Vi må kjøpe bil, og både mannen og jeg er fullstendige bilnoviser. Ingen av oss har eid bil før, men mannen har i det minste lappen. :knegg: Vi har faren min som konsulent, han er erfaren, men det er greit å kunne drive litt etterforskning på egenhånd.
Finnes det noe slags teskjeinnføring i bilkjøp?
Finnes det et nettsted der man kan se forskjellen på de ulike bilmodellene? For sånne folk som ikke vet forskjellen på en Vectra og en Astra, f.eks.? :blånn:
Vi trenger:
Billig og pålitelig bruktbil
Bagasjeplass til OTH, aller helst en OTH tvillingvogn
Plass til to bakovervendte bilseter, også med lang sjåfør
Bilen skal nesten utelukkende brukes til småkjøring til barnehagen og jobb, ca. 10 mil i uka, kanskje med en 15 mils tur en gang i måneden eller så. Mindre om sommeren.
Har noen anbefalinger?
Nå kjører vi en Golf stasjonsvogn når vi trenger bil, og den har for lite beinplass i baksetet til vår bruk.
Noterer. Faren min mente vi burde se etter Toyota, Ford eller Opel, for de går greit, og så er det ikke så altfor dyre deler.
Ja, jeg har vært på Finn, selvsagt, men for meg er det nærmest umulig å gjette seg til ting som beinplass ut fra bildene. :flau: Størrelse på motor og karrosseri korresponderer vel ikke så voldsomt på denne typen biler, gjør det vel?
Her er et forslag til søk på biler opp til 100 000 kr, maks 150 000 km, med gode, romslige biler. Det finnes mange andre typer også. Jeg har f eks ikke tatt med VW og Audi, de blir gjerne dyre både i innkjøp og etterhvert reparasjoner. Opel er jeg skeptisk til, men nyere Ford skal være brukbart og billig.
Vi er godt fornøyd med vår Ford Mondeo. Trygg og god å kjøre, og god bagasjeplass og plass til bena til pasasjerene :D Ang bakovervendte seter kan jeg ikke hjelpe deg, har ikke prøvd men vil tro det går fint.
2005* hadde man et "generasjonsskifte". Med det sagt var også Skoda Octavia fra før denne perioden gode biler.
(dvs. de kom vel i 2004, men vel da som 2005-modeller). Skal også sies at generasjonen før vel fortsatt blir produsert og solgt som nye biler, da under navnet Octavia Tour.
Men, man skal huske at Octavia strengt tatt er en Golf med ekstra stort bagasjerom, og bakseteplassen er i praksis som for Golf av samme generasjon (akselavstanden er den samme, og interiør også...). Siden de hadde en Golf der de mente at bakseteplassen var for dårlig, er det raskt at det blir samme problemet i en Octavia.
Opel Omega og selv siste generasjon Vectra hadde jeg også stilt meg noe skeptisk til. Fordelen kan vel kanskje være at reperasjonene nødvendigvis ikke blir av de dyreste når det først er noe.
Mondeo har vel vært noe "midt på treet". Hvordan siste generasjon er blir vel for tidlig å si.
Toyota Avensis står på lista over interessante biler, absolutt. Godt å vite at Venla-mannen får plass til labbene. Får vesla plass i setet sitt om det er bak ham?
Takk, det er akkurat denslags ting vi lurer på. Det er ganske upraktisk å måtte undersøke alle bilmodeller fysisk for å kunne finne ut av det.
Blir vel mer eller mindre som Golf i baksetet. Hvor mye er det her aktuelt å bruke? Hvor ny/gammel bil er det aktuelt å snakke om? Det er på mange måter også store forskjeller mellom Focus av ny og forrige generasjon. Også her kom vel generasjonsskiftet i 2005 så vidt jeg husker. Eldre Focus hadde jeg nok kanskje holdt meg unna. Astra blir også mer i størrelsesorden av Golf i baksetet vil jeg tro. Riktignok mange år siden jeg har vært i en Astra. Astra tror jeg at jeg også hadde skygga i henhold til driftsikkerhet, men vanskelig også å si når man her ikke helt vet hva budsjett er.
Jeg er egentlig litt nysgjerrig når det gjelder "bruk" av baksetet. Greit nok at Golf og kompaktklassen ellers gjerne ikke har den beste plassen her, men så lenge det ikke skulle være snakk om temmelig høye folk i setene foran skulle det normalt sett være ok med plass for de fleste. Eneste problemet vi opplevde tidligere når vi hadde Octavia i henhold til baksetet ble for de store bakovervendte barnestolene.
Har ikke sett så alt for mye på disse sidene, men lagt merke til en del av det - og det har vært veldig mange merkelige uttalelser.
Sjekket f.eks. Octavia der nå, og der har de en del uttalelser som ikke stemmer, trolig basert på en del sentrale misforståelser om bakgrunnen for bilen. Og en del av problemene som vel er mer kjent har ikke nevnt :-\
Det vi gjorde var at vi valgte oss ut noen modeller vi trodde ville være store nok og innenfor budsjettet. Vi hadde et nokså spesifikt behov om å kunne putte et bakovervendt sete og to forovervendte. Så gikk vi til forskjellige forhandlere som hadde de aktuelle bilene og prøvekjørte dem. For hver bil satte vi inn setene og så om det funka.
Vi vurderte Mondeo, Avensis, Zafira og Touran, hovedsaklig. Endte opp med å stå mellom Opel Zafira og VW Touran. Av de to valgte vi Touran...
Vi vil helst bruke så lite som mulig, samtidig som vi får en kjørbar bil som ikke bor på verksted. Modeller fra 98 og oppover, tenker jeg. Vil helst ikke bruke så mye mer enn 50k, men det går hvis vi må.
Baksetet skal rett og slett bare brukes til to bakovervendte barneseter. Erfaringen med Golfen er at det ikke er plass til barnesetet på mer enn én plass i bilen, bak passasjersetet, og da må den som sitter foran det sitte med knærne oppi dashbordet. Mannen er rundt 1.95, så bak ham går det ikke inn noe bakovervendt sete, ikke engang den minste modellen. Jeg snakker altså dybde, ikke bredde.
Beinplass og plass til bakovervendte seter er to forskjellige ting på mange måter ;-)
Jeg vil her tro at med en på 1,95 foran og to bakovervendte, så må man opp i biler som Vectra, Passat, Mondeo, C5, Saab 9-5 og andre større mellomklassebiler. Muligens plass i Omega og Peugeot 406. I nyere Avensis kunne det ha gått, men tror det kan bli problematisk i modellen som var på markedet fram til 2002.
Opel Zafira kan også være en mulighet. Baksetet kan på en måte ikke virke så stort i denne typen biler, men måten man sitter på i en del flerbruksbiler gjør at man "i lengden" ikke trenger så stor plass.
Samtidig ville jeg rent vedlikeholdsmessig på en måtte stilt meg noe skeptisk til alle bilene nevnt her.
Samtidig blir det å prøve. Valg av bilstol spiller også sin rolle. Tar man Citröen C5 og Renault Laguna kunne man vel fått store biler fra denne siden av årtusenskiftet uten så høy kilometer, men på den andre siden er dette biler kjent for å ha mye, og tildels kostbare, problemer. Passat er langt fra feilfri i perioden, og det er gjerne en del ting som går igjen - noe er småting, mens andre ting er ganske kostbare. Men Passat koster gjerne en del selv om de er såpass gamle hvis de ikke har gått veldig langt. For Passat ble den en del bedre fra 2001 og utover, hvor en del av el-problemene ble fikset (samt en rekke andre oppdateringer på bilen)
Muligens at Nissan Primera kan ha litt plass? Husker ikke helt - bilen er ikke så stor, men mener å huske at plassen innvendig ikke var så alt for ille.
Bildrift har mange variabler. Faren med en litt eldre bil blir at det raskt kan bli mer i generelle vedlikeholdsutgifter. Samtidig kan det såklart på en måte være enklere å betale litt nå og da enn å kunne stille med mye penger på bordet i starten.
Takk for gode innspill, det er deilig at det finnes noen som faktisk interesserer seg for dette. Som du skjønner, ønsker vi oss bare noe som skal ta oss fra a til b uten for mye problemer, med plass til alle som skal være med. Resten er relativt likegyldig.
Med en såpass gammel bil, er vi forberedte på å måtte punge ut en del lapper i reparasjoner og deler. Vi tar ikke opp lån, så da er det enklere å ta det litt etterhvert. Derfor er det greit å vite litt om hvilket rykte de forskjellige bilene har. Vi ble f.eks. tipset om å styre unna både VW og Mitsubishi fordi det er dyre deler og fordi man må bruke merkeverksted om det er noe.
Man trenger ikke å bruke merkeverkstedene. En sak er vel også at med at Passat er en såpass populær bil, finner man en del erfaringer rundt på nesten alle verkstedene med biltypen. Deleprisene... tja... et uavhengig verksted kan ofte kjøpe deler fra andre aktører enn importøren sentralt som er like gode. Om delene på det jevne trenger å være så mye dyrere enn hos en del andre aktører er jeg heller ikke så sikker på - jeg sitter på noen områder med følelse av at det kan være litt myte. Samtidig handler det jo også om etterspørsel og hva folk ser seg villige til å betale hos merkeforhandler...
Det finnes også en del uavhengige verksteder som har spesialisert seg på VW/Audi/Skoda. I hvert fall i "sentrale strøk" har man en del slike, men akkurat dette skulle ikke være noe problem.
Men dere må nok trolig opp til en bil det man kaller "mellomklassen" ja for at det skal være god plass bak og plass til folk over snittet lange samtidig ;)
Nå ser det ut til at vi har kjøpt oss bil. :lykkelig:
En velholdt Ford Mondeo i fin farge :knegg: fra 2000, kjørt 136 000. Betaler 53 000 for den og en skiboks, mange lapper under listepris. Det tror jeg blir bra.