Uff, jeg ser sliten ut om dagen synes jeg.
Er jo snart 36 (!) og det syns.
Merker at porene er større og det kommer fort sorte prikker.
Og har kviser innimellom. Men det er nok fordi jeg er fæl til å klemme ut prikkene :(
Hva er DITT tips?
Hvilket merke og hva slags kremer og produkter bruker du?
(har ikke tenkt å bruke en formue på produkter, men en del kan jeg svi av)
Og finnes det nettbutikker som selger rimelige(re) varer enn i butikkene?
Bruker MD Formulations. Bortsett fra Matis, det eneste jeg har prøvd, som jeg tåler. Gir meg fin hud, ikke rødlammete, kløende eller kviser. Nå i vinter bruker jeg moisture defense antioxidant øyekrem og krem. Har glycare lotion og facial cleanser jeg bruker ved behov. Også bruker jeg i.d. mineralsminke, og det gjør huden min synlig godt.
Jeg har stort sett alltid brukt hudpleieprodukter fra Lancome (har testet litt annet innimellom, for å se at jeg ikke går glipp av noe), men kommer alltid tilbake til det merket. Det kan kjøpes ganske mye billigere på Strawberrynet. Jeg har nok en annen hudtype enn deg, så jeg kan ikke anbefale konkrete produkter.
Har forresten sviktet Lancome for et veldig deilig renseprodukt fra Shisheido, Puryfying Cleansing Foam heter det. Inneholder veldig svak peelingeffekt.
Jeg bruker Kanebo Sensai og er veldig fornøyd. Det er derimot svindyrt og ikke enkelt å fa ta i rimeligere, annen enn hvis man reiser utenlands og handler taxfree.
Jeg bruker dermalogica produkter. De er dyre, men fås kjøpt billigere på strawberrynet. Bruker mild rensekrem, dagkrem, exfoliation (en sjelden gang) og farget dagkrem som er en slags behandlende sminke.
Hvis du føler deg spesielt gusten nå vil jeg anbefale deg å ta en ansiktsbehandling hos en hudpleier. Det gjør underverker for slapp og sliten hud.
For tiden bruker jeg litt av hvert: Rensekrem/skum fra Clarins (gammel traver), hudolje + hudkrem fra Nuxe; peeling fra Chanel; rensende ansiktsmaske fra Origins og oppkvikkende ansiktsmaske fra REN. Går stadig mer over til naturlige produkter med lite parabener og andre uhumskheter. Huden liker det tydeligvis, for den ser bedre ut enn på lenge.
Om du ønsker noe som virker litt ekstra hudfornyende i og med at du føler deg sliten og har sorte prikker vil jeg anbefale deg å prøve MD eller Exuviance.
Begge de merkene inneholder litt syrer sånn at du får frem ny hud hele tiden. Porene vil bli mindre og det samme vil de sorte prikkene.
Begge de merkene selges på internett.
Jeg vil forøvrig anbefale å dra til en hudpleier som fører det merket du vil bruke og få en hudanalyse under lupelampe, og kanskje da også klemme ut litt om du har mye sorte prikker. Da vil du få anbefalinger på hvilke produkter som er rett for deg. For det kan være vanskelig å bedømme når man sitter på nettet og kjøper selv. Så tar du med deg disse anbefalingene hjem og bestiller.
Når jeg jobbet som hudpleier møtte jeg veldig ofte på folk som brukte feil produkt innenfor et kjempefint merke, og dermed ikke var fornøyd. For ofte kan man tro at huden passer til et produkt, men så føles det helt feil når man begynner å bruke det.
Jeg gikk hos hudpleier en periode (akkurat nå føles det som om det var i et annet liv), og kjøpte produktene hun anbefalte meg. De var fra Decleor, og jeg hadde ikke råd til å kjøpe alt på en gang, så jeg kjøpte litt og litt. En dag jeg var der for hudpleie, spurte hun om jeg brukte Decleorproduktene. Jeg bekreftet det, og da fikk jeg beskjeden: "synd, for Matis hadde vært mye bedre for huden din!"
Vel, siste gangen jeg var hos henne. Der hadde jeg kjøpt dyre produkter i bøtter og spann etter hennes anbefaling, og så kommer hun å sier at et annet merke er bedre for min hud??
Min nye hudpleier var helt fantastisk, og fant de riktige produktene til meg, i Decleorserien, og jeg var strålende fornøyd, helt til hun desverre la ned salongen sin.
Men uansett er sjansen stor for at du hadde blitt mindre fornøyd om du ikke hadde fått anbefalninger og kjøpt på lykke og fromme tror jeg.
Det er veldig viktig å gå til en hudpleier man vet er flink altså, og som har erfaring med flere merker. Om man har tørr hud kan det være at man feks bør bruke produkter for en sensitiv hud fordi huden rett og slett er tørr pga sensitivitet. Og det er vanskelig å finne ut av seg selv enkelte ganger.
Jeg har faktisk hatt ganske problemhud jeg, med kviser, prikker, store porer osv. Kremen og renseproduktene jeg endte opp med, var faktisk for sensitiv hud, og du verden som de gjorde underverker, jeg var kjempefin i huden, og kvisene forsvant nesten helt.
Når jeg skriver dette, skjønner jeg jo at jeg må komme meg til hudpleier igjen!
Ja, det kan virkelig gjøre underverker når man treffer på de riktige produktene. Problemet er jo at det kan være fordømt vanskelig å treffe på dem noen ganger.
Derfor er det så viktig at hudpleieren har en del erfaring sånn at hun eller han kan se på huden hva som er sannsynlig å være et bra produkt.
Min opplevelse av hudpleiere er at de har ett favorittmerke og pusher det så godt de kan. Jeg har prøvd forskjellige og merker jeg fort hva som ikke fungerer. Dette er mil fra mitt fag, men min drømmehudpleier har minst tre merker, og jeg får prøve alle tre etter tur. Om man ikke treffer på første. Mot betaling for behandling, ikke gratis. Hørt flere ganger at "det er vanlig å bli rødhet og få kløe i starten", og det syns jeg er dønn useriøst, for jeg har selv funnet merker som ikke er sånn. Dessuten kan man jo lure på hva de mener med "starten" når en er halvveis ned i krukkene (kjøpt for 2000 kroner) og ikke orker mer.
Det er ganske dønn seriøst å informere en kunde om at kløe og rødhet er normalt i starten om det er det. Om du er halvveis ned i en krukke til 2000kroner er det nok et ganske sikkert tegn på at du ikke tåler kremen om du har fulgt anbefalingene for bruk. Men om du feks hadde startet med kraftige MD produkter og ikke fulgt anbefalingene om å starte gradvis med produktene ville ikke det vært så rart om du var rød og tørr selv halvveis ned i krukken.
Selv om det finnes merker som ikke er sånn så betyr ikke det at det er useriøst. Det betyr bare at det finnes forskjellige merker som bruker forskjellige ingredienser, som du igjen som kunde reagerer forskjellig på.
Og selvfølgelig får hudterapeuter favorittmerker. Det er jo fordi de finner ut hva som fungerer på flest mulig. Rene dermalogica-salonger fører dermalogica fordi de har hatt gode resultater med merket feks. Og man kan ikek ha så mange merker om salongen er liten. Da går man konkurs.
Bilforhandlere har også favorittmerker blandt biler.
SYns ikke det er så rart.
Hadde jeg drevet en salong og solgt et spes merke hadde jeg selvfølgelig pushet det. Det ville jo vært levebrødet mitt.... :o
Akkurat det samme gjør man jo i alle andre bransjer. Man driver med det man har tro på og jobber ut i fra det.
Jeg bruker rensemelk,rensevann, nattbalm og øyekrem fra Decleor og fruktsyregel og dagkrem fra MD. MD har også en skrubbkrem for fjes og kropp som jeg bruker i dusjen. Produktene er så drøye i bruk og jeg kjøper store mengder på salg, så jeg syns ikke det blir så dyrt i lengden. Har også gått over til MD solkrem (en for kropp og en for ansikt) om sommeren.
Merker stor forskjell på huden min - får fortsatt utbrudd av acne, men de er forutsigbare og går fort over.
Jeg går til hudpleier ca hver 6 uker, nydelige 90 minutter med dyprens +++ Betaler 660,-
Bruker produktene som hun har funnet til meg, og de passer perfekt. Tidligere har jeg prøvd Kanebo, Biotherm, Clarins, Chanel, Dermalogica ++++ og ingenting har funket over lengre tid.
Nå bruker jeg grønn serie fra Matis, og en del produkter fra MD formula og kun ID make up
Men hvorfor ikke ha varene i kommisjon? Må jo være bra både for leverandør, salong og kunde. Også mente jeg ikke en krukke koster 2000, man kjøper jo gjerne flere produkter samtidig. Og følger anvisningene så klart. Ikke der det ligger. Tror mange hudpleiere kunne trengt et salgskurs, et som handler mye om oppfølging av kunder. Dermalogica er forresten et bra merke jeg glemte nevne :)
Jeg vil heller bruke 2000 på en krukke som hudpleieren kjenner til, og kan mye om, enn 2000 på en krukke som hun kan lite om. Min hudpleier har kun to merker, Declor og Matis. + MD forresten. Det syns jeg er helt greit. Fordi de to damene kan sinnsykt mye om seriene. Og det er jo MANGE produkter i hver serie. Jeg har byttet flere ganger innad matis, fordi huden min har forandret seg. Går man til behandling innimellom er det jo lettere for hudpleieren å anbefale riktig - fordi hun kjenner huden din. Det noe annet når det kommer inn ei hvert 3 år som sier hun skal ha noe for tørr hud bare.
Ved å ha kommisjon og flere merker, forsvinner "tryggheten" min hvertfall. Da blir det fort "den er fin, men jeg vet ikke så mye om den". Og det kan jeg gå på et parfymeri for å høre..........
Hvis man har Decleor, Matis og MD, har man et godt utvalg, har man ikke?! Min erfaring er at de seriene er forskjellige, og da har man til manges behov. Tror ikke det er sånn at hudpleierne ikke har interesse eller evne til å sette seg inn i flere enn ett eller to merker om de tror det lønner seg. Vil tro kommisjon vil føre til at de får tettere oppfølging av leverandør også. Ville vært smart i alle fall. Jeg har funnet bra hudpleiere. De finnes, og det er sikkert mange av dem. Men det er dessverre dårlige utgaver også, det er de jeg snakker om.
Skjønner ikke helt hvilken betydning det skal ha jeg da. Man tjener jo mer jo mer man selger uansett, slik er det i alle bransjer, og hvorfor skulle ikke en hudpleier kunne tjene penger på det hun gjør egentlig? For det er vel egentlig det du sier?
Og oppfølging av kunder er veldig opp til kunden selv da. Man driver veldig liten oppsøkende virksomhet i den bransjen. Da ville i alle fall prisene gått drastisk opp.
Salgskurs og kurs innen service kunne man trengt å hatt mer av i de aller felste bransjer også, det handler veldig mye om hvem man møter. Personlig kjemi er viktig for hvordan man trives hos hudpleieren sin, det er noe med at man blir tatt på tror jeg. Det blir så nært.
Jeg syns ærlig talt hudpleiebransjen må ta mye drit i forhold til andre bransjer, og jeg har aldri forstått helt hvorfor. Det er en lutfattig bransje i forhold til parfymeribransjen som i motsetning til i hudpleiebransjen ikke krever noen som helst kunnskap om verken hud eller produkter for å få starte i jobb. Det har blitt bedre med årene der og, men det er det er nå ganske stor forskjell på kunnskapsnivået hos to som jobber i de to forskjellige bransjene.
Og som i alle andre bransjer gjelder det å lete litt før man velger å bruke pengene et sted. Man kan ikke regne med å møte på en like erfaren hudpleier i en nyoppstartet salong med bare nyutdannede nittenåringer, som i en godt drevet salong med hudpleiere i alle aldre.
Ok, trodde du mente at salongen skulle ha omtrent alle kjente merker i butikken :) Ja, det finnes mange (unnskyld stigmatiseringen) unge, tyggsityggende, nedblekede hudpleiere også. :( Sier det bare slik, for hun første jeg prøvde var slik. Startet salong på pappas penger fordi det var kult :koko:
Det er ikke slik det fungerer.
Det koster utrolig mye penger å ha et merke som decleor inne. Skal man i tillegg ha matis og md bør man ha en ganske stor salong med stor kundegruppe fordi de er dyre merker å ha inne. Blant annet fordi de har enormt med produkter, og man kan ikke velge bort noen av dem heller. Man må ha alt inne.
Det er krav fra leverandørene hvor mye man må selge for å få ha merkene også. Selger man for lite kan man miste avtalen man har med de.
Oppfølging fra leverandører er som regel bra. Det er den eneste måten leverandørene klarer å tjene penger på det. For får man ofte tilbud om kurs osv, så selges det mer av produktene deres. Rett og slett fordi kunnskapen om produktene øker.
Hvorfor vil kommisjon løse problemene du ser da? Det lurer jeg veldig på. :confused:
Forstår ikke hvordan du kan tolke det dithen? Uansett - det jeg mente er at de kan ha et fortjenestepotensiale. Kommisjon kan gjøre leverandøren mer interessert i oppfølging. Kursing, vareprøver, plakater etc. Ting som er bra for salongen. Øker salget. Uten at hudpleieren må investere mye. Men da kan man ikke ha ørten merker, man må være tro mot noen få. Akkurat som det er nå. Sånn jeg ser det - om leverandøren er villig - en vinn-situasjon for salongen.
De hudpleierne jeg har vært hos, har alle vært arbeidsomme damer jeg ikke mistenker å være styrtrike. Men påfallende mange av dem er så beskjedne eller opphengt i ett merke, sett i lys av at de er selgere. Med liten kundekrets, kan det slå dårlig ut.
Min erfaring med yngre er ikke negativ. Nå få jeg vel på pukkelen, men de middelaldrende + Decleor-damene jeg har møtt, er mye mindre undersøkende og flinke til å foreslå ting enn de unge. Og som du sier selv; det er ikke lett å si hva som passer til en person, selv med erfaring. Hva er så feil med å tilby behandlinger for å prøve merker? Og ikke la det koste skjorta, se det som en investering i en kunde? Er økonomien så dårlig at de heller vil ha kjapp og sikker fortjeneste første gang de møter kunden? Dette er ikke ment negativt, det er et spørsmål.
Så fikk jeg et svar da: Hudpleierne er i lommen på leverandørene. Om de ikke hadde hatt så stor makt, ville det vært leverandørene som førsøkte please kundene sine. Ikke omvendt.
Mjau: Lurer på en ting til, du har greie på dette: Noen steder er de rause med prøver. Andre ikke. Er det fordi hudpleierne putter dem i lommen? Hvordan fungerer det med vareprøver?
Nå sklir jo hele denne tråden ut da, men men. :fnise:
Ang det du skriver om hvordan ting ville vært med kommisjon, så er det akkurat slik det er i dag. Man får sponset annonsering, bannere, brosjyrer, prøver fra leverandører. Mange har noen gratis og noen kurs som koster. Alt dette for at salongene skal bli inspirert til å selge mer, og dermed gi mer penger i deres kasse.
99% av leverandørene gir ikke tillatelse til å sette ned priser på produkter feks. Så skal man ha tilbud eller friste kunder inn i butikken må det gå på bekostning av salongen selv, de må kutte ned på prisene på behandlingene, som allerede er for billige i forhold til tidsbruk, produkt og utstyrsbruk og bruk av personale som kunne stått i buttikk og solgt varer man faktisk tjener litt penger på.
Mange hudpleiere blir hudpleiere av interesse for hud. Og en del av disse har ikke selgergenet i seg. Men siden mange føler de blir pushet til å handle i salong må jo det være helt supert da? Så kan de heller gå hjem og bestille varene sine på nettet ogs ørge for enda dårligere tilbud hos hudpleierne. Det blir jo å sette det på spissen å si det sånn. Men i dag er det faktisk et reelt problem for mange salonger at de bruker masse tid og penger på å utdanne kunden, for så å aldri se kunden igjen fordi han eller hun sparer hundrevis av lapper på å kjøpe varene sine på nettet i stedet.
Det er jo supert at man kan skaffe produktene billig. Men pga dette får ikke salongen råd til å kjøpe inn nytt utstyr for å følge med utviklingen, de kan miste leverandørene sine pga for lite salg. De tjener rett og slett ikke penger.
Så å invistere masse tid på kunden trenger ikke å være så lønnsomt lenger.
Derfor er det mange som feks tilbyr gratis hudanalyse som tar kaskje 15 min, mot at man kjøper feks to produkter eller liknende.
Det er vanskelig å få til begge deler. Altså å invistere i kundene og sørge for at de kommer tilbake, og samtidig tjene penger slik det er i dag med nettsalg.
Hudpleieren og leverandøren er avhengige av hverandre.
Hvordan skulle leverandøren tjene penger om de ikke sørger for at hudpleieren har lyst til å selge produktene deres?
De må motivere hudpleieren, og det gjør de stort sett ved å fikse konkurranser, eller ved å ha besøk i salongen. Sponse annonser osv osv.
Det de kunne gjort annerledes slik jeg ser det er å sponse tilbud osv. Slik det er nå må salongene ha tilbud på behandlinger fordi de ikke får lov å sette ned priser på produkter.
Dette kjenner jeg at jeg egentlig ikke gidder å svare på en gang.
Om de er rause med prøver noen steder vil jeg tro det er fordi de fikk prøver dagen før eller noe.
Der jeg jobbet, på en stor salong, fikk vi kanskje 20 prøver av hvert produkt, uavhengig av om det er melk og brød varer som rens eller dagkrem, eller omd et er et spesialprodukt for acne feks. Da sier det seg selv at det blir fort tomt.
De prøvene hudpleieren putter i lomma er gjerne disse spesialproduktene de sjelden får brukt fordi de trenger erfaringen de kan få ved å prøve dem hjemme. Mens melk og brød varene jobber de så mye med at de ikke trenger å prøve dem ut på den måten.
Etter å ha prøvd mye forskjellig har jeg endt opp med Dermalogicaprodukter for blandingshud.
En ting som kan være lurt å sjekke hvis du er plaget med kviser og uren hud er sinknivået.
Lavt nivå av sink i blodet kan gjøre huden dårligere og mer utsatt for kviser. Jeg fikk påvist sinkmangel og har fått finere hud og mister ikke hår lenger etter at jeg startet med reseptbelagte sinktilskudd.
Jeg bruker en vill cocktail av merker, men med hovedfokus på Dermalogica. Jeg har tørr og fuktfattig hud, og sliter med å finne en krem som gir nok av både fukt og fett, for huden vil ha begge deler. Men Intensive Moisture Balance fra Dermalogica funker mesteparten av året, og så veksler jeg med litt andre kremer etter behov. Av rens bruker jeg litt forskjellige; Ultracalming Cleanser hvis ikke huden min er kjempetørr, men ellers liker jeg rensen for sensitiv hud fra REN (udrøy og vanskelig å få tak i), eller den himmelske oljerensen fra Babor, eller rensekrem enten fra PCA Skin (igjen: dyr, men billig på Ebay) eller Decleor.
Jeg bruker MD Formulations Continuous Renewal Complex under kremen på kveldstid, og slipper peeling, samtidig som jeg synes huden blir mindre tørr hvis jeg er flink til å bruke den. Masker driver jeg stort sett ikke med. Annet enn å kjøpe dem, da. :knegg:
Jeg har blandingshud, og surfer litt mellom merker. Det viktigste for min del er, at produktet skal være fri for parfyme og ymse tilsetningsstoffer. For tiden funker Dermalogica bra (selv om jeg så at produktene inneholder parabener), men jeg har også vært fornøyd med l'Occitane og Origins. Om sommeren går jeg for dagkrem med solfaktor, om vinteren (nå) pøser jeg på med fuktgivende krem.
Et par ganger om uken scrubber jeg fra topp til tå. Gjerne etter en treningsøkt og i kombinasjon med badstue. Origins lerbasert scrub til ansiktet virker flott her, og gir huden ny glød.
Jeg handler all min hudpleie og kosmetikk fra Strawberrynet (noe sminke fra Ebay) og ser at mange her på bygden gjør det samme (mange pakker med lilla sløyfer på Post-i-butikken :)).
Det kunne ikke falle meg inn å bruke 2000 kr for en krukke ansiktskrem. Har 1x fått meg topp-til-tå behandling, på Sunne spa i Sverige, og syntes ikke effekten var så vanvittig at jeg ville spandere særlig på slik igjen. Kanskje ting ville stillt seg anderledes om jeg hadde hatt problemhud.