Jeg vurderer seriøst å skaffe meg en Yaris etter nå å ha leid en. For en person som er vant med å kjøre gamle vrak, var dette som himmelriket. Jeg trenger heller ikke noe større bil, så denne virker super!
Det jeg lurer på er hvordan den er på vinterføre og om det er noen negative ting jeg bør være obs på? Evt om det er andre småbiler som er å foretrekke?
Mamma har Yaris og er knallfornøyd med det. Kjøpte med en gang de kom, og har hatt den siden. Det eneste jeg har hørt hun har nevnt om vinterføre er at den er smalere mellom hjula enn andre, så hvis det er skikkelig markerte hjulspor i hard snø, så er den for smal til å ha to hjul på hver side av den i midten, sånn at en må kjøre oppå på ene sida, og det kan være litt ekkelt. På en måte... Vet ikke om det var noen god forklaring.
Jo jeg skjønner hva du mener. Man får bare det ene hjulet i oppkjørt spor. Jeg har en veldig trang garasje da, så det får veie opp... jeg får faktisk plass til bilen uten altfor store vansker. :p
Jeg er så glad i min Yaris som jeg har hatt i ett år nå straks.
På vinterføre har den vært veldig god, jeg har hatt piggdekk da, det fulgte med bilen. Og det er så deilig å kunne lukeparkere. Den føles liten og snerten i forhold til Touranen vår.
Jeg har plass til to bilseter i den, ett bakovervendt og et forovervendt, jeg tror ikke det hadde vært plass til tre i bredden da.
Vi kjøpte en Yaris i høst som bil nummer 2, en 2009-modell, 1,3 l og er veldig fornøyde! Det har faktisk blitt mannen som bruker den mest, fordi han har lengst vei til jobb og vi har automat på den store bilen vår som jeg liker best, selv om det egentlig skulle være konebilen. ;)
Den virker veldig bra på vinterføre (helt nye dekk er bra), liten og kjapp i svingene. God plass til ungene bak, det overrasket meg at det var så bra plass i liten bil. Vi fikk en god pris på en helt ny bil (209 000), og de holder seg veldig godt i pris, sparte ikke så altfor mye på å velge en litt eldre modell.
Gratis hjulskifte, veihjelp etc. (sikkert vanlig å få med).
Min mor og min søster kjører begge Yaris og er veldig fornøyde. Min mor kjøpte den første da de kom på markedet, og kjøpte en ny en noen år senere. (Ikke fordi det var noe galt med den første, men fordi hun ville ha ny bil, og var veldig fornøyd med yarisen.)
Hun har aldri hatt problemer på vinterføre og kjører piggfritt. Den er jo mye lettere en en del andre biler, så om man er vant til å kjøre rundt på noe tungt og stort kan det nok være litt tilvenning på vinterføre, men som sagt, min mor har aldri hatt problemer.
Jeg har på tredje året. Jeg har ingenting negativt å si. Vi får tre barn i baksetet om vi vil. Men vi velger å ha en foran istedet og en voksen i midten bak pga så vanskelig å komme til beltefestene. Man får plass til sykt mye om man stur.
Jeg tror jeg skal satse på å skaffe meg en så fort jeg er i fast jobb. Jeg har ikke begreper hvor mye det vil koste å ha en da, så det blir jo spennende....
Men si jeg kjøper et som er maks 3 år gammel da. Blir vel en 150 000 kr ca? + forsikring?
Jeg har hatt en Yaris i ett år og jeg bare elsker den.
Nå bor jeg jo i Bergen, som ikke akkurat er kjent for sine kalde og snørike vintre, men i år har det jo vært mye snø og møkkaføre i tre hele måneder - og jeg synes det har gått helt fint.
Bagasjerommet er knøttlite, men jeg klarer meg utmerket i hverdagen med to barn i baksetet på helgehandleturer og sånt.
Jeg har hatt Yaris i ett år nå, og er veldig fornøyd. Jeg har kjørt den med piggfrie vinterdekk på snøføre vi har hatt denne vinteren, og det har gått over all forventning. Den er veldig lettmanøvrert.
Jeg hadde en mazda 2 som leigebil når føre var på sitt verste her i Bergen i år. Synes den var kjempegod å kjøre. Kan absolutt anbefale den. Da får du helt ny bil til under 200 000.
mazda 3 er også er veldig godt alternativ til yaris.
Vi hadde Yaris i noen år på begynnelsen av 2000-tallet og var superfornøyde. Perfekt sittehøyde, liten og lett og manøvrere, herlig med digitalt speedometer (det savner jeg!) og ingen problemer what so ever. Anbefales!
Kjørte en lang tur i dag og syntes den er litt uvant i 100 sonen. Jeg er vant med biler som ligger støtt på veien selv om det kommer et vindkast og man kjører i 110, men her følte jeg virkelig at jeg måtte ha et godt tak i rattet. Ikke noen stor krise, og det er vel noen av "bakdelene" med små biler.
:knegg: vil tro det er en av bakdelene med småbil. Kan ikke si jeg har merket det selv, for jeg synes den er veldig stødig på veien, men siden mannen har kjørt den mest så tror jeg kanskje ikke har vært oppi 110 med den (til og fra jobb i 60-sone).
Jeg pushet den til 130 i dag. Da følte jeg nesten at jeg mistet bakkekontakten når det blåste, så avfant meg fort i høyre kjørebane igjen. :o
Men like greit egentlig. Jeg må begynne kjøre litt mer etter reglene.
Det er lite jeg kjører på motorvei (og jeg kjører sjelden noe over fartsgrensen (90 her)), og jeg har ikke merket noe "vingling"... Og det blåser her, ja. :knegg:
Ikke annet enn når vi ligger bak dem i kø. :mumle: Det er (forhåpentligvis) misvisning på speedometeret på de fleste Toyotaer. :lei av å ligge bak Toyotaer som kjører konsekvent 10 km/t under fartsgrensen:
Foreldrene mine hadde en Yaris, og den var veldig sneisen til småkjøring. Kunne parkere og snu på en 5-øring. Klatrer seg fint fram på vinterføre også. Men jeg synes ikke den var noe på landeveiskjøring altså. Kom man over 80 så var den ikke spesielt god å kjøre. Så det kommer litt an på bruken.
Jeg tror heller det skyldes at små Toyotaer gjerne kjøres av aldersgruppen 70+, og de er ikke så harde på gasspedalen. :knegg: Jeg tror jeg er verdens yngste Yariseier.
Ja, selvsagt. Men om man skal kjøre 20 mil hver dag ville jeg valgt noe annet. :knegg: Jeg har kjørt mange 3-4-timers turer med bilen, og det er ikke noe problem.
Nei jeg er ikke sikker på om jeg kommer til å bruke den hver dag en gang. Jeg er såpass lat at det kan hende den blir stående i garasjen om det snør mye etc. :knegg: Så blir mest handling, henting osv. Også turer til hytta 3 timer unna en helg her og der. :ja:
Tror den blir super. Men må vente til nyttår (leier bare nå).... :(
:åkkey:
Vi har vært på helgetur i den altså. To voksne og to barn. Vogn type stor trille som klappes sammen på breisiden ikke paraplytrille, reiseseng, flasker (tar mye plass..), dyner til alle sammen, klær, sengetøy, kjølebag....
Jeg synes den er super på langturer, hvorfor skulle den ikke være det?
Nå er vi tre stk, og nå får vi vel ikke med oss dynene tenker jeg.. og kanskje ikke kjølebagen eller reisesengen. Men alt NØDVENDIG får vi med og har tenkt oss til Danmark i den bilen.
Jøss. Vi hadde stappfullt bagasjerom etter å ha handlet for en 1000 kr i Sverige .:gruble:
Den er romslig nok for meg altså, men jeg syntes ikke kjørekomforten var helmaks når man kom opp i høye hastigheter. :niks: Det er vel der langturer komme inn i bildet, for veldig mange steder er det motorveier med 100 sone.
Jeg har hatt Yaris og har vært kjempefornøyd med den altså.
Det har vært min konebil og den har vært brukt til alt fra småturer til langturer på fjellet. God bil syns jeg. God plass i den og den gikk som ei kule.
Jeg har kjørt like mue på E6'en som på småveier og den har vært god på begge deler.
Vi kjøres Yaris i hjemmesykepleien, og er strålende fornøyd alle sammen. De er små, lette å kjøre, man har god oversikt og man kommer seg seriøst frem overalt med den snertne lille saken, tilogmed i snømengder av dimensjoner og på glattholke.
Spurte akkurat mannen, han kjører i 100-110 rett som det er på motorvei, synes det er helt greit, men som du sier, det er vel andre biler som er mer bygd for fart. Men absolutt helt greit.
At noen klarer å pakke ned for full familietur har jeg problemer med å skjønne, bagasjerommet er jo fullt med noen poser matvarer. Vi hadde ihvertfall ikke fått plass med to voksne, to barn og at det vi pleier å ha med oss på ferie/hyttetur. Men vi er bortskjemte med en grand voyager med enormt bagasjerom som andre bilen da.
Landeveier er verre enn motorvei synes jeg. Å holde 80 gjennom svinger og sånn, det gjør jeg ikke med yarisen like lett som mercedesen som er både brei, lang og tung. Jeg føler definitivt at jeg har bedre veigrep med mercedesen, ja.
Jeg liker den ikke. Det er kanskje i hovedsak fordi den er så fordømt liten, men det kan også ha noe med at den iser på innsiden av rutene stort sett hele vinteren. Og så har den med å daue i veikryss. Jeg har ikke gjort det selv, altså - men sittet på med ulike sjåfører som har gjort det, og som alle lurte veldig på hva som skjedde. Og så er gummimatten i veien for gasspedalen, så den har vi måttet hive ut.
Den kan dugge mye på innsiden (og dermed ise også) hvis man ikke passer på at luften kommer utenfra. (Det er en sånn dings en kan velge om luften skal komme innenfra eller utenfra. Kommer den innenfra blir det fort litt krise.)
Aldri hatt problem med dugging og ising på rutene. Og liten er den nok, men den er jammen stor nok til at poden på 4,5 år kan sitte bakovervendt (og det er fremdeles mulig (mulig, ikke nødvendigvis veldig komfortabelt) for en voksen å sitte i forsetet. Og det hører jeg jammen folk slite med i langt større biler.
Min bror med familie (to voksne og to barn) reiste med Yarisen på Europaferie flere år på rad. Takboks hadde de selvfølgelig, men sånn ut over det så var det helt uproblematisk.
Vi har reist på mange langturer med Yarisen, og synes det fungerte kjempebra. Vet ikke hvordan dagens modell er, men med den vi hadde kynne man skyve baksetene litt fram (og enda ha god plass til eventuelle barn) og dermed øke bagasjeplassen. Vi brukte å putte en koffert stående helt innerst, og hadde massevis av plass til overs til telt, soveposer, frysebag++.
Det med ising og dugg på innsiden er det eneste jeg savner med Yarisen. Dvs. at det så vi knapt noen gang (iallefall ikke dugg) i motsetning til Touranen som dugger veldig mye mer enn Yarisen.
Plassmessig er det vel en del forskjell mellom Yaris og Yaris Verso.
Ellers blir det mange biler i det segmentet som ikke er spesielt gode på langtur. Dette er biler som er bygget billig og kjørekomforten blir noe helt annet enn for "mer vanlige personbiler". En ting her blir enkelheten i understell, mangel på støyisolering osv, men disse bilene er som regel også solgt med motorer som nok trives bedre "i byen" - det blir høyt turtall når hastigheten er høy og tildels for å klare en fullastet bil med de små motorene er gjerne girene lagt opp mer til by og omeng-kjøring.
Hvis man skal mye ut på landevei vil jeg også si at sikkerhet er et element. Man kan alltids vise til EuroNCAP og at Yaris gjør det bra der, men bilens lave vekt gjør at den nok mot "gjennomsnittsbilen" får et problem med fysikkens lover...
Jeg tok feil, jeg har tenkt meg om litt. Det er slik at airconditionen på Yarisen fjernet dugg på et halvt sekund. (Vi har alltid hatt på ac året rundt.) I den nye bilen er det vanskeligere å få dugget bort.
Joda. Ser de argumentene. Men en skulle også tro at den var hakket mer miljøvennlig i og med at den ikke virker å bruke all verdens på mila. Sånn sett burde folk flest velge mindre biler. :nemlig:
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.