Vi skal bytte ut bilen vår i løpet av våren og klarer ikke bestemme oss. Vi vil kjøpe en VW Touran og har fått et tilbud på rundt 300 000kr for en splitter ny. Vi har ca 70 000 å spytte inn i bilen så det blir en relativt stort billån, men vi har ikke huslån så vi kan betjene det helt greit.
Eller skal vi gå for en Touran som er 2-3 år gammel? Da snakker vi ca 250 000kr for bilen og litt mindre lån. Men da har den også gått en del og vi må regne med mer vedlikehold.
En bil taper seg mye det første året ja, men det er svært mange faktorer man egentlig må vurdere inn i dette bildet.
En ny bil gir forutsigbarhet. Skulle det være noe, så er det 5 års reklamasjonsrett (avhengig av garanti).
Kjøper du en bil som er 3 år gammel kan den begynnte å komme til et punkt der man snart får en del utgifter. F.eks. la oss ta TDI Touran TDI som nevnes som eksempel her. Etter 5 år / 120 000 km (avhengig av hva man når først) er det blant annet skifte av vannpumpe og registerreim på service. Dette er en service som koster ca. 10 000 kr hos norske merkeverksteder.
Servicene fram til 120 000 km-service er ikke spesielt omfattende, og relativt rimelige. Når bilen etter hvert har gått et stykke blir det mer slitasjedeler som skal byttes ut, f.eks. en del komponenter knyttet til bremser (skiver, klosser osv)
Dekk er en annen slitasjedel. Kjøper du en 3 år gammel bil er det kanskje på tide at dekkene snart skiftes. Bør senest skiftes etter fem år egentlig. Da snakker man raskt om oppmot 10 000 kr for to komplette sett.
Hvor lenge skal man videre ha bilen? Sagt at man enten kjøper en bil som er 2 år og gått 40 000 km eller kjøper en ny bil, og man ikke ønsker å ha en bil etter hvert som er over f.eks. 6 år. Tenker man da at man har sin bil lengre? Skal bilen evt. selges får man mer igjen for den enn bilen som var eldre som man betalte mindre for.
En viss risiko når man kjøper en brukt bil er jo at man ikke kjenner helt til hvordan den er brukt. Er det kanskje også utstyr som skal kjøpes til og monteres siden det ikke var kjøpt når bilen var ny, men som man trenger?
Hva får du når du kjøper nytt? Kan du få en bil som utstyrsmessig er mer tilpasset deg?
Besparelsene her trenger ikke å være så store. Touran er en bil som har holdt seg ganske godt i verdi også.
Så for å oppsummere; man kan spare på å kjøpe en lettere brukt bil, men for biler som holder seg godt i verdi trenger ikke besparelsen være stor hvis man ellers ser på vanlige kommende utgifter, og evt. også risikoen for uforutsette utgifter når garanti/reklamasjonstid er ute.
300 000 for en helt ny ville vel da trolig være en Freestyle BlueMotion, som også kan stille med litt lavere forbruk enn tidligere modeller og partikkelfilter som gir litt billigere veiavgift.
Jeg tror det godt kan i kroner vil være omtrent det samme hva dere kjøper, men så er det bonusen da med ny bil og forutsigbarheten.
Det som senere i år kan gi Touran et litt ekstra verdifall er at det kommer en oppgradert modell der de innfører en del nye motorer, som gir lavere avgift pga. lavere utslipp. Vanskelig å si hvor mye dette evt. påvirker prisen på bruktmarkedet. Men slik vil det alltids være - det kommer alltids en oppgradering, en ny modell eller en ny konkurrent. Eller omlegginger i avgiftssystemet - selv fikk jeg vel nesten 30 000 kr i ekstra verditap på min Touran det første året pga. bilen hadde såpass lavt utslipp av avgiften ble mye lavere når Staten la om dette i 2007 - dvs. plutselig var denne modellen blitt billigere å kjøpe ny.
Prisen på nybilen er med det ekstrautstyret vi trenger og den er relativt lav nettopp fordi det kommer en ny modell. Jeg har tatt en sjekk på billån og det er ca 800kr mer i måneden om vi velger ny bil.
Ny bil er jo helt fantastisk da. Så enkelt og greit.
Joda, en nybil taper verdi med det samme, men dette er ikke all verden, hvis man velger bil, farge og utstyr som er salgbart videre.
Alle biler taper jo verdi i forhold til kjøpesum, uansett hvor gamle de er.
Vi kjøpte ny bil for halvannet år siden, og har ikke angret et sekund på det. VW det også, og den står seg bra i verdi ennå. Mulig vi bytter ut i løpet av året, for å unngå det store tapet på den.
Gå for nybil. Hvis man tenker her på hva dere betaler ekstra og kanskje hva dere evt. får igjen ekstra når dere har en nyere bil dere skal selge om noen år, reduserte servicekostnader de kommende årene osv. så er det ikke sikkert at dere taper noe som helst. I tillegg til at det er 800 kr ekstra, så er jo en viss del av de 800 kr renter som kan skrives av (riktignok ikke all verdens på et billlån siden det går over så få år, men...).
Men så er det noe ekstra med å hente ut en helt ny bil. Og en trygghetsfølelse og forutsigbarhet :-) En del av den månedlige summen ekstra kan man se på som en slags forsikring i henhold til å tenkte på garanti og reklamasjonsrett..
Vi er ellers så dårlige til å spare at det strengt tatt er langt enklere å ha noen hundrelapper i ekstra utgift hver måned enn å plutselig skulle ut med noen tusen....
Vi kjøpte oss akkurat ny bil. Helt ny. I utgangspunktet hadde vi tenkt å kjøpe nesten ny, under 1 år gammel, bruktbil med meget lav km. Det vi kom frem til var at prisen ble nesten den samme med "ny" bruktbil inkl. omregistrering som det tilbudet vi fikk av forhandler på en helt ny bil. Da fikk vi også det ekstrautstyret og det fargevalget vi ønsket.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.