Vi skal kjøpe "ny" bil, en nr 2 bil. Vi har Opel Zafira fra før, og skal ha samme type bil - flerbruksbil. Vi vil ikke ha ny Zafira, men etter å ha sett litt rundt, ser vi at Grand Scenic er en bil man får mye for pengene, og kan få diesel 1.9 utgave til en grei pris. Vi har sett på 05 modeller.
Er det noen som kan si litt om deres erfaringer med denne bilen? Mine foreldre hadde Scenic i mange år, og jeg likte den godt. Men vi trenger 7 seters bil :)
Dette er biler som typisk kan ha en "grei" pris brukt, ettersom de kan være vanskelig å få solgt. Renault har i mange år nå slitt stort med det meste kvalitetsmessig. Jeg hadde nok helt klart skygga banen og sett på noe annet i stedet.
Renault gjør det her i en særklasse dårligst. Ser man også på kvalitetsundersøkelser står det også gjerne dårlig til.
Renault skal vel nå ha gjort en del ting for å sikre kvaliteten bedre, samt gått opp til 5 års garanti for å få folk til å ta sjansen på dem igjen (ikke at det betyr noe i praksis, med tanke på fem års reklamasjonsrett tidligere så lenge det var snakk om privatkjøp).
Ny Renault Grand Scenic som har kommet akkurat nå er kjempeflott og ja det kunne jeg kjøpt og det er en bil jeg kommer til og vurdere neste gang vi skal bytte. En 2005 modell Grand Scenic hadde jeg aldri kjøpt. Garantien går ut og Renault blir fort dyrt. :nemlig: Hvor langt har de dere vurderer gått? Hvor mye vil du evnt. betale på pr. måned i billån? En får gunstig leasing av nye biler og i det store og hele lønner det seg i forhold til og kjøpe ut en bil. En taper ganske mye ganske raskt når en kjøpe bil enten det er brukt eller nytt. En ny bil i middelsklassen betaler en ca. 3000,- i måneden i leasing. Da har du helt ny bil uten andre vedlikeholdskostnader enn 1 service i året. Alt innen 5 år er garanti. Eldre bil kan fort koste mye og uforutsette utgifter og blir i det store og hele mye dyrere enn leasing av en ny bil. erfart
Vi tenkte at siden det var få ute på finn, så var folk fornøyde med sin :knegg: Men vi tar feil der altså :) Vi kjører Zafira, så ifølge NAF så skulle vi jo vært litt misfornøyde. :humre:
2005 modellen er gått ca 90 000.
Den koster 155 000,- vi har ikkw så mye mer penger å legge i ny nr 2 bil nå, og vi vurderer også litt en Zafira, 2006 modell som er kjørt 112 000. Men vi er usikre. Vi har ikke så veldig lyst å gå så mye mer ned i årsmodell eller opp i kmstand. Vi klarer dette kjøpet uten å ta opp lån, og vil helst ikke ha noe lån om vi kan klare det på denne bilen
Det ligger få Renault ute pga. at det er solgt få i Norge de siste årene. Det ligger sikkert veldig mange fra 2001-2003/4, men ikke så mange etter det. Nå kommer Renault med nye og forbedrede biler og ikke har så mange biler i sortementet sitt i Norge og satser på ny frisk. De har også byttet importør for litt over 1 år siden som må bygge det litt opp på nytt nå. Renault er veldig bra bil og vi har kjørt det siden 2002, men den er bra som ny, ikke som brukt og 4-5 år gammel og eldre. ;)
Vi har hovedsaklig funnet 2004 og nyere, men samme det.
Men mener du at Renault kun kan kjøpes fra 2010 modeller? Eller at de generelt ikke duger etter 4-5 år i bruk? (regner med det er det siste?)
2010-modellen er ny ja. Det er ingen hemmelighet at Renault er biler med mye feil når de blir eldre. Jeg sier bare at jeg hadde aldri kjøpt en 5 år gammel Scenic som har gått såpass langt. Tipper at den du ser på ikke er skiftet reg.reim på? Da er det 15000,- ut så fort du har fått bilen om ikke 90 000km service er tatt og reg.reim skiftet.
Vi har en Renault Grand Espace, 2002-modell. Den er vi veldig godt fornøyd med, og det har bare vært noen småfeil med den. Det er egentlig alt jeg kan si.
Jeg syns ikke 90 000 er så mye på en 2005 modell jeg :sparke: Men nå kjører vi MYE på ett år. Denne har skiftet reg. reim jo, på service, som den akkurat har vært inne på. Fulgt alle servicer, og historikken er plettfri. Men her er fakta at vi har ikke råd til å kjøpe 2010 modell. Men jeg skjønner poenget. Vi får se.. det er egentlig ikke så mye poeng å poengtere at nytt er best, vi vet det. Men vi driter ikke penger :)
Helt nytt er uaktuelt. Det var derfor jeg lurte på om noen kjente til denne bilen :) Men jeg tar poenget, Renault er tydeligvis ikke tingen...
Vi har akkurat fått oss splitter ny Renault Grand Scenic 2010modell. Betalte kr 335 000,- inkl 130 hk diesel, 7 seter, dynamique (høyeste utstyrsvariant), integrert navigasjon, arkamys 3dsound stereo, alarm, skvettlapper, bagasjeromsmatte, skvettlapper og 5 års garanti. Renault selger lite i Norge men er store i Europa, og så nære som i Danmark er Grand Scenic den mest solgte mpven totalt i 2010: www.renault.dk/dk/Nyheder--presse/Nyheder/DK-News/Renault-pa-forstepladsen-.aspx
Scenic ble forøvrig tildelt Goldenes Lenkrad / kåret til årets mpv i 2009: uk.autoblog.com/tag/Das+Goldene+Lenkrad/
Regner med at de fleste er veldig skeptiske til Renault så jeg bruker anledningen til å begrunne mitt valg, skikkelig.
Dette er en FANTASTISK bra bil! Mange hører utrolig mye dritt om Renault, og ja - mye av det stemmer MEN det gjelder modeller mellom 2000 og 2005. I visse tilfeller! Etter det justerte Renault produksjonsprosessene og forbedret kvaliteten til et nivå som matcher de beste tyske og japanske. Se diverse uavhengige statistikker for Renaultmodeller f.o.m. 2006. De siste års nyere Renaultmodeller (f.om. 2007/08: Megane/Clio/Scenic/Laguna) topper ADAC sine ferskeste statistikker.
Så kvaliteten er jeg ikke bekymret for. Tilbake til bilen:
Den er vel, sammen med C4 Picasso, den klart rommeligste av de mindre 7seterne. Veldig luftig og oversiktlig interiør/førermiljø, god plass i 2. seterad. Digitalt display fungerer overraskende bra, fanger hastigheten mye enklere på digitalt speedometer enn analogt. Flytter blikket lenger på analogt. Voksne opptil 180 får faktisk nok plass i 3. seterad hvis man skyver en stol eller tre i 2. seterad noe frem. 3.seterad har dyp fotbrønn i motsetning til andre mindre mpvere. Av de mpvene jeg vurderte var dette den eneste jeg virkelig kunne kalle en 7seter. BArna sitter ellers høyt i 2.seterad og blir ikke bilsyke.
Bilen kjører fast og presis med sedvanlig fransk komfort. En klar fordel med Grand Scenic er at du får en 130 hk diesel til samme pris eller billigere for det en Touran, 5008, Zafira eller C4 koster med en 105-110 hk diesel. Denne 130hk dieselen skyver skikkelig godt og har nok kraftoverskudd. Den går veldig stille og jevnt. Beste dieselen jeg har kjørt. Girkassa er veldig presis.
Renaults sikkerhet er velkjent, og i vårt bilkjøp så vi ekstra godt etter sikkerheten i 3.seterad ved påkjørsel bakfra. På Grand Scenic er det en viss klaring til bakruta fra 3.seterad, og den er som sagt såpass rommelig at voksne kan sitte der istedetfor barn. Dette er også den eneste av de mindre mpvene der sikkerheten i 3.seterad er testet (se link nedenfor).
En annen bonus de færreste vet om er at Renault siden 2001 har markedets beste rustbeskyttelse: www.vibilagare.se/zino.aspx?pageID=103. Forhandlernettet er byttet ut (takk for det!), og fra 1. september blir Motorforum importør. Motorforum har et godt og seriøst rykte. Veldig godt inntrykk av min lokale Motorforum-forhandler.
Så jeg nøler ikke å anbefale Grand Scenic, og jeg mener at dette er det klart beste kjøpet i klassen mindre 7seter. Det ligger flere nesten hele nye og topputstyrte biler med 130 hk og 5 års nybilgaranti på finn.no med pris på rundt 330 - 340 000,-. I tillegg vet jeg at flere forhandlere landet rundt har nye lagerbiler til ca samme pris, men som ikke er annonsert. Imidlertid er dette restene av kampanjeprisen fra i vinter, så det gjelder å være rask. (listeprisen idag er langt høyere).
vestlandsfanden: Jobber du for Renault eller? Det høres nesten sånn ut. :humre: Jeg gjør nemlig det. ;)
Nå skal Renault bytte importør fra 1. september, så da vet vi ikke hvordan det går med garantier, deler eller noe ennå. Renault er ikke så gode på å planlegge. Men de nye 2010 bilene er veldig fine, og skulle jeg byttet nå så hadde det blitt en Renault Scenic 7-seter som jeg hadde leaset. Jeg kjøper aldri ut en ny bil igjen. Det lønner seg sjelden hvis en ikke skal ha den i årevis til den er ingenting mer. Jeg har hatt både 2002-modell (Laguna) og har nå en 2004-modell (Espace) og kan dessverre ikke anbefale noen av dem. Eller Espacen er jeg kjempefornøyd med så lenge den ikke står på verkstedet. Jeg vil aldri ha en Renault igjen som ikke har full nybilsgaranti, altså innefor 5 år.
Husk at ADAC-statistikken ikke tar noen hensyn til kjørelengde. I europa er hovedsalget til Renault i all hovedsak småbiler. Dette er ikke biler som kjøres så mye, og det er ikke av bilene man typisk finner så mye av på tyske motorveier....
I hvilken grad Renault klarer å rette opp alle problemene de har hatt gjenstår å se. Fra slutten av 90-tallet og fram til ganske nylig har det ganske enkelt vært katastrofalt dårlig.
For statistikken for 2006-modeller fra Svensk Bilprovning (og da altså alle 2006-modellene som måtte inn til periodisk kontroll i Sverige i 2009), der kjørelengde også er oppgitt, finner man fortsatt Renault-modellene fra lang ned til sist på listen, i kombinasjon med lav kilometer. Mao. selv om bilene i snitt har kort kjørelengde er det mye mangler.
Renault liker gjerne å vise til Dekras/AMS' "ett-eksemplar-test" av Clio, men viser vel gjerne ikke til tallene ellers fra pkk-undersøkelsene til Dekra....
Om omstillingen fungerer får man se. Økning av garanti i enkelte marked er et forsøk, men nødvendigvis ikke relevant i praksis - husk at 5 års garanti i Norge i all hovedsak er relevant for næringskjøp, ettersom man med konsumentkjøp av bil uansett har 5 års reklamasjonsrett i henhold til Forbrukerkjøpsloven.
Ellers synes jeg hele innlegget her om Renault kunne minne mer om social marketing, noe flere og flere større forum opplever, enn et "reelt innlegg". Når det er en helt ny bruker med to Pro-Renault-innlegg på denne måten, så... ja.... skeptisk ;-)Språket blir "pressemeldingsaktig" på flere områder, hvilket jeg synes blir merkelig. Ny distributør om noen dager - og et nytt PR-byrå satt på saken?
Nei jeg jobber ikke for Renault (!!) men har vel satt meg mer grundig inn i bilmarkedet enn gjennomsnittskjøperen og vet vel faktisk mer om Renault enn visse som selger dem. Jeg ønsker bare at flere skal få øynene opp for denne flotte bilen, fordi jeg mener det er en bedre og mer rommelig bil enn de man umiddelbart tenker på i denne sammenheng: Touran, Mazda 5, Verso, Zafira, 5008. Samt at de aller fleste med advarsler og synsing mot Renault fra folk som ikke har peil på hvordan de nyere modellene er; men istedet baserer synsingen på modeller fra tidlig 2000-tall. Og for å parere forutinntatthet må man ha solide argumenter og god dokumentasjon. Jeg var skeptisk selv bla a på bakgrunn av rådgivning fra vårt kjære og "nøytrale" NAF (sitat: -er det ikke bedre kvalitet på dagens Renault enn Laguna 2? -Nei, fransk er og blir fransk. Det er sikkert bare en myte at kvaliteten er bedre. Kjøp noe japansk du.
HAdde det ikke vært for at jeg selv prøvekjørte bilen og satte meg inn i tester og statistikker fra inn- og utland hadde jeg ikke endt med Renault.
Jeg vet ellers om en del som har Laguna 2001/02 modell med 200 000 på telleren som har hatt veldig lite problemer med dem etter at feil på vindusheisene og nøkkelkortene ble rettet opp på garantien.
Jeg skjønner heller ikke hvorfor du sier at du aldri skal ha en Renault over 5 år. Baserer du dette utsagnet på gamle skrekkhistorier og med frykt for at nye Renault skal være verre enn andre?
Mulig jeg faller innenfor denne kategorien. Jeg kjørte min gamle bil helt ut, til rusten tok den. Skal ikke utelukke at jeg gjør det samme med min Renault. Og det tar nok en stund før den ruster. Ser ingen hensikt i å bytte ut en bil man liker så godt. Kan andre bruke den kan man selv bruke den.
Håper Motorforum blir bedre enn volvo ihvertfall. Volvo har vært en ulykke for Renault i Norge, og de fleste selgerne der har vært mikroskopisk interessert i å promotere og snakke varmt for Renault.
Mulig at innlegget mitt kan oppfattes som "pro-marketing". Men så mye drittslenging, synsing, advarsler og rykter dette merket blir utsatt for her til lands, skriver jeg et veldokumentert innlegg med den aller, aller reneste samvittighet. Hvis noen skriver like varmt om VW eller Toyota spørs det om folk reagerer såpass.
Og ja, jeg er ny på forumet. Men jeg har flere interesser enn bil. Og når jeg snart skal ut i pappaperm vil jeg debattere andre temaer. Garantert.
Når det gjelder Renault kan man vel god bakgrunn si at det ikke er synsing og drittkasting. Renault innrømmer selv de problemene de har hatt, og noe av dette var også forsøket for for 5 års garanti, hvilket i praktisk betyr lite når man uansett har fem års reklamasjonsrett for konsumenkjøp, samtidig som man i næringssammenheng ofte ser leasingavtaler på 3 år eller nedskrivning og nykjøp etter 3 år - eller ellers ikke er så opptatt av garantien.
Av de man kjenner som har hatt Renault over de siste årene er det få som har noe godt å se tilbake på. joda, en del har likt komforten, men akk så mye merkelige problemer.
Å si at problemene er løst blir... ja... Det eneste man vel kan si at er at det er enkelte ting som kan tyde på som om Renault har tatt kvalitetsproblemet til seg, og at de lover at det skal bli bedre. Man har enda tilgode å se at det har blitt det.
Elisabet sier jo ellers at hun jobber for/med Renault, så det er vel noe annet enn "gamle skrekkhistorier" som ligger bak det....
Samtidig ser man også diskusjoner nå om Nissans noe reduserte kvalitet er et resultat av mer Renault-teknologi og tildels full Renault-plattform på en del av modellene.
Når det ellers gjelder ny importør er det vel mye folk fra gamle organer til styringen av Renault-importen, så man får se... Motor Gruppen har vel i utgangspunktet gjort en god jobb med Mitsubishi, så man får se...
Til opplysning så er det flest Volvo forhandlere som fortsatt selger Renault. Det er Bilia (som har kjøpt seg opp en del) som har kuttet ut Renault. Det er ikke Volvo Personbiler som har vært importør for Renault de siste 2 1/2 årene heller. Skal love at det er ikke lett og promotere Renault når de har gjort så mye dårlig. Jeg har sittet på garantier for Renault en del år også (ikke nå), så jeg vet nok mere om det enn de fleste. ;) Nå håper vi inderlig at de nye modellene er mere feilfrie. Andre bilmerker sliter med mye feil de også, men Renault er veldig kostbart etter garantien har gått ut fordi de har så kompliserte komponenter som henger sammen. Et eksempel på dette er at om ungene knekker toppen på solgardina på bakdøra, som burde være en enkel del og skifte, så må en på en Renault skifte hele dørpanelet + hele solgardinsystemet, selv om ingen av de dele er ødelagt. Dvs. en kostnat på ca. kr 8000,- isteden for et par hundre kroner for en plastbit (den som virkelig er ødelagt). Renault er en dyr bil å ha når det er ting etter at garantitiden har gått ut. Håper du slipper og erfare det. Renautl er supergode biler og kjøre og veldig praktiske. Det er ikke uten grunn at jeg kjører Renault. Jeg har tilgang på mange bilmerker på jobben.
Faktisk i 17 år har jeg jobbet i firma som selger og reparerer Renault. :tøff: Men Renault er en liten andel av alle merkene vi har. Håper det bedrer seg veldig nå med de nye bilene.
Når det gjelder "skrekkhistorier" så er det en tendens til at feil på franske biler betegnes som "typisk" mens feil på "kjempebiler" som f eks Touran eller Avensis er "jaja slikt kan skje". Og så en liten teori en kompis av meg la fram, som jeg ikke skal helt utelukke: med all respekt, det kan nok tenkes at de som kjøper fransk er en smule mindre opptatt av vedlikehold av bilen enn f eks de som kjøper tysk. Kjenner mange franske bileiere som nok er mer opptatt av andre ting i livet enn bilvedlikehold :)
Jeg gidder ikke ta denne diskusjonen videre mrc, fordi det vil bare balle på seg med de samme argumentene fra begge hold om og om igjen - og det er ikke til nytte for noen. Du vil ikke endre din oppfatning om Renault, og jeg står fast ved det jeg har skrevet og at jeg har gjort et meget godt kjøp. Så jeg sier stopp der.
Men: hvorfor har ingen flere bilmerker 5 års garanti når det ikke er noen forskjell i praksis, slik du hevder? Det er vel slik at visse komponenter (f eks elektronikk) dekkes av reklamasjonsretten mens hele bilen dekkes av garantien - og man slipper i tillegg å ta masse vanskelige runder?
Men var det ikke slik nå at de som skal lede Renault-importen for Motor Gruppen, i hovedsak er folk fra nåværende importorganisasjon. man kan håpe på friskt blod - blir det mye av de samme folke kan det være vanskelig å gjøre de store endringene her, men såklart - de er under ledelse av Motor Gruppen, som har en generelt stor erfaring nå med "vanskelige merker" (f.eks. Fiat og Chevrolet - selv om Chevrolet-greiene ser ut til å ha rett til h.... og Fiat vel kanskje har finere salgstall nå pga. massiv markedsføring).
Forhandlerne til Mitsubishi har jeg inntrykk av på det jevne har gjort en god jobb. Riktignok har Mitsubishi de siste årene vært heeeelt avhengig av Outlander, og ASX kommer nå inn i et meget hardt marked konkurransemessig, samtidig som vel salget for det segmentet går litt nedover.
De som skal overta i den nye Renault organisasjonen i Norge nå er mye av de samme folkene av de som sitter her i Norge. De har gjort en kjempejobb de, men de er forhindret av systemene og det har vært et utrolig tungvint system vi har hatt og forholde oss til etter at VPN ikke var importør av biler og deler lenger. Da var nemlig hovedkontoret i Sverige, og det var bare et lite utspring her i Norge som ikke hadde så mye de skulle ha sagt.
Statistikk der man spør hvor fornøyd brukerne er skal man alltid være forsiktig med. Jeg vet ikke konkret om det finnes noen delresultater for denne undersøkelsen. "Problemet" blir at det er forskjellige forutsetninger for forskjellige biltyper for hva man krever, forventer og det er gjerne også en annen type kjøpere for noen typer biler.
Nå vil jeg tro dette er samme undersøkelsen som NAF kaller Autoindex. Hvis man har tatt denne undersøkelser, kan man ut fra en del kjennskap om markedet til en stor grad også forutse resultatet på noen punkter.
Problemet med tvernasjonale undersøkelser er at forhandlerdelen kan være forskjellig også i henhold til hvordan salg og reklamasjoner håndteres. I tillegg er det en "åpen" undersøkelse slik NAF har den - man kan få mange entusiastiske folk som besvarer hvis f.eks. en eierforum på nettet går inn for å påvirke undersøkelsen.
Ja, det kan nok stemme tildels. Samtidig ser man f.eks. på pkk-tallene fra sverige at en del biler også brukes mer enn andre. F.eks. Touran er blant bilene med høyere snitt for 2009-tallene for 2006-modeller. Vi snakker om et snitt som gjerne er 50-100 % høyere enn for de fleste Renault-modeller. Økt kjørelengde øker mulighetene for at du har hatt feil, så når f.eks. en undersøkelse som NAF Autoindeks, som den du peker til også går inn i, spør om man har hatt feil de siste tre årene, er det naturlig at en bil som brukes mer kanskje har vært mer på verksted.
Svært mange statistikker knyttet til biler blir for meg uinteressante hvis det ikke tas hensyn til hvor langt bilene i snitt har gått.
[/quote]
Det kan være avhengig av hvor stor andel de har av næringssalg tildels. Det er også et element man ser an - trenger de det for å selge flere biler? Hvem selger de biler til?
Så er det også dette med kjørte kilometer. En del modeller går typisk like langt på 5 år som andre gjør på 3 år. Hvordan blir kostnadene da opp i mot dette, når en del føler seg snytt for garantien når den ikke gjelder når bilen har gått 140 000 km selv om den er 4 år?
Det er egentlig ganske få elementer som ikke dekkes av reklamasjonsretten. Faktisk kan man også lese vilkårene for garanti, og se at man der får inn noen merknader om slitasjedeler. Det er kun slitasjedeler som ikke dekkes av reklamasjonen. Det kjøpsloven sier er at ting som er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, har 5 års reklamasjonsrett. Dette vil også gjelde det mekaniske. Selv med 5 års garanti kan det gjerne være at man må ty til reklamasjonsretten på en del ting, ettersom garantien gjerne sier 5 år / 100 000 km - avhengig av hva man når først..
Jeg kjører VW og har hatt noen små reklamasjonsting. Det har ikke vært noe spørsmål engang når bilen har vært over tre år. Riktignok, her er det en del VW/Audi-verksteder som ikke er like enkle.
[quote=mrc;2404094]Statistikk der man spør hvor fornøyd brukerne er skal man alltid være forsiktig med. Jeg vet ikke konkret om det finnes noen delresultater for denne undersøkelsen. "Problemet" blir at det er forskjellige forutsetninger for forskjellige biltyper for hva man krever, forventer og det er gjerne også en annen type kjøpere for noen typer biler.
Nå vil jeg tro dette er samme undersøkelsen som NAF kaller Autoindex. Hvis man har tatt denne undersøkelser, kan man ut fra en del kjennskap om markedet til en stor grad også forutse resultatet på noen punkter.
Problemet med tvernasjonale undersøkelser er at forhandlerdelen kan være forskjellig også i henhold til hvordan salg og reklamasjoner håndteres. I
Dette støtter jeg. Tror egentlig vi er enige på en del punkter. Jeg sier selvsagt ikke at Renault ikke har vært problembefengt. De har io sagt det selv. Selv om - som sagt - bildet kan være nyansert; at det har vært feil på de fleste av Lagunaene mellom 2001-03 innen bilens to første år betyr ikke at feilene har vært monumentale og gjentakende. Som sagt: jeg vet om mange Laguna 1 - eiere som har vært klokkefornøyde etter at det elektriske ble rettet opp på garantien. Og idag kan du få denne bilen, med 5 stjerner i Euroncap og markedets beste rustbeskyttelse - til 50 000,-.
Det jeg reagerer på er at mange forhåndsdømmer nyere Renault, eller andre franske for den saks skyld, på bakgrunn av problembefengte biler mellom 2000 og 2006 - og skjærer alle over en kam. Samt betegner forbedringer på ferske kvalitetsstatistikker som "for tidlig" eller "tilfeldig".
Det er riktig at det kan være vanskelig å bedømme en bils kvalitet etter to-tre år, men feil kommer gjerne raskt til syne. Igjen: Feilprosenten på ferske Laguna på ADAC 2003 kontra 2009. Man begynner også se kvalitetsforbedringstegn på de nyeste generasjonene Renault:
på svenska bilprovningen står det f eks at 27% av Laguna 2007 fikk undekjent styrleddene kontra 5% i 2008.
Når det gjelder at Renault prøver å gi inntrykk av kvalitetsheving ved å tilby 5 års garanti så er nok det bare en liten del av sannheten. Man kan selv se hvilke omfattende endringer som er gjort i produksjonsprosessene i forb. med programmet Qualité Excellence-programmet. www.renault.com/en/groupe/strategie/pages/qualite.aspx
Når det gjelder utsagnet om at Nissan faller i kvalitet pga samarbeidet med Renault synes jeg det blir et for flåsete utsagn.
Så nei: jeg mener ikke at det er 100% dokumentert at Renault er på nivå med de beste japanske kvalitetsmessig. Men jeg føler meg trygg på at jeg har gjort et godt kjøp og at jeg har sjekket kvalitetsforbedringsprogrammene såpass grundig at jeg har en god magefølelse. Mange betegnet Renault som usikre rustholker i 2000. Så - over natta - fikk de markedets beste rustbeskyttelse og sikkerhet med Laguna 2. Kvalitetsforbedring er nok mer kompleks. Men jeg føler meg trygg på at de er på rett vei. Renault er mer enn god komfort!
Så du kjører VW - bra biler! Vi vurderte en stund en Golf Stasjonsvogn med 1.4 TSI / DSG. Flott bil med fantastisk motor/girkombinasjon - som kledde bilen som et skudd. Men nå ble det engang en 7seter :)
Elisabeth, bare en liten notis om det du nevnte om solgardiner på renault / at hele dørdekselet måtte skiftes hvis stanga knak: jeg ble nysjerrig på dette og kontaktet forhandleren. De sa at det var tilfelle på visse årganger på 2000-tallet men at systemet er endret nå slik at plaststangen kan skiftes hvis den knekker. Så t.o.m. Renault lærer! :)
Skjønner godt at endel Renaulteiere må ha vært frustrerte med slike løsninger tidligere. :)
Skal love at jeg klaget så importøren virkelig hørte det når det gjaldt vår 2002-modell Laguna når det gjaldt akkurat det der. :knegg: Var jo så idiotisk opplegg at det var helt utrolig. Fikk til slutt importøren til å dekke mesteparten. Godt at det er forandret på.
Ser man det ja :) Har hørt mye rart om 02årgangen av Laguna. Apropos mulige problemer på siste årganger så kontaktet jeg noen forhandlere, og de svarte at på generasjon 3-årgangene (Clio06-/Laguna07-/Megane08-/Scenic09-) så har de knappt hatt én eneste garantisak og det harmonerer med hva også andre lands forhandlere opplever. Det er selvfølgelig mulig dette er litt tidlig å trekke bastante konklusjoner, men mye tyder på at de er på rett vei. Neste år begynner nok statistikkene å vise seg.
Til trådstarter, ang brukt, så støtter jeg nok elisabeth på at generasjon 2 Scenic kan ha mange fallgruver. Imidlertid vet jeg at på overgangsmodellene før Renaults nye modellinje kom, dvs faceliftversjonene av generasjon 2, ble det satt iverk en rekke kvalitetstiltak og bedre kontroller. Faceliftversjonen av Scenic 2 kom i 2007 og har foreløpig ikke rukket å gi utslag på andre statistikker enn adac der den til gjengjeld har kommet godt ut av det. Siste TUV omfatter 2006 modellen (når TUV publiseres sammenfatter alle dataene som ble sammenfattet året før. Ergo er 2-3 år gamle biler +- 4 år tidligere enn publiseringsdatoen. Eks.) 2006-modellen kom litt under snittet men på omtrent samme nivå som Passat og Octavia og bedre enn Accord. Men som sagt, dette var før faceliften kom.
Her er et eksempel på en jeg syns gir veldig mye for pengene (sjekk utstyrsnivået!)- og som jeg ikke tror vil volde større problemer enn andre biler fra samme årgang. I en prutesammenheng ville jeg ikke bedt om lavere pris med lengre bruktbilgaranti.
Si meg Elisabeth hvis du har andre synspunkter/kjennskap enn det ovennevnte! :)
Skjønner poenget ditt, men flere av dem har ikke lagt skjul på at det var masse garantisaker på tidligere modeller (og de er vel interessert i å selge de bruktbilene de har også?) samt at de heller ikke legger skjul på at det er flere garantisaker på nye årganger av andre merker de har i "stallen". Så jeg ser ikke bort ifra at det kan stemme :)
Jeg har kjørt mange renaulter 2009 og 2010 modeller. Kvalitets følelsen er mye bedre enn på de foregående modellene. Scenicen er jeg veldig fornøyd med og kjører gjerne det når sjansen byr seg. God bil god plass. Ikke noe å si på den.
Siste nytt: Renault i Sverige innfører 5 års garanti på alle personbiler registrert fra 1. september. www.renault.se . Dette er en stor nyhet og et stort skritt å ta i Sverige pga at den svenske forbrukerkjøpsloven inkluderer kun 3 års reklamasjonsrett. I tillegg er nybilgarantiordningene generellt dårligere enn her hjemme.
Garantien gjelder de to første årene: internasjonalt, de 3 siste: i Sverige.
For de som bor nær svenskegrensa kan da import være brennaktuellt. Dvs hvis det skulle skje noe i år 2-5 tar man turen til forhandler over grensa. 1.5 DCI motoren på 110 hk er importmessig meget gunstig, og hvis jeg har regnet riktig kan man få en ny Grand Scenic med 110hk diesel og EDC dobbelkløtsj automatkasse til ca 270 000,- ferdig importert til Norge, med 5 års garanti. Det er vanvittig mye god bil for pengene.
En bil nr 2: Clio med den glimrende bensinmotoren 1.2 TCE 100hk (føres dessverre ikke i Norge), tiper jeg vil komme på ca 190 000 ferdig importert.
Import er lett. En forhandler nær grensa gjør alt av eksportpapirer og følger kunden til grensa og sørger for at man sliper å betale svensk moms. Xtrautstyr er også billigere i sverige.
Jeg holder ellers med alle de som hevder at Renault tar en kjempesjanse med disse garantiordningene hvis de ikke er 110% sikre på at dagens modeller er milevis bedre kvalitetsmessig enn de problematiske generasjon 2-årgangene.
En oppdatering:
det er tydelig at 1.5 DCI 110hk motoren er avgiftsgunstig - ihvertfall kan importpriser tyde på det. F eks syns jeg denne: www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24418652
gir skremmende mye for pengene. Forhandler har glemt (!) å opplyse om at det er panoramasoltak og integrert navigasjon (det ser jeg av bildene). Listepris på en slik idag i Norge er på drøytt 360 000,-.
Så til trådstarter: Når man nå kan få en såpass godt utstyrt gen. 3 Grand Scenic til 250 000 ville jeg ikke engang vurdert en gen. 2. Og jeg tror man i det hele tatt skal lete langt for å finne et bedre 7seter-kjøp til denne prisen. i 150 - 200 000 klassen mener jeg Opel Zafira er det beste kjøpet, spesielt versjonen med 140 bensin kan man få billig nå. Jeg mener Zafira er et klart bedre kjøp enn Touran; rommeligere, rimeligere i tillegg til (etter min mening) bedre motorisering. Jeg har kjørt 1.9 TDI til VW og syns den er vel bråkete og ukultivert, i tillegg til at den mangler kraftoverskudd til en tungt lastet Touran. Opels 140 hk bensin er langt bedre - og koster vel det samme idag - eller mindre - enn en tilsvarende Touran (f eks 2006-modell).
Eks to stk til samme prisen:
Zafira: www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24004528 [color=#800080][/color]
Touran: www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=23511527
[color=#800080][/color]
[color=#800080][/color] [color=#800080][/color] [color=#800080][/color] [color=#800080][/color][url="http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=23574132"][/url]
Jeg tror få vil merke spesiell stor forskjell mellom 105hk diesel og 140 hk bensin. Jeg kan ikke akkurat si at jeg føler at jeg mangler kraft selv med min Touran tungt lastet. Kontra en sugemotor som trenger høyt turtall for å gi opp mot toppeffekten føles det gjerne lettere å kjøre.
Skulle man følge mangelen finnes jo også Touran med 140hk diesel, eller 170 for den saks skyld. På bruktmarkedet er det lite av Touran med 140hk sugemotor, men man har jo 1.4TSI med 140hk som er en utmerket motor som i praksis kjører "ræva av" en 140hk sugemotor. Motorer uten turbo suger ;-)
"Uklutivert" har jeg inntrykk er et ord en del motorjournalister har likt å prakke på pumpedysemotorer generelt. Etter å ha kjørt en del andre nyere dieselbiler hadde jeg egentlig trodd at forskjellen i støy og ellers skulle være større ut i fra hvordan det har blitt lagt fram i pressen. Zafira fra noen år tilbake benytter vel så vidt jeg husker også pumpedyseteknologi, så litt av samme problematikken får man der om man velger diesel.
Under vanlig kjøring merker jeg i praksis lite til motoren. Da er det for min del egentlig mer et problem med dekkstøy i forhold til de sommerdekkene jeg har på bilen.
Tar man utgangspunkt i Bilprovningen og Dekra har Zafira med mer feil enn Touran. Interiørmessig synes jeg den blir lagt fra like fin og kjøreegenskapene er ikke like gode.
Men Tourans årganger har nok blitt bedre med årene. For Opels del tror jeg det er gamle rykter som henger ved på tross av at de har hatt veldig få problemer siden 2005-årgangene.
Ser ut som Zafira B gjør det veldig mye bedre enn modellen før. For 5 år gamle biler havner Zafira på 194. av 202 uten at kilometer er spesielt høy. Touran var her på 18.plass, men kilometerstanden er veldig mye høyere enn for de som er på de 17 plassene foran. Hos Dekra på 2010-tallene ser det ut som forskjellene er marginale mellom Touran og Zafira B. Zafira A gjør det imidlertid veldig veldig dårlig, i likhet på Bilprovningens statistikk.
Sett opp i mot Zafira B må det tas hensyn til at bilene undersøkt nok i gjennomsnitt er nyere, selv om man her har en segmentering på kjørelengde. En del elementer kan gå på vedlikehold og en del elementer som slites litt uavhengig av kjørelengde.
RI-greiene er basert på tilbakemeldinger fra deres brukere. Det var en del biler der som hadde egentlig ganske merkelige resultater i forhold til hva man vet om modellene....
støtter synspunktene dine her. Zafira B lider nok under dårlig rykte pga Zafira A. Derfor faller den også mye i pris og gjør at man kan gjøre gode kjøp idag. For de som har satt seg endel inn i det er det ingen hemmelighet at Opel har hatt enorm kvalitetsheving siden 2005/06, og at det nylig (var det TUV eller Dekra?) ble kåret til det mest problemfrie tyske merke de siste årene. Det var vel også på denne tiden Opels sikkerhet også ble klart forbedret (sjekk f eks Euroncapruslutatene for Zafira A og B). Men det tar lang tid før et merkes rykte endres. Som eier av ny fransk vet jeg alt om det! :)
HAr gjennom bilkollektiv kjørt mye både Zafira A og B og det er et HAV av forskjell på alle måter. De eneste minusene jeg fant å Zafira B var de store Astolpene (litt farlig bl a i rundkjøring) samt litt tungvint tilgang på 3. seterad. Men det sistnevnte er egentlig marginellt fordi vi sjelden bruker det - og man må uansett flytte frem både 1 . og 2. seterad for å få tilstrekkelig plass i 3. seterad, på de fleste mindre 7setere.
Vi var faktisk nære ved å kjøpe en Zafira i våres - det var en 2008modell med 15 000 på telleren, topp utstyrt med bl a navigasjon, skinn etc, og med 150 hk diesel/automat - til 300 000,-.
Årsaken til at vi valgte en ny Grand Scenic var først og fremst fordi den er klart rommeligere og luftigere, og det var egentlig alfa og omega for vår del. Syntes også den er hakket mer moderne og komfortabel selv om Zafiraen er bra her også.
Det er fin den reklamen som går for Renault Scenic på tv nå da. :humre: En mann som leverer mine, dine og våre barn og sitter igjen med en til slutt han ikke vet helt hvor hører til.
Siste rest av Volvo-mafiaen vil tydeligvis bli kvitt sine resterende eksemplarer av "favorittmerket" sitt for enhver pris, se: eks www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24872060. Som Renaulteier innrømmer jeg glatt at dette er en katastrofal 2.håndsverdi (ca 120 000 under listepris idag for tilsvarende modell/utstyr) - men når andre kan få glede av så mye bil til denne summen deler jeg den gleden. Men jeg synes det er tragisk at en forhandler dumpet prisene på denne måten og ødelegger 2.håndsverdien. Men for Volvo er det vel en f.. off-hilsen til Renault.
Ellers er det en glede at Volvo snart er ute av Renaultsystemet - Volvo har vært en katastrofe for Renault i Norge. Selgere med null interesse og kompetanse om bilene. Elendig kunde-og verkstedservice. Vanlig situasjon at en enslig Renault står bortgjemt i et hjørne og at selgeren heller anbefaler en Volvo. Hvem gidder å kjøpe en Renault da. Litt merkelig at Renault så langt i år er europas nest mest solgte bilmerke mens det selger ingenting i Norge. I Sverige 5. mest solgte (Megane og Clio på topp 10), i Danmark er Grand Scenic mest solgte mpv i år.
Bilene er jo de samme, og jeg mener at Volvo Norge gjennom en årrekke må ta en stor, stor del av skylden. At butikkene og selgerne viser entusiasme og god kundebehandling er alfa omega. Og dette er faktisk et særnorsk fenomen. Renault har hatt vanvittig økning i Sverige i år, og de føres av Volvo i Sverige. Spretter en dyr sjampis den dagen Renault er fullstendig skilt fra Volvo i Norge. Og jeg håper og tror Renaults nye modeller gir Volvo grisebank i feilfrihetsstatistikker de kommende årene.