Jeg jobber som foreleser i webdesign, og fredag skal studentene ha en workshop. De skal utvikle websider for et fiktivt begravelsesbyrå, og det er mange utfordringer her. Spesielt fordi det er en type bedrift som krever en veldig "riktig" profil utad. Her kan man lett bomme, for å si det sånn.
I en virkelig verden ville man ofte innhentet informasjon fra målgruppe (som jo kan være alle voksne som må håndtere en slik sak), og man ville kunne testet løsningen underveis. Men det har vi ikke mulighet til nå. Jeg skulle derfor gjerne hatt litt informasjon om
hva som kan være viktig for en pårørende i en slik situasjon.
hva ville virket useriøst?
hva vil du ønske å finne
hva gjør at du tar avsender på alvor og får tillit?
Jeg tror nok uansett det kan bli vanligere å ta dette valget basert på nett fremover, med mobile og mer nettorienterte generasjoner. Skulle jeg valgt et byrå her i byen så hadde jeg ikke hatt peiling på hvor jeg skulle begynt en gang. Jeg hadde sikkert spurt her inne og i andre nettverk etter anbefalinger, tror jeg.
I de to begravelsene jeg har vært involvert i, har vi ikke valgt byrå ut fra web, men om jeg skal tenke litt høyt, hvilke kriterier jeg ville satt:
Siden skulle framstått som seriøs - ingen prangende fonter, farger og tekster. For meg hadde det sett seriøst ut om det gikk i duse farger, nøytrale bilder og en enkelt, nøytral font.
Jeg er generelt glad i websider som framstår som oversiktlige - har en lettlest meny, hvor man slipper gruble for å finne hva man er interessert i.
Jeg ville likt at det ble opplyst om hva slags type dekorasjoner byrået kan være behjelpelig med, hva slags type kister, forslag til sanger og salmer etc - gjerne også en liste over folk som kan "bookes" for å spille eller synge.
Ja, jeg tror faktisk at pris vil være noe folk vil like å finne på en nettside, foran å spørre. Det er nok litt tabu å være opptatt av kostnader i en sånn setting, men man har jo ikke plustelig kjempegod råd selv om man er i sorg... Så da er det lettere å søke etter det på nettet, enn å spørre ansikt til ansikt. Trur eg.
Når Nicholas døde valgte vi et byrå i nærheten og som vi viste om. Vi hadde aldri brukt det før.
Men det jeg brukte nettet til var når jeg skulle finne steinen til Nicholas. Da var det veldig greit å bruke nette og finne ut hva vi ville ha. Det er ikke alle som har så mye utvalg av steinene på nettet så det er en ting de bør tenke over. Å ha de lett tilgjengelig på nett.
Jeg har aldri vært nødt til å forholde meg til begravelsesbyråer, men for meg er det naturlig å bruke nett for å få finne informasjon, så jeg ser for meg at jeg hadde gjort det i en slik situasjon også, sammen med eventuelle anbefalinger.
Det kan sikkert være nyttig å skrive litt punktvis om hva man kan være behjelpelige med, de aller færreste har god kjennskap til hele prosessen rundt en begravelse, og hvor de ulike ansvarsområdene ligger.
En oversikt over hvilke begravelsestradisjoner man kan hjelpe med er også nyttig, hvertfall i byer med innbyggere fra ulike kulturer.
Pris er fint. Jeg liker steder som opplyser om pris, og nedprioriterer dem jeg må bruke masse tid på å finne ut om slikt i andre sammenhenger.
Vi har ikke noe familiebyrå, jeg kunne fort ha funnet på å skrive "begravelsesbyrå trondheim" på google hvis jeg ikke fikk noe klart anbefalt fra andre.
Det hadde vært viktig at det fremsto som seriøst, og som profesjonelt og medmenneskelig på samme tid. Duse farger, enkle fonter, oversiktlige menyer. Og ingen skrivefeil eller fancy ungdommelig språk. Innholdet er viktigere enn uttrykket, en gjennomarbeidet side hvor man finner svar på det man lurer på fordelt på oversiktlige menyer gir inntrykk av seriøsitet. Gjerne en forklaring på hva man trenger og hvordan begarvelsesbyrået kan organisere ting, og oversikt over kister, blomsterdekorasjoner, stiler på sanghefter, når kirker har åpent og gjerne også pris. Gjerne bilde og presentasjon av de som jobber der (kortfattet og nøytralt). Og tydelig kontaktinformasjon til en telefon som faktisk svarer, og mulighet til å ta kontakt via mail/sms og bli oppringt.
Vi valgte begravelsesbyrå etter "annonsene deres" i avisa og hva andre folk anbefalte.
Eneste vi var på nettet da svigerfar døde,var jeg, jeg brukte dere som oppslagsverk på en sang ;)
Stein valgte vi etter brosyrer og en tur på kirkegården :flau:
Tror ikke vi ville ha gått på nett å søkt etter hjemmesiden til begravelsesbyrå nei
Jeg har valgt begravelsesbyrå én gang: da min grandtante døde. Jeg skrev "begravelsesbyrå Trondheim" på Gule sider og ringte det første og beste jeg hadde kjente igjen navnet på. :enkel:
Jeg brukte nettet når jeg skulle finne begravelsesbyrå når pappa døde.
Men jeg brukte det egentlig bare til å finne noe i nærheten.
Må innrømme at jeg ikke engang husker om jeg var inne på nettsidene til de to byråene vi så litt på.
Men jeg tror det er virkig med sider som gir en en ro når man ser på sidene, altså ikke noe prangende.
Pris synes jeg bør være med og gjerne en oversikt over hvilke ting byrået kan tilby, blomster, solister osv osv.
Men når man er i situasjonen at man må ta kontakt så er det utrolig hvor mye den personlige kontakten egentlig har å si.
Jeg husker som sagt ikke om jeg så på hjemmesider eller ikke, men den første samtalen husker jeg mye bedre.
Jeg har vært med på å arrangere begravelse og vi valgte byrå utfra beliggenhet (i forhold til bosted, gravlund etc) samt at byrået var annerkjent: www.tsjacobsen.no/Default.asp?Cat=4. Deres nettsider inneholder det meste jeg kan tenke meg er relevant å lure på, foruten pris. For oss var pris uvesentlig pga. arv som ville dekke det, men hadde det ikke vært tilfelle så ville det sikkert vært fint med prisoversikt på nett.
For oss spilte det en rolle at byrået arrangerte ulike typer gravferd da vi ville ha en humanistisk gravferd (bisettelse) og vi visste at byrået hadde erfaring med dette. Jeg ville dermed ønske meg at en nettside inneholdt info om dette. Jeg synes også det var godt at byrået uttrykte noe om sorg og sorgprosesser, det føles ut som man blir tatt på alvor i en vanskelig situasjon.
Vi brukte nettsidene til byrået hovedsakelig til å finne frem til telefonnummer for å kunne avtale et møte. Det var først på møtet at vi begynte å tenke på valg av kiste, program, urne, musikk, taler og blomster etc, jeg føler at det var viktig å prate med et menneske om disse valgene. Noen som kunne gi oss anbefallinger og råd basert på erfaring.
Skulle jeg derimot bruke nettsidene som grunnlag for å sammenligne byråer før jeg bestemte meg for ett, så ville layout, presentasjon og innhold vært vestenlig. Der må jeg bare signere Inagh på kriterier....
Det jeg merker meg er at begravelsesbyråer på nett faktisk har ganske sterke farger i forhold til det vi her inne tenker, de bruker sterk rosa og knall blått. Døden trenger ikke være dyster, selv om den ofte er det. Innformativt og vennlig tror jeg at jeg hadde satt pris på, om jeg hadde sett etter noe hos et begravelsesbyrå på nett.
Hva kan begravelsesbyrået være behjelpelig med? God informasjon om all praktisk hjelp man kan få feks pynting i kapellet
Liste med salmer -sanger det er "vanlig" å bruke
Liste med vers man kan bruke i annonse
Liste med forskjellige annonser - hvordan de kan se ut
Liste med sangere som kan brukes
Liste over gravsteiner - utseende, tekst osv
Info om blomsterbutikker begravelsesbyrået samarbeider med - kan byrået feks frakte blomster til kapellet
Liste med diverse kister
Prislister over alle de forskjellige tingene
Informasjon om støtte man kan ha krav på
Da min mamma døde fikk vi ekstremt god hjelp fra begravelsesbyrået - jeg kunne godt tenke meg å finne en side på nett hvor alt de bistår med kunne stått.
Da mannen til mamma døde brukte vi bare begravelsesbyrået som er på stedet. Tenkte overhode ikke på pris hos konkurrenter eller noe.
Mannen der var så rolig og hjelpsom og han ordnet egentlig med det meste.
Vi fikk en regning tilslutt; byrået ordnet med blomster, leie lokale og catering. Utrolig fint. Man er jo i en slags boble og alt skal være over på en uke... :(
Bachelorstudentene våre har nok en del erfaring med seg designmessig, men mangler en del livserfaring foreløpig. Derfor er dette en oppgave som utfordrer dem i forhold til etikk, verdighet, erfaring og liv. Veldig spennende oppgave for dem, uten med det å være respektløs overfor noen som har vært i en slik situasjon at man måtte kontakte et byrå. Jeg håper dere forstår det.
Søker man på begravelsesbyråer i Norge så ser man dessuten at mange av dem ser ut som bussturoperatører. :confused: Det kommer nok av at mange ikke er i en konkurransesituasjon som sådan, og kan tillate seg å ikke bry seg om hvordan de framkommer utad. Men på større steder der man ikke kjenner noen byrå, så vil nettet være et sted å søke opp informasjon også om dette på.
Jeg tror, rent personlig, at hadde jeg f.eks. bodd i Oslo eller en annen større by, og ikke hatt personlig kjennskap til noe begravelsesbyrå, hadde jeg sjekket nettet etter noen som kunne hjelpe meg.
Og da ville det vært viktig, i hvertfall for meg, at ikke stedet framsto som et busselskap, som du nevner.
For meg er det vikigste at de virker kompetente og at de vet hva som skal gjøres. Det bør komme veldig godt frem, at jeg som pårørende ikke trenger å tenke på hvordan og hva, det kan de. Jeg skal bare velge mellom alternativer, hvis det ikke er sånn at jeg har sterke meninger (da må man selvsagt være fleksibel).
Men jeg har nettopp vært i denne situasjonen, der vi var ansvarlig for begravelsen alene, og det eneste viktige var at jeg ikke skulle trenge å bekymre meg for at noe ble glemt. Derfor er fokus på profesjonalitet og erfaring det viktigste for meg på en webside. Linker til de praktiske punktene er viktig, men ikke fordi jeg må gjøre det, bare for å vise at de vet det. Jeg vil at de skal fortelle meg hvilke kister som er vanligst, hvordan bårebuketten ofte ser ut, når annonsen skal inn og hva det vanligvis står i den, hvor mange sanger vi skal finne, hvilke som er mest vanlige, hva vi kan få ekstra (f.eks. anbefalte de at vi betalte organisten ekstra for å spille mens folk kom, det er jeg veldig glad for; det skapte en fin ramme).
I det hele tatt; det viktigste er å selge sin kompetanse i en tid da mange ikke orker å tenke og ta en masse valg. Det bør komme frem. Layout bør også preges av profesjonalitet, ikke nødvendigvis sorg.
Hadde jeg trengt et begravelsesbyrå nå så måtte jeg googlet. Jeg aner ikke hvem som tilbyr slike tjenester her i bygda. Nå har jeg googlet og er ganske fornøyd med det jeg finner basert på nettsiden.
Vanligvis synes jeg det er bra med prisliste på nettsider, men jeg kjenner at jeg ikke synes noe om det for begravelsesbyrå. I hvert fall når det tilsynelatende ikke er vanlig. Da kunne jeg lett blitt ledet til å tro at det dreide som en priseffektiviserende Begrav & Stikk - i hvert fall hvis nettsidene ellers var av den enkle sorten. :gruble:
Jeg ville hatt prisliste på nettsiden. Hvis jeg har behov for begravelsebyrå og må google for å finne informasjon, hadde jeg blitt irritert over manglende info om priser, akkurat som jeg blir det mht andre ting jeg søker info om.
Jeg kunne fort lett etter begravelsesbyrå på nett. Jeg tror rett og slett det ville vært det første jeg hadde tenkt på, som med alt annet.
Jeg søkte nå og fant en nettside, jeg synes den var enkel og grei, men på denne siden skal man kunne se hvordan de ulike heftene ser ut, og i min nettleser (I.E 8) får jeg bare sett de øverste, de andre popper opp utenfor vinduet, så jeg ser bare litt nederst og sånn. Det er ting som irriterer meg, og som kanskje ville gjort at jeg gikk videre for å se på et annet byrå.
Dette er et annet byrå fra vår by, som jeg synes var bedre. Like stilren og fin som den andre, men med mer nyttig informasjon, kanskje. :vetikke: Link
Også håper jeg du har tenkt over at en slik oppgave kanskje kan være vanskelig for enkelte studenter å takle, sånn følelsesmessig sett.
Det vet jeg. For foreleser også. Men nettopp derfor - fordi det jo også berører en selv - så er behovet for at man ikke gjør noe feil viktig. Det er en viktig lærsom av og til, spesielt for eplekjekk ungdom. :)
Og det er mye bedre at eplekjekk ungdom eventuelt tryner i en læresituasjon, enn at de kommer ut i arbeid, og så tråkker feil på noe som kan såre mange mennesker.
Ofte så er det vel slik at man velger et byrå man har kjennskap til på en eller annen måte. Enten gjennom tidligere bruk eller noen som kjenner noen som har brukt osv.
Det viktigste må være å få med:
Planleggingen
Forslag til gjennomførelse
Forslag til sanger/salmer/dikt
Bilder av kister
Eksempler på blomsterdekorasjoner og hvem som lager disse
Prisliste
Eksempler på hvordan et program kan se ut
web-siden bør heller ikke være prangende, men enkel og oversiktlig, og man skal enkelt finne "kontakt oss"-knappen.
Jeg har akkurat vært i kontakt med et byrå og jeg må si at personen jeg snakket med i telefonen betød mye mer enn hvordan web-siden så ut.
For meg er en profesjonell webside med rene linjer viktig. Det skal se seriøst ut, men trenger på ingen måte å være mørkt og dystert.
Og så ville jeg hatt bilde av bilen(e). For meg var det faktisk litt viktig hva slags bil som fraktet mamma på hennes siste reise. (Det er utrolig hvilke detaljer man henger seg opp i i en sånn situasjon.)
Vi har ikke brukt nettet for å finne begravelsesbyrå, vi har brukt byråer vi har kjent til. Men jeg trålet nettet mye for å finne informasjon når min mormor døde for snart 3 år siden og jeg syns mange av nettsidene var mangelfulle og intetsigende. (Altså, man måtte uansett kontaktet de for å få den informasjonen man trenger.)
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.