempel på følgende måte. Jeg tar 6,90/6,00 og får 1,15 og så fjerner jeg 1 og får 0,15 og da blir det 15 %. Men det siste gjør jeg jo bare i hodet mitt.
apan sa for siden:
Ja, jeg tipper det. Jeg liker den som sagt best selv også, men jeg viser den aldri til noen elever med mindre de selv har startet på den måten.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.