Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Og/å-hjelp

#1

Elise sa for siden:

Guri land, dette her bør jeg virkelig kunne!

Winje og Sødal argumenterer for sang i RLE-undervisningen ved å si at man noen ganger nesten må gjøre enkelte ting som kan oppleves forkynnende for å finne måter å klare å formidle det religiøse mangfoldet på en god måte.
[color=#000000][/color]
Skal det virkelig være så mange å-er her? Worden min mener nemlig det, og klager når jeg bytter ut den siste med og. Da sår den tvil i min hjerne, selv om jeg har som prinsipp at man ikke skal stole på stavekontrollen i word. ;)



#3

Veronal sa for siden:

Ja, det skal visst det: har klart å formidle - å klare å formidle


#4

Matilda sa for siden:

Det er ikke snakk om separate handlinger, så det må være å ja!


#5

Pelen sa for siden:

Jepp riktig (jeg oversetter til svensk for å høre forskjellen på och och att).


#6

Skilpadda sa for siden:

Du må for all del ikke stole på Word, men det som står der er riktig likevel. :jupp: Det er ofte vanskelig å greie å se helt klart hvordan reglene skal anvendes, men en eller annen form for "sett i fortid" virker ofte. "for å finne måter å klare å formidle det religiøse mangfoldet på en god måte" kan gjøres om til "vi fant måter å klare å formidle det religiøse mangfoldet", ikke f.eks. "vi fant måter og klarte og formidlet det religiøse mangfoldet".


#7

Elise sa for siden:

Takk for hjelp alle sammen.

Jeg hang meg mest opp i den regelen om at det stort sett er og mellom to infinitiver.


#8

Skilpadda sa for siden:

Mellom to infinitiver er jo det eneste stedet der det ikke er helt åpenbart hva det skal være. :) Tommelfingerregelen er at hvis det er to "sidestilte" verb - "jeg skal danse og hoppe" - så skal det være og (siden og alltid binder sammen to "likestilte" ting). Men hvis det ene verbet er "underordnet" det andre, eller "handler om" det andre, eller hva man skal kalle det - "jeg skal prøve å hoppe" - så blir det å. Fortidsregelen virker stort sett alltid: Jeg danset og hoppet; jeg prøvde å hoppe. Eller man kan prøve å omformulere med flere ord: Jeg skal danse, og jeg skal hoppe - men jeg skal prøve på å hoppe.


#9

safran sa for siden:

Jeg ser du har fått svar allerede, så jeg skal nøye meg med å si at jeg syns setningen var fryktelig kronglete og at du antageligvis hadde kunnet unngå noen av problemstillingene ved å omformulere noe. Hehe. Sa hun med en lang og kronglete setning.


#10

Elise sa for siden:

Forslag til omformulering, da? :knegg:


#11

Elise sa for siden:

Sånn, kanskje? :gruble:

Winje og Sødal argumenterer for sang i RLE-undervisningen ved å si at det av og til er nødvendig med noe som kan oppleves forkynnende, for å formidle det religiøse mangfoldet på en god måte.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.