Mei sa for siden:
Hva er nå dette? I morges måtte jeg ikke bare skrape utenpå bilen, men også inni. Sånn vil jeg ikke ha det! Hva kan det komme av, og viktigst av alt; Hva kan vi gjøre med det?
< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?
Bilsnakk.
Mei sa for siden:
Hva er nå dette? I morges måtte jeg ikke bare skrape utenpå bilen, men også inni. Sånn vil jeg ikke ha det! Hva kan det komme av, og viktigst av alt; Hva kan vi gjøre med det?
Karamell sa for siden:
Det har jeg ofte, og har tenkt at det kommer av all snøen ungene drar med seg inn i bilen og skaper kondens - som fryser når bilen er parkert.
Kanina sa for siden:
Det har vi også hatt når det er iskaldt ute. Ikke is utenpå rutene, men på innsiden. Ikke så tykt at det ikke har gått bort når jeg skrur på vindus-varmen og setter varmen på maks i bilen. Det tar litt tid før det er borte, men når det er såppass at jeg faktisk kan se gjennom det i side-bakvinduene, så forsvinner det fort når jeg begynner å kjøre. :håper-jeg-kjører-forsvarlig:
Gerbera sa for siden:
Og dette er veldig riktig.
Ta ut mattene og tørk de ordenlig når du parkerer bilen for kvelden. Eller kjør en såpass lang tur med høy varme på, at det tørker opp.
Mei sa for siden:
Da er løsningen at mannen ikke dunker av beina når han setter seg inn for å kjøre. :kjevle:
Ru sa for siden:
Det kan hjelpe å legge avispapir under mattene, så det suger til seg fuktigheten.
Sånn i tillegg til å oppdra mannen. :knegg:
Beathe sa for siden:
Å kjøre med ac på skal også hjelpe.
Che sa for siden:
Enn om man har opp vinduet pittepittelitt? Vil ikke det gjøre at damp går ut istedetfor?
har garasje
Mauser sa for siden:
Åpent vindu hjelper.
Tørke matter/fjerne snø hjelper.
Bytte kupé/pollenfilter hjelper (særlig hvis dogg/is ikke forsvinner raskt etter at motoren er startet, da er gjerne filteret tett).
Kupévarmer hjelper - veldig.
Duggfjerner hjelper (forebyggende).
AC hjelper når det er varmere enn 4-7 varmegrader. I lavere temperaturer skrur den seg normalt av for å hindre nedising av kondensatoren.
Mei sa for siden:
Vi har garasje - jeg gleder meg til vi får ut alt oppussingsstæsj og søppel derifra og kan begynne å ha bilen der. Slipper man å skrape både inni og utenpå da? :tvitvi:
Ru sa for siden:
Mest sannsynlig ja, Mei.
Og neste gang dere kjøper bil, så kjøper dere en med varmetråder i frontruten.
:har ikke skrapet bil på lenge:
Mei sa for siden:
Men er de like treige som de i bakruten? Isåfall har jeg ikke tid å vente når jeg først har bestemt meg for å kjøre et sted/er sent ute til jobb. Vi har imidlertid kjøpt en isskrape til 200 (:eek:) kroner, og med den er det å skrape bil som å høvle myk brunost. Det går kjapt - og det er da i allefall noe.
mrc sa for siden:
Spesielt når det blir mye småturer slik at bilen ikke får tørket skikkelig via å være varm over tid blir det slik. Og ja, det er snø som trekkes inn som blir hovedsynderen.
Løsning kan være å legge en del aviser rundt i bilen - nede på dørken (både over og under matte, gjerne ta ut matte), men også legge noen oppå dash når man forlater bilen. Avisene vil da kunne trekke til seg en del av fuktigheten.
safran sa for siden:
Jeg er litt skeptisk til det, for de vil forstyrre sikten i direkte sol. Samtidig er det en enorm fordel når det er frost.
Jeg har løst problemet med is på innsiden av rutene med å banke godt av skoene, og ved å legge en avis på matten der det er litt vått.
Fruktflua sa for siden:
Og såvidt jeg vet (og om bil er det i grunnen ikke så veldig mye), så er Ford en av de få bilene som har varmetråder i frontruten.
mrc sa for siden:
Det er ikke tråder på samme måte som på bakvinduene. Det er vel omtrent ikke synlig.
Skal man ha dette bør man sjekke at glassforsikringen i bilen også dekker ny rute av denne typen. Frontrutene med dette er dyre, og å skifte frontrute er ikke akkurat så uvanlig for en del. Par år siden sist for min egen del pga. steinsprut som omtrent med en gang ble sprekk.
fanta sa for siden:
Dette r ikke noe problem.dem dekker den type rute og.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.