Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Hvem betaler returporto?

#1

Pelikan sa for siden:

Jeg har akkurat fått tilsendt en kjeledress hvor varen på nettsiden ikke stemmer med virkeligheten. Det står i annonse at beina hadde glatt fòr, noe som ikke stemmer. Nå vil jeg heve kjøpet, men jeg er vel da ikke forpliktet til å dekke porto så lenge de oppgir feil info om varen, eller?


#2

LiKa sa for siden:

i følge loven: du :)
Du kan returnere innen 14 dager via nettkjøp, men du må stå for returkostnadene. Du får derimot igjen alt inkl porto tilsendt deg.

Er kjøpet gjort over telefon eller annet "ikke fast utsalgssted", gate feks, skal de dekke retur :)


#3

Huldra sa for siden:

Men hva hvis de sender feil størrelse feks? Må jeg likevel bet returportoen?


#4

LiKa sa for siden:

Som regel ja, om ikke du blir enig med selger.
Det heter seg at retur, uansett årsak skal kjøper dekke returporto. Etter loven anses "feil størrelse" som en returårsak, og utgangspunktet er at du dekker. Er bedriften normalt oppegående, dekker de den.


Men sånn sett er jo "feil ved varen" dekkende ved feil str, og i utgangspunktet dekket av kjøpsloven og ikke angrefrist loven, og der husker jeg ikke om det står noe om dette. Mener faktisk at det ikke gjør det....


#5

Pelikan sa for siden:

Så da kan selgere oppgi feil på sine nettsider, og vi blir belastet med returporto? :confused: Jeg må ut med over kr.100,- i porto, og prisipielt, så irriterer det meg..... men ok, sånn er det vel bare.


#6

Erica sa for siden:

Jeg ville henvendt meg til dem og sagt at du syns at de skal dekke returporto pga den feilinformasjon de har gjort. Jeg gjorde det samme med et par støvletter fra Laredoute, og de dekket returen uten å diskutere. Der hadde de informert om feil cm omkrets rundt leggen, så de passet meg ikke.


#7

LiKa sa for siden:

Nei, om man gjør det bevisst blir det jo merkelig polisy. Om et produkt/tjeneste ikke tilsvarer "markedsføring", informasjon +++ så har selger rett til å ordne opp i det, utfra kjøpsloven. Om du ikke heller velger å returnere og få pengene tilbake, utfra angretten. Vil tro at selger dekker returporto om det er feilaktige opplysninger.


#8

Daisy sa for siden:

Men det er jo ikke angrerett, det er en reklamasjon? Varen er jo feil.


#9

LiKa sa for siden:

Jeg skriver det i annet innlegg, feil str er ikke angretten. Men kjøpsloven.
Men når man reklamerer på et produkt, har selger rett til å forbedre eller sende et tilsvarende produkt
Vil ikke kjøperen ha det, så vil jeg tro det raskeste og minst smertefulle er å bruke angretten..... Men jeg kan ta feil, letteste er å høre med butikken den er kjøpt hos :D


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.