Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Matter - lekser i 1. klasse

#1

Pelen sa for siden:

Og så har Herremannen lekser i Science og jeg trenger deres innspill ...

Which sentence describes matter?

  • Matter has mass.
  • Matter takes up space.
  • Matter has many tiny parts.
  • All the sentences describe matter.
    I min verden så passer 1 og 2 men ikke nødvendigvis 3. Men tror dere at det skal være 4 tross alt?

Og et spørsmål fra meg. Hvordan gjør jeg tankestrek på Mac? (Heter det det på norsk? En lang -.)


#2

baltie sa for siden:

Nummer en og to er jo selve definisjonen på materie. Nummer tre er forsåvidt også riktig i og med at materie er bygd opp av atomer og molekyler. Så jeg ville sagt nummer fire og så kranglet heftig med læreren hvis det viser seg å være feil svar.

En ting til som taler for svar nummer fire er at man spør etter "hvilken setning", altså i entall, ikke flertall. Så det ser ut som et etsvarsspørsmål. :)

Ang Mac har jeg ingen idé. Windows hele veien her i gården. :p


#3

safran sa for siden:

baltie har svart det jeg tenker.


#4

Skilpadda sa for siden:

All materie er bygd opp av "tiny parts", ja, og det er det vel heller ikke usannsynlig at Herremannen har lært det på skolen. Så jeg antar nok at 4 er riktig svar, jeg også.

Hvorfor mener du at 3 ikke nødvendigvis stemmer?


#5

Slettet bruker sa for siden:

Jeg ville svart 4, men med litt forbehold. Et elektron eller et positron er også materie, men ikke nødvendigvis sammensatt av mange små deler. (?)


#6

Slettet bruker sa for siden:

Det tok forresten litt tid før jeg klikket meg inn på tråden her, fordi jeg umiddelbart gikk ut fra at den handlet om gulvtepper. :knegg:


#7

Pelen sa for siden:

Jeg tok bare for gitt at de ikke hadde snakket om atomer enda, men det har de kanskje. Barna er jo tross alt bare 6-7 år. Da tenkte jeg at tiny parts var mer "små deler" og alt er jo nødvendigvis ikke små deler (om man bortser fra å tenke på atomer). Men har de det så stemmer det selvsagt! Uansett så må jo 4 være riktig for 1 og 2 er jo riktige og det er bare et svar som er riktig. Jeg kan virkelig ikke huske at vi lærte oss slike ting i 1. klasse ...

#8

Skilpadda sa for siden:

Det virker forsåvidt rimelig for meg at man sier at "alt stoff er satt sammen av mange bitte små deler" uten å problematisere det ved å snakke om hvorvidt de bitte små delene også er satt sammen av mange bitte små deler, og hvis ikke, hvorvidt delene kan regnes som stoff. :)

(Og regnes elektroner som materie, egentlig? Jeg er ikke sikker på hva slags definisjon man kan regne med at førsteklassinger har lært.)


#9

Mirasol sa for siden:

Jeg aner ikke, men jeg mistenker at en modde har nå endret overskriften uten å lese innholdet i tråden. :knegg:

Matte - lekser i 1.klasse :D

Oi, der var det endret tilbake alt ja. :humre:


#10

DM sa for siden:

– Alt strek.

#11

baltie sa for siden:

Elektroner regnes forsåvidt som materie, men da tror jeg man beveger seg inn på områder av fysikken man ikke akkurat kan forvente at 6-7-åringer vil forstå.

Det er også forskjellige definisjoner av hva materie er bygd opp av, alt avhengig av hva man ønsker å snakke om. Atom og molekyldefinisjonen vil jeg mene er grei å presentere for en 1.klassing. Skal man være riktig avansert kan man snakke om proton, neutron og elektrondefinisjonen. Og føler man det blir for lett kan man gå for kvarker og leptonerdefinisjonen. Og sånn kan man holde på.


#12

Storm sa for siden:

Består ikke også protoner av mindre deler? Jo, kvarker. :googler: Men kvarkene opptrer aldri alene, bare to eller tre sammen. Altså burde vel 3. også være riktig (hvis ikke elektroner også er materie da :gruble: ).


#13

baltie sa for siden:

Elektroner er også materie, men det er veldig trygt å anta at i denne sammenhengen så er svar nummer fire riktig. Vi snakker tross alt om førsteklassinger. Tror ikke de har helt snøring på protoner, nøytroner og elektroner enda, de har nok fått det presentert som "tiny parts".


#14

Skvetten sa for siden:

Det er selvsagt nummer 4. Dersom læreren kaller det feil argumenterer du for at du ikke ser noen grunn til å ikke lære din sønn hele bildet fra starten av. Man kan lage partikkelfysikk enkelt om man bare vil.


#15

DM sa for siden:

Det var ikke meg altså. :føler for å forklare meg siden jeg deltok i tråden akkurat da:


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.