Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Reklamere på sofa?

#1

Amelie sa for siden:

Vi har en sofa som vi kjøpte for 9 mnd siden.

Stoffet, som er mye mer syntetisk enn jeg trodde da jeg kjøpte den, har blitt så stygt. Det har blitt veldig nuppete, og det er ikke lett å bruke nuppefjerner på sofaen. Dvs har gjort det en gang, men alt blir ikke borte. Nuppene kom faktisk etter 3-4 mnd.

Reklamasjonsgrunn? Hva kan jeg forvente?


#2

ItsOnlyMe sa for siden:

Det spørs litt hva selger opplyste deg om ved kjøpet, og om hva du fikk vite ang kvaliteten, slitestyrke osv også... Men en sofa er vel ikke noe man skifter hvert år for å si det slik, og den skal tåle å bli brukt, så det er godt mulig at du får medhold ved en reklamasjon!


#3

Ulvhedina sa for siden:

Vi har reklamert på akkurat det samme. Skal se det faktisk er samme sofaen! (Fra Bohus).

Stoffet ble slaskete og veldig nuppete. Vi reklamerte. En mann kom for å kikke på sofaen, og konstaterte at vi trengte ny. Vi fikk velge ny i butikken, eller tilsvarende med annet stoff. Ettersom vi ikke kunne finne en lignende sofa i butikken uten å legge til 10-15 000 ekstra, valgte vi å få samme sofaen i nytt stoff. Etter en liten stund fikk vi den. Alt var veldig rask og effektivt.

Etter en stund begynner denne sofaen også å knirke som bare f..., samt bli slaskete i fyll og stoff. Nuppene var gone, da. (Jippi.)
Reklamerte en gang til, og fikk tilbake 50% av kjøpesummen. Nå har vi bare tenkt å slite med sofaen til den er helt flussete, så kjøper vi en ny. Den var ikke så veldig dyr.

Ja, altså, sofaen var ment til hard bruk.


#4

Left sa for siden:

Reklamér. Uansett om det var en billig eller dyr sofa, så skal den vare lenger enn 9 mnd.


#5

Tallulah sa for siden:

En sofa er en ting som skal holde lenger enn 9 måneder. Jeg hadde reklamert og forventet nytt trekk, evt. ny sofa om det er lettere for butikken. Kan jeg spørre hvordan sofa det var, vi er nemlig på utkikk og jeg vil helst unngå dårlige kjøp.


#6

Ulvhedina sa for siden:

Den jeg kjøpe selger de ikke lenger, fordi den var så dårlig. Den kommer neppe til å krysse veien din med mindre du har tenkt å handle på finn.


#7

Ekorn sa for siden:

Men hvordan gjør man det? Tar man med sofaen til butikken?


#8

Tallulah sa for siden:

Jeg ville kontaktet butikken på telefon, forklart problemet og tatt det derifra. Evt. sendt dem bilder på mail.


#9

Amelie sa for siden:

Nettopp, jeg finner den ikke lenger i sortimentet hos Bohus.
Tro om jeg ikke hadde en tråd om sofaen fra i fjor? :letelitt:


#10

Ulvhedina sa for siden:

De har tatt den bort rett etter jeg reklamerte siste gangen. Du kan bare ringe dem eller sende mail, så leter de opp kjøpet ditt og sender en mann for å se på den. Men; ikke reklamer på alle tingene med mindre du finner det nødvendig!

Hvis dere har tenkt dere å beholde sofaen og ta i mot et avslag i pris (minimum 50%, for det solgte de sofaene for etter en stund grunnet dårlig kvalitet), så lønner det seg å holde tilbake på noen ting, slik at du ikke mister reklamasjonsretten på alt. Om jeg ikke tar mye feil, så mister du bare reklamasjonsretten på de feilene du har klaget inn og fått tilbakebetalt for. Hvilket i praksis vil si at dersom du klager inn stoffet og nuppene, og får godgjørelse for det, kan du klage inn knirking/sammensunket fyll i ettertid, men ikke stoff og nupper. Skjønner du? :går lange omveier om meg selv i dag:


#11

LilleT sa for siden:

Vi reklamerte i sin tid på sofaputer det gikk hull på før det hadde gått fem år. Fikk nye puter.

Selvsagt skal du klage!


#12

Amelie sa for siden:

Altså, jeg kan reklamere på nupper (det er igrunn bare det som er problemet) og få 50 % avslag på sofaen? Vi betalte ca 11 000 for den, og kan muligens få igjen 5500,- ? :hyper:


#13

Amelie sa for siden:

Har pris noe å si her? 5 år var lenge. Hva med en sofa fra Jysk til kr 2500, f.eks. Det er sikkert forskjell fra sted til sted. Noen kan kanskje si at du kan ikke regne med så god kvalitet til den prisen.

Sofaen vi kjøpte var forresten satt ned fra kr 14000 - 11000.


#14

LilleT sa for siden:

Dette er lenge siden. Det var en billig furu sofa fra A-møbler med sikkert ikke veldig solide putetrekk. Dette var i en periode hvor klager på sofaer hadde spesielt fokus hos Forbrukerrådet. Det skulle være fem års garanti på sofaen uansett pris. Vi måtte fylle ut et egenmeldingsskjema der vi bekreftet at vi hadde sofaen bare hadde vært utsatt for vanlig bruk. :knegg:

Man kan sikkert si at en forbruker må justere forventningene sine til et produkt etter prisen, men jeg mener fortsatt at alt for mange forbrukere er for dårlige til å klage på produkter som ikke holder mål.


#15

Ulvhedina sa for siden:

Ta kontakt med dem, forklar dem at stoffet har blitt "slaskete" og at det nupper. De sender en mann som tar bilder og bekrefter. Deretter får du beskjed om å plukke ut en ny sofa til samme pris hos dem. Du går i butikken og kikker, men finner ikke noe som passer med dine krav (vi slet i hvertfall maks). Da foreslår du at du kan få et avslag i pris. Ikke godta midre enn 50%. Vips så betaler de pengene ut til deg. Dog; du må nok regne med at du må kjøpe ny sofa om ikke alt for lenge. Fyllet i putene kommer til å sige, og det er overhengende fare for at den begynner å knirke. Skjønt, om du har spart disse to andre klagene, så kan du faktisk reklamere på dem i ettertid, selv om du har godtatt en godgjørelse for den andre feilen.
Alternativet er å få en ny sofa av samme slag. Klage på denne også for samme feil. Få nok en ny sofa og klage en tredje gang, for så å heve kjøpet.
Skjønt, de var ikke vanskelige når jeg tok opp muligheten for å heve kjøpet.
Om ikke jeg tar mye feil. ;)


#16

Ulvhedina sa for siden:

I utgangspunktet ikke. Det er samme reklamasjonsrett på et kjøleskap til 2000 som et til 15000. Det skal vare uten å bli ødelagt, så dette kan ikke butikker påberope seg.


#17

skyfri sa for siden:

Da vi reklamerte på en 2 år gammel billigsofa fra Skeidar (som jeg hadde tenkt å kaste siden den likevel ikke var kjøpt for å vare, men ble overtalt av en venninne til å reklamere på) fikk jeg beskjed om å ta bildene selv og sende på mail. To uker etterpå hadde jeg hele kjøpssummen på konto.

.. Nå kom jeg på at vi fikk pengene tilbake fordi vi allerede hadde kjøpt ny sofa på Skeidar, ellers hadde vi fått tilgodelapp. Fortsatt på hele kjøpssummen, etter det jeg forsto.


#18

Amelie sa for siden:

Her er sofaen:


#19

Ulvhedina sa for siden:

Klag i vei. Dersom du har et teppe liggende på sofaen som kan matche nuppene, så legg bort dette, sånn at de ikke får det for seg at det er teppet som har gjort. :safer:


#20

Pippilopp sa for siden:

Vi kjøpte sofa på Bohus i okt 09. Rett etter nyttår påpekte svigers at stoffet nuppet. Vi tok med oss en av sofa putene tilbake til Bohus, viste til selger, som uten noe mer sa at dette var en reklamasjonssak. Meldte saken inn, fikk svar fra den avdelingen etter kort tid. De var undernbemannet, men hvis vi kunne sende bilde av feilen, ville de ta det så fort som rå var. Resultat: Vi sitter nå med nye trekk til vår sofa og gode tips vedrørende vedlikehold. Ikke trengte vi levere inn de gamle trekkene heller..


#21

Amelie sa for siden:

Pippilopp: Var det likt trekk som dere hadde? Jeg vil helst ha samme farge.
Får man likt, oppstår vel samme problemet igjen? :vetikke:
Og gode tips til vedlikehold: Er det noen gode tips i forhold til hva man skal gjøre for å unngå nupper? Jeg holdt på lenge med nuppefjerneren den gangen, men nå er det like ille igjen.
Og man må jo få lov å ha teppe i sofaen av og til.


#22

Pippilopp sa for siden:

Vi har en sofa fra Furinova (furninaova) med et meget slitesterkt trekk ref selger. De tipsene vi fikk fra reklamasjonsavdelingen var at sofaen skulle impringneres (noe vi ikke hadde gjort, men skal gjøre når det nye trekket tas i bruk) for å forebygge. Vi kunne bruke nuppefjerner for å fjerne nupper hvis de kom.

Ok ja, trekket er prikk likt. Vi krysser derfor fingrene for at hvis vi forebygger som de anbefaler, så holder det. Men hvis problemet kommer igjen, vil vi nok gå videre med dette. Sofaen var dyr, og som nevnt av flere skal den vare og holde seg pen en god stund


#23

Amelie sa for siden:

Nå er jeg irritert! Jeg reklamerte, fikk beskjed om at de skulle gi beskjed til mannen som hadde med reklamasjoner å gjøre, slik at han kunne komme og se på sofaen. Ingenting skjedde. Jeg purret på dem etter noen uker, og de skulle si fra til denne mannen igjen. Ingenting skjedde. Purret igjen for 3 uker siden, ingenting har skjedd! Skikkelig dårlig service.

Skal ringe til uka igjen og være streng! Kan jeg be om å heve kjøpet og få alle pengene igjen, eller er dette for mye forlangt? Har ikke funnet noen sofa på Bohus som jeg liker, har nemlig sneket litt allerede.


#24

Amelie sa for siden:

Har du klaget? Stoffet skal ikke bli slaskete etter noen uker!


#25

Amelie sa for siden:

Jeg får velge meg ut ny sofa! :D Hurra! De hadde fått flere reklamasjoner på den sofaen.

Nå er det store problemet å finne sofa derfra. Enten for liten, for mørk, for dyr eller for syntetisk...


#26

Merete sa for siden:

vi kjøpte sofa på bohus i juli å nå er den nuppete som fy, vi har vært å reklamert på den, å da sa dama ja den er det mange som har klaget på :( Så vi skulle få nye trekk, men hva hjelper det om de nupper like mye igjen om 2 mnd.. HMM


#27

Terrengsyklist sa for siden:

Det kommer en mann fra Bohus og vurderer vår sofa, kjøpt august 2010. Legger ut noen bilder for å fraråde andre å kjøpe samme elendigheta. Ikke noe å klage på servicen fra Bohus så langt. Kommer med tilbakemelding etter befaring.

Det vi klager på er:
-Nupper
-solbleiking
-løse tråder
-puter som har endret fasong


#28

Terrengsyklist sa for siden:

Hyggelig kar som kom og tok bilder i dag. Vurdering fra leverandør får vi over helga. Ser lovende ut.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.