Avatar sa for siden:
Etter Mim sin spørreundersøkelse om videregående skole, lurer jeg på hva dere som ikke har gått mer skole/tatt høyere utdanning tjener.
Poll kommer.
< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?
Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.
Avatar sa for siden:
Etter Mim sin spørreundersøkelse om videregående skole, lurer jeg på hva dere som ikke har gått mer skole/tatt høyere utdanning tjener.
Poll kommer.
Teofelia sa for siden:
Øyh! Hvor er Dustepoll-alternativet? :liker ikke poller som jeg er ekskludert fra å svare på: :snurt:
Kirsebær sa for siden:
Jeg har for så vidt en noen stykkevis og delt studiebakgrunn, men jobber som om jeg ikke har noe som helst etter vgs.
Tjene under 350.000 i året.
Avatar sa for siden:
Legg gjerne til dustepoll. :knegg:
Og jeg lurer av ren nysgjerrighet, fordi jeg selv kun har VGS.
Ekorn sa for siden:
Jeg har kun VGS og tjener under 250 000 i året.
Avatar sa for siden:
Jeg ser jeg har utelukket en liten gruppe. De som tjener mellom 450 000 og 500 000. Sorry! :sorry: Ikke så god på disse pollene.
Selv har krysset av feil. Jeg skulle krysse av på denne < 450 000. Kan en modde endre? Takk!
Gerbera sa for siden:
Jeg har kun vgs, og noen forskjellige kurs ved siden av. Tjener for tiden rundt 275.000, men før jeg ble permittert i høst, var lønna på ca. 340.000.
Benzo sa for siden:
Jeg har fagbrev og generell studiekompetanse, tjener ca 320.000.
Avatar sa for siden:
Det er ganske store lønnsforskjeller, selv om man jobber med det samme og har gjort det ca. like lenge.
Har vært borti flere ganger at kollegaer med mye mer utdannelse enn meg (og tilhørende studielån!!) tjener ganske mye mindre.
rine sa for siden:
Jasså? Sier du det? :mumle:
Siwa sa for siden:
Tjener ca kr 300 000
Simone sa for siden:
3 stk som har svart over 500 000? :eek:
Det må jo vere eksepsjonelt bra dersom ein ikkje har meir enn VGS?
Skulle likt å visst kva for eit yrke dei har.
Floksa sa for siden:
Det vil du virkelig ikke vite :knegg:
Isolde sa for siden:
Synes det skulle vert litt mindre mellomrom mellom 250 og 350 i pollen. Nå ser det ut til at mesteparten tjener like mye eller mer enn meg som er høyskoleutdannet. Er jo ganske stor forskjell på 250 og 350 000.
emm sa for siden:
De fleste selgerene hos oss har opp mot millionen og noen få også mer i lønn, de aller fleste av dem har ingenting etter vgs., kun et talent for salg. Jeg har også jobbet i et par grunderbedrifter, samt vært med i en organisasjon for it-grundere, der også finner du mange halvskolerte røvere, men likevel mye penger. Man kan selvsagt få en høy lønn uten utdannelse, men man mangler da totalt sikkerhetsnettet en faglig tyngde som regel gir.
Daisy sa for siden:
Mannen min har ikke fullført vgs, og han har ikke høyere utdannelse heller.
Han er "selvlært" itkonsulent, og driver et firma med 4 ansatte. Han havner i den siste inntektsgarantien.
Selv om man ikke har høyere utdannelse, kan man fint skape noe hvis man har en grunder i seg!
Propella sa for siden:
Det kommer vel ann på hva man jobber med. Propellmannen tjener mer enn 500 000 og har jobb innen IT. Han har kun vgs. Jeg kjenner mange som ikke har mer enn vgs og tjener godt over 500 000. Det er ikke så uvanlig.
Eia sa for siden:
Har ikke fullført videregående og tjener et sted mellom 350 000 og 400 000.
Che sa for siden:
Jeg kjenner jeg hisser meg litt opp ørten års utdannelse og misfornøyd med lønna
Teofelia sa for siden:
Hvorfor hisse seg opp? Halvparten av de som har svart ligger mellom 250–350 000 i årslønn. Å jobbe full stilling og tjene 250 000 er ikke akkurat gullønn.emm sa for siden:
Enig, jeg tror neppe det at tre her inne har over 500 000 i året uten høyere utdanning er representativt for hele bildet. Og hvorfor er det så urettferdig om noen klarer å skaffe seg et livsgrunnlag som betaler godt uten høyere utdanning? Det finnes mange av dem som ikke er skoleflinke og derfor ikke klarer det med å studere, hvorfor skulle ikke de få lov å lykkes? De har jo gjerne gått rett ut i jobb som ganske unge, det er ikke alltid lett det heller. Er utdannelse det eneste som skal speile lønn? Synes det er veldig fint å se venner fra ungdomsskolen klare seg godt her i livet, selv om skolen ikke var noe de lyktes så bra med. Det er da nok av de som ikke får til noe som helst eller sliter seg ut på en lønn man ikke kan leve av, det er verre og en mye tyngre bør for fellesskapet.
Lucifer sa for siden:
Samme som min kjære mann. Taktekker. Han har fagbrev fra VGS og tjener nesten 600 000 i året.
Maylen sa for siden:
For tiden har jeg 0, men håper det endres i trygderetten. :knegg: Før jeg ble hjemme med barn med ekstra behov for å jobbe intensivt med det ene behovet i håp om å bli kvitt det, så hadde jeg ca 290.000.
Mannen har over 500.000 på kun vgs.
Honda sa for siden:
Så "vi" så bare har vgs er dumme?
Når min mann jobbet som kjemist prossesopratør(som han er utdannet til) Tjente han nesten 500 000 i året på 5 skift.
Che sa for siden:
Isj, jeg hisser meg jo ikke opp over de - heller av de som tjener over 400' :knegg:
Altså: Sånn egentlig hisser jeg meg ikke opp altså. Jeg kan jo bytte jobb og velge en anne jobb - men jeg digger jo jobben min.
Simone sa for siden:
Altså, eg syns ikkje at dei som berre har VGS ikkje fortjener å få over 500 000 i lønn. Absolutt ikkje. Eg lurte berre på korleis dei fekk det til! Tenkte ikkje på at dei antageligvis var sjølvstendig næringsdrivande. Røkke har vel også minimalt med utdannelse.
Men eg trur likevel at eg vil anbefale mine barn å ta ein utdannelse for å ha eit sikkerhetsnett. Det er nok berre ein liten del av dei utan utdannelse som klarar å få ei årslønn på over 500 000.
Men eg irriterar meg litt over at det er relativt dårlig korrelasjon mellom antall års utdannelse og lønn i enkelte yrker. Sjølv om eg no held på med dr.grad kjem eg nok ikkje til å tjene 500 000 etterpå :mumle:
Zip sa for siden:
Både tømrer, rørlegger, elektriker, bilmekaniker o.l har jo berre vgs og dei tjener ofte veldig godt. Mannen er tømrer og tjener veldig bra. :)
-ea- sa for siden:
De fleste håndverker-yrker, f.eks. Tror ikke det eksepsjonelt bra for en elektriker, rørlegger eller trykker å tjene en halv million, mere vanlig etter hva jeg vet.
Å? Man kan da ha veldig bra faglig tyngde selv om man ikke har høyere utdanning. Erfaring teller også. Mye.
Nå er vi på et forum med fleste damer. Uten at jeg skal si det for sikkert, så vil jeg tro at damene her som har "kun videregående" er i helsebransjen eller beslektede kvinneyrker. Der er ikke lønna så fet, akkurat.
Still dette spørsmålet på et forum med overvekt av mannfolk, og du vil finne haugevis av dem som tjener mer enn en halv mill.
Frøy sa for siden:
Jeg har vgs og fagbrev og tjener 400000.
rine sa for siden:
Har noe sagt det? :undrer: Mye tyder på at det er vi med ørtn års utdannelse og jobb i det offentlige som er de "dumme". Iallfall hvis man tenker at det er smart å få litt lønn igjen for strevet.
Lykken sa for siden:
Jeg tjener ca 400 000 pluss minus. Tok et år skole etter almennfag, men det var stud.fag på videregående nivå. Jeg kunne tjent mer dersom jeg hadde vært mer karriereorientert og heller ikke tatt det ganske med ro med en del deltidsjobbing etter barn og byttet litt jobb utifra det de siste tre årene.
Jeg kjenner mange som tjener greit selv om de ikke har høyskole-eller universitetsutdannelse, det er ikke alltid en sammenheng mht lønn og de fleste har jo heller ikke studielån å drasse på.
Det blir veldig generaliserende å tenke kun veldig lav lønn og helse-kvinneyrker når det er snakk om dette. Alle som er håndtverkere, jobber innenfor salg-kundeservice-bank-finans-olje og andre typer bransjer er ofte ikke spesielt lavtlønnende. Og dette med å ha noe mer å stå på senere, erfaring fra yrkeslivet i mange år kimses ikke av når man søker jobber altså.
Lykken sa for siden:
Forresten, jeg er nok litt "domm", jeg har krysset av for feil valg i pollen, skulle vært en opp. :o
emm sa for siden:
Mulig det. Jeg kjenner best IT-bransjen, og der har det hardnet til veldig. Man kunne før komme langt på kun erfaring, men nå kommer det fler og fler med både erfaring og utdannelse, og da har det straks blitt vanskligere.
Elise sa for siden:
Mannen min har fagbrev, jobber i privat industri og har over 450 000 kr i årslønn.
Passer meg greit siden jeg hadde under 30 000 i fjor. :knegg: :student:
Snippa sa for siden:
Eksmannen min har bare fagbrev, og tjener over millionen.
Jeg må innrømme at jeg synes det er feil at jeg, med 9 års universitetsutdanning, tjener langt under halvparten.
Enig med ea: på et forum med overvekt av menn, ville man funnet mange flere som hadde krysset av for over en halv million.
Polyanna sa for siden:
Lønn er ikke, og skal selvsagt heller ikke være BARE korrelert til utdannelse.
Rett og slett å være en av de beste på sitt felt, om det er salg eller sveising eller design du driver med, vil nesten alltid lønne seg.
Å være i riktig bransje teller selvsagt. Man kan velge bransjer med mye penger, men der det sikkert er andre ting som teller negativt (ofte svært, svært kompetitivt, for eksempel), eller bransjer som gir deg alt du vil ha rent faglig, men der det er svært lav lønnsomhet og dermed rett og slett lite penger til lønn (som forlagsbransjen).
Du kan ha et yrke svært få ønsker seg eller er tilstrekkelig kvalifisert for. Eller i et yrke der mange nok eller mer enn mange nok velger å jobbe tross lav lønn. Da er det tilbud og etterspørsel som styrer lønna (det første gjelder mange håndverkeryrker, det andre mange kvinneyrker).
Elise sa for siden:
Cluet er vel å jobbe i et privat manneyrke fremfor offentlig kvinneyrke.
Polyanna sa for siden:
Ja, men damer velger jo å ikke gjøre det, så da syns de vel at det er noe annet som gjør det verdt det, da? :vetikke:
rine sa for siden:
[...
Snippa sa for siden:
Jeg er definitivt ikke interessert i typiske "manneyrker" -verken de tekniske, de handy-man aktige eller selger (mange salgsretta yrker har veldig høy manneandel).
nikki sa for siden:
Tjener ca.400.000 og har ikke fullført vgs.
Jobber ca.60 %.
Daisy sa for siden:
Men er man egentlig så mye mer verdt, er jobben man utfører verdt mye mer, selv om man har lest i ni år? Burde det kvalifisere til automatisk rikdom?
Hva man genererer av verdiskapning bør vel også vise i lønnen?
Man kan jo ha EVNER, selv om man ikke har papirer på de?
Jeg er for øvig i samme båt som deg, med en mann uten utdannelse som tjener bra (og jobber hardt) og meg selv som tjener middelmådig med en(om enn ikke ni år) bachelorgrad.
Blondie sa for siden:
Jeg har svennebrev (som tilsvarer ikke skole etter vgs) og tjener rett under 400.000.
Snippa sa for siden:
Det har jo ikke noe med hvor mye en enkeltperson er VERDT å gjøre, da! Det har å gjøre med at man ikke verdsetter utdanning, og at man taper penger på å utdanne seg. Samfunnet blir ikke bedre om ingen ønsker å bruke tid og penger på å utdanne seg heller ;) Sånn som det er nå, vil folk som meg aldri komme i nærheten av den livslønnen en uten utdanning og en ok lønn har. Jeg synes du snur spørsmålet helt på hodet i svaret ditt. Nei, man er ikke mer verdt som utdannet. Men burde man virkelig straffes så hardt lønnsmessig for å prioritere mer teoretisk kunnskap?
Majsa sa for siden:
Nå studerer jeg, men før jeg fikk barn jobbet jeg i bokhandel, og tjente rett under 250 000,- i året. Det var etter at jeg hadde jobbet der i nesten 7 år, inkl. 1,5 år med fagskole (regner ikke den som høyere utdannelse).
Avatar sa for siden:
Har noen sagt det? Skulle noen oppfatte det som om jeg mener det, så sier jeg i så fall at jeg selv er dum også. :knegg:
Jeg har jobbet siden videregående - jobbet meg oppover.
Avatar sa for siden:
:dulte: Er litt domm jeg også. I en poll jeg selv har laget. :digger:
Blondie sa for siden:
Hvor har du lest dette da? :vetikke:
Avatar sa for siden:
Jeg selv tjener mellom 350 000 - 450 000. I fjor hadde jeg 450 000, men min egentlige årslønn ligger lavere.
Det var i grunn tilfeldig at jeg har endt opp her jeg er, men jeg er veldig fornøyd med valget. Det ligger mye hardt arbeid i de siste 10 årene. Først nå jeg føler jeg kan "lene" meg litt tilbake ... Ok lønn og masse fleksibilitet.
Fadese sa for siden:
Eller kan forskerne den godeste Eia var i kontakt med ha et poeng i at kvinner og menn har ulike interesser? At kvinner i større grad interesserer seg for jobber som typisk utføres i offentlig sektor og menn i større grad i yrker som utføres i privat sektor? Kvinner velger jobb etter interesse, menn velger jobb etter interesse. Alt ok så langt. Men så har det utviklet seg slik i samfunnet, at de interesser kvinner har og de oppgavene de utfører ikke verdsettes på samme måte som det menn gjør? At det ikke nødvendigvis handler om at menn velger mer taktisk eller forsaker sine interesser for å få en god inntekt, men at det arbeidet de utfører verdsettes mer og blir betalt deretter - kanskje fordi det har vært nettopp menn som har vært i posisjon til å sette en verdi på det arbeidet som utføres.
Polyanna sa for siden:
Eller så ser menn mer på seg selv som forsørgere, og velger derfor i høyere grad det som betaler seg.
Men poenget er uansett: Hadde det ikke kvinner syns det var verdt det, så hadde de valgt annerledes, yrkene hadde vært tomme for folk, og man hadde MÅTTET betale mer for å få dekket stillingene. Men slik er det jo ikke.
Fadese sa for siden:
Jo, det er sant. Men jeg er ikke like overbevist som deg om at markedstankegangen må være eneste og beste løsning. :raddisfaddis: Jeg SER at kvinner ved å velge annerledes kunne tvunget opp lønningene i omsorgssektoren, men jeg mener bestemt at det må finnes bedre medisin enn å tvinge mennesker til å velge yrke på tvers av interesse og kanskje ferdigheter.
Polyanna sa for siden:
Man tvinger dem jo ikke. De syns jo tydeligvis det er verdt det. :maler:
Dessuten, om man IKKE skal bruke markedstanken, så får man en mismatch mellom tilbud og etterspørsel: Betaler man sykepleiere for godt så blir det vanskelig for dem å få jobb, fordi for mange søker seg til yrket. Betaler man for lite, så får man for få.
Daisy sa for siden:
Verdien jeg snakker om her er hva man er verdt å få i lønn altså, ikke som menneske. Det kom ikke helt klart frem, jeg omformulerte meg midt i setningen.
Men man går inn i en utdannelse med en viss innsikt i hva den er verdt på arbeidsmarkedet. Studerer man Japansk i 6 år, og topper det med 3 år Japansk historie, kan man ikke ha forventning om å tjene en milllion f.eks?
Det er greit at manda har tilegnet seg teoretisk kunnskap i 9 år, men hva er det verdt på arbeidsmarkedet? Nå vet ikke jeg hva du har studert da, men du skjønner sikkert poenget mitt.
Jeg synes ikke at antall år på skolebenken nødvendigvis gjør at man fortjener mye lønn.
Snippa sa for siden:
Nettopp.
Sybil: jeg har ikke studert japansk i 6 år, men er utdannet lærer på vgs i norsk og samfunnsfagene. Jeg synes faktisk jeg fortjener mer lønn enn en selvlært selger av datautstyr, f.eks.
Jeg har også motsatt syn -jeg mener utdanning i større grad automatisk burde bety bedre lønn enn det det gjør i dag.
Maverick sa for siden:
Hvorfor i alle dager? Hva med å vurdere etter prestasjon, ikke etter hva man har gjort i tiden før man presterer?
lillemy01 sa for siden:
Jeg er verken mann eller har høyere utdanning og jeg tjente 495 000 i fjor. I mitt yrke er topp lønna mellom 700-800 kroner mange med høyere utdannelse velger dette yrket selv etter at de har jobbet i andre såkalte status yrker. Men det gir ikke mere tyngde for det. Erfaring spiller en stor rolle og at man faktisk må fullføre ett år på skole for å bli det jeg er. Jeg elsker jobben min og har alltid elsket det jeg jobber med nå. Mamma skammer seg fryktelig over yrkes valget mitt og mener at jeg kunne ha blitt så mye mer. Men for meg teller penger ganske mye samt at jeg elsker det jeg gjør og at jeg har stor videreutviklings potensiale innad i bedriften
Polyanna sa for siden:
Godt sagt, aC. Forhåpentligvis gjør jo utdanning noe med prestasjonene, da, så ofte ER det jo en sammenheng. Jeg har i hvert fall godt betalt for utdannelsen min. Men jeg har jo valgt yrker med mye konkurranse, stor fallhøyde og ekstrem arbeidsmengde og prestasjonskrav. Manneyrker, altså. Det hjelper selvsagt også. Men uten utdannelsen, karakterene derfra, og evnene derfra, så hadde jeg jo ikke fått innpass der.
Andre steder er det annerledes.
Jeg syns for eksempel det er helt som det skal være at sveisere som spesialiserer seg med å ta de avanserte sveisesertifikatene og dermed kvalifiserer seg til vanskelig arbeid med stor mangel på folk, får veldig godt betalt for det.
Daisy sa for siden:
Jeg har jobbet som selger, og salg er faktisk ganske vanskelig.
Man må ha et talent og man må ha en teknikk. Man har et sinnsykt press på seg for å prestere, og man fortjener hvert øre av den lønnen man får.
Jeg jobber forresten med salg også i dag. I butikk. Ja, med høyrere utdannelse.
Som lærer er vel man så godt som sikret jobb. Og er man først ansatt kan man jo ikke engang få sparken med mindre man virkelig har gjort noe grovt.
I tillegg får man jobb pr brev. Min svigerinne er lærer på vgs, hun er biolog.
Hun sendte et brev til en skole og fikk jobb. Ingen intervju, det gikk kun på ansiennitet. Sånne ting synes jeg kompenserer for en god del lønn.
Polyanna sa for siden:
Gode selgere er det stor mangel på, særlig gode selgere som ønsker å jobbe med det i år etter år etter år. Så de er 1) kjempeviktige for lønnsomheten til en bedrift og 2) vanskelige å få tak i. Det er klart de tjener godt. De gode, altså.
Daisy sa for siden:
:ja:
En ting er at en person kan jobbe med salg år etter år, men man blir på et tidspunkt lei produktet/tjenesten og må gå videre til noe annet.
Isolde sa for siden:
Jeg er i et yrke som faktisk mangler mange med utdannelse. Jeg synes at det er veldig feil at den servitøren som overtok min pedleder stilling når jeg sluttet får like mye (eller faktisk mer på grunn av alder) betalt som meg som faktisk har utdannelsen til jobben. Egentlig burde vi fått mye bedre lønn sånn at flere ønsker å ta utdannelsen for det er jo faktisk 5000 for lite førskolelærere her i landet. Da er det ikke sammenheng mellom lønn og etterspørsel lenger. Vi kan jo bare ansette hvem som helst på disposisjon vist vi ikke får tak i en med utdannelse.
rine sa for siden:
Hvordan tenker du at prestasjon hos en lærer kan måles?
Lykken sa for siden:
Resultater og kunnskaper hos elevene, at så og så mange er på et visst nivå
Velfungerende klasse faglig og sosialt
Velfungerende informasjonsflyt til foreldre
Faglig oppdatering hos lærer
Nå tenker jo jeg primært klasselærer, men rene faglærere burde ikke ha problemer med å finne målbare prestasjonsmål. Det er mange yrker der man ikke alltid kan måle helt konkret ned til detalj, men man setter ofte opp mål og handlingsplan.
Maverick sa for siden:
Rettskrivning. :glis:
...eller som alle andre yrker. Tilbakemelding, resultater, sammenlignes med andre lærere.
Jeg tjener for øvrig 400ish, har ikke noe avsluttet utdannelse etter VGS.
rine sa for siden:
...
Maverick sa for siden:
Jeg skjønner ikke hvorfor lærere skal være så spesielle i forhold til alle andre yrker. :hehehe:
For meg er det en selvfølge at man har forskjellige utgangspunkt i elevmassen, og det er selvfølgelig ikke kun på elevenes resultater man eventuelt kan måles, men jeg nekter å tro at lærere er i en så særstilling at deres resultater og hvor flinke de er i jobben sin ikke er målbart.
I så fall skjønner jeg hvorfor så mange av disse "noenlunde flinke, men uten konkurranseinstinkt what so ever"-folka jeg vokste opp med endte opp med å bli lærere.
Maverick sa for siden:
...eller for å si det på en annen måte - hvorfor evig sutring over lite lønn hvis man befinner seg i et yrke som man da uten tvil har valgt pga. kjærlighet til menneskeheten og et ønske om å gjøre barns hverdag bra?
Har noen kommet med usannheter og uholdbare lovnader på en eller annen utdanningsmesse, kanskje? Viftet med sjekkheftet og vist veien til nærmeste lærerskole?
All ære til gode lærere. Virkelig. Finner man en måte å måle lærerprestasjoner for så å differensiere lønna, blir det kanskje flere gode lærere også.
Lykken sa for siden:
Enig med AC, det burde vært fullt mulig å vurdere lærere på lik linje med andre, og det er selvfølgelig en forutsetning at man tar utgangspunkt i hva man vurderer. Har man en særdeles utfordrende klasse, så må man vurdere utifra det. I mange yrker setter man opp mål og handlingsplan for et år, så vurderer man det når året er ferdig. Sånn fastsettes f.eks bonus. Har du oppnådd målene og har du fulgt handlingsplanen. Det er ikke alltid mulig å oppnå 100%, men best mulig er kanskje 80%.
Jeg kan ikke skjønne hvorfor lærere blir så opphisset over dette, det er mange andre også som jobber med uforutsigbare forutsetninger, men det er alltid mulig å vurdere om man gjør en god jobb eller ikke.
Teofelia sa for siden:
Jeg er enig med rine; en lærers resultater kan ikke nødvendigvis måles etter klassens resultater. Etter en klasses utvikling, kanskje, men ikke nødvendigvis sammenlignet med andre klasser.
Det er så mange faktorer som spiller inn som en lærer ikke kan styre, at det ville være helt poengløst å skulle lønne en lærer etter elevenes dyktighet. Noen skoler eller klasser er "problemskoler" eller "problemklasser", der læreren har mer enn nok med å holde styr på elevene og knapt overskudd til å undervise skikkelig. Andre skoler/klasser er av en mye roligere karakter, der det i større grad er mulig å fokusere på læringen.
Jeg våger å påstå at en elevs dyktighet er minst like avhengig av elevens og foreldrenes resurser som av lærerens dyktighet, og derfor er det opplagt at det må andre måleenheter til enn elevenes prestasjoner for å vurdere en lærers kompetanse. I alle fall kan ikke dette være det viktigste målekriteriet.
Når det er sagt, så er jeg 100 % overbevist om at man i en lærerstab har brukbar oversikt over hvem som er de dyktige og engasjerte lærerne, på samme måte som man på de fleste andre arbeidsplasser vet hvem som er dyktig/effektiv/får jobben gjort og hvem man skal unngå hvis man har en oppgave det haster med å få gjort skikkelig.
Teofelia sa for siden:
Dette er for øvrig samme årsak til at jeg er skeptisk til å bruke nasjonale skoler til å vurdere skoler opp mot hverandre.
Maverick sa for siden:
Det er da heller ingen som har sagt noe om å klassifisere lærere kun etter deres elevers dyktighet, Teofelia. Det hadde jo vært... korttenkt.
Lykken sa for siden:
Det må da ikke vurderes kun opp mot elevenes prestasjoner/karakterer, det er vel flust av andre faktorer som kan vurderes.
Det er jo ikke sånn at det er veldig forutsigbare kriterier som måles i andre yrker heller.
Maverick sa for siden:
Lykken, vi er enige! :knegg:
Kumbayah!
Teofelia sa for siden:
Da misforsto jeg. Jeg trodde det var det du mente lenger opp. My bad.Jeg mener selvsagt at det er mulig å vurdere en lærers dyktighet på generelt grunnlag. (Til og med elevene klarer såpass.)
Lykken sa for siden:
Pleier vi å være uenige? :teflonhjerne:
Jiiihaaaah!
Vi hadde forresten en særdeles lite fungerende faglærer på videregående, hun fikk gjentatte klager fra alle årstrinn gjennom flere år, men det eneste svaret man fikk hver gang var at hun gikk ut med strålende karakterer fra lærerhøyskolen. Jadda.
Maverick sa for siden:
Har du glemt meg allerede? :leppe:
:knegg:
Jeg er rimelig sikker på at jeg og mine medelever lett kunne satt lønnsstigen for en del av våre lærere også. Yes.
Teofelia sa for siden:
Fantastisk! Eller tragisk, alt etter som. (Nå kan det selvsagt hende at det ble jobbet med saken fra ledelsens side. De kunne jo ikke godt gå ut med personalinfo til elevene, selvsagt. Men fantastisk tilbakemelding okke som. :dåne: )Lykken sa for siden:
Ja, den var helt fantastisk. Akkurat som det hadde noe med saken å gjøre. Det kan være at det ble jobbet med altså. Hun er der ennå.
Hun forlot f.eks timen midt i, og vi fant henne igjen på lærerværelsen med et glass melk.
Maverick sa for siden:
Huhei. :gal:
Dragen sa for siden:
Vi hadde en foreleser som var glimrende som veileder, men elendig som foreleser dersom hun hadde mer enn fire tilhørere.
Vi fikk streng beskjed av henne om å ikke kommentere sistnevnte i evalueringen. Hvert år.
Isolde sa for siden:
Jeg er førskolelærer og tenker ofte når jeg møter andre førskolelærere at "DET er en flink pedagog" eller "Hva gjorde hun på skolen egentlig?".
Det er jo mulig å vurdere om en lærer er flink eller ikke på samme måte som i andre yrker. Men selvfølgelig ikke ut fra elevene, men ut fra læreren.
Når jeg tenker at en førskolelærer er veldig dyktig ser jeg ofte at h*n leser barna godt,ser barnas behov og kommuniserer bra med det.
Mens en førskolelærer jeg hadde som vikar noen uker for eksempel kjeftet stadig vekk. Klarte ikke å se mer enn sin egen nesetipp. Var helt umulig å få en faglig diskusjon med henne. Det var ikke noe som helst å hente der. Denne personen hadde 13års erfaring som førskolelærer. Jeg har snart 1år.
Polyanna sa for siden:
Jeg unner alle, også (eller, særlig) lærere, å ha ledere som er gode nok og tett på nok til å ha noenlunde koll på hva de enkelte driver med, hvordan de gjør det, hva de er gode på, hva de ikke helt har dreisen på, når de har en daff periode og trenger en motivator eller nye utfordringer, og når de har stått på noe helt utenom det vanlige og virkelig fortjener en påskjønnelse for det.
Om det virkelig ER sånn i skolevirkeligheten, det vet jeg dog ikke. Hadde det vært det så hadde kanskje nirvana vært nådd uansett. :p
rine sa for siden:
...
Maverick sa for siden:
Kjære rine. Jeg var generell. Du driver med personangrep. Bare sånn at du vet det.
Lykken sa for siden:
Dette var voldsomt, rine.
Jeg jobber også mot mennesker, dog i en annen setting, jeg blir vurdert utifra resultater, statistikk og undersøkelser.
For noen år siden var en del av min måloppnåelse hvordan en haug av rådgivere svarte i tilfredshetundersøkelse på hvordan jeg gjorde jobben min. Som dine elever og foreldrene, de svarte mye forskjellig utifra utgangspunkt. Noen husket en dårlig opplevelse for fire år siden fra en annen person, noen likte ikke svartiden, noen likte ikke måten man svarte på og noen var ikke fornøyd med den faglige dyktigheten. Og mange var veldig fornøyde. Heldigvis var ikke dette den totale vurderingen/måloppnåelsen, men det telte som en del av det.
At du er totalt imot en vurdering uansett synes jeg er rart. Det er da mulig å ha en del resultater faglig hos elever, en del faglig oppdatering hos deg, en vurdering fra din overordnede, en del vurdering av klasseundervisning, retting av oppgaver etc...
Poenget er at man må tilpasse vurdering til hvilket yrke det gjelder, men umulig skal du ikke få meg til å tro det er.
Polyanna sa for siden:
Jeg jobber også med mennesker, i prosjekter gaske langt fra mine ledere. De har gudsjelov likevel ganske god koll på hva jeg holder på med og hvordan jeg gjør det (de snakker med kundene mine, med de jeg samarbeider med, med meg, etc.)
rine sa for siden:
Maverick sa for siden:
Tok du innlegget om at jeg og mine medelever lett kunne bestemt lærernes lønn seriøst, rine? :knegg:
rine sa for siden:
Ja, skulle jeg ikke ta deg seriøst? At du ikke fortjente å bli tatt seriøst der, er en annen sak. Det var for øvrig tilfeldig at det var akkurat det innlegget som ble rødprikket. Det var mange å velge mellom. :nemlig:
Lykken sa for siden:
Ja, nå er det jo ikke jeg som eventuelt skulle bestemme hvordan en slik vurdering skulle gjøres, det vil det vel sannsynligvis være mer kompetente mennesker som kjenner læreryrket bedre. Forslagene var nettopp det, forslag og jeg er helt åpen for at noe er umulig i læreryrket. Men jeg synes forøvrig ikke at en undersøkelse på spesifikke spørsmål skulle falle noe mer uheldig ut for deg enn for meg (ref. mitt eksempel fra tidligere jobb), humørsyke, mensenpåvirkede dustegjøker svarte på den undersøkelsen også. Og selvfølgelig skulle det kun telle som en del av en vurdering, eventuelt som pekepinn eller veilende for om det var spesielle problemstillinger å jobbe med, f.eks informasjonsflyt. Resultater hos elevene kan tas utgangspunkt i deres ståsted slik at resultatene ikke skulle være likt hos alle. Jeg synes du slakter alle forslag uten å tenke over at de kan tilpasses.
Maverick sa for siden:
Neida, det var ikke det du rødprikket.
Og nå er det faktisk nok dritt rettet mot meg, rine. Dette begynner å bli i overkant, selv for meg. :lei:
rine sa for siden:
Sikket mye som kan tilpasses. Jeg sier bare at hvis jeg kunne velge, ville jeg hatt voksne personer til å vurdere meg. Ikke tenåringer.
Hvor langt ned mener du man kan gå i alder for at vurderingene fortsatt kan telles med? Ungdomsskolen? Fjerde klasse? Ja, hvorfor ikke la barnehagebarna ta en evaluering av sine førskolelærere i samme slengen. Det går sikkert an å lage et program der de kan klikke på sol hvis de er fornøyde og regn hvis de ikke er det. :nemlig: Førskolelæreren med flest soler får en bonus på 20.000. :jupp:
Lykken sa for siden:
Jeg tror ikke det store poenget her var, ikke for meg ihvertfall, at alle elever nødvendigvis må vurdere lærerne, og selvfølgelig ikke ned på barneskolenivå. Men at andre voksne, lærere, rektor og andre med kompetanse, kan vurdere klasseundervisning og annet er vel ok? Lærerstudenter blir jo det. I mange yrker er det sånn at man faktisk er i fare for å stagnere, gå i feil spor, kjøre seg fast eller ikke se hva man selv gjør feil, før noen påpeker det for deg. Det har man altså overordnede og andre til å vurdere din jobb jevnlig, slik at man stadig kan forbedre seg.
rine sa for siden:
Pussig, der var noe sånt jeg tenkte da jeg leste det første svaret fra deg, også. Selv om du sikkert var "generell." Vel, jeg prøvde å ignorere deg, men det ble litt vanskeligere da du henvendte deg direkte til meg.
Jeg synes for øvrig det er litt latterlig å dra martyrkortet når du så til de grader er kjepphøy, frekk og hånlig overfor en hel yrkesgruppe, men jeg avslutter mer enn gjerne diskusjonen med deg. : også lei:
007 sa for siden:
Jeg har, også før jeg ble lærer, fundert på hvordan er skal evaluere hvem som er gode lærere og hvem som ikke er det. Jeg har ennå ikke funnet løsningen, selv ikke etter å ha lest denne tråden. Noen av dere (:generell: :stolt:) er ganske så på bærtur her.
Jeg har hatt en kul kollega. En kul lærer som alle ungdommene likte og som fikk elevenes beste skussmål. Om elevene (og foreldrene) skulle evaluert ham (foreldrene måtte da hørt på sine håpefulle i og med at de ikke var tilstede på skolen), hadde han nok blitt evaluert som en god lærer. Elevene hadde 4, 5 og 6 i karakterer og beste karakter på eksamen var 3.
En 10-er til den som tar poenget her.
Maverick sa for siden:
Poenget ditt er vel det samme som Lykkens, 007? (Og mitt, selvfølgelig. :knegg: )
Lykken sa for siden:
Legg vekk hele greia med evaluering fra foreldre og elever, siden det tydeligvis er problematisk. Men evaluering fra voksne med kompetanse på det dere skal gjøre, så er det vel greit?
Maverick sa for siden:
Næsj, selvfølgelig må elevenes og foreldrenes meninger også være en del av evalueringen. De er tross alt kundegruppen.
:nøkkelord understreket:
007 sa for siden:
Håkkei. (Som noen sier. :knegg:) Nå måtte jeg lese meg oppover i tråden og jeg tror, etter å ha skumlest, at jaffal Lykken mener det samme som meg.
Jaffal er et kult ord. :miljøskadd:
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.