Jeg har kjøpt en ting til $30 (altså <200) i tillegg til frakt på $34. Da mannen hentet pakken på posten måtte han betale over 300 i fortolling og utlagt mva fordi selger hadde skrevet feil på fortollingspapirene (der sto det oppgitt en verdi på $100).
Får jeg refundert hele eller deler beløpet (jeg har faktura og kan dokumentere verdien)? Hvem klager jeg til? Posten eller til Tollvesenet? :blånn:
Da dette skjedde med meg for ikke så lenge siden, ringte jeg posten, og de fikset det med noen tastetrykk etter at jeg hadde mailet ordrebekreftelsen/kvitteringen på mail. Men dette var altså før jeg hentet ut pakken. Om man får noe refundert når man først har betalt, aner jeg ikke. Men ring posten og spør!
Posten er toll-hva-det-nå-heter for denne varen. Dermed skal de refundere for deg. Jeg har opplevd det samme og betalte ingenting. (Bortsett fra at det da var med TNT da.)
Jeg ville forsøkt posten, men har vel mine tvil.
Allerede betalte avgifter i forbindelse med toll får man nemlig ikke refundert.
(dvs at Posten ikke vil få refundert de de har betalt for å fortolle din sending)
Litt usikker på om det bare gjelder toll og event særavgifter eller om det også gjelder mva.
Jeg fikk refundert en gang, da de hadde lest feil sum på tollklareringen. Posten ga meg kontaktinformasjon og jeg sente hele forklaringen og scannede dokumenter på e-post. Dessverre ligger disse på den gamle pc'en, men jeg fikk ihvertfall hele summen tilbake, etter svært, svært lang behandlingstid.
I posten skal man snakke med Customer service-avdelingen.
Telefonnummer til tollvesenet er 03012.
Siden pakken min var gjenstand for forenklet tollbehandling så må jeg ta kontakt med posten igjen (tlf. 23 14 76 00) for å få tilsendt ekspedisjons- og løpenummer.
Så må søknad om refusjon om mva sendes til Tollregionen Oslo/Akershus, Pb. 8122 Dep, 032 Oslo. Søknaden må inneholde ekspedisjons- og løpenummer i tillegg til kontonummer.
Til en annen gang: Kommer det pakkelapp med innførselsmoms, tar du kvitteringen for betalingen, som du sikker har i mailboksen, og videresender den til [EMAIL="[email protected]"="[email protected]"][email protected][/EMAIL]. Merk mailen med det nummeret som står på tvers på siden av pakkelappen.
For det første, mannen din burde gjort seg vanskelig og bedt den postansatte ta det med fortollinga på godsterminalen mens han var i skranken. Skal du ha refundert i etterkant får du ikke tilbake gebyrene de har tatt for å fortollingen, selv om det er gjort en feil. Erfaringsmessig kan man forvente kundeservice på ulike nivåer, alt fra at vedkommnede i skranken tar seg av det hele, via høflig henvisning til telefon i kundeområdet, til blank avvisning med referanse til at det ikke hører inn under den skrankeansattes arbeidsoppgaver. Og henvisning til å fremme krav om refusjon til tollvesenet via eget skjema. Som i alle slike møter med lavtlønte slitere i skranker med kø foran seg gjelder de gamle jungeltriksene som elegant list og overdrevent bra humør.
Jeg sendte refusjonskrav på mva til Tolldistriktet (de har svart meg foreløpig at de har så mye å gjøre at Omberegningskontoret ikke har tid til å se på saken min før om 6-8 uker) og på tollklareringsgebyret til Posten. I går fikk jeg brev fra Posten:
Blablabla. Beløpet vil bli satt inn på deres konto XXXXX en av de nærmeste dagene fra vår økonomiavdeling. Vi beklager det som har skjedd.
I dag har jeg fått hentelapp på Boden-pakken min, men nå har jeg lært. :nemlig: I følge denne så skal jeg betale 637,00. Totalt kom pakken min på under 1000, så maksimalt skal jeg betale 108 + 250. Da gjelder det bare å vente til mandag. (Det som irriterer meg aller mest er at vår fordømte post i butikk ikke har sendt melding tidligere - jeg har ventet og ventet og ventet på denne pakken og nå er det duplikatmelding jeg har fått - ankomstdato var 4. juni. :snill: )
Fnatten: Jeg aner ikke hva som er legitimasjonspliktig? De skrev heller ikke hva jeg fikk medhold i - de skrev bare at de hadde gjort en feil ifht. at pakken aldri skulle vært avgiftsbelagt og at jeg skulle få refundert alt. Jeg tok med bare det jeg kunne da jeg klaget når Posten lager slike tulleregler om at man ikke kan få igjen penger når man først har hentet ut en pakke. :gal:
Man kan jo sende folk til å hente ut pakker for seg, og det er ikke å forvente at folk skal være fullt informert om hva de skal betale. Noen vil da være grei og betale det posten forlanger, som en service overfor kone/kollega/mor/venn/hvem det nå er som egentlig skal ha sakene.
Det bør jo ikke være slik at vedkommende som henter ut en pakke skal være fullt informert om bakhistorien til varene.
Min erfaring tilsier også at man alltid bør sjekke nøye før man betaler det Postens fortollere krever for importerte varer. Jeg har flere ganger vært ute for ting som ligner på det Veronal beskriver i hovedinnlegget, men for meg har ikke avsender gjort noe galt, pakkene har vært tydelig og korrekt merket med vareverdi (under NOK 200), fraktpris og summen av de to. Posten tar da ikke utgangspunkt i vareverdien slik de skal, men i summen og ilegger sitt (eksepsjonelt høye) gebyr på rundt 100 kroner. Jeg antar at dette lønner seg for dem. Regelverket er nok vanskelig å forstå for mange mottagere, og jeg antar også at de fleste bare gir seg når representanter for Postfortollingen lyver og påstår at dette er slik det skal være. Jeg har fått innrømmet på telefon at de har instruks om å svindle kundene sine på denne måten; dvs. personen jeg snakket med var kanskje ikke klar over at det var svindel, og neppe heller over at han innrømte noe på vegne av sin arbeidsgiver. Han forklarte bare at det var slik de hadde instruks om å gjøre det, og det ser jeg ingen grunn til å tvile på. Det er ikke alltid like enkelt å få dem til å gi seg og fjerne felaktig ilagt gebyr og pålagt mva heller.
Dette kan da umulig stemme :confused: Jeg har ringt postens kundeservice endel ganger for å etterlyse pakker for jobben. På sporingsnummeret ser det ut til at pakken ligger fast på en eller annen terminal et sted i landet. Mens jeg har postdamen på tråden ringer hun det aktuelle postkontoret pakken skal til. Og i ca 90% av tilfellene ligger den på det kontoret den skulle til.
Hentelappene blir ikke sendt ut før pakken er scannet inn på postkontoret/PIB. Pakkene scannes forøvrig hver gang den er innom et sted.
Ok. Da gir jeg meg. Kjenner ikke systemet så godt at jeg skal begynne å diskutere på det :knegg: Synes dog det er noe snodig at de sender ut hentelapper før pakken er ankommet der den skal. Hva om det skjer noe med bilen da.. hm..
Det har jeg også opplevd. Og jeg var på postkontoret fem minutter før det stengte den dagen, men pakken var nok "dessverre på distribusjonssentralen fortsatt". For sikkerhets skyld var det en lørdag.
Det er utrolig irriterende de gangene det skjer. Spesielt ettersom postkontoret insisterer på at jeg skal kvittere for å ha mottatt pakken før de sjekker om den har kommet. :gaah:
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.