Et lite "problem"...
Tenkte jeg skulle skifte dekk. Klarer det helt utmerket. Men jeg er ikke helt sikker på hvilke dekk som er hvilke her :flau:
Jeg og eksen har lik bil, og dermed like dekk, ca...
De jeg er rimelig sikker på er sommerdekk til den jeg har har dim 185/65 15. Samme dim som de vinterdekkene jeg har på nå.
Så har vi et sett Nokian (gamle vinterdekk???) 195/65 15, og noe "Norman" eller noe slikt, 185/65 15
Det er vel ganske dumt å få på feil dekksett, eller? Dette har jeg lite peiling på, men er de balansert mot hverandre når de er nye, eller i forhold til bilen? Hvis det er i forhold til bilen så bør jeg få på riktig dekk.
Så er det et problem til: To av de dekkene jeg er mest sikker på er til bilen jeg har her har dårlig mønsterdybde på sidene. Så skullle sikkert helst hatt nye. Men da jeg ikke er 100 % sikker at jeg beholder bilen har jeg ikke lyst til å legge ut penger på dekk om jeg ikke må. Hvor mye dårligere blir veigrepet av å kjøre på litt slitte dekk (3 år gamle, dette blir 4. sesong tror jeg) i forhold til å kjøre litt lenger på nye piggfrie vinterdekk?
Så kan jeg heller kjøpe nye sommerdekk når jeg vet om jeg får beholde bilen.
Dekk blir balansert mot felgen de monteres på, faktisk, så balanseringen er uavhengig av både bil og plassering.
Man kan fint ha forskjellig bredde på vinter- og sommerdekk, det viktigste et at radiusen på dekket er riktig. Siden alle dekkene er 15-tommere og bilene er like tror jeg det er likegyldig hvilket dekksett du velger.
Så vidt jeg vet er det bedre å kjøre på slitte sommerdekk enn vinterdekk, men nå er jeg ingen bilekspert... Hvis det er ulik slitasje på dekkene bør forresten forstillinga sjekkes, så vidt jeg vet.
To av dekkene er ganske slitt ytterst, skjønner ikke helt hva det kommer av, for dårlig lufttrykk i?
Jeg likte ikke de nye vinterdekkene på det glatteste i vinter (likte de gamle bedre...), kanskje de da er bedre nå, hehe.
Jeg merker alltid hvilken dekk som satt hvor, men det gjør sjelden en annen person her... Men de er vel merket med "rulleretning", er de ikke det?
Og i samme slengen, hvor ser en hvor gamle dekkene er? Skal stå et sted, men det er så mange tall der.
Tror jeg kjører litt til på de piggfrie vinterdekkene, jeg kjører meget lite, og ikke høyere enn i 60 sone (iallefall ikke på lenge, har ikke tenkt meg noen sted ;)).
Det kommer helt an på typen dekk om det finnes en rulleretning. Noen har det, andre har det ikke. Er det rulleretning skal det stå "rotation" og en pil i rulleretning på dekket. Hvor gammelt dekket er står også på. Husker jeg ikke helt feil er det seks siffer; fire for årstall og så to for måned. Dette angir prod.måned.
Når det gjelder hvilket dekk som skal hvor må du sjekke om det har rulleretning. Har det det må du passe på at dekket havner på riktig side av bilen. Hvis ikke står du helt fritt.
Så er det å bestemme seg for hvor man plasserer dekkene. Mange anbefaler å ha det beste dekkparet foran på bilen. Det vil gi best veigrep i de fleste situasjoner, i alle fall hvis det er forhjulsdreven bil. Noen mener man bør ha de beste dekkene bak ifall man får bakhjulsskrens, den farlige varianten hvor bakhjula slipper veigrepet. Selv setter jeg de beste foran for det er der slitasjen er størst og der det er mest behov i det daglige.
Når det gjelder slitasje tror jeg ikke dårlig lufttrykk ville hatt den effekten. Da burde det vært slitt både ytterst og innerst, tror jeg. Verkstedet vil kunne svare på hva det skyldes da. :)
Slitasje på midten: For høyt lufttrykk.
Slitasje på begge kanter: For lavt lufttrykk.
Slitasje på enten innerkant eller ytterkant: Feil hjulstilling, må kontrolleres og rettes opp på verksted. Koster ca 1000,- +/-. Feil hjulstilling påvirker kjøreegenskapene negativt i tillegg til å slite i stykker dekkene tidligere enn nødvendig.
Vinterdekk er ikke noe å kjøre om sommeren med.
Alder på dekket er trykt på slik (etter 1999): DOT xxyy, hvor xx er ukenummer og yy er årstall. F eks 0509, som er uke 5 i 2009. Sommerdekk bør ikke være mer enn 7-8 år gamle. Enkelte hevder at 5 år er for gammelt, men dette er tilbakevist av bl a NAF.
Så ingen tall som kunne ligne på uke og år. Tall her og der, men ingen med "nuller", og det skulle det jo være da? Men kan kanskje se på de vinterdekkene jeg har nå, der bør det stå et eller annet med 2009 et sted... Tror likevel jeg drøyer skifte litt til, kan jo være kaldt på natta enda.
(felgene på de som kanskje hører til den andre bilen er skikkelig stygge, stått ute i vinter og, så det kan hende de ikke er så bra som de ser ut til?...)
Piggfrie dekk er dårlige sommerdekk som blant annet gir lengre bremselengde. I tillegg ødelegges dekkene av for høye temperaturer. Med litt varmegrader blir piggfrie dekk mykere enn de er normalt gjennom vinteren, og noe av strukturen i dekken svekkes. Selv "halvdårlige" sommerdekk er bedre sommerdekk enn selv nye vinterdekk gjerne.
Er felgene like? Ikke noen gamle bilder av bilene hvor man ser hvilke dekk som står på og ut i fra det kan avgjøre noe?
Som Mauser ellers sier - hjulstillingskontroll er noe som absolutt bør sjekkes på bilen, slik at du ikke får dårligere kjøreegenskapder/redusert sikkerhet, samt sliter unødvendig på nye dekk...
ehhh... litt flau nå. Jeg har kikket på feil dekksett. De som hører til "min bil" er helt ok. De jeg trodde var mine hører til en gammel bil. Jeg trodde jeg hadde "fine" felger, men jeg har visst bare slik jukse-kapsler utenpå. :flau: Så det blir vel dekkskifte i dag eller i morgen.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.