Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

VW Touran som ruster

#1

Crimina sa for siden:

Da jeg skulle bytte til vinterdekk i år, hadde jeg bilen på bukken til min bror. Jeg kikket under bilen, og ser til min store forskrekkelse at bakdelen på bilen ruster MYE.

Jeg har hatt bilen i 3 år til våren, og det er en 2004 modell, det vil si den er 6 år i år.

VW har jo rustgaranti, så jeg kjørte ned og fikk bilen sjekket på skadeavdelingen. Lokal forhandler kan ikke love meg at dette dekkes av rustgarantien. Det er 12 år på gjennomrusting. Greit nok.

Men, takstmannen hadde aldri før sett et så ille tilfelle på en 5-6 år gammel bil. Det var alvorlig mye rust. Og i serviceboka står det at bilen er behandlet mot rust, så alt er i orden sånn sett.

Det er jo en del av karosseriet som ikke kan ruste, men på min bil er det mye rust der dieseltanken er, og opp under bakaksler og bagasjerom. Vanskelig å komme inn under der, og de ville være svært kostbart og omfattende arbeid å få dette vekk selv.

Jeg risikerer å måtte betale dette selv, om Møller ikke går med på at dette. Bilder er sendt inn til Møller, og jeg håper jo at jeg får dette dekket. Visst ikke må jeg bruke kaskoen, for det er snakk om et beløp på over 30 000 kr om jeg skulle koste på dette selv.

Noen som har vært borti lignende? Med såpass "nye" biler?

Jeg er jo så godt fornøyd med bilen ellers. Når den brukes som en 5 seter vel og merke. Nødsetene blir ikke brukt så ofte. Jeg har en helt ny Caravelle også, trygdebilen til min datter. Og den har bedre plass når jeg er på tur med barna. Men Caravellen er en 2,5 TDI og bruker mye diesel i forhold til Touranen. Touranen er billig å kjøre med og god å kjøre.

Jeg synes det er rart at en bil kan ruste så mye på 6 år. Til tross for at bilen har fulgt servicene og blitt behandlet slik den skal. :sukk: Kjører jo en del på saltet veier, men det gjør jo de fleste biler her på Sørlandet.


#2

Mauser sa for siden:

Møller har det med å skape seg vanskelige. Ikke gi deg selv om du får avslag i første omgang. Bruk NAF hvis du er medlem, hvis ikke er Forbrukerombudet en gratis vei å gå, med påfølgende behandling i Forbrukertvistutvalget. Ulempen er at det tar lang tid. Forliksrådet koster litt, men er mye raskere.


#3

Daisy sa for siden:

Ja, vil bare si stakkars deg som må ha med Møller å gjøre. Og hvis de nekter å dekke det og det er over 30 000, vedder jeg på at det koster 10 000 andre steder...!


#4

Crimina sa for siden:

Jeg skal undersøke priser andre steder. Det må jeg. :nikker: Men jeg gir meg ikke i første omgang med tanke på Møller. Jeg har også hørt at de er vanskelige. Men jeg får bare håpe i det lengste at de er snille med meg. :snill:

Jeg er, dessverre, ikke NAF medlem lengre. Det var kanskje litt dumt, men det er kanskje ikke for sent å melde seg inn igjen... ?


#5

mrc sa for siden:

Har ikke hørt om spesielle tilfeller av rust der, men det er flere og flere produsenter som har hatt modeller der det har vært en del. Ford, Mercedes, Mazda, Toyota, Huyndai og flere andre har hatt modeller som gjennomgående har hatt problemer.

Problemet har nok gjort seg ekstra gjeldende i Norge pga. den utrakte saltingen av veiene. Problemet kan gjerne være at saltlake fra veien fryster fast under bilene, og når vannet forsvinner blir det fortsatt værende - det blir lukket inne med fuktighet, og det tilføres ny fuktighet når det er vått ute. Sett slik kan det være fordelaktig å bruke vaskeautomater som spyler undersiden av bilen, samt at man passer på å spyle under bilen. Selv med rustbeskyttelse blir vedlikehold viktig.

Men likevel overrasket. I henhold til tallene fra Swerea Kimab er VW/Audi av dem som har minst rust, og har vel strengt tatt ikke hørt om lignende....

Du har ikke bilder av bilen under? Hadde vært svært interessant å se.

Med det sagt, rust bruker det som regel ikke være noe problem med hos Møller slik jeg har sett erfaringene til andre i VW-Audi-klubben. Rustproblemer på Touran har vel hovedsakelig vært knyttet til bakluka så vidt jeg har fått med meg (var en konstruksjonsfeil på tidlige modeller der det vel med bilvask kunne samle seg vann inne i luka).

Selv har jeg en kompis som fikk en liten ca. 1 cm "boble" på bakluka - ble fikset med en gang av Møller. Jeg fikk selv fukt i skiltlyset bak som begynte å gi antydninger til ujevnheter noen millimeter rundt - dette sa Møller ja til å skifte hele luka uten noe mikk-makk (strengt tatt ikke synlig, og tror de fleste ikke ville oppdaget det engang...).

Har du hatt service hos merkeforhandler? Å se over under bilen er en del av serviceplanen, der også områder som er ekstra beskyttet også skal sjekkes for at beskyttelsen er på plass og evt. fikses. For deler av bilen skal det være et "belegg" under bilen. Mener å husk at det på Skoda-en min var et slikt belegg for bilene solgt i norden, mens altså denne rustbeskyttelsen ikke var på biler rettet mot en del andre land. Skal ikke se bort i fra at slikt belegg kanskje kan ødelegges hvis det er laveste punkt noen steder, f.eks. ved kjøring på veier med dype spor slik at bilen tar nedi.

Spørsmålet her er kanskje også direkte hva som er rustet. En del mer massive jernkonstruksjoner er det ikke noe problem at ruster, og det kan for så vidt være vanlig. Selve chassis skal ikke ruste. Støttestag, fjerbein, oppheng etc. kan ruste. Eksosanlegg vil også ruste og er å regne som slitasjedel.


#6

Kongen sa for siden:

Jeg har også en VW Touran 04 mod. Bilen min er akkurat slik han beskriver det i det første innlegget her. Mye rust, nesten gjennom rust på bakdelen av bilen. Møller har tatt bilde av ALL rusten og venter på tilbakemelding, men dette har tatt tid!!!
Hva er 12 års rustgaranti ???

Håper jeg får et positivt svar av Møller!


#7

volvo sa for siden:

Moder n har en Touran 06 som har de samme rust problemene . Hun var inne på vw , og etter lang ventetid på svar ,fikk hun beskjed om at vw dekker 70 % av utbedrings kostnad på 23 000 kr. Fordi at saltblandingen hadde forandret seg i år 2007 .Altså modern må betale 30 % av rust utbedringen på bilen fordi statens vegvesen har forandret innholdet i vegsaltet etter bil kjøpet i 2006. ?? merkelig svar synes jeg..
Er det noen andre som har fått samme svar på rustgaranti ?


#8

mrc sa for siden:

Ser det er nevnt på VW-Audi-klubb-forumet noe om utvidet til 9 år utvidet garanti på en del rustskader under på Touran. Men er vist under forutsetninger om service hos merkeforhandlere og at ikke annen rustbeskyttelse har blitt lagt på bilen.

Se f.eks: forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=222959


#9

Irma sa for siden:

Hm. Vi har rust på vår Touran. Det har ikke falt meg inn at det er noe å gjøre med, så lenge den er mer enn fem år gammel.


#10

mrc sa for siden:

Kommer litt an på hvor det er på bilen. På en del forskjellig ting har man også en slik 70/30-fordeling.

Har siste årene vært en eksplosjon når det gjelder rust - mye pga. saltingen. Et element for hvorvidt en del ting dekkes er også hvordan de ser at bilen er vedlikeholdt og evt. om man har ventet til rusten har blitt ganske omfattende før man har tatt kontakt. Ved service skal det være inspeksjoner på en del steder, blant annet for også sjekke bilens rustbeskyttelse under. Merkeforhandlerne kan også ha spesielle instruksjoner fra fabrikk om å sjekke på spesifikke steder.

Forhandlerne/merkeverkstedene kan være gode på å sjekke også - de får penger fra fabrikk igjen på ting der det er garanti eller utvidet garanti. En del merker har også krav om at bilen skal poleres jevnlig (ikke at det hjelper mot understell, men f.eks. Toyota har dette som et vedlikeholdskrav). Problemet med en del som polerer, er at de like etterpå kjører bilen inn i en vaskehall - hvor bilen sprayes ned med avfetting - som fjerner poleringen...

Samtidig forstår jeg frustrasjonen fra bilprodusentene når det gjelder blant annet den mengden salt som nå benyttes i Norge. Miljølakk-kravene har også vært et element, kombinert med at de prøver å rustbeskytte bedre gjennom bruk av sink. Et problem her er såkalt sinkslipp. Miljølakken er også slik at det er ikke så mye som skal til før man har en svært liten punktering av lakken, hvor fukt kommer inn under lakken - det blir da rust under lakken og videre rustboble. Ved innsteg i baksete kan det være nok at ungene har litt stein under skoene, samtidig som dette er et område hvor fuktighet gjerne blir liggende en stund.

Saltingen i Norge har gått for langt. Omtrent alle veier synges ned i salt. Joda, man kan vaske, men det er ikke langt man kommer før salt er på plass igjen.

Med det sagt er man kanskje også mer forfengelig enn tidligere også tildels - bil er dyrt, og rust er en fiende. Tidligere jobbet mange nok mer med bilen for å unngå problemene - eller at man i praksis kjørte rundt i rustholker etter hvert.

Anbefaler at man ser litt her: www.vibilagare.se/test/rost
Det er ekspertvurderinger av nye bilmodeller med litt estimat for hvordan de kan bli utsatt for rust i framtiden. Kan være noe å merke seg når man kjøper ny bil.

Når en bil er 7 år gammel er jeg usikker på om man skal regne det som urimelig at man må dekke en viss andel selv. Litt pga. norge her er et spesielt markedet når det gjelder utviklingen for bruk av salt.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.