Jeg prøver å sende mail til skolen. Noen av adressene går helt fint, men noen får jeg bare i retur. Adressen er riktig. Minst en av de jeg ikke får sendt til, kommer heller ikke gjennom til min mailadresse. Er det noe jeg kan gjøre for å finne ut hvor feilen ligger? :gaah:
Problemet kan sitte mange steder, hvis du har et vedlegg til eposten kan det være størrelsen eller filtypen som sperrer, litt avhengig av systemet til mottaker.
Får du beskjed idet du sender at det er problemer, eller får du en epost tilbake med beskjed om at den ikke kommer frem? I første tilfelle ligger problemet hos deg, i andre hos mottaker.
Det kan også være at mottaker har spamfiltre som blokkerer spesifikke ord eller setninger, men det er som regel relatert til ting som ikke hører hjemme i en barneskole med mindre et par av lærerne har noe på gang i vaskekottet... ;)
Hvis du kunne kopiert inn feilteksten kan vi sikkert si mer, bare husk å anonymisere epost- og IP-adresser og sånt først.
Står det noe mer i feilmeldingen, en kode eller noe? Denne pleier å gi en grei beskrivelse av hvorfor e-posten ikke kommer fram.
Vet du helt sikkert at du har de korrekte e-post adressene? Selv om du har "malen" for adressene, så kan det hende at noen har med et mellomnavn, en bokstav for mellomnavnet, en bindestrek etc. i mailadressen.
Det kan også hende at mailboksen til de aktuelle mottakerne er full slik at de ikke kan motta mer mail før de sletter.. Det får du ikke gjort noe med.
Men igjen, det pleier såvidt jeg husker, alltid å stå en kode og en forklaring på hvorfor mailene ikke kommer fram, utover den generelle meldingen du har limt inn i innlegget ditt. Kanskje det står noe mer rett etter eller rett før navnene til de mailen ikke kom fram til?
Jeg er helt sikker på adressene, ja. Det står ikke mer enn det jeg har limt inn her annet enn overskrifta som er "Delivery Status Notification (Failure)" :vetikke:
Jeg aner jo ikke om innboksene deres er full, men jeg vet at den ene læreren ikke fikk sendt til meg heller.
Hmmm, nei da har jeg ikke flere forslag, jeg. Det pleier å stå i feilmeldingen dersom problemet er at mottakers mailboks er full.
Siden du får sendt den samme e-posten til flere lærere ved den samme skolen, så kan vi jo konkludere med at alt er i orden på din side, systemet er oppe på skolens side og det er ikke noe i veien med innholdet i e-posten. Det må være ett eller annet med adressene... Har de æ,ø, eller å i navnene sine? Nå begynner jeg å gå tom for idéer, men tror bestemt at svaret finnes i adressene. Hvordan har du fått adressene formidlet?
Adressene står på ukeplanene og på nett. Den ene har jeg også fått bekreftet på telefon. Ingen æ, ø eller å.
Jeg får vel heller ringe eller skrive vanlig brev da. :sukk:
Du kan forsøke å sende en e-post til '[email protected]' og forklare problemet. Legg ved hele meldingen, inkludert alle headere.
(Hvis du får den også i retur, er IT-avdelingen på skolen så langt ute på bærtur at du like gjerne kan bruke Posten.... :knegg: :-)
Takk for hjelpa alle. Jeg skal ta kontakt med skolen igjen og be dem dobbeltsjekke at de gir ut riktige adresser. Jeg skriver ikke illsinte e-poster akkurat, så jeg kan ikke tenke meg at de blokkerer meg med vilje. :gruble:
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.