Vi har nå en Audi A4 som er 1998 modell stasjonsvogn som vi håper å få bytte inn, i tillegg har vi en VW Polo 2002 modell som vi håper å få mellom 70 og 80 tusen for. Vil kjøpe en ganske så ny bil (2009 eller helt ny bil) og i tillegg kjøpe en 2 seter varebil av faren min til 20 -30 tusen som tilleggsbil(vi er desverre avhengig av 2 biler pga pendling til jobb).
Har tenkt litt på 7 seter siden vi gjerne har med tantebarn eller barnas venner om vi er ute og farter, og vi reiser ofte på hyttetur, så det er godt å ha mye plass.
Vi har 2 barn og kommer nok til å prøve på 1 til med tid og stunder om vi er så heldig å få det til.
Vil helst ikke at det skal bli noe særlig over 350 000, maks 400 iallefall, men til billigere jo bedre selvølgelig. Vi har hatt store utgifter på bilreparasjoner de siste 1,5 årene, så jeg vil helst ha nybilgaranti så lenge som mulig.
Har noen biler i bakhodet, men vil gjerne høre litt anbefalinger før jeg nevner dem :)
Mitsubishi outlander er en god bil og den fåes som 7 seter som kan legges/opp i bagasjerommet. Vi har en 2007 modell. Den er dyr ny men brukt får du den til den prisen du ønsket. Vi er veldig fornøyd med den :)
For cirka 350 000 får dere en helt ny og meget velutstyrt VW Touran. Det er da 5+2-seter som de fleste andre biler i denne klassen - de siste setene egner seg til barn eller voksne på kun korte turer. De bakeste setene kan settes opp individuelt, slik at man fortsatt har en del bagasjeplass igjen.
Dette er også en bil som ikke har noe problem med tre barnestoler i baksetet.
Heller nok litt mot Touran ja. Mitsubishi har bare sånne vippeseter ser det ut som? Er veldig skeptisk til slike seter, og i tillegg er der ikke noe bagasjeromplass igjen når setene er oppe. Det er det vel i både S max og Touran?
Ikke så veldig romslig. Mulig man ved å velge stoler selektivt kan finne tre som passer i bredden, men tror det gjerne vil være svært knapt. Hvordan det er med bakovervendte stoler i denne vet jeg ikke. I 5-serie er det vel ut i fra det jeg har sett ganske så knapt hvis man skal ha tre seter, og vil vel nesten tro at den har bredere baksete enn X3.
Kan også være slik at det er plass til setene, men at det blir veldig vanskelig å nå beltefestene pga. stoler blir stående oppå dem. Særdeles upraktisk og irriterende. Synes det på X3 ser ut som det er ganske smalt mellom beltefestene på midten bak.
Touran og S-Max har for tredje seterad også seter som vippes opp av gulvet. S-Max har litt mer plass enn Touran. I Touran er det nok plass til at vi får inn trillevogna og noe småtteri, men i basis er det ikke mye plass igjen. Skal man bruke alle syv setene og ha bagasje trenger man takboks... Fordelen kontra Outlander blir også at man kan sette opp 6 seter, og dermed ha halve bagasjerommet tilgjengelig.
S-Max har mer plass enn Touran. Den blir imidlertid også en del dyrere.
Takk for utfyllende svar mrc!
Den X3'en tror jeg nok ikke er aktuell. Føler man får mer for pengene om man velger en billigere bil.
Veldig vanskelig valg, for det lønner jo seg ikke uansett hvordan man vrir og vender på det! Samboeren min vil ha Audien til den ryker for vi får så lite igjen for den. Jeg synes det å ha 2 personbiler er undøvendig og dyrt, så jeg vil heller ha en billig varebil i tillegg til en "hovedbil". Men ser jo også at et billån på rundt 200' vil koste nærmere 3500 i mnd, noe som er mye penger.
Vi har hatt 70' i bilreparasjoner på 1,5 år og nå nærmer det seg EU kontroll på begge bilene og jeg kjenner det knyter seg i magen. Hadde vært deilig å ha en nyere bil å slippe å bekymre seg for slike store utgifter. Kjenner også at Audi'n begynner å gi meg klaus når vi er på tur og må ha med noe mer enn bare håndveska..
Jeg anbefaler dere å dra til forhandlerne og prøvekjøre de bilene dere vurderer. Det er ganske stor forskjell på å kjøre en S-max og en Touran feks. Syns jeg da. Jeg har kjørt en god del Touran (svigerfar har en),og vi eier nå en S-max. Jeg syns S-maxen er bedre å kjøre, litt mindre "kassete" om jeg kan kalle det det.
Hvordan plassen er inni er også kjekt å prøve ut med de setene man skal ha. S-maxen har regulerbar seterad 2, slik at de setene kan dras frem og tilbake for å gi mer benplass eller mer bagasjeplass. Det er jeg usikker på om Touranen har?
Det som er med BMW er at de er romslige, men setene har mye "helling" på sidene og fremover, slik at mye plass til å plassere ett sete skikkelig forsvinner. Så man må nok, som noen sier her lete litt for å finne seter som passer.
Men jeg hadde jo glatt knota med barneseter for å kjøre X3 foran Touran da, men det er meg.
Vi vurderte X3 da vi kjøpte bil i høst. Plassmessig i bagasjerommet er de ikke så små som man skulle tro. Litt mindre i bredden en vår 5-serie stasjonsvogn men med gode lagringsmuligheter i høyden så alt i alt ganske romslig.
Vi har nettopp kjøpt oss ny Ford S-max. Vi synes den er fantastisk. Vi byttet fra Toyota Avensis. Vi byttet for å få bedre plass til 3 bilseter ved siden av hverandre i baksetet.
Dersom dere tenker på 3 barn, så er dette med bredde i baksetet viktig iallefall. I Avensisen var det trangt og knotete, setene på sidene ble stående skeivt.
Nissan Qashqai 2. Jeg har Qashqaien og får plass til mer en jeg trodde. Romslig inne og god utsikt for barna. Ligger godt på veien og er en sikker bil. Sett krasjtester av den og ble positivt overasket. En rimelig bil med masse utstyr. Jeg har tohjulstrekk og ikke fire, men kommer overalt hvor jeg har ferdes så langt. Til normal bruk fungeren den fint, fint. Ikke stått fast, og kjørt forbi andre som ikke klarer bakker o.l. Er veldig fornøyd hvertfall. :)
Kommer ann på hvordan bilstoler. Jeg har kun to i min, men har hatt tre baki. Slike ryggstoler og en bakovervendt. Gikk fint det. Trangt og klønete blir det okke som. Går også ann å slå av airbaggen forran, der lar jeg mine sitter på korte turer til barnehagen o.l. Eldstmann sitter alltid forran når vi er på tur, men så er han stor også da. :)
Ja, mistenkte at det i denne blir litt upraktisk. For OP var det vel et ønske der man skulle ha tre seter bak som en permanent løsning, og da kan nok Qashqai bli i trangeste laget når det er en bil man gjerne er fem i. Tar man biler som Touran og S-Max er helt ok med plass, og vi har heller ikke problemer med å få festet beltespennene.
Liten avsporing, men hvordan kommer S-max ut vs. Touran i tester, driftsikkerhet, osv.?
Noe er jo smak og behag, mens andre ting kan sammenlignes mer objektivt.
S-maxen er jo relativt ny, og har jo ikke så veldig lang fartstid på seg ift driftsfeil. Det jeg har hørt har vært problem for noen er varmeapparatet. Men den feilen mener jeg er luket vekk fra nyere biler. Jeg kjenner 2 i tillegg til oss som har denne type bil, og ingen av oss har opplevd feil ennå.
Nå har jeg gjort et kjapt søk på nett og ser noen sliter med feil, men det gjelder stort sett 1,8 TDCi - motor. Vi har en 2,0 - den går bra også.
Hvordan er V70 i forhold til Touran da (dette baller på seg he he...) ?
Såg i avisa her en bilforhandler som har 70 års jubileum og har 60 000 i avslag på årsmodellen av V70. Den kommer nå på 419 000,- Litt vel mye i forhold til det vi var tenkt men... :sparke:
S-Max kom vel sent 2006, så foreløpig er det lite tall. Man vil vel riktignok få de første tallene fra Svensk Bilprovning i deres rapport tidligere i år. Touran kom på markedet i 2003.
I den forrige rapporten fra Dekra kommer både S-Max og touran godt ut. S-Max kommer best blant flerbruksbilene i segmentet 0 - 50 000 km, mens Touran er best av flerbruksbilene i segment 100 000 til 150 000 km. Jeg tror det på tidspunktet for rapporten ikke var noe godt tallmateriale for S-Max i segmentet 100 000 til 150 000 pga. ikke så mange biler var gått så langt. I segmentet 50 000 til 150 000 kom Touran på tredje, mens Seat Altea kom best ut - Altea er i basis Touran i Seat-drakt (VW eier Seat).
Det sentrale med Dekra er at de vekter feil. Dvs. at en mindre alvorlig feil teller mindre enn en alvorlig feil. I tillegg ser de altså på hvor langt bilene har gått i stedet for alder. En del biler kjøres typisk mye kortere enn andre, noe man tydelig ser av tallene fra Svensk Bilprovning. Justerer man tallene fra Svensk Bilprovning etter kjørelengde kommer Touran best ut, mens den i utgangspunktet ligger på 8. plass, men bilene over på listen har i snitt kortere kjørelengde. Biler som brukes mindre har gjerne mindre feil....
Slike undersøkelser sier imidlertid ikke noe om så alvorlige feil at verksted må oppsøkes med en gang. Det er ingen som har bilene til periodisk kontroll e.l. hvis bilen ikke kan kjøres dit ;)
I tester kommer gjerne S-Max litt bedre ut i en del tilfeller. Spørsmålet er litt hva man ser på. S-Max er større og har bedre kjøreegenskaper. Samtidig må man huske på at for det enkleste S-Max starter på i pris får man Touran i Exclusive-utstyrsnivå og med DSG-girkasse. Du kan også kjøre en ny og ok utstyrt Touran ut fra forhandler til en betydelig lavere pris enn billigste S-Max. Touran starter på i underkant av 300 000, mens S-Max starter på over 360 000.
Jeg er ikke helt sikker på hvordan bakseteplassene er i nyeste V70. I den forrige skulle det vel normalt sett gå. Å få på plass under i baksetet kan på sett og vis være enklere i en høyere bil synes jeg.
Nå spørs det om 419 da er "ut av butikk alt komplett", eller "fra"-prisen. Kommer også litt an på hvilken motor det er.
For 420 000 skulle man nå også kunne få en VW Passat Highline med firehjulstrekk og 140hk dieselmotor. Firehjulstrekk og diesel skulle være en fin kombinasjon når bilen skal selges igjen i henhold til lavt verditap. Passat Highline med 140hk motor og 4WD starter på 390 000 i listepris, men så kommer da frakt, vinterdekk etc. i tillegg, så 420 000 høres ut som en mer logisk pris. Dette er en kampanje VW har over hele landet i disse dager. Godt mulig man kan få den for under 420 000 også levert og med de tilleggene man evt. trenger.
Hvorvidt 4WD er viktig blir jo noe man får vurdere selv, men det er en del ting jeg hadde prioritert bak 4WD hvis jeg stod med mellom to biler til omtrent samme pris.
Jeg annbefaler fortsatt Quashqaien til tross en alvorlig feil på dem. Skal inn på verksted med min nå pga. feil med en bolt i styresystemet. Har ikke merket noe til det selv, men har fått brev. Nybegynnerfeil eller barnesykdom som det kalles. Er kun modellen jeg har og litt nyere. Er fikset det problemet.
Jeg fikk plass til seks kollier pluss barneseter og en passasjer i min bil. Så den rommer enormt mye til å være en liten suv. :nemlig:
Slo opp i "stopp langs veien"-statistikken til tyske ADAC (ala NAF i Norge). Flerbruksbilen med flest stopp langs veien i Tyskland i 2008 var Ford S-Max :-\ Riktignok tar ikke denne statistikken noen hensyn til hvor langt bilene har gått i snitt, bare alder. Jeg tror S-Max kjøres en del mer i snitt enn en del av de andre bilene som gjør det bedre, men Ford gjør det dårlig med de fleste modellene sine i flere klasser, og der man også finner en del andre merker som har modeller som nok typisk kjøres ganske langt.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.