Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Vi blir ikke enig ... Hjelp

#1

Honda sa for siden:

Vi ehm mann,( eller jeg om jeg får viljen min :knegg:) trenger "ny" bil.

Vi Må ha en ekstra bil. Den mann brukte på jobb er svoger sin og han skal kjøre opp nå så han vil vel ha den selv. Han er 22 år kjøpte en gammel escort for 2 år siden uten å ha kjørt opp. Vi var lykkelig:P

Den bør koste under 100 000 kr(det vi har tilgjenngelig)
Jeg vil ha meg en svær bil (Artic truck )eller en Honda Accord eller Civic vti. Men mann heller mot en passelat 44 Altså Passat, tysker møkk :P Han er japan fan han og egentlig men den hadde vist turbo disel og 44 :sur:
Vi ehm jeg har en Subaru Forester . Og når vi hat begge bilsetene til ungene inni så er det ikke plass til en person til i midten der... Jah svær bil:P :knegg:
Men jeg kjøpte den for å pendle over 2 "fine" fjell så...og så er det en nesten 3 km lang svinget smal vei opp til der hvor vi bor. Så 44 må vi vel egentlig ha. :/
Mann jobber som it ting og skal ofte har masse med seg, så skal være en ok bil. Skal være bra baksete...
Mann vil ha turbo disel og 4
4
og under 100 000
Hva jeg vil ha vet vi jo :knegg:

Hjelp oss å bli enig...


#2

fanta sa for siden:

Accord type R:)men er ikke 4wd eller turbo da:)


#3

safran sa for siden:

Hvem er det som primært skal bruke den? Hvis det er du som skal bruke den, bør vel du ha endel å si om valg av bil. Selvfølgelig innenfor en viss prisramme.


#4

Milfrid sa for siden:

Skal du, han eller dere ha ny bil? Hvis det er han som skal ha ny bil så synes jeg han skal få bestemme fritt, hvis det er du som skal ha ny bil så bør han holde kjeft og hvis det er dere begge, så får dere bare ta :catfight: til en av dere vinner.

:hjelpsom i kveld:

:knegg:


#5

Honda sa for siden:

Er vi begge som skal bruke det. Akurat som vi begge bruker min Forester nå.

Og den bør være så pass at vi kan stappe begge ungene inn å eks dra på ferie.
Har det bare vært til å fra jobb bil for meg eks så kunne man ha kjøpt en "mindre" (nei ikke en liten fjert så om jeg kjører i autovernet i bakken så er jeg dau) men eks en sedan. Men mann har ofte med seg printere osv på jobb så bør være en SUV eller ei stasjonsvogn

En honda Accord Type R koster jo bare 3 gang så mye som budsjetterte penger :rolleyes:

En civic vti er litt mere sommerbil..

Vi har hatt Civic hb før, da turbo var liten men da bodde vi en annen plass her.

Nei han for nok velge selv. Han har sett på en passelat og en Auda A6.
Han skulle prøve å finne en bil av flere ting sånn at jeg fikk prøve kjøre.
Har og sett på honda CR-V , men for 100 000 så blir den så gammel og for dyr og stygg.

Den ene passelaten så jo ut som en j*vla båt. Masse stygt tre loock inni :skremt:


#6

mrc sa for siden:

Slik tredekor innvendig kan lett byttes ut. Det er flere norske firmaer som selger slike dekorlister for Passat. Koster ikke mange kronene.

For 100 000 kr og krav om 4WD vil jeg tro man for en Passat ender opp med noe fra rundt 2000. Her kom det en del ganske store oppgraderinger på 2001-modellene slik at de nok kan ha noe mindre feil enn de tidligere modellene, blant annet en del oppgraderinger i henhold til det elektriske. For 2001-modeller lurer jeg også på om ikke ESP ble standard. Mulig det kun var på modeller uten 4WD.

Den oppgraderte modellen er utsendemessig også litt bedre. Hovedforskjellen ligger i fronten med nye lykter og grill.

Motormessig er det vel 1.9TDI og 1.8-bensin som er aktuelt. 2.5TDI bør man styre unna og 1.8T blir kanskje for dyrt og er ikke en like driftsikker motor (dere ønsket jo uansett diesel...). 1.8-motoren er ikke noen racer og ikke så forbruksvennlig, men for så vidt ok ellers. Personlig hadde jeg nok heller tatt en 90 eller 100hk 1.9TDI enn en 125HK 1.8. 1.9TDI finnes i en haug forskjellige effektutgaver på Passat, fra 90HK til 130HK. Noe usikker på om 90HK-utgaven ble levert på biler med 4WD.
1.9TDI har nok sikkert holdt seg en del bedre i verdi enn 1.8-motorene

Ellers er det jo Audi sitt permanente 4WD-system som er i Passat fra denne perioden. Meget godt system.

Passat-en blir jo absolutt god når det gjelder plass, og selv med to barneseter er det ok for en tredje person å sitte i baksetet.


#7

Maverick sa for siden:

...også å snakke så stygt om de fiiiine Passatene, da. :skuffet:


#8

Carrera sa for siden:

Vi har tre forskjellige Tyskere i hus, og vi kommer nok ikke til å kjøpe annet med det første. Gode og driftsikre biler. Så jeg støtter nok mannen din her.


#9

Honda sa for siden:

:lalala::snurt::trasser:

:knegg:


#10

Carrera sa for siden:

:knegg:

Nå har ikke jeg peiling på de bilene du nevner. Vi har vel kun kjørt Svensk og Tysk vi. Og alle Tyskerne slår Svensken ned i støvlene. Spesielt på vinterføre.

Jeg kjører stort sett en VW Tiguan. En genial bil. 4x4 og helt utrolig på vinterføre. Den tar seg så godt frem, og på glatta ligger den som støpt til veien.

Vi har ogsp en BMW 5 serie. Ikke 4x4 men rå på vinterføre den også.

Og så har mannen en Porsche. Faktisk en fabelaktig vinterbil det også. Da vi hadde vår siste Volvo V50 så var det vinterdager hvor JEG valgte å kjøre Porschen, for Volvoen var et mareritt på vinteren. Det sier ikke så rent lite i grunn, for jeg er ikke så glad i å kjøre den bilen :knegg: Porschen er også 4x4.

Så vi har bare gode erfaringer med Tyskerne. Har hatt endel Audi opp gjennom årene, og null og niks å utsette på de også. Eldre biler det da, så der har det vært småpirk i form av slitedeler og slikt, men driftsikkert som fy, og fremkommelig på alle fører.

Vi vurderte Passelat for noen år siden, men valgte den da bort, for det var et generasjonsskifte på gang med de, og den gamle var litt trang inni for oss. Mannen er langbeint, og må kjøre setet helt bak, og da ble det fryktelig trangt bak han. Dette er bedre på nyere modeller av Passaten, så i dag kunne vi godt kjøpt det.


#11

Honda sa for siden:

Vi har bare hatt japanere :knegg:
Mazda, Honda gange mange, Subaruen og bilen jeg savner aller mest er Galanten min som jeg byttet ut for 4*4
Og 1986 fjård escroten til svogeren. :knegg:

Slite deler blir det jo på det meste om man ikke kjøper nytt å bytter bil før de blir slitte :fnis:

mrc: Ja er det meste av det du skriver er sånt vi har sett på , og konkludert med.

Er mann som skal bruke den mest , og han har sagt lenge at han vil ha passelat stasjonsvogn, men sett på audi i det siste. Vi skal vist prøve kjøre en kompis sin A3 som han skal selge.
Men den er liten..

jeg har mest lyst på en sedan men mann sheller mot stasjonsvogn:eek: Han er gal
:knegg:


#12

mrc sa for siden:

Audi A4 fra 1996-2001 er praktisk talt samme bilen som Passat fra samme periode. Her er hovedforskjellene chassis, at A4 er mindre og noen småforskjeller i oppsettet. Og Audi-ene kan være litt mer forseggjorte interiørmessig. Passat-en er forlenget litt (og litt bredere), noe som gir bedre plass.

Audi A3 blir Golf-plattform. Om man ønsker 4x4 i dette segment ville jeg kanskje også sett på Skoda Octavia. Deler plattform med Golf og A3, men hadde et høyere salgt med 4x4. Ikke like godt 4WD-system på den tiden som Passat og A4 har, men er det i all hovedsak pga. framkommelighet på harde vinterdager gjør det nok jobben.

Det man kan merke seg med Octavia er at man har kombiversjonen som vel i forrige generasjon hadde 560 liters bagasjerom. Det som skiller den plassmessig i bagasjerommet med stasjonsvonen blir høyden under taket, men lastekapasitet opp til topp av seterygg er altså den samme. Svært stort bagasjerom i kombi-en også. I hvert fall etter faceliften som kom i 2001 så synes jeg Octavia er finere enn Golf fra samme periode, og kan være en mer praktisk bil enn Golf og A3.

Octavia har sine ulemper opp i mot A3. Det går litt på støyisolering og litt i interiør. Octavia TDI 4x4 var imidlertid en svært populær bil, så det er nok en del slike på bruktmarkedet vil jeg tro. Men for 100 000 kr snakker man raskt om biler som har gått bortimot 200 000 km vil jeg vel også tro uten å ha sjekket i det siste hva disse ligger på.

Golf fantes jo også som stasjonsvogn med 4x4.

Golf, A3 og Octavia fra perioden har vel gjerne hatt mindre feil enn Passat og A4. Ulempen med disse tre bilene kan bli bakseteplassen.


#13

Malus sa for siden:

A3 er faktisk ikke så liten. Vi ble positivt overrasket da vi kjøpte en 2000 mod A3, og vi er superfornøyd med den :hjerter: Vår er quattro og firedørs. Kjempegod på vinterføre, og ikke noe problem med to barneseter i den (riktignok en forovervendt bak førersetet da). Vil man ha det sportslig, så prøver man å finne en 1,8 turbo sport :)


#14

Honda sa for siden:

Skoda Octavia er for , dyr og stygg. enda mere plastik fantastik en passelaten
Den ble under 2000 model for 100 000 . Og det gidder vi ikke

Onkel har hatt 3 sånne biler og plagdes med de alle.

Shg: den A3 en vi prøvde er en 3 dørs og har for lite basjerom for mann.
Da må han ta ut bilstolene til ungene hver gang han skal ha en skriver med seg for å legge ned setene:/


#15

Malus sa for siden:

Synd, for det er virkelig en bil jeg liker.


#16

Honda sa for siden:

Ja jeg likte den jeg og. Hadde det vært flere dører hadde nok saken stilt seg litt anderledes. Ganske ny, og kjørt lite og til en pris vi har råd til


#17

mrc sa for siden:

A3 leveres jo som 5-dørs, men de holder seg vel langt bedre i pris enn 3-dørs-versjoner som det ellers ikke er noe spesielt med.


#18

Honda sa for siden:

Her var en bil som var her og som vi bare prøvde. Mye enklere en alle andre som står helt andre plasser . Nesten alle står i Oslo. :rolleyes:


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.