Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Klasse 10B på NRK

#1

MegaMie sa for siden:

Noen som ser på?


#2

iben sa for siden:

Jaa. For en sløving....(Jonas)


#3

apan sa for siden:

Ja, jeg så på idag, har ikke sett før. Veldig gjenkjennbare ting synes jeg.


#4

Magica sa for siden:

Ja. Interessant.


#5

oslo78 sa for siden:

Ser på! Interessant, men samtidig et par ting som er litt dumt. Blant annet kan ingen vanlig lærer ha en lang samtale med hver enkelt elev om en kartleggingsprøve. Det er det ikke tid til. Disse lærerne underviser jo bare noen få timer i uka og kan bruke mye tid utenom selve undervisningstimene til å snakke med enkeltelever. Det hjelper jo VELDIG i forhold til en vanlig lærerhverdag. Så dermed synes jeg det blir litt urettferdig mot de lærerne de hadde før. Ellers synes jeg det er morsomt å se hva de kan få til!


#6

amor sa for siden:

Jeg tenkte flere ganger på mine egne barn og da spesielt de to eldste som er elever på ungdomskolen hvor den aller eldste går nettopp i 10. trinn. Jeg blir ganske satt ut av uroen og den svært så lite tiltalende holdningen.

Mulig jeg høres gammel og snerpete ut nå, men jeg kan faktisk huske ganske godt hvordan det var å gå på skolen i den alderen selvom jeg nærmer meg 40 år og jeg kan ikke fatte hva som har skjedd med respekt for lærere og god oppdragelse!

Noe må være riv ruskende galt.

Jeg beundrer lærere som kan stå i slike arbeidsdager.


#7

MegaMie sa for siden:

Jeg er egentlig litt skeptisk til slike serier, både fordi de kan utlevere elevene på en måte som blir feil og fordi de ofte gir et urealistsik bilde av virkeligheten. Her tenker jeg feks på den serien "skolen" som gikk før jul. Det jeg liker bedre her er hvordan lærerene annerkjenner elevenes positive sider. Men det er jo ikke slik i virkeligheten at en lærer kan holde temakvelder for foreldre hver gang man begynner på nytt tema, det har man vel ikke kapasitet til? Og så stusser jeg litt på at det skal komme inn "superlærere", det virker litt nedlatende ovenfor de som jobbet der før.

Men jeg kan kjenne meg veldig igjen i de ungdommene. Og Jonas synes jeg er en flott fyr, masse energi og glimt i øyet!


#8

MegaMie sa for siden:

Jeg synes virkelig ikke det er så ille. De er ganske typiske for sin alder spør du meg!


#9

amor sa for siden:

Jeg synes at det er ille. Hvis det som ble vist på tv i kveld er typisk for en helt vanlig skoledag så må jeg si at jeg ikke synes det er så rart at mange sliter med læring og det å komme seg igjennom pensum på en tilfredsstillende måte. Jeg tør tippe på at ro er ganske vesentlig for læring, eller tar jeg feil?


#10

oslo78 sa for siden:

Du trenger ikke gå lenger enn til FP, NM, osv for å finne HAUGER av tråder som viser at dagens foreldregenerasjon i stor grad har liten respekt for lærere. Det smitter altså! Jeg har fått mange kommentarer på skolen av elever som tydelig har hørt mye negativt om lærere hjemme i løpet av årene.

Ellers er det krevende å være lærer. Men hvis du så dagens episode, la du sikkert merke til Jonas og hans utvikling i løpet av episoden. Å klare å snu en sånn elev gjør i hvert fall at jeg føler at det er verdt det! Det finnes omtrent ikke noe bedre enn å klare å vinne en elev, få tillit fra den eleven og oppleve forandring i oppførsel og holdninger - og så klare å lære dem mye av det de skal lære. Jeg kan leve i årevis på slike erfaringer! Jeg er sikkert på at Jonas fra denne serien hadde vunnet mitt hjerte om det var jeg som var læreren hans!


#11

Malama sa for siden:

Jeg så i dag for første gang, og gjør meg varierende tanker omkring alt fra sløve holdninger, til det at slike "superlærere" kan jo aldri saenlignes med hva vanlige lærere har slags hverdag, og at jeg synes målsetningen var... vel, om det "bare" trengs et semester med superlærere for å gå fra dårligst i landet til topp tre...da vet jeg saannelig ikke hva jeg skal tro om norsk skole generelt.

Også kjenner jeg at jeg gruer meg til å sende guttungen på skolen, om det faktsiker mulig å gli gjennom til 10. klasse uten å ha lest en eneste bok, uten å ha evnen til å inngå en avtale med intensjon om å holde den, når noen heller tegner enn å gjennoføre en prøve, fodi de sikkert får dårlig på prøven likevel...


#12

amor sa for siden:

Jeg er enig i det du sier her om at respekt for lærere nok også påvirkes hjemmefra. Det er uendelig trist hvis foreldre ikke er seg dette bevisst.

At det er krevende å være lærer, er det ikke vanskelig å forstå. Som sagt; jeg beundrer lærere som kan stå i dette! At en klarer å snu og påvirke positivt er nok kilde til motivasjon. Det tror jeg så gjerne. Godt at det er mulig, for det tror jeg også!


#13

Anne C sa for siden:

Jeg ser ikke på det, men det snakkes mye om det på skolen jeg jobber. Dette er en skole i min skolekommune. Har også snakket med noen lærere fra skolen så jeg har litt mer info enn det TV seerene har.


#14

MegaMie sa for siden:

Du kan sikkert ikke si så mye men jeg lurer på om de er positive eller negative til tv- inspillingen?



#16

Stompa sa for siden:

Hva er det slags program? :følger ikke med:


#17

oslo78 sa for siden:

Man følger en tiendeklasse som har gjort det dårlig på nasjonale prøver. Så skal 9 superlærere fikse problemene siste halvåret, og målet er at de skal bli en av de tre beste klassene i Norge på eksamen.

Morsomt konsept, interessant å se på, men veldig langt unna den hverdagen som finnes på skoler. De ni superlærerne har alt mellom 1 dobbelttime annenhver uke (musikklæreren) og 5 timer i uka. Resten av tiden kan de bruke på å snakke med elever, øve med enkeltelever, planlegge opplegg, rette kartleggingsprøver, osv. Kort sagt får hver enkeltelev uendelig mye alenetid med lærere og opplegget kan mer eller mindre skreddersys til hver enkelt elev, dennes interesser, osv.

Men metodikken er interessant, og heldigvis ser jeg at ting vi jobber mye med på vår skole (pleier å ha 6. og 7. klasse) er ting disse "superlærerne" tyr til. Så jeg ser på hver mandag og prøver å plukke opp lure ideer!


#18

Inagh sa for siden:

Nå har jeg bare sett første episoden av dette, men jeg ble litt fasinert av enkelte av de pedagogiske virkemidlene de lærerne jeg så da brukte. F.eks. da de bygde en dna-kjede av seigmenn. Jeg kan tenke meg at dna-kjedet sitter mye bedre spikret i hukommelsen etter dette, enn hva den gjorde hos meg, som lærte det på "steinaldervis."

Jeg liker "hands-on-pedagogikk," - altså at man lærer gjennom å gjøre og eksperimentere, framfor bare gjennom tørr teori.


#19

Anne C sa for siden:

Den DNA-kjeden er "old news", jeg holdt på med det i høst :D


#20

apan sa for siden:

Ja, vi gjorde det ifjor. Ikke så revolusjonerende, og bortsett fra at seigmenn er godt vet jeg ikke hvor mye det hjelper :sparke: .


#21

Frihet78 sa for siden:

Det stemmer ikke. Alle lærerene var i full jobb utenom serien, og var kun kjøpt fri for den stillingsbrøken som tilsvarte undervisning for sitt fag.

Jf. "timeantall" på siden: www20.nrk.no/meldinger/webmelding.aspx?prosjektid=1504&type=les&bla=Next hvor matematikklærer Ingvill forklarer:"Alle har full jobb. Vi har ingen flere ressurser enn "normale" lærere. Dessuten har vi to arbeidsplasser, så vi sto virkelig på!" samt innslag i Dagsnytt 18 den 8. januar 2010.


#22

gajamor sa for siden:

Jeg har svært liten tro på seigmannbygging og liknende leik som tar opp så mye av naturfagbøkene for tida. Det blir å undervurdere elevene. De fleste jeg har på 9. og 10. trinn klarer fint å gjennomføre "skikkelige" forsøk (gjerne forsøk som egentlig er beregnet på vgs), og de gir også uttrykk for at de får mye ut av dem.

Bygge modeller: ja. Leike seg: ja. Løpe rundt og danse atomdansen: absolutt. Men hvorfor skal annenhvert forsøk handle om brus og godteri? De svakeste blir forvirra, og de flinkeste for fornærma.


#23

safran sa for siden:

Er det haugevis av tråder her inne som viser at det er en grunn til at ungdommer ikke har respekt for lærere? Hvilke holdninger er det da du tenker på som utvises i disse trådene?


#24

oslo78 sa for siden:

Ok, det var bra. Men da skjønner jeg ikke hvilken tid de bruker til alle elevsamtalene sine. De kan da umulig la klassen sitte alene mens de snakker lenge med hver enkelt elev, øver med enkeltelever, osv?


#25

oslo78 sa for siden:

Det er hauger av tråder her inne med svært kritiske FORELDRE. Noen ganger sikkert med rette, noen ganger ikke. Foreldre overfører holdninger til barn og ungdom - om de vil eller ikke. De foreldrene som er positive til skolen og lærerne, får som oftest barn som også er positive til skolen. Og omvendt. Unntak finnes helt klart, men dette er trenden. Det er gjort masse forskning på dette, men jeg orker ikke begynne å leite etter det nå.


#26

safran sa for siden:

En ting er å kritisere noe som har skjedd på skolen eller av en lærer, men det er altså ikke det samme som at "dagens foreldregenerasjon i stor grad har liten respekt for lærere". Kritikk vil, som du sier, noen ganger være berettiget. Jeg lurer på hvilke holdninger du mener du finner på dette forumet som undebygger påstanden din om en generell mangel på respekt for lærere. I og med at du mener at det fins hauger av slike tråder, så bør det ikke være så vanskelig å vise til hva slags innlegg du mener beviser at "dagens foreldregenerasjon i stor grad har liten respekt for lærere".

#27

Pasta sa for siden:

Jeg syns det er så trist at det må tv-programmer til for at skoleelevene skal få et tilbud som burde vært en selvfølge i utgangspunktet - tilpasset undervisning.


#28

apan sa for siden:

Joda, men det er nå en mellomting da; og for å snu på flisa: Elever flest bør faktisk klare å mobilisere litt vilje og energi uten at de trenger landets aller fremste pedagoger i alle fag og å bli fulgt på TV. Det kan ikke være sånn at man bare skylder på mangel på tilpasset undervisning fordi man selv ikke har giddet gjøre noe som helst de siste årene. Det er faktisk ikke realistisk at alle fag skal være morsomme hele tiden. Sånn er ikke livet etter skolen heller.


#29

Pasta sa for siden:

Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg, men faktum er jo at svært mange elever mangler en del grunnleggende kunnskap/veiledning/foreldrestyring/muligheter (stryk det som ikke passer) til å ha mulighet til å kunne mobilisere.


#30

apan sa for siden:

Jada, jeg er enig i det, men man må vel anta at blant elevene det er snakk om i serien er det snakk om både/og. Tror ikke man kan si at HELE den klassen var slik den var tidligere pga manglende tilpasset undervisning.


#31

Pasta sa for siden:

Nei, det kan jeg være enig med deg i. Men jeg tror det er flere enn man ser ved første øyekast.


#32

oslo78 sa for siden:

Kritikk av lærere fordi det lånes ut skøyter uten foreldres samtykke, kritikk av lærere som ikke rekker å hjelpe alle elever på med skøyter, kritikk av lærer som slutter fordi den har fått ny jobb midt i året, kritikk av lærer fordi den har snakket for hardt til barna, kritikk av skole fordi dørene låses til SFO et kvarter om morgenen så lærer kan få startet undervisningen på en skikkelig måte, osv. Dette er tatt ut av hukommelsen og har vært tråder de siste ukene.

Jeg mener at man bør ha som utgangspunkt at barnehageansatte og skoleansatte gjør så godt de kan og har barnas beste i tankene samtidig som de skal få det til å fungere i en hektisk hverdag. Noen tilfeller er så graverende (eks han som hadde fått melding her inne fordi han var for dårlig på ski) at det ikke er tvil om at man må reagere, men hvis man stadig reagerer overfor skole eller barnehage, fanger barn det opp og opplever at foreldrene ikke spiller på lag med skole/barnehag - og det klarer de fleste barn å utnytte!

Det er helt klart forskjell på dagens foreldregenerasjon og de som var foreldre da jeg gikk på skolen for ca 20 år siden. De fleste foreldrene blandet seg SVÆRT sjelden inn i hva lærerne gjorde, og uansett hva jeg kom hjem og klagde på var det ingen støtte å få i heimen. Hør på læreren din og gjør det læreren sier var mantraet. Så kan man jo diskutere om det var så bra, men jeg mener vi har bikket litt over andre veien nå. Mange elever opplever nå å få støtte hjemme på at "det er ikke rart jeg er dårlig i norsk, vi har jo den dårlige læreren". Da er veien kort til å miste egeninnsatsen også.


#33

gajamor sa for siden:

Jeg vet om flere lærere som har fått henvendelse fra foreldre som mener det er ulovlig å gi ungene lekser i helger og ferier. Ofte har da ungene hatt flere uker på å gjøre arbeidet, og velger å utsette det til søndagen før det skal leveres. Når de endelig setter seg ned for å gjøre en innsats, så kommer mamma og redder dem fra å måtte gjøre leksene sine. Så ja, det er en del rare holdninger der ute.


#34

Katta sa for siden:

Jeg mener det er av det gode at foreldre stiller spørsmål og setter krav til skolen. Jeg har all verdens respekt for eldstemann sin lærer. Jeg backer henne 100% på hjemmebane når det kommer til opplegget hun lager. Men likevel kan jeg finne på å stille spørsmål på nett om "er det virkelig vanlig at de har 1 time lekser i første klasse" eller "hvor mye tilpasning kan man regne med når han leser best i klassen"? Delvis fordi jeg lurer, delvis for å få støtte for et syn jeg allerede har bestemt meg for. Og så sender jeg mail, jeg snakker med henne og diskuterer hvordan vi skal gjøre det på hjemmebane, og jeg stiller krav til progresjon for gutten.

Det jeg vil frem til er at kritiske spørsmål på nett ikke nødvendigvis gjenspeiler lite respekt for lærere. Jeg har forresten ikke så mye respekt for noen yrkesgruppe bare pga tittel, mens en flink person uansett yrke vinner min respekt. Det samme med lærere. Men overfor BARNA mine står jeg 100% bak skolen. Det skulle vært mobbesak før jeg endret det standpunktet.


#35

rine sa for siden:

Jeg er litt enig med Oslo78 i at foreldre generelt er mer skeptiske til lærere enn det de var for en del år tilbake. Noen ganger skjønner jeg grunnen også. Jeg er f.eks kjempeskeptisk til at min sønn har en norsk lærer og ikke en norsklærer. Trenger jeg si mer?...:rolleyes: At foreldre gidder å bruke energi på hvilken type mat som er lov til å ha med på tur, om det er lov å ha pennal og mobil i klasserommet osv, osv, er mer enn jeg klarer å forstå. Jeg blir irritert over ting som går ut over læringen til mitt barn: Bråk i klassen, lite kompetent lærer og mange vikarer. Hva de spiser og drikker på skolen er av mindre betydning siden det er ting som man enkelt kan kompensere for på hjemmebane.


#36

oslo78 sa for siden:

Det faglige nivået på læreren og bråk er noe jeg også vil være obs på, rine. Jeg er helt enig med deg i at det er noe som er for viktig til å la det passere. Mens om det skal være en eller to mattelekser i uka for eksempel, synes jeg skolen kan få bestemme...


#37

Katta sa for siden:

De bestemmer, men jeg må få stille spørsmål om hvorfor de gjør ting på den måten de gjør det på. Det gjør jeg ofte og får skikkelige svar. Lærere er bare en av mange yrkesgrupper som i større grad må tåle at de de har med å gjøre stiller spørsmål og setter krav. Mine pasienter godtar ikke at jeg gir dem antibiotika når de mener de har astma heller. Da spør de fleste. Hvis jeg da har en veldig god grunn til at det er antibiotika som er tingen for dem, så kjøper de som regel den. Men jeg må kunne forklare hvorfor jeg gjør som jeg gjør og ikke bare regne med at folk har respekt for en hvit frakk. Og stort sett er det av det gode tror jeg, så lenge foreldre ikke snakker dritt om skolen hjemme.


#38

safran sa for siden:

De to første trådene husker jeg, og det jeg husker er at det ikke akkurat var en overvekt av dem som var kritiske til skolen. Jeg mener at det uansett ikke er noen logisk slutning du har dratt. For all del, jeg regner med at de fleste som jobber i skole og barnehage gjør så gode de kan. Det er bare det at det ikke alltid er godt nok, og da må de tåle kritiske røster. Og vet du hva? Jeg er OVERLYKKELIG for at det ikke er slik som for 20 år siden.

Dette er et innlegg jeg stiller meg 100 % bak.


#39

oslo78 sa for siden:

Jeg mener ikke at man skal ha respekt bare fordi man har tittelen lærer. Men jeg mener og vil alltid mene at man gjør sine barn en bjørnetjeneste dersom det skinner gjennom (og det gjør det lett) at man ikke stiller seg bak skolens opplegg. Ellers må foreldre bare spørre, stille spørsmålstegn ved, osv så mye de bare vil.


#40

Frihet78 sa for siden:

Tja, er nå det så lurt da? Hver lærer forholder seg til ofte til mer enn 100 elever (iallfall på ungdomstrinnet), og da blir totaliteten av alle spørsmålene tidkrevende å forholde seg til. Dersom en lærer ender opp med å måtte begrunne hver minste handling og avgjørelse han/hun tar, så går det med enormt med tid -- tid som nødvendigvis må tas fra noe annet.

Ett spørsmål fra hvert foresattepar hver uke, som hver seg krever bare ett minutt å besvare, tar opp nesten to timer totalt sett hver eneste uke. Hadde det ikke vært bedre om disse to timene ble brukt sammen med elevene, til å gi dem tettere oppfølging?


#41

oslo78 sa for siden:

100% enig, det tar mye tid, men når foreldrene tydeligvis oppfatter stadig flere ting som verdt å stille spørsmålstegn ved, er det i hvert fall bedre at de spør enn at de snakker om det over middagsbordet hjemme mens elevene hører på. Men som tidligere sagt: Det beste er kanskje å ha en viss tillitt til at de voksne i barnehage og skole i utgangspunktet vet sånn noenlunde hva de gjør.


#42

safran sa for siden:

Jeg er enig i at foreldre bør "stille seg bak skolens opplegg", i aller høyeste grad. Men det er altså ikke det samme som at man ikke har nok respekt for lærere dersom man skulle finne på å stille spørsmål ved aspekter ved læreres oppførsel.

Selvsagt er det det beste, og det regner jeg med at de fleste også har. Til de opplever at det ikke nødvendigvis er slik at alt går på skinner.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.