Vi skal kjøpe en ekstrabil, den skal frakte oss til jobb, til barnehage, til butikken på småturer. Vi er ikke opptatt av bil, og ønsker oss mest mulig for pengene. Gjerne noe som er rimelig i drift, og som er enkelt å få tak i deler til. (Bilen må ha fem dører..)
Egentlig vanskelig å si noe konkret uten et estimat om hvor mye penger det kan være snakk om å bruke.
Noe estimat også for hvor lange denne bilen vil gå i året (hvor langt er det å kjøre per dag trolig?). Gutt-07 sitter fortsatt bakovervendt og skal fortsette med det?
Dårlig info i første innlegg ja. :o Vi tenker vel maks 70-80 000. Bilen vil gå fem mil i uka i snitt vil jeg tro. Poden på tre skal få nytt sete, og jeg tror dette vil bli framovervendt.
Og en grunn til at man får en del 106e (og Saxo med eldrift - samme bilen) omtrent gratis er jo at folk har funnet ut hva det vil koste for nye batteripakker.
Det er en stor "sikkerhet" i det Think har med leie av batterier i stedet for å kjøpe batteriene, så får man seg ikke overraskelsen hvis batteripakken må byttes ut etter hvert.
Det er en del forskjellig tilgjengelig i henhold til segment av bil. Du sier fem dører; må det være hatchback eller stasjonsvogn, eller kan kombisedaner også funke?
Altså finner man Octavia med grei motor og lav kilometerstand. Og dette er en bil med god plass. Hvis man ser bort i fra høyden i bagasjerommet, er plassen i bagasjerommet å sammenligne med en mellomstor stasjonsvogn. Bilen er også kurant sikkerhetsmessig. For Octavia vil jeg imidlertid anbefale at man styrer unna 1.4-motoren, men minst velger 1.6-motoren. 1.4 blir for svak i forhold til størrelsen på bilen. Det man kan merke seg er at kombiutgaven av Octavia er langt langt billigere enn stasjonsvognen på bruktmarkedet.
Man finner såklart mange småbiler i dette segmentet. Yaris-er er det mange av. For så vidt greie biler når det gjelder driftskostnader, men lav kjørekomfort, gjerne lite utstyr, ikke spesielt gode kjøreegenskaper. Man får da for den prisen også biler som ikke har gått spesielt langt.
Toyota Avensis får man også i segmentet, men det kan da raskt bli biler som har gått en del og personlig hadde jeg nok heller foretrukket Octavia framfor Avensis fra samme periode. Langt bedre kjøreegenskaper for Octavia-en og 1.6-motoren i Octavia er langt kvikkere enn 1.6 i Avensis, og vel omtrent å foretrekke framfor 1.8-motoren i Avensis fra perioden.
Mazda 323 og Honda Jazz kan jo også være biler å se på. Det blir da mindre biler igjen. VW Polo og Skoda Fabia er det også mange av, men de blir da også i likhet med Yaris små biler.
Huyndai har flere modeller man alltids kan ta en titt på. Gjerne kan man da snakke om 2005-2006-modeller i denne prisklassen. Ellers ikke spesielt gode biler på en del områder, men med at de er såpass nye og har såpass lav kilometer er det en del vedlikeholdselementer som nok kan være enklere.
Det er klart en ulempe. MEN, vi hadde en Think av den gamle modellen i tre år. Når vi solgte den holdt batteriene lengre enn når vi kjøpte den (brukt fra California). Grunnen til det var at mannen min kjørte den så effektivt og nesten alltid tømte batteriet før han ladet (ettersom det var bly-batterier). Vi hadde veldig lave kostnader på den bilen og vi fikk ikke så langt unna det vi hadde betalt for den når vi solgte den. Det er noe som bør med i beregningen også.
Når det gjelder prisene står vi imidlertid nå foran en utvikling hvor man altså får serie- og pluginhybrider, med egenskaper mer lik vanlige småbiler, og det gjør nok at elbilene i segment av Think enten må bli veldig mye rimeligere eller at de nok forsvinner...
Anbefaler Peugeot 206 SW (liten stasjonsvogn). Er veldig fornøyd med min og du får en 2005-2006 modell for ca. 100 000. Vi bruker ofte denne bilen i nærmiljøet når hele familiens skal på tur selvom vi har en SUV i tillegg. Bilen har relativt god bagasjeplass som dekker vårt behov, 4 personer sitter bra, liten å parkere, vel utstyrt samt god å kjøre.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.