Jeg vet at det er et par personer her inne med ekstrem bilpeiling, så jeg prøver meg her:
Da vi hadde bilen på service på sensommeren ble det avdekket en del feil som kommer til å koste skjorta å fikse på. Det er bla. noe galt med dynamoen(det er ikke frigang og den går hele tiden) og svinghjulet har slark. Dieselvarmeren har ikke fungert siden vi fikk den, og etter mye mas fra meg, så tok forhandleren regningen på 12000kr da en autorisert forhandler fikset feilen. Og vindusviskeren bak virker ikke lenger, og førersetet kan ikke justeres.
Dagen etter bilen var på merkeverksted begynner en haug med varsellamper å lyse i dashbord-displayet: ABS; skrenslampen, og et utropstegn. Jeg fikk kjørt, og stoppet på nærmeste parkeringsplass for å ringe mannen.
Jeg prøver å stoppe bilen, drar ut nøkkelen, og bilen stopper ikke - til tross for at jeg sitter med nøkkelen i hånda!!
Til slutt (etter tre-fire minuter) stopper den, og den starter igjen når jeg prøver å starte den. Da er alle varsellampene i dashbord-displayet slukket.
På lørdag skulle jeg kjøre poden til en kompis, men får ikke startet bilen. Det er strøm (alle lampene i dashbordet lyser), men bilen er død og det er null respons på tenning. Jeg prøvde sikkert 10-15 ganger å vri nøkkelen rundt. Jeg går ut av bilen, går inn og er superirritert på røkla som jeg ga 240000kr for for bare halvannet år siden.
Så prøver mannen min, og den startet etterhvert. Da ser vi vårt snitt til å kjøre bilen på verkstedet som fikset dieselvarmeren.
Nå vil jeg kvitte meg med hele dritten for å kjøpe en bil jeg kan stole på (det må jo bli Ford som jeg er storfornøyd med fra tidligere), og har snakket med en bilforhandler som er interessert i å bytte inn bilen min når den er reparert for overnevnte feil. Bilselgeren her mener de fleste av feilene kan gå under reklamasjonsretten.
Bilen er en 2005 -modell og har gått 84000km.
Nå står bilen min hos merkeverkstedet, og har fått utført diagnose. Etterpå skal jeg kjøre den til bilforhandleren jeg kjøpte den av for å prøve å få ham til å fikse feilene. Men jeg vet ikke hva jeg har å "slå i bordet med".
Så spørsmålet blir da: Høres dette ut som om det kan være en reklamasjonssak? Da tenker jeg i hovedsak på dynamo og svinghjulslark (som jeg forøvrig har hørt rykter om at kan være en produksjonsfeil fra Volkswagon).
Trenger ikke å være bilspesialist for å skjønne at dette må gå på reklamasjon. Du har fått en bil med masse feil og mangler. De får de fikse, på den ene eller andre måten, slik at du får en bil du kan stole på.
Svinghjul og friløp er kjente feil, og særlig svinghjulet har det vært masse tilbakekalling av ulike VW-modeller på. Dieselvarmeren fra 2004/2005 har det også vært mye trøbbel med (dårlig styringsenhet), men det nekter VW å innrømme.
Lampene og det andre tøyset kan være på grunn av lav batterispenning. Uansett er det bare å gå offensivt ut og kreve feilretting på alt sammen. Er du NAF-medlem? Hvis ikke, er forliksrådet en god plass å starte hvis de skaper seg vanskelige.
Møller tror at lampetullet kan komme av at de kjørte dieselvarmeren på fullt for å teste den ut etter reparasjon, og at det dermed kan komme av kondens i sikringsboksen. Det høres logisk ut siden vi aldri har hatt problemer med å starte den tidligere. Den har startet glatt i 28 minusgrader etter å ha stått ute flere netter på rad.
Men forliksrådet? Må jeg kontakte advokat da? Mener du kanskje forbrukerrådet?
Forbrukerrådet er gratis, men det kan ta opptil to år å få en løsning (been there). Foliksrådet er en lokal, nøytral konfliktbehandling mellom to parter, uten advokat. Det koster noen hundrelapper å åpne sak.
Men på Forliksrådet sitter det kanskje fagfolk som har greie på hvor lenge en bildel (eller noe i en bil :blånn: ) skal vare i forhold til feil som oppstår før den vanligvis skal?
Mannen min har vært i dialog med bilselger hele veien om feil og mangler, men bilselger har "bare" tatt på seg reparasjon av dieselvarmer (kostet 12000 kr). Det var først da jeg var med til bilselger på lørdag og nevnte reklamasjon at bilselger ble ydmyk og sa at vi først skal finne ut av hva som er galt med bilen.
Jeg gjorde det klinkende klart at jeg ikke godtar å ha kjøpt en bil til 240000 kr for halvannet år siden som jeg skal ha så store reparasjonsutgifter på som alle feilene med den tilsier, og at jeg ikke har betalt såpass mye penger for en bruktbil som jeg ikke kan stole på.
Håper jo i det lengste at vi slipper unna forliksråd og denslags, for den biten er det jeg som må ta. Jeg vil bare ha bilen fiksa for å kvitte meg med den slik at jeg kan skaffe meg en bil jeg kan stole på, og med lengst mulig garanti.
Jeg har hatt problemer med svinghjulet på min Touran. Dynamo skal vare lengre enn 5 år fikk jeg høre da, og den ville bli byttet mot reklamasjon om den var gåen, men det viste seg å være en strammer. Dette måtte jeg koste selv. Ble rundt 4000 kr inkludert arbeid. Jeg hørte sånn kvitring fra reimen som drives av dynamoen. (Forsto at det ikke het viftereim på disse bilene.) Jeg trodde reima måtte byttes, men det viste seg å være en strammer som ikke strammet seg skikkelig og det ble slark.
Jeg har problemer med at lamper kan begynne å blinke i hytt og pine. Slår av motor og slår på igjen, og alle lamper slukkes. Jeg har trodd det er noe med det elektriske rett og slett. VW forhandler har ikke noe svar på dette. Og min bror sier det er vanlig at lamper oppfører seg sånn på VW. :knegg:
Jeg håper det ordner seg for dere. Jeg har hatt noen småproblemer med min bil, og har også hatt problemer med dieselvarmeren. Men det ordnet seg etter en overhaling, men det kostet jo ganske mye penger det også.
Jeg kommer ikke til å velge Touran i igjen, tør ikke det. Jeg har jo nå problemer med at bilen ruster i stykker, under bakparten, med diseltank. MYE rust, og "farlig" rust for å si det sånn. Jeg venter på svar fra Møller om de vil dekke dette.
Lykke til, Fruktflua, jeg håper dere møter godvilje her og at dere får ordnet opp i dette, uten konfliktrådet og andre ting inn i bildet.
Men foruten hva han bilselgeren fortalte meg mht. til reklamasjonsgrunnlag, så lurer jeg på hvor det står skrevet at f. eks dynamoen skal holde i over 5 år eller inntil en viss kilometerstand?
Finnes det i det hele tatt noen standardsvar som er oppe og vedtatt i forhold til hva som går under reklamasjon på bruktbil, og i tilfelle hvor?
Hva er 1.gangs registeringsdato på bilen? Er det under 5 år siden så har du i alle fall en god sak. Selv om det er en 2005 modell, så er det ikke uvanlig at de er registert i 2004 på slutten av året, bare så du er obs på det. Selv om mange merkeforhandlere sier 3 år reklamasjon, så er det 5 år iflg. kjøpsloven. Jobber selv på merkeverksted og har en egen konto som heter reklamasjon iflg. kjøpsloven. :knegg: Den blir bare tatt frem når det er direkte spørsmål og klager hvor kunden henviser til kjøpsloven.
Den er registrert første gang i oktober 2004, men reklamasjonsloven gjelder fra den dagen vi kjøpte bilen hos forhandler og 5 år frem i tid. Sånn har jeg i allefall forstått det etter å ha lest om reklamasjon på bruktbil.
5 år gjelder fra bilen var ny dessverre. Har selv en bil fra 2004 som har kostet masse penger i reparasjoner siste året, så det er erfart. :mumle: Bruktbilgarantien er noe annet. Den gjelder ikke i 5 år fra du kjøpte bruktbilen og fikk den registert på deg.
Slitedeler har du iflg. dette skrivet ikke reklamasjonsrett på. I tillegg må feilen ha vært tilstede når du kjøpte bilen. Sånn leser jeg det når jeg bare så over i full fart. Det er gjerne slitedeler som går i stykker. Som f.eks. dynamo, dieselvarmer m/tilbehør, bremser, batteri m/tilbehør o.l. Vi har nemlig hatt veldig mye av de samme feiliene som du beskriver her på vår bil siste året. Og når vi først har fikset bilen så kan vi like gjerne ha den fortsatt en stund, for vi taper masse på og selge den også.
Nei, selvsagt ikke - slitedeler hadde jeg aldri regnet som mulig å reklamere på. Men når f. eks dynamoen har vært ødelagt når du kjøpte bilen (det sa servicemannen at vår trolig hadde vært lenge), så burde det være mulig å ta på reklamasjon.
Da burde det være mulig hvis det var når dere kjøpte bilen, men da er det jo litt med og bevise det igjen og sånn. Spesielt om det ikke var nevnt noe om dette i tilstandsrapporten til bilen. Har dere hatt bilen lenge?
Vi hadde en volvo med dieselvarmer, og denne streiket noen ganger for oss. Da fikk vi høre at dette ikke var uvanlig når varmeren ble brukt lite og i korte frekvenser. Den soter ned, rett og slett.
Så egentlig bør man kjøre varmeren over tid nå og da, for å svi av endel sot.
Vi kjører VW nå. En Tiguan. At hatt den i halvannet år nå, og ikke et feilskjær på den. Vi har vært inne på Møller noen ganger etter den ble kjøpt, og er strålende fornøyd med hjelpa der inne.
Nå sist var jeg inne med en lyspære som var gått. Vi antok at dette var en feil, siden bilen er ny. De skifta pære og tok det på garantien. En uke etter røk den på den andre siden,og da var det vel klart at her snakker vi om pærer med litt kort levetid, så vi antok at her må vi betale selv. Men neida; de skiftet de, og ikke en krone å betale.
Vi var småskeptiske da vi valgte å gå for denne bilen. En ting var at vi bestilte den før den var kommet til Norge, så vi ante veldig lite om den, og så var det jo dette at det er vel kjent at VW har endel problemer med endel biler. Passat og Turanen er vel ganske utsatt.
Men på Tiguan så har de klart å lage en bil som holder. Virkelig!
Håper dere kommer til enighet med forhandler, fruktflua. Det finnes ikke noe verre enn å gå å irritere seg over feil på biler, og bare vente på når det neste skjer.
Du skriver at feilene (frihjul og svinghjul) ble avdekket på service sensommeren 2009. Hvis du har dette skriftlig, så kan du dokumentere at de var til stede før bilen ble fem år gammel i oktober. Dette er ikke slitedeler. Dermed kan du reklamere til din forhandler, og så er det opp til ham å bringe kravet videre til importøren.
Dette er et kjent problem på VWs dieselvarmere frem til første halvår 2004. Løsningen er å enten kjøre den minst en halvtime så ofte som mulig, eller å montere inn en bryter slik at den ikke starter i det hele tatt på småturer. Ny type fra ca oktober 2004 har endret design med bl a keramisk varmeplugg som blir mye varmere og hindrer nedsoting også på korte turer. Dessverre har de første modellene av ny type dårlig styringsenhet. Den koster ca 2500 kroner å bytte på et bilvarmespesialistverksted, men Møller bytter som regel hele varmeren og tar 12-13 000 for det.
Det er remskiven (hjulet) på dynamoen. En dieselmotor går så rykkete at dynamoen får masse juling når den dras i gang og bremses for hvert eneste stempelslag fra motoren, derfor er det satt på et remhjul med friløp den ene veien. Akkurat som et sykkelhjul, hvor pedalene drar hjulet når du tråkker, og triller fritt uten å dra pedalene når du bare ruller.
Med ødelagt frihjul vil lagrene i dynamoen bli slått i stykker etterhvert, og slitasjen på multireima som driver den blir også stor. Dessverre er det ikke verdens beste kvalitet på frihjulene fra VW, så det er et kjent problem at de går i stykker altfor tidlig.
Det er her to veier til reklamasjon; opprinnelig forhandler og forhandleren dere kjøpte den hos.
Når det gjelder reklamasjon mot opprinnelig forhandler er man også avhengig av at bilen ble kjøpt som forbrukerkjøp når den ble første gang registrert. Det kan da være at de tingene som ble avdekket sommeren 09 kan kjøres inn på femårsregelen. Var imidlertid bilen ved førstegangsregistrering firmabil, leasingbil e.l. er det ikke forbrukerkjøp, og kun bilens garanti ville vært relevant ovenfor opprinnelig forhandler.
Men det er såklart også reklamasjon ovenfor forhandleren dere kjøpte bilen brukt av, og det er jo til og med under to år siden og bilen har ikke gått spesielt langt.
Slik dette virker for meg skulle det være ganske klare reklamasjonssaker.
Hvordan var forresten symnptomene for problemene med svinghjulet?
Det aner jeg egentlig ikke. Vi ble det bare fortalt da vi hentet bilen etter service i Sverige.
Akkurat nå er vi der at bilforhandler har sendt forespørsel til Møller om hva som er galt og totalt prisoverslag på reparasjon av det vi krever reparert.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.