Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

VW Touran - erfaringer?

#1

M&amp;S sa for siden:

Vi var såvidt innom en Audi og VW forhandler i dag, og der sto det utstilt en VW Touran. Syns den virket veldig kjekk som familiebil.
7 seter, stor plass mellom setene, god plass i baksetet til 3 barn og stoooort bagasjerom. Navigasjonssystem, cruisecontroll, 109 HK, 1,9 Diesel. Priset til 369 000,- (helt ny 2010 modell).
Denne modellen hette noe sånt som Freestyle, og den virket liksom ikke så firkantet og varebilaktig som andre Touran jeg har sett. Kan tenke meg den store plassen og 7 seter må være utrolig praktisk når man har barn. Har bare 2 (foreløbig..), men de vil jo gjerne ha med venner på aktiviteter osv. Ikke noe fin bil av utseende da, men vil tro den er praktisk.
Eneste jeg kan si som er negativt av det lille jeg så er at det ikke er skyvedør, slik at det kan være trangt å komme seg inn bake når det er 7 seter.

Erfaringer taes imot med stor takk :D


#2

Crimina sa for siden:

Om man har planer om å bruke de 7 setene daglig, så vil ikke jeg anbefale Touran. Jeg har en 2004 modell Touran. Highline utgave,. Om den er blitt større og bedre i 2010 utgaven, så stiller jo saken seg annerledes, men de to bakerste setene legges jo ned i gulvet når man ikke trenger dem, slik at man får stort bagasjerom. Og det er positivt, da blir det goood plass.

Men har man setene i bruk så er man avhengig av skiboks for å få med mye bagasje. Man får ikke med barnevogn om setene er i bruk.

Mennesker som er over 160 cm sitter ikke godt i de to bakerste setene. Egner seg ikke for lengre turer og kun for korte bein. Baksete er også trangt i mine øyne. :sparke: Min sønn på 16 år sitter ikke godt i bilen rett og slett. Han er over 180 cm, men bilen er trang, selv om den rommer mye. Det er trangt å komme bak til de to bakerste setene også, men mine barn har gått inn bakluka, det funker det også.

Så min erfaring er at bilen egner seg godt som bruk for famillie med 3 barn, og som trenger 7 seter av og til, men om man har behov for 7 seter fordi man har 4, eller flere barn, så bør man gå for en større bil, rett og slett.

Jeg synes bilen er god å kjøre med tanke på at det er en "kassebil". Og stort pluss er jo at de bruker lite diesel også. Min bruker bare 0,45 på langkjøring og 0,5 på riksekjøring, og litt mer når den er kald.


#3

Lhi-My sa for siden:

Vi bytta ut vår Touran med en Citroen C8. Vi hadde den gang bare 3 barn (4 nå), men synes likevel bilen ble for trang. Vi er langt bedre fornøyd med Citroen C8 i forhold til plass og kjørekomfort. Når det gjelder driftssikkerhet og vedlikeholdskostnader, var vi bedre fornøyd med Touran. Men for vårt del blir denne bilen for liten.


#4

M&amp;S sa for siden:

Ja vi har bare 2 barn da, med behov for 7 seter en sjelden gang! he he.. men om alt går som vi har tenkt så blir det nok et barn til etterhvert.
Jeg synes bilen var enorm jeg da egentlig, i forhold til det vi har sett på til nå. Har vurdert Volvo V70 og VW Passat, og de er jo ganske små i forhold, selv om V70 er ganske så romslig.
Synes det så ut som det var god plass, men vi testa jo ikke så kjempenøye da. Men i forhold til vår Audi A4 -98 modell er den veldig stor da.
Finnes det noen andre biler som er bedre da? Vet at Ford har en lignende.


#5

Mikkeline sa for siden:

Vi har en Ford S-Max. Den er romslig, både små og store sitter godt både i baksetet og på ekstrasetene. Når ekstrasetene er nede har man stort bagasjerom. Vi har bare hatt bilen et par måneder, men er veldig fornøyde så langt.


#6

mrc sa for siden:

Har også Touran, og er meget godt fornøyd.

Som det ellers sies her, dette er ikke en "ekte" 7-seter, i likhet med mange andre biler i klassen (Zafira, Verso osv). Det er en 5-seter med to "nødseter" som kan være praktiske hvis man skal ha med noen ekstra unger eller familie på besøk og skal kortere turer. For voksne er de bakerste setene ubehagelige for lang kjøring.

Vi er fem i familien, og synes plassen i Touran for oss er helt utmerket. Et sentralt element med å velge Touran for oss var at det gikk tre barnestoler i bredden i baksetet uten problemer.

Ford har noe lignende; S-Max. Det er en noe større bil og en del dyrere. S-Max starter på 360 000, og videre kommer leveringskostnader, vinterdekk, evt. tilleggsutstyr etc - da er man raskt på minst 390 000 uten at man har valgt mye utstyr.

369 000 for en Freestyle-model av Touran vil jeg tro da inkluderer DSG-gir og en god del ekstrautstyr.


#7

mrc sa for siden:

Kupemessig blir jo A4 strengt tatt ikke større enn en Golf...


#8

Lucifer sa for siden:

Jeg kjører Touran på jobben. Reg. som varebil. Dette er en 2007-modell. Når bilene hadde gått ca. 50 000 km røyk gasspedalen på tre av sju biler i den kulden som var. Grunnen var visstnok at vannet på matten under pedalen frøys og gasspedalen røyk. Mulig dette er rettet på nyeste bilene, men på 2007-modellen er dette en veldig vanlig feil og de tok det jo på garantien, men en gang er bilen for gammel. :cool:

En annen ting er at bilen er ikke god å kjøre. Den føles stor og "kassete". Jeg kjører Citroen C8 privat, den ER stor men behageligere å kjøre. Skyvedører er et must for barnefamilier spør du meg. Jeg satt med hjertet i halsen hver gang de fikk lov å åpne vanlige dører på forrige bilen vår.


#9

mrc sa for siden:

En ting er at tre seter får plass i baksetet - det kan det gjøre i f.eks. Passat også. Men for en del blir det kronglete å få på plass belter når det blir så trangt, og høyden er til hjelp også. Det at seteneputene er "horisontale" gjør også monteringen av forskjellige typer seter bedre og enklere sammenlignet med en del vanlige personbiler hvor baksetet skrår en god del.

En del barnevogner kan man slenge bak i Touran uten å slå de sammen.

Anbefaler også at dere passer på å få med lastenettet som gjør at man sikkert kan laste opp til taket i bagasjerommet. Her har man en del konkurrenter, f.eks. Mazda 5, hvor man ikke har fullgode løsninger for dette (originallastenettingveggen skal tåle over 2 tonns press i Touran - f.eks. en "hundegrinn" fra en tredjepart man monterer slik at den bare presser mot taket er ikke laget for å tåle spesielt høyt vektpress).


#10

mrc sa for siden:

Har kjørt 807, som er samme bilen som C8, og likte den ikke. Touran føles mer som en personbil. 807/C8 synes jeg var et herk på vinterføre og det var liten tilbakemelding i styringen om underlag.

Interiørmessig føles det langt enklere og billigere enn Touran etter min mening, selv om nok ikke Touran i interiøret er av det mest påkostede - riktignok her også forskjeller mellom utstyrsmodeller (har selv Highline med skinninteriør).

Når blir også en bil som C8/807 biler som har en startpris på ca. 450 000 kr for enkleste utgave (og da trolig mer i retning minst 475 000 før den ruller ut fra forhandler med leveringskostnader, vinterdekk, evt. utstyr man trenger).

Størrelsen har også "sin pris" - f.eks. for mange ikke vil passe i garasjer, vanskeligere parkeringsmessig osv.

Men den største problemet jeg anså den uken jeg kjørte 807-en ble rett og slett kjøreegenskapene. Så lenge man også bare har tre barn skal man ha litt ekstra behov for at størrelsen direkte blir en nødvendighet.


#11

mrc sa for siden:

Jeg tror ikke det er et vanlig problem egentlig, men slik jeg kjenner konstruksjonen er det vel mulig at det kan skje hvis man drar med seg store mengder snø inn i bilen som igjen fryser, og det videre tråkkes hardt på gassen med is liggende under gasspedalen nederst.

Jeg kan ikke se andre eksempler på at dette har skjedd, men jeg ville vel nesten heller tro at det var ikke direkte at gasspedalen "gikk i stykker", men underliggende komponenter?

Viktig her er nok også at man fester gummimattene på skrufestene, og ikke lar stoffmatten ligge festet under gummimatten (bilene blir vel gjerne levert med stoffmatten liggende festet, mens gummimatten ligger over, og vil kanskje tro at det er en del som bare lar det ligge slik....)


#12

Hasselnøtt sa for siden:

Jeg er ikke enig. Jeg synes den er veldig god å kjøre.


#13

mrc sa for siden:

Skal sies at er det noe de fleste bør styre unna på Touran, så er det å velge den med sportsunderstell og 17" eller større felger. Det er nok en god del biler som har blitt solgt med dette, fordi kundes synes det ser penere ut og høres litt kult ut med sportsunderstell, uten helt å forstå hva det innebærer i henhold til komforten. Dette er for så vidt ikke bare noe som gjelder Touran, men en haug andre biler også...

Touran er i utgangspunktet en ganske "stiv" bil - dette fremmer kjøreegenskapene på en del områder, mens noen synes at "mykere biler føles bedre". Her blir det en balansegang. Jeg liker å føle hva som skjer - jeg vil ha respons fra underlaget og merke hvis det begynner å slippe. i en del "myke biler" føler jeg at man ikke får slike tilbakemeldinger, og det kan ta langre tid før man merker at noe er på tur til å skje. Spesielt med litt vanskelige kjøreforhold synes jeg dette blir viktig.

Myke oppsett kan også gi en del krenging. Jeg glemmer ikke en test av en av Citroens andre flerbruskbiler (tror det var C4 Picasso) - tror det var hos DinSide - journalisten ba folk sjekke hvordan det var med ungene man hadde på litt svingete veier, for bilsyken kunne komme lett med hvordan chassiset oppførte seg når det ble svingete... ;)

Men med sportsunderstell og store felger blir det for stivt, og for mye "informasjon" forplater seg videre i bilen slik at det går for mye ut over komforten. Videre kan det også være andre argumenter for å ikke gå for 17" eller større - spesielt på vinteren, ettersom man med 17" også går opp i bredden på dekket.


#14

Susse sa for siden:

Jeg er kjempeglad i Touranen vår, vi har har 2007 modell, highline. Det gikk fint med 3 barneseter bak da vi hadde det, og alle sitter godt både foran og bak. Ekstrasetene bruker vi titt og ofte, men da er vi også avhengig av skiboksen. Vi var 2 voksne og 4 barn på ferie i sommer, det hadde ikke gått uten boksen. Den er god å kjøre, kommer seg frem på glatta uten trøbbel. Det eneste negative jeg har å bemerke er at den er litt guffen å rygge med når alle 7 seter med nakkestøtter er slått opp. Da må jeg kun bruke speilene og det er jeg ikke så god på.
Vi har også en VW Passat, den har god plass den også, men det blir trangere i baksetet når alle ungene sitter der og den er langt fra så god på vinterføre.


#15

Daisy sa for siden:

Vi er kjempefornøyd med vår Touran, og jeg synes den er som en vanlig personbil å kjøre. Vi har to barn og avogtil 3 med oss og det går som en lek. Mye bagasjeplass og så har vi skiboks også til campingtur om sommeren.


#16

mrc sa for siden:

Fy Det er i hovedsak speilene man skal bruke ;-)
Jeg bruker mer i hovedsak sidespeil og litt midtspeil når jeg rygger. Å snu meg og se ut av bakvinduet gjør jeg vel omtrent aldri.

Ellers er generelt ryggesensor en fordel, og vel også standard på de fleste utstyrsmodellene i dag.


#17

Vianne Rocher sa for siden:

Er det? :blond: Jeg bruker fargene(grønn=OK, gul=Pass opp!, rød= STOPP!!) som dukker opp på skjermen og det jeg får sett ut bakruta jeg :knegg:


#18

mrc sa for siden:

Ryggesensorløsningen man får hvis man har navigasjonssystemet mener du? Det blir noe annet. Samtidig er slike løsninger til hjelp, noe man ikke baserer seg alene på. Har selv bare den "lydhjelpen" fra ryggesensorene.


#19

Crimina sa for siden:

Nødseter var en god beskrivelse av setene bakerst i Touranen. :knegg: Jeg tror ikke bare det er mine barn som synes det er ubehagelig å sitte bakerst i bilen. Lange mennesker sitter nærmest med beina opp under ørene.


#20

Frida sa for siden:

Vi har Touran 2006 modell Highline og er veldig fornøyde med den.Kan absolutt anbefale Touran.


#21

M&amp;S sa for siden:

Ford S - Max var ganske tøff til kassebil å være, men inni er jo den veldig lik Touran?
Ser for meg at det må være utrolig deilig med så mye plass! :drømme:

Får se hva mannen sier. Han er ikke noen bilmann, så har spør sin kamerat og mentor når det gjelder bil, he he...


#22

Hasselnøtt sa for siden:

Uansett, jeg er vant med biler i helt andre ende av skalaen (som ikke er i nærheten av kassebil), og er likevel fornøyd med komfort og kjøreegenskapene i Touranen.


#23

mrc sa for siden:

5+2-seter kan vel også være en passelig beskrivelse. Men det sier litt seg selv at når bilene skal holdes såpass kompakte blir dette begrenset. At det holdes lett blir jo viktig ikke bare for selve produksjonen av bilen, men også avgiftene - mer vekt gir høyere avgift og mer vekt gir høyere forbruk, som gir høyere avgift. Touran har vel samme vekten som f.eks. Passat.


#24

Malus sa for siden:

Vi bytter mest sansynlig vår A4 mot en Touran så snart vi finner er brukt som vi liker, hos en forhandler som vil gi ok innbytte på a4'en. Bytter av den grunn at vi trenger mer plass, vil ha en praktisk og fornuftig bil, og muligheten for 7 seter en gang i blant. Tester, folks erfaringer, osv. gjør at vi føler oss trygge på at vi blir fornøyde.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.