Først litt klaging over hele situasjonen. I januar EU-kontrollerte vi bilen vår, og fikk et par anmerkninger. Rettet opp dette umiddelbart og bilen ble godkjent, dette kostet noen tusen. Så noen uker senere rygget en søplebil inn i bakluken, og det ble skader på luken og på støtfangeren. Valgte å få reparert bilen, og dette ble gjort forrige uke. Siden vi da allerede hadde gjort endel arbeid på bilen bestemte vi oss for å ta en rustbehandling der det trengtes på karosseriet, slik at vi skulle kunne beholde bilen til neste EU-kontroll og jeg er ferdig med studiene. Dette kostet også noen tusen, men jeg hentet bilen i dag ettermiddag.
Under en kilometer fra verkstedet kommer en mann kjørende ut fra en bensinstasjon og krasjer med meg! Han traff på høyre side foran og forskjermen ble trykt inn sånn at det ligger noe på hjulet. Støtfangeren er også full av riper, og felgen på hjulet ser skjev ut. Måtte tilkalle tauebil og få bilen tilbake til start, verkstedet. :gal:
Nå er jeg redd for at bilen må kondemneres. Farten var ikke stor, men det var jo ganske mange synlige skader, og for alt jeg vet endel usynlige også.
For å finne listepris, er det gjennomsnittspriser på Finn o.l som gjelder da? Hva hvis man har en bil som er mer uvanlig (men ikke veldig sjelden) på bruktmarkedet (er en Golf stasjonsvogn 1996 modell med 2,0 l motor), hvordan finner man da ut en fornuftig pris? Blir den høyere iom at bilen nettopp var EU-godkjent, og også nylig vedlikeholdt mtp rusten?
Er bare redd for at de skal si at den kondemneres og vi får en veldig lav forsikringssum som bare gir oss penger til en alt for dårlig bil. Med studentøkonomi kan man ikke akkurat spytte inn masse ekstra penger heller.
Sånn ellers ville jeg ringt forsikringsselskapet mitt og hørt hva de mener en slik bil er verdt.
Skatteetaten verdsetter for øvrig eldre biler utfra listepris som ny på denne måten, men det er jo ligningsverdi.[url="http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Publikasjoner/Rettledninger/Rettledninger-2010/Rettledning-til-postene-2009/#post_4_2_5"][/url]
Jeg lurer på hva bilen evt. kan være verdt, slik at jeg har et slag antagelse om hva som vil skje videre. Hvis listeprisen er lav har jo det betydning for hvor mye penger vi vil få igjen hvis den ikke kan repareres og også hvor mye forsikringsselskapet er villig til å betale for en reparasjon av bilen. Motsatt hvis den er høy. Får jo vite mer av dette etter at bilen er taksert, men er utålmodig og vil vite mest mulig på forhånd.
Dessuten så er det vel kanskje lurt å ha en passe realistisk formening om hva bilen kan være verdt? Slik at vi kan passe på at vi ikke blir lurt ved en evt. kondemnering.
Det Dinside har er vel en slags søkemotor basert på biler som ligger til salgs eller nylig har vært ute til salgs.
Listepris er noe bransjen opererer med og de har lister som ikke ligger offentlig tilgjengelig egentlig. Jeg vet det tidligere var noen som hadde en SMS-tjeneste der man kunne få oppgitt listepriser.
Listepris er et utgangspunkt. Videre kan det argumenteres med at bilen var f.eks. i bedre stand enn snittet pga. mye reperasjoner i senere tid og f.eks. kort kjørelengde, slik at bilen har høyere verdi enn bilmodellen fra samme år ellers har. Dermed kan man klage og be om revurdering av forsikringsselskapet hvis man mener listeprisen man får oppgitt er for lav. Her kan man også se på hva biler av samme type ellers går for.
Med at dette er en 1996 Golf vil jeg at det ikke er så mye til for at bilen blir kondemnert. Noe som ofte kan være synd, ettersom bruksverdi på sett og vis kan være ganske høy om bilen er i ok stand. Hva listepris her blir er for min del bare en spekulasjon. Det er vel en bil som hvis er i god stand man kanskje kan får 35 000 for på bruktmarkedet? Skulle ikke overraske meg om listeprisen kanskje lå på 30 000 kr.