Det har akkurat kommet en spørreundersøkelse igjen fra førskolelærerstudenter. Det er har noen av dem i det siste, og det kommer garantert ikke til å ta slutt nå.
Undersøkelsene er som regel ikke gode. Spørsmålene er mangetydige og alternativene svært langt fra hverandre. Det er ganske tydelig at de som lager spørsmålene ikke har fått noen omfattende opplæring i utarbeidelse av slike undersøkelser (som er et ganske stort og omfattende fagfelt).
Synes dere at vi på FP bør svare på disse undersøkelsene allikevel?
Jeg er enig i at denne undersøkelsen ikke akkurat var av de beste, men om dere vil svare på dem, må jo være opp til dere selv. Vi får jo håpe at lærestedet arresterer dem for dårlig metodikk, det kan det i hvert fall ikke være forumledelsens oppgave å gjøre.
I dette tilfellet hadde de spurt først i forkant om det var greit at de la den ut hos oss, det synes jeg i hvert fall de bør gjøre.
Jeg syns det er greit at studenter tar kontakt med ulike fora for å få svar på undersøkelsene sine. Jeg husker fra studietiden selv at det var kjempevanskelig å få inn nok svar, fra relevante personer. I tillegg så støtter jeg gjerne oppom det å utdanne flere gode pedagoger.
Det som bekymrer meg litt er metodene disse studentene velger. Da jeg gikk på BI hadde vi både statistikk og metode og dataanalyse som en del av bachelorstudiet, og til tross for disse to fagene syns jeg det er vanskelig å lage gode undersøkelser og lese dem riktig. Jeg tviler sterkt på om førskolelærerutdannelsen har noe i nærheten av samme undervisning i dette, og det fører jo derfor til at man får en hel haug med oppgaver basert på feil grunnlag.
Hvis i tillegg lærerne som skal rette oppgavene ikke har god kunnskap om statistikk og metode så blir jo reslutatene helt ville.
Men det ramler titt og ofte inn noen sånne undersøkelser i barnehagen, og som er laget av førskolelærerstudenter. Og hver gang jeg leser gjennom de undres jeg på om de ikke har veiledere på disse oppgavene sine, siden spørsmålene uten unntak er ledende og/eller mangelfulle.
Jeg svarer etter beste, men fyller opp med kritiske og forsøksvis konstruktive kommentarer. Siden det tydeligvis ikke er noen andre som har tatt seg bryet i forkant.
Jeg syns det er viktig å svare, og gjør som Myrull og forsøker å legge til forhåpentligvis både konstruktive, kritiske og positive kommentarer. I forhold til enkelte bacheloroppgaver er spørreundersøkelser i større eller mindre skala et krav for å få gjennomført oppgaven. Allikevel føler jeg at veiledningen studentene får fra høyskolen ikke alltid er like god. Jeg stusser også på enkeltes problemstillinger, som på mange måter er rettet mot det å skaffe seg selv minst mulig arbeid, heller enn virkelig gå i dybden i noe som virkelig interesserer vedkommende. Har hatt studenter som på spørsmål om hvorfor valgte du dette temaet ikke har vært i stand til å svare. Med en slik bakgrunn kan ikke spørsmål i en spørreundersøkelse bli særlig gode.
Jeg synes vel forsåvidt ikke slike spørreundersøkelser er det dårligste eller minst interessante som postes på FP. :knegg: Selv tar jeg meg neppe tid til å svare eller kommentere hvis undersøkelsen er dårlig, men om noen vil komme med konstruktiv kritikk, så er jo det veldig nyttig for den aktuelle studenten, og det synes jeg er bra.
Jeg tenker at det er frivillig å svare, så da ser jeg ikke problemet. Må jo være kjekt å kunne bidra til et bra prosjekt om spørreundersøkelsen virker å kunne gi målbare og realistiske resultater.
Ja, det syns jeg også. Problemet er jo at noen av spørreundersøkelsene ikke vil gi verken målbare eller realistiske resultater. Skal man få det må man vite hvordan man gjennomfører en undersøkelse, og det er tydeligvis ikke disse studentene trent i.
Han får legge ut den neste her, så kan vi teste den da. Syntes sånt er litt morsomt jeg. :D
Tenker også litt på problemstillingen her, og at det kan virke som at man forsøker underbygge en svak problemstilling med enten/eller spørsmål. De fleste foreldre mener nok at det må gå ann å tenke sikkerhet OG ha fysiske utfordringer. Men dette blir bare synsing.
Jeg elsker også undersøkelser! Og som sagt syns jeg det er viktig å gi tilbakemeldinger til folk som utdanner seg til noe så viktig. Det du nevner der er vel en av de vanligste feilene ma kan gjøre i spørreundersøkelser, man danner seg en mening på forhånd også lager (bevisst eller ubevisst) man undersøkelsen sånn at det underbygger det man tror selv.
Ang. den siste undersøkelsen så husker vel alle saken som vakte så stor oppsikt i fjor vinter, når en barnehage innførte hjelm på barna når de var ute. Det ble masse hyl og skrik og barn må få fysiske utfordringer, de må ikke polstres og what not, og det som forsvant i bråket var at hele barnehagens uteområde var dekket av virkelig speilblank is, og besto atpåtil for det meste av en bakke. De aller fleste syns det er ok med hjelm, på skøytebanen, sant?
Jeg fikk inntrykk av at denne undersøkelsen ikke tok høyde for faktoren i midten, nettopp at det var spesielle hensyn å ta akkurat da, ikke at man enten mente at barn alltid burde ha hjelm ute, eller aldri.