Vi får sjelden/aldri purringer på regninger, og de få gangene det har skjedd har det vært Bokklubben og Tele2, og begge disse har først bare en påminnelse om å betale regningen, ikke noe gebyr i første omgang. Så har selvsagt regningene blitt betalt.
Nå har jeg fått en purring fra et annet firma, og de har 300 kr i purregebyr! Er det vanlig? Er det lovbestemt hvor mye man kan ta i purregebyr?
Det ironiske er at regningen i utgangspunktet var på 37,50, men jeg må si jeg ble litt paff her nå.
(Det skal sies at jeg synes man bør betale regningene sine i tide, altså....)
Purring
Purring kan sendes etter at opprinnelig faktura har forfalt til betaling. Dersom man skal kreve purregebyr, må man imidlertid følge reglene i Inkassoforskriftens § 1-2. Forskriften gir kreditor rett til å ta purregebyr når purringen er sendt skriftlig, og tidligst 14 dager etter opprinnelig forfall. Purringen må dessuten ha en betalingsfrist på minst 14 dager.
[font=times new roman][/font]
Du kan sende så mange purrenotaer du vil, men det er begrenset hvor mange purregebyr du kan beregne deg. Ved innkreving av purregebyr må det gå minst 14 dager mellom purringene. [color=#000][/color]
[font=times new roman][/font]
Det kan kreves purregebyr enten for to purringer eller en purring og et inkassovarsel. Purregebyret kan være på maksimalt 1/10 av inkassosatsen. Inkassosatsen fastsettes hvert år i "Forskrift til inkassoloven".[color=#000][/color]
[font=times new roman][/font]
Maks sats for gebyr på purrenota er pr. 01.01.2010 kr 60.
Purregebyret er max 60 kroner, ref Inkassoloven/Inkassoforskriften. I tillegg kan det beregnes renter for perioden mellom forfall og virkelig betaling, men det skal jo ikke bli mange kronene hvis kravet er på 37,50 kroner...
Nå har jeg snakket med noen på et annet forum og i tillegg ringte jeg til forbrukerrådet (og en helt annen ting er at det er vanskelig å finne ut på nettsidene til f.eks tele2 hvor mye det koster å ringe 815-nummer, det står bare at det følger "egne satser").
Det kan faktisk se ut som dette er helt greit, bortsett fra at de hevder å ha sendt meg en purring, noe jeg er overbevist om at de ikke har gjort. (Dvs jeg er sikker på å ikke ha mottatt...)
De har standard klageskjema på tilleggsgebyr liggende på hjemmesiden sin.
Hvordan kan jeg formulere en sånn klage, i og med de med loven i hånd kan ta en tilleggsavgift på 300 kr, etter utsendt purring? Vi har ikke mottatt purring, er det grunn nok til å ikke betale tilleggsavgiften? :vetikke: Kan godt betale et fornuftig purregebyr, da... ;)
Også står det i klartekst at "innlevert klage utsetter ikke betalingsfristen". Om jeg betaler opprinnelig beløp på 37,50, sender klagen, og lar være å betale de 300 kr, kan de da sende faktura på disse 300 kr etterpå, MED 300 kr til i gebyr? :gruble:
Det der er ikke et purregebyr. Det der er en tilleggsavgift - det er noe helt annet. Poenget er at du har gjennom å ha en avtale med bomselskapet forpliktet deg til å forhåndsbetale penger på avtalen din. Dette har så ikke skjedd antar jeg. Da omgjøres passeringene etterhvert til tilleggsavgifter.
Du skal ha fått purring før dette trur eg, litt avhengig av når og hvor du har kjørt.
300 er tilleggsavgiften på den passeringen. Om den da ikke betales så får du purring med normalt påslag på purregebyr og derette inkassosak osv osv osv. Du får ikke 300 per purring nei.
Jeg har aldri hatt noen avtale med bomselskapet, og har aldri eller har aldri skullet betale noe på forhånd. Det er sånn at man betaler etterskuddsvis, på faktura.
Jeg kan glatt gå med på at jeg ikke har betalt opprinnelig faktura, det skal jeg ikke nekte for. Men jeg har aldri mottatt noen purring - før nå. Så da tenker jeg at hvis jeg betaler opprinnelig beløp + et vanlig purregebyr, og leverer inn en klage på tilleggsavgiften, pga manglende purring, vil de da legge på en tilleggsavgift når de purrer på tilleggsavgiften, om de ikke godkjenner klagen? Eller noe.
De legger ikke på en tilleggsavgift til nei. Men de driver mest sannsynlig inn purregebyret, litt avhengig av hvilket bomselskap det er snakk om. Du får da påslag på 63 kroner eller hva det er for noe i neste runde. Det sto i det opprinnelige kravet at de legger på til tilleggsavgift om du ikke betaler. De har hjemmel for dette.
Det høres ut som om du har kjørt gjennom en bomring. Så lenge du kjører en bil som ikke har brikke og det er et alternativ om at en kan betale der du kjører gjennom og ikke har gjort det så får du denne avgiften. Det er ikke ulovlig siden du tydeligvis har kjørt ulovlig. Et typisk eksempel er E18 før Drammen når du kommer sørfra. Der er det både automat og abonnement. Kjører du da på abonnement og ikke har brikke så får du tilleggsgebyr. Disse skiltene må en følge med på, så du har sikkert kjørt feil. Det er veldig fort gjort. Det som kan være så forvirrende nå er at det er mange bomstasjoner som er automatiske, og der får en ikke tilleggsgebyr, bare selve bompengene på faktura pga. at det ikke er noe annet alternativ.
Maks purregebyr er kr 60, men tilleggsavgift blir som en bot fordi du har gjort noe ulovlig. Akkurat som parkeringsbot.
Det er ikke et alternativ å betale der og da, nei. Man får regning. Jeg har fått regningen på 37,50, men ikke betalt den. Nå, et halvt år etter, får jeg regning på 337,50, og de påstår å ha sendt meg en purring tidligere.
Men hvorfor har du da ikke betalt den første regningen? Bomselskapene har noen egne regler tydeligvis. Får mye bomregninger på jobben, og det er få regninger jeg får slettet de 300 kronene på der hvor de står. Det er brukeren av bilen sin feil som gjør at de er lagt på.
Du må nok bare bite i det sure eplet. Det brevet tilsier at du har passert bommen ulovlig, og du får dermed et gebyr på 300. I utgangspunktet skulle det vært på 300 pr passering, men det slapp du.
De sender sjelden ut regninger på 37,50 (eller hva det var) der har du et ansvar for å reise innom en esso eller noe sånt å gjøre opp for deg innen en uke.
Men for all del; dette kan jo variere fra bompengeselskap til bompengeselskap.
Som jeg skrev i hovedinnlegget skulle dette selvsagt vært gjort. Hvorfor det ikke ble gjort vet jeg ikke. Kanskje fakturaen falt under sofaen? Kanskje jeg datt ut av nettbanken før jeg godkjente betalingen? Kanskje jeg trodde mannen hadde betalt og han trodde jeg hadde betalt. :vetikke:
Vi har fått regninger i denne størrelsesordenen flere ganger, det har da aldri vært noe problem, og det har aldri stått at vi skulle betalt på Esso eller andre steder først.
Jeg har passert lovlig, fått en lovlig regning, så ikke mottatt purring, og SÅ fått tilleggsgebyr. Jeg har ikke fått tilleggsgebyr pga ulovlig passering.
(Da jeg skrev hovedinnlegget trodde jeg at dagens brev var første purring, da.)
Som sagt det varierer litt hvilken bompengering du har kjørt igjennom.
Noen få sender ut faktura.
Tilleggsgebyrprinsippet er uansett det samme hos alle. Jeg har snakket meg utav flere, men da har det vært bompengegreiene som har rotet, ikke jeg.
Nå er det i utgangspunktet du som har rotet, så jeg tror ikke du får snakket deg utav den. Det er like lett som å prøve å snakke seg fra en parkeringsbot.
Altså - du skal normalt få først regningen. Deretter får du en betalingspåminnelse. Så får du tilleggsavgift. Etter det får du tilleggsavgift på enda mer og til sist inkasso.
AutoPass sender tilleggsgebyret (300,-) på første påminnelse (når du ikke har brikke), har jeg erfart, 1 gang. Her i Bergen har de automater (plassert på bensinstasjoner nær de automatiske bomstasjonene) der du kan betale for en passering (har ikke prøvd, så vet ikke helt hvordan det fungerer) slik at du slipper regning, og sånn at de paranoide ikke får påminnelser i posten om at "storebror ser deg".
Det er fort gjort.
En regning på 20-30 kroner forsvinner i papirbunken (og hos oss, for eksempel, får vi til tider mange av disse småregningene fra bomstasjoner rundt om) og så tror man at man har betalt den når purringen kommer, så den kastes umiddelbart, for de har jo krysset hverandre, betalingen og purringen, ikke sant? Også står man der med 300-kronert gebyret. Btdt.
Hvis de påstår å ha sendt en purring og du ikke har mottatt den, så er jo posten syndebukken. Da er det ihvertfall bedre å betale å kreve refundert.
du har ikke kjørt feil i bomen da, at dere har kjørt på autopass istedenfor å kjøre der man må putte på penger/betale med kort?
Jeg og mannen fikk mange slike fordi autopass ikke hadde gjort jobben sin og registrert brikka, så når vi kjørte på autopass (fordi vi har autopass) fikk vi jo tilleggsavgift pga dem
Jeg lurer på om du ikke har lest det jeg har skrevet i denne tråden? :gruble:
Men for sikkerhets skyld kan jeg vel si det enda en gang, vi har IKKE kjørt feil, det er IKKE sånn at man kan putte på penger, og vi HAR fått en opprinnelig regning på 37,50. Eller 32,50 eller hva det var.
Hvis det er et halvt år siden, ville jeg nok bitt i det sure eplet. Da burde du vel kunnet regne med å få purring, i alle fall. Selv om det er surt når man har glemt betalingen for lenge siden. Men jeg er ingen ekspert!
Det er slik for eksempel i Oslo at man ikke kan betale ved passering - hele anlegget er automatisert. Det tas bilde av bilskiltene, bildet leses og man får regning. Regning på 37,50 vil i Oslo bety at man mest sannsynlig har kjørt gjennom Bærumsringen og Osloringen. (Bærum koster 12,50, Oslo 25.)
Man kan sende sms og betale hvis man vil. Man kan få giro ett eller annet sted hvis man heller vil det. Hvis man ikke vil noe av dette får man regning i posten. Hvis denne ikke betales får man purring, og hvis purringen ikke betales ender man med tilleggsavgift etterhvert. Betaler man ikke da heller får man forhøyet tilleggsavgift og ender da til sist opp med 450 kroner pluss passeringene. Om purringen er borte i posten så ringer man selskapet og spør hvordan man skal forholde seg, eller sender dem en mail. Man må dog betale mens man venter på svar ellers går avgiftsforhøyelsene sin gang.