Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
I 2008 bestemte Oslo Kommune at det skulle bygges flere leiligheter på over 80 kvadrat i Oslo, og en minimumsprosent av alle nyoppførte boligprosjekt skulle oppfylle dette. Nå vil Obos ha denne regelen vekk igjen, og mener at vi må finne oss i å bo trangere hvis vi ønsker å bo i byen. De syns boligkvartaler som ofrer uteareal, luft og lys er fin-fine utnyttelser av tomter, og mener at såpass må vi finne oss i, samt at vi må tåle mer støy. Disse kvartalene har blitt kritisert offentlig, og en rapport viser at den type boliger i all hovedsak går ut over barn, fordi det ikke lenger finnes naturlige møteplasser for dem utendørs.
I tillegg ønsker Oslo at flere barnefamilier skal bli boende i Oslo, og har vel greid å snu fraflyttingstrenden så vidt til tross for at de siste 20 årene har nybygde Osloleiligheter minket med 50 kvadrat.
OBOS mener at sånn må det bli, hvis vi ønsker å bevare markagrensen.
Jeg savner info om fortetting av forstedene? Hvorfor er det sentrum som hele tiden må blir trangere og trangere, med mindre og mindre friarealer, mens forstedene får beholde lekeplasser, skogholt og parker? Er det bare i min snevre sentrumsverden at det virker som en voldsom forskjellsbehandling, eller er den reell?
Jeg tror mindre og mindre leiligheter igjen vil føre til fraflytting, og de få barna som blir boende igjen får lide.
Her hvor jeg bor måtte utbygger slå sammen planlagte 2-romsleiligheter til 4-romsleiligheter for å få dem solgt. Så jeg skulle tro at behovet absolutt er tilstede for større leiligheter (vi bor såvidt utenfor Ring2). Men det er klart at i områder hvor det i utgangspunktet ikke er særlig barnevennlig, og hvor det er mest små-leiligheter, vil nok etterspørselen etter større leiligheter være mindre. :vetikke:
Jeg ønsker meg en mer åpen Fjordby med mindre begyggelse og mer parker. Marka er jo alltid et argument med slagkraft, da.
Tja, er ikke Oslo bedre enn mange andre byer rundt om i verden, tro. Byer er for business og whatnot. Med barn så mener jeg oppriktig at det å prioritere suburbia om man ønsker luft, parker og frihet til å løpe ute uten tanke på at det ikke er lekevennlige områder er sånn det er. Greit nok at en by kan ha områder med grønne lunger og arealer som er egnet for barn også, men at man i de større byene skal prioritere utbygning fordi det bor folk med barn i byer, det er litt urealistisk.
Argumentene fra småbarnsforeldre i vår bydel er at det ikke finnes nok store leiligheter, så det blir jo en ond sirkel. Også har man tulleutbyggere som lager 6-7-romsleiligheter på 75 kvadrat og "skjønner ikke" at barnefamilier ikke vil flytte inn, og bruker det igjen som argument for at de har prøvd og ingen var interessert. Jeg syns Oslo indre by er tettet til nok for en god stund nå, og syns man bør begynne å se på andre utbyggingsmuligheter. Livskvaliteten synker betraktelig når man ikke får lys og luft. Jeg syns ikke man bare skal godta at det ikke skal gå an å bo med barn i Oslo indre by, selv om New York er verre.
Det er jo absolutt et miljø-aspekt ved å tilrettelegge for bosetting nær arbeidsplasser i byen. Og for å få til det, bør man altså tilrettelegge også for barnefamilier.
I tillegg så ødelegger man miljøet ved å bygge igjen alle parkene og grøntarealene. Så vidt jeg har skjønt fungerer de grønne lungene som nettopp lunger, som på et vis renser lufta for endel av forurensning. Kan hende jeg er på viddene her altså.
Her hvor jeg bor (du vet jo omtrent hvor det er), er det store friluftsarealer. Men selv skolen her får ikke bygges ut, selv om den ligger på grensen til disse arealene.
Jeg må si jeg er glad for at de verner om dette, og at man heller kjøper opp gamle hus med store tomter, og bygger rekkehus ol. Det er mange sånne prosjekter på gang her.
Man MÅ jo ikke bo i sentrum, og man har jo et valg om hvor man vil at barna sine skal vokse opp. Jeg ville ikke bodd i byen pga trafikk, støy osv.
Nei, man MÅ ikke bo i sentrum, like lite som jeg syns man skal MÅTTE bo utenfor. Jeg syns man skal ta hensyn til bokvalitet begge steder. Alle vil beholde de grønne lungene sine, forståelig nok.
Hvis du har råd til å kjøpe en eiendom med uteareal og luft og det hele og stor plass, så vil det gjerne bygges slike. Fordi det er marked for det. Men da må disse da bli så dyre at utbyggerne tjener like mye på sånne som på mindre enheter - eller enda mer. Og da blir det gjerne skrekkelig dyrt da.
Tja... hva skal man si....
Oslo synes jeg ikke har et reellt problem sett i europeisk målestokk forøvrig. Det er masse grønne lunger og parker sammenlignet med byer på samme størrelse ellers i Europa. Dessuten har Oslo en helt unik nærhet til sjøen og marka på alle kanter, og det er utrolig lett tilgjengelig dersom man ønsker seg friluftsliv når man bor i byen.
Jeg tror det skal bli vanskelig å snu den trenden som du viser til, selv om det helt ideellt sett selvsagt hadde vært det beste for de som ønsker å bo i sentrum. Man MÅ ikke bo i sentrum, og for å få plass til de som ønsker å bo der, så må plass vike og det vil bli trangere og trangere. Tror jeg. Men ja jøss, jeg skjønner at man godt vil ha begge deler. Skulle gjerne hatt mange av Oslo sine tilbud på Jessheim jeg, men begge deler lar seg liksom ikke gjøre, og da ble natur, hageflekk og forholdsvis frisk luft m.m. avgjørende for hvor vi ville bo.
Det er ikke snakk om begge deler. Jeg velger bort masse for å bo i Oslo sentrum jeg. Tilgang rett ut til hage, egen hage, stillhet, privatliv, parkeringsplass osv. og jeg er helt med på at man ikke kan få i pose og sekk. Men det er ganske stor forskjell på å godta slik det er, og å skulle fortette enda mye mer når man ikke fortetter noe særlig utenfor sentrumsbydelene.
Jeg synes det tetner til overalt på de fleste steder med nærhet til Oslo, jeg. Vi bor på Jessheim. Her bodde det 7500 pers. når Gardermoen åpnet i 1998. Nå bor det 29000 her. Det bygges ut i stort monn, svære byggefelt og enorme leilighetskomplekser, og kjøpesentre i en hver krink og krok.
Jeg tror dette er en konsekvens av at mange faktisk ønsker å bo på Østlandet/Oslo-området. Fraflyttingen fra distriktene øker stadig. Dessverre.
Vi får forsøke å gjøre det beste ut av det, og engasjement for verning og bedring av sitt eget bomiljø skader selvsagt ikke ;) ... Tvert i mot!
Jeg er enig med glitterchick her. Det går fint an å tenke helhetlig, selv i en storby. Miljøaspektet bør veie tungt etter min mening. Da betyr både transport til og fra arbeid/skole og luft/grønne lunger mye.
Hvorfor er det egentlig dumt at barnefamilier ikke bor i sentrum? Jeg skjønner at det er dumt for de barnefamiliene som ønsker det såklart. Men det høres ut som det er dumt for samfunnet at barnefamiliene flytter ut, en halv time fra sentrum. Hvorfor er det dumt?
Jeg er enig med Glitter. Dersom vi ønsker levende bysentrum, så må vi legge til rette for at ulike typer mennesker kan bo der, vi må også ha barnefamiliene, ikke bare studentene og eldre ektepar med ordnet økonomi.
Fortetting er bra, men vi må ha en fornuftig fortetting og den må skje langs de store kollektive trafikkårene. Med andre ord. All fortetting må ikke skje i sentrum. Den må skje der hvor det er god tilgang til kollektivtrafikk.
Nå begynner det å høres ut som om alle de som bor utenfor byene, pendler inn til byen og har jobben sin der. Det er vel ikke akkurat tilfelle, selv om mange gjør det. Dessuten er det vel et faktum at de aller fleste (ikke ALLE, men de fleste) ønsker å bo i roligere omgivelser med nærhet til natur, større bolig, mindre skole-forhold osv.når man får barn, så derfor velger man å flytte ut av byen. Slik tilfellet var for f.eks.meg. Jeg har bodd 15 år i Oslo-gryta, men valgte å bosette meg utenfor byen, og nærmere jobb, nå som jeg har barn. Pendlertogene, pendlerbussene osv.kommer til å fortsette å gå til byen helt uavhengig om noen få til velger å bosette seg i sentrum.
Veldig mange pender inn til byene, og det store problemet er nok ikke pendlertog og pendlerbuss, Elin, men privatbillistene. Som står og hoster og harker ut eksos på motorveien inn og ut av Oslo hver eneste dag. Og nei, det er ikke slik at alle med barn vil bo på landet. Det er ikke engang slik at alle mener at det er best. :snill:
Greia er ikke at man skal få noen få til til å bosette seg i sentrum, men at de som faktisk ønsker å være der har muligheten til det. Og slik det er nå, så er ikke det mulig for like mange som faktisk ønsker det.
Det er helt greit at man er enig med OBOS, men jeg syns godt man kan argumentere skikkelig for det i stedet for å komme med "la dem spise kake"-liknende argumenter som "kan man ikke bare flytte da?".
Hvis vi snakker datapunkt, så hadde jeg definitivt blitt i downtownsentrum hvis jeg hadde hatt råd til noe som var stort nok med en liten hageflekk. Jeg tror veldig, veldig mange velger å flytte utenfor ring 3 fordi de ikke har særlig mange valg, ikke fordi de vil det.
Smilefjes: jovisst er det familier på Manhattan. Griserike, så klart, og in proximity to the park! :seinfeldtstemme:
Så spørsmålet er: Skal det bare være de griserike barnefamiliene igjen i sentrum av Oslo også? De som har råd til de gamle kråkeslottene i Geitemyrsveien?
I flg SSB så ser det ut som Oslo faktisk har nest flest barnefamilier av alle fylkene i landet, bare slått av Akershus.
Familier med barn under 17 år
Hele Norge: 618 197
Oslo: 67 345
Akershus: 75 317
Hordaland: 60 727
Akershus slår Oslo på par med flere enn ett barn, og par med store barn, dvs. over 6 år, men jeg tror vi kan slå fast at det ikke er slik at alle vil bo på landet. Jeg har ikke orket å regne ut hvor mange som bor i by vs. land over hele Norge.
I Akershus bor det flest barnefamilier i Bærum (15 373), ellers er det ganske likt fordel i de ulike kommunene som i de ulike bydelene i Oslo.
I Oslo bor det flest barnefamilier i Nordstrand bydel (6114), og i sentrumsbydelene bor det følgende:
Gamle Oslo: 4 387
Grünerløkka: 3 944
Sagene: 2 957
St. Hanshaugen: 2 420
Frogner: 3 613
Sentrum: 21
Det burde være strengere regler for ferdsel med privatbil i rush-tiden, og mer parkeringsforbud i indre kjerne av sentrum. Det hadde fremtvunget bruk av kollektiv transport.
Selvsagt vet jeg at ikke alle ønsker å bo på landsbygda når de får barn, men andelen som ønsker det er større enn de som som ønsker å bo i byen. Hva som er best eller ikke er ikke målbart.
Uten at det er dette tråden handler om - men det spiller nesten ingen rolle hvor dyrt og vanskelig det blir for meg å kjøre til jobben min. Inntil kollektive transportmidler er et reelt alternativ så har jeg ikke noe valg. Jeg må kjøre samme hva det koster.
Jeg tror veien absolutt heller går gjennom et kollektivtilbud som er brukbart. Skal man utenfra byen til noe annet sted enn sentrum så er det ganske håpløst.
Jada, enkelte må kjøre på jobb pga.manglende kollektiv-tilbud, men da kan man belaste de som må kjøre med mere skatter og avgifter i rush-tiden for eksempel. Man bør kunne betale for å kjøre alene i egen bil i rushtrafikk, belønnes for å kjøre flere sammen, og selvsagt ha et godt utbygd kollektiv-tilbud.
Det kommer jo litt an på hvor man bor om hvor håpløst kollektiv-tilbudet er. Her hvor jeg bor er det intet mindre enn glimrende tilbud i utgangspunktet, problemet er at NSB leverer et elendig produkt i form av altfor mange forsinkelser.
Jeg er for utbygging av kollektiv-transport-tilbudet, bare så det er sagt altså:)
Her hvor jeg bor så er problemet at all kollektiv trafikk går til ett sted i sentrum. Skal man videre derfra må man bytte og byttingen er ikke praktisk.
Forskjellen for meg utgjør en time hver vei. Jeg greier rett og slett ikke å ta vare på ungene mine om jeg skal jobbe åtte timer hver dag og i tillegg ha tre timer og førti minutter reisetid. Det bare går ikke. Når bilen da gir meg åtti minutter reisetid isteden så må det bli bil uansett hva det koster.
(Jeg mente ikke at du var mot kollektivutbygging heller for ordens skyld - det var bare en så fin anledning til å ta frem en god, gammel kjepphest.)
Enig i disse betraktningene. Men nå er et mange spennede prosjekter som etterhvert får bra urbane kvaliterer mellom ring 1 og 2 og litt utenfor, der det legges opp til barnefamilier. Og det foreligger planer for Groruddalen og ny tverrgående t-bane.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.