Me svarar: me kjøper absolutt ingenting over telefon, og har dessutan reservert oss for denne typen henvendelsar.
Da pleier dei faktisk å unnskylde seg og ta høflig farvel.
Bortsett fra når de ringer for å høre om jeg vil abonnere på Blikk igjen. De har utelukkende sånne Jan Thomas-stemme-homser som telefonselgere, og de er så søte at jeg får ikke til å være uhøflig, så jeg juger om at kona abonnerer.
Type: Hvor har du fått nummeret mitt fra? Er du klar over at vi har vært reservert i åresvis? Få snakke med overordnede! :tordenstemme: Da pleier de legge på. Idioter.
Jeg tar ikke telefonen, takler ikke selgere. Jeg tar aldri tlf når det er et ukjent nr, men sjekker det opp umiddelbart etterpå. Er det selgere (eller ikke registrert), ringer jeg ikke tilbake.
Jeg har nummervisning og tar ikke telefonen hvis det ser ut som et telefonselgernr. Hvis jeg likevel blir lurt til å ta den, later jeg som om jeg er en annen og sier at "rine er dessverre ikke hjemme" - hvis man vil legge på kjapt, er det den som fungerer best. :nemlig:
Jeg har reservert meg, og det funker åpenbart, for ingen selgere ringer meg. Jeg får jevnlig telefon fra Norstat og sånne meningsmålingsgreier, da pleier jeg bare å si at det ikke passer, med mindre jeg har veldig god tid og kan prate litt med stakkarene. Men salg, det hadde blitt kontant avvist med beskjed om at jeg er reservert, ja.
Sånt gjer svigers også, og eg skjønnar virkelig ikkje poenget. Da vil dei jo berre ringe igjen. Det er vel like greit å gi klar beskjed om tingenes tilstand (at du ikkje er interessert), vel å merke etter at du har reservert deg. Da sparar du både deg og telefonselgaren.
De ytterst få gangene jeg får en selger på tråden svarer jeg noe ala "du - før du går videre nå, vil jeg svært gjerne vite hvordan du har fått nummeret mitt, siden jeg har reservert meg mot telefonselgere."
Jeg tror ennå ikke jeg har opplevd at vedkommende i andre enden av røret ikke har lagt seg paddeflat, beklaget og avsluttet samtalen.
Heldigvis ser det ut til at reserveringen fungerer, for det skjer ikke ofte, takk og lov.
Ringer det på fasttelefonen, har jeg ikke mulighet til å se om det er skjult nummer eller ikke. Ringer det på mobilen, og det er skjult nummer svarer jeg ikke.
Jeg pleier å sjekke numre opp på [url]www.telefonterror.no[/url], der ligger de fleste telefonselgere inne, selv om de ikke er registrert på gulesider og lignende.
Jeg får sjeldent, veldig sjeldent sånne telefoner. Vi har vært reservert siden steinalderen eller noe. Når det skjer, spør jeg hvordan fikk du nummeret mitt, jeg visste ikke at jeg hadde kundeforhold til deg. En gang nektet fyren å legge på det var bare SÅÅÅÅ godt et tilbud. Da la jeg på midt i ordflommen hans. :D
Reservert. Får nesten aldri slike. Sier at vi er reservert om det kommer noen, funker fett. Null problem.
Norstat og gjengen svarer jeg som beste jeg kan. Frivillig sånn der paneldeltaker på mail og div sånn også jeg, liker spørreundersøkesler. Men ikke telefonsalg.
"Jeg er skikkelig uinteressert" pleier å funke. Men jeg har også reservert meg, så det er sjelden det kommer telefoner.
En dag ringte det dog en selger for Kamille, for jeg har hatt et gaveabonnement på det. Da ble bare jeg og selgeren enig om at det var et usedvanlig kjedelig blad. :knegg:
Jeg har ikke nummervisning på fasttelefonen og får av og til sånne telefoner til tross for at vi er reservert. Da avbryter jeg ganske enkelt selgeren så fort jeg lukter lunta og sier at jeg ikke skal ha noe, at jeg er reservert og at de skal stryke meg. Så legger jeg på.
Jeg har reservert meg, så det er uhyre sjelden at jeg får slike telefoner. Men hvis jeg først får en sånn en selger på tråden, så har jeg ikke ork til å høre på hva vedkommende har å si. Jeg bare sier i fra på en hyggelig måte at jeg ikke er interessert.
Jeg tar på meg smørstemmen og ber den "heldige" innringer gjenta navnet sitt og bedriften hn representerer før jeg informerer om at jeg har reservert meg mot telefonsalg, og kommer til å rapportere inn både hn på tråden og oppdragsgiveren. De blir som regel veldig spake, og ringer aldri igjen :slem:
Jeg har også reservert meg og får sjelden telefoner. Hvis det ringer en selger tar jeg som oftest telefonen og gir den til lillegutt. :græbbsjur: Hvis ikke han er hjemme tar jeg den ikke.
Jeg prøver å være høflig og svare ganske pent at jeg ikke er interessert.
De gjør tross alt bare jobben sin - selv om det er en temmelig irriterende jobb for oss det går ut over.
Men jeg synes mamma hadde en god en da hun var hjemme hos min søster da denne så at det var nok en telefon fra enerverende selgere, et nummer hun kjente igjen fra før.
Min mor tok telefonen og svarte - på samisk.
Da de spurte etter min søster, sa hun at hun ikke var hjemme. På samisk.
Deretter besvarte hun hvert spørsmål med at hun ikke forsto hva de sa - på samisk.
De ga opp og la på til slutt. :knegg:
Hva jeg svarer telefonselgere: "nei takk, jeg har telefon" (haha, elendig humor ikveld)
Vi får skjelden telefonsalg telefoner, er reservert og det funker sstort sett.
De der spørreunderøkelsene der i mot...Ungene sloss som regel om å ta telefonen, dermed er det stort sett Mye bråk i bakgrunnen, da er det veldig lett å si "deseverre har jeg ikke tid å snakke nå" den forstår de :) Så sier jeg at det er best om de ringer etter halv 10, men da har de jo stort sett gtt hjem. Så synd :knegg:
Jeg bruker Iset-metoden, og tar sjelden telefonen når det er selger-lignende nummer som ringer. Søker opp nummeret på nett etterpå, og ringer evt tilbake igjen dersom jeg tok feil og det var en "ordentlig" telefon. Skulle jeg være uheldig å ta telefonen, prøver jeg å avslutte så fort som mulig med "Jeg kjøper ikke over telefonen," eller "Ikke interessert," før selgeren har fått snakket meg rundt. utrolig lettlurt
Hvis noen spør etter min mann eller lurer på om jeg er fruen så lukter jeg lunta. Det er bare selgere som spør om det. Jeg pleier å avbryte og spørre om de skal selge noe. Når svaret er ja sier jeg bare at jeg ikke er interessert.
Vi har reservert oss og du skal sørge for å vaske listene dine, for det er 10 år siden vi reserverte oss!
Og det stopper alle, så nær som Norsk Omsorg Forbund, så de sjekket jeg opp på nett også skjelte jeg dem ut etter noter ( de ringer 5-6 ganger i løpet av en uke)
Jeg sier "Nei takk, jeg er ikke interessert". :enkel: Noen ganger spør jeg hvorfor de ringer når jeg har reservert meg. (Jeg synes det virker en smule nevrotisk å ikke ta telefonen når det ringes fra ukjent nummer.)
Er det ikke slik lenger at en må reservere dseg hvert år?
trodde en måtte registrere seg i brønnøysund en gang i året, men det var kanskje før det var personnr registereing.
Eller er det jeg som er helt på jorde her? :blond:
Jeg er nok ganske uhøflig. Jeg avbryter dem og sier at jeg ikke er interessert og legger på.
Jeg har reservert meg for slikt, men får iblant telefoner likevel. Jeg synes Norstat og slikt er akkurat like irriterende.
Hvis jeg mot formodning skulle glemme meg et øyeblikk, å faktisk ta telefonen, så blir det raskt slutt på den samtalen.
"Jeg er ikke interessert"
"blabla"
"hørte du ikke hva jeg sa"?
J e g e r i k k e i n t e r e s s e r t.
I 99,9% av tilfellene så tar jeg ikke telefonen. Gidder ikke.
Dessuten har jeg et kraftig snev av telefonskrekk, så å snakke med fremmede mennesker er ikke det kuleste jeg vet. Jeg foretrekker å sjekke hvem som har ringt, og hvis jeg ønsker å snakke med vedkommende, så ringer jeg tilbake.
Jeg har en standardfrase "Nei takk, jeg er ikke interessert, hadet bra" også legger jeg på røret. Kanskje ikke så veldig høflig, men jeg gidder ikke å bruke så mye tid på uvelkomne telefoner.
sjekket på brønnøysund sin nettside. Ser ut som det holder med en gang nå :)
enten så var det slik for lenge siden, eller så har jeg drømt. Begge deler er like sansynlig :o
Enig.
Vi er reservert mot telefonsalg, men disse undersøkelsene får jeg helt fnatt av.
De ringer utrolig ofte. Er det jeg som tar telefonen da får de et surt "ikke intressert", er det mannen får de svar på det de lurer på.
Det burde gå an å reservere seg mot Norstat o.l :nemlig:
Det holder å registrere seg en gang. Man må bare huske på å endre informasjonen dersom man får nye telefonnummer da man kan legge inn disse i tillegg til bare personnummeret.
Hvorfor skal man være så himla høflig? Det er jobben deres å prøve å få "en fot innafor døra", og de tåler da at ikke folk ikke tar i dem med silkehansker! Går det ikke, prøver de neste på lista si. Det er enkelt og greit å bare avslutte med en gang. Ryddig for selgeren, tidsbesparende for deg. (Jeg har prøvd meg som telefonselger selv, så jeg tror jeg vet hva ejg snakker om. :humre: ).
Men altså, seriøst, skal man ta noen så må man jo ta firmaet, ikke den personen som sitter å ringer, det er jo ikke akkurat sånn at de sitter å finner nr de skal ringe selv!
Jeg svarer først høflig "neitakk, ikke interessert", og hvis de gir seg med det, er det greit. Det er jo jobben deres. Men de som maser i vei, kan nok få møte vrien-Tåtti, ja. :moahaha: For øvrig har jeg reservert meg for mange år siden, så det er heldigvis svært sjelden det ringer selgere nå.
Jeg krever også å få vite hvor de får listene sine fra, minner om at de skal vaske listene hver tredje måned og at det er flere år siden jeg reserverte meg. Så ber jeg om navn på ringefirma og sier at jeg vil sende klage på dem om de ikke rydder opp straks.
Når jeg tenker meg om så har jeg ikke hørt fra en selger på år og dag.
Ah, det minner meg på at jeg må sjekke om det er mulig å resevere enkeltpersonsforetaket. Vi får aldri telefon fra selgere lenger (mulig fordi vi ikke har fasttelefon), men hjelpes meg, hvor mange forsikringer behøver jeg egentlig?
Vet du at du kan spare x antall prosent på skatt og forsikring?
Jada, det vet jeg, vet du hvor mye jeg hadde behov for det i fjor? Nada, nothing, ingenting, jeg tjener ikke så mye på sidebusinessen at jeg gidder å bruke en krone på forsikring.
Jeg sier også at jeg har vært reservert i 10 år. Men det er egentlig ikke så mange som ringer lenger.
Norstat ble jeg så lei av at jeg lagret nummeret deres og nå lar jeg bare være å ta den. De har jo ingen hemninger og formelig står på telefonen, type 4 ganger søndag kveld?
Jeg svarer pent og høflig at jeg ikke er interessert, avbryter dog gjerne selgeren (noen tar liksom sats og sier masse vas i full fart) med en gang jeg oppfatter at det er en slik henvendelse.
Helt ærlig har jeg aldri irritert meg over telefonselgere, får i grunnen sjelden slike telefoner, og har absolutt ingen problemer med å høflig avslå salgstilbud.
Ja, hva er det med Norstat egentlig? De ringte tre ganger på lørdag og fikk hver gang beskjed om at jeg ikke gadd. Burde jeg ikke strykes av en eller annen liste slik at ikke jeg blir ringt opp ved hvert vaktskifte? Og "undersøkelsen tar bare 15 minutter". :tullerdunisse: Come on!
Haha når de ringer min far, pleier han spørre om de betaler ham for å svare. Ofte blir de litt perplekse, men svarer såklart nei. Da sier han at han ikke er interessert i å bruke sin fritid på det.
Jeg er reservert og får vel egentlig ikke noen telefoner fra nye firma. Problemet er at alle de som mener å ha hatt et kundeforhold til meg en gang i fortiden synes de bør kunne plage meg. Adressavisen for eksmepel drev en periode terror minst en gang daglig helt til jeg eksploderte i telefonrøret. Da ble det stille i 2 uker. Og krybbedødforeningen. Som jeg var dum nok til å kjøpe lodd fra en gang i min spede ungdom "så lover vi å ikke ringe deg igjen på minst ett år". Lissom. 2 uker senere var de på tråden igjen. Og de brukte tildels skitne metoder ala "du har jo en baby selv, vil du virkelig ikke være med å støtte de som jobber for at færre spedbarn skal dø"? Og "Men kan du ikke støtte oss en siste gang før vi stryker deg da"? og "det er jo bare en liten forening, vi har ikke råd til å drive markedsføring på andre måter enn via telefonsalg, og det er jo veldig synd om denne gode saken ikke får støtte fordi vi er så små"?
Jeg: "jeg er ikke interessert, det er alt for mye papir som hoper seg opp til at jeg orker ha en papiravis hjemme og så bra er den dog ikke"
Selger: "Den er jo ganske tynn og slunken nå om sommeren, så det blir ikke like mye papir som sist".... da tror jeg han skjønte selv at han var på bærtur.
Jeg avbryter den lange innledende hilsenen/oppramsingen og spør om de selger noe. Svarer de ja, sier jeg neitakk og legger på. Er de vrange og ikke vil si hva de er ute etter, legger jeg i hvert fall på.
Jeg har sperret meg mot telefonsalg, og blir heldigvis sjelden oppringt. De få aliekvel ringer meg, får som regel en bøtte med kjeft av meg for å ikke ha gjort jobben sin og sjekket listene på forhånd. Jeg husker spesielt en gang da jeg var gravid, hormonell og i tillegg møkkasur på et-eller-annet da en stakkars telefonselger ringte meg og presterte å bytte ut en bokstav i etternavnet mitt slik at det ble noe helt annet. Etter at jeg hadde kjeftet ham huden full, følte jeg meg i mye bedre humør. :D
Jeg sier "nei takk, ikke interessert" når det en sjelden gang kommer sånne tlf.
:gaah: De ringte hit for noen år siden, og jeg fikk den skyllebøtta fordi jeg på en høflig måte sa at jeg ikke var interessert i å støtte dem. Det var ikke måte på hvor elendig et menneske jeg var som ikke unte (?? unnet? ) de stakkar små kreftsyke barna noe ekstra. :mad:
Jeg svarer at vi har reservert oss, og da beklager de, og samtalen er avsluttet.
-De som ikke har reservert seg, og er uhøflig mot telefonselgerne synes jeg er tåpelig. De prøver tross alt bare å gjøre jobben sin slik som alle andre. Ingen synes vel det er kjekt å bli skjelt ut?!
Enda en grunn til at man bør si "nei takk" og legge på så fort man har rukket å fullføre siste konsonant.
Hvis man ikke er interessert, er jo den beste måten å signalisere det på, ved å legge på og ikke gi dem sjansen til å si noe mer! En hver form for nøling eller høflighet kan tolkes som et potensiale for overtalelse.
Jeg sier hei og god kveld - og lytter til det selgeren har å si. Er det interessant så kjøper jeg det som blir tilbudt, er det uinteressant så sier jeg det.
Så takker jeg høflig for samtalen og ønsker lykke til videre med salget.
Jeg har aldri helt skjønt greia med hvorfor folk misliker telefonselgere så sterkt. De har en jobb og de gjør den, og det er svært få som faktisk er fornøyd med å ringe rundt til folk. Men det er den jobben de har. Noen er litt masete, men de har enten fått beskjed om å være det, funnet ut at det funker, eller passer kanskje ikke til jobben sin. Det er mange som har jobber de ikke passer i.
Jeg sier som regel at jeg ikke er interessert. Gjentar det i en litt strengere tone om de ikke sier hadet da.
Jeg kjøper av prinsipp ikke ting over telefonen, eller fra folk som driver oppsøkende salg. For i og med at jeg ikke har kommet på å kjøpe det selv, trenger jeg det mest sannsynlig ikke.
Men telefonsalg/selgere i seg selv har jeg ikke noe i mot.
Jeg sier nei takk, og gjør oppmerksom på at vi har reservert oss mot telefonsalg. Mannen min pleier å si at hvis de vil tjene penger bør de gå rett på neste på lista. Da gidder de ikke å mase mer.
De har en møkkajobb, og jeg er glad det ikke er meg, derfor er jeg ikke uhøflig så sant jeg ikke opplever dem som uhøflige.
Jeg ber dem være snille å vente litt mens jeg trekker suppegryta av plata, legger telefonen fra meg............................ og kommer aldri tilbake :D
vet kjempefrekt. Men det er kjempefrekt å ringe noen som har reservert seg mot telefonsalg også!!! ;)
Jeg pleier å svare "Nei, takk - jeg er ikke interessert - adjø - klikk." Dessverre fikk jeg en telefon fra forsikringsselskapet mitt da jeg var på toget for noen uker siden og da tok jeg den trenerende varianten "Jeg kan ikke snakke nå, jeg er på toget." Siden da har de ringt meg flere ganger i uken. Jeg avviser hver gang og hver gang får jeg beskjed på telefonsvareren om at de vil at jeg skal ringe tilbake. (De har funnet ut at jeg har alle forsikringer hos dem unntatt bilen. :gaah: ) Jeg burde sikkert bare ta den fordømte telefonen og avvise dem en gang for alle, men jeg håper jo hver gang at de skal innse at det ikke blir noe bilforsikring hos dem. :himle:
Eg er høflig og blid: og seier ganske raskt at "eg kjøper ikkje over telefon, ha ein fin dag". Dersom dei ikkje avsluttar då, så gjentar eg dette med nokså blid stemme, til samtalen er over. Enkelte spør om eg heller vil ha tilbudet som post, og då seier eg nei takk.
Legg aldri på røyret. Det gjer min mann, og eg seier til han at han manglar folkeskikk :knegg:
I gamle dager, da vi hadde fasttelefon og fikk henvendelser fra telefonselgere, pleide jeg å si at jeg ikke ville kjøpe eller få noe, og at jeg heller ikke ville ha informasjon. Jeg lærte opp ungene til å si det samme.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.