Jeg skal til London i tidlig mai, og med forbehold om at vi kommer oss ut av Norge, hva om vi ikke kommer oss hjem?
Jeg tenkte jeg skulle sjekke mulighetene for å ta tog via Frankrike om det skulle skjære seg, jeg fikser ikke å sitte på buss i så mange timer. Jeg regner med at tog vil bli noe mer kostbart, er det noe jeg eventuelt må dekke selv, eller dekker flyselskapet (Norwegian) slikt? Hva med ekstra hotell i London om det er nødvendig?
Tenker det er greit å ha alternativer i bakhodet før jeg reiser.
Så vidt jeg har forstått så får du refundert utgiftene til flyreisen, men ingenting til å dekke alternative reiseruter. Forsikringsselskapene dekker merutgifter til overnatting og mat.
Jeg sjekket tre stykker nå nettopp og de gjør det. Nå husker jeg ikke hvilke det var, men Storebrand gjør iallefall det. Nå må jeg sjekke Europeiske, der jeg har forsikring.
OK, greit å vite. Betyr det at forsikringselskapene har snudd, eller må man krangle med dem på det i ettertid? Jeg mener, om det faktisk er billigere for meg å bli i London, enn å styre med å komme hjem, selv om summene (for forsikringselskapet) blir høyere, gjør jeg jo heller det.
Jeg synes ikke det høres sannsynlig ut at forsikringsselskapet vil gi deg det valget? Altså å si "jeg vil ikke ta tog, jeg vil heller bli her" - jeg kan ikke noe om dette, men ville jo tro at forsikringsselskapet bare vil dekke helt nødvendig overnatting, f.eks. den første natten, fordi det ikke var ledige plasser på toget den kvelden, men at de ville kreve at du reiste så snart det var mulig?
Takk! Nå gjenstår det å se om jeg faktisk har reiseforsikring. Siden reisen er kjøpt og betalt av jobben, så gjelder ikke den jeg pleier å bruke, som aktiviseres av kortet jeg kjøper reisen med.
Altså, hvis det blir satt opp transport som skal erstatte en flyvning må man selvsagt bli med den, men hvis man bare går og venter på fly så skal de jo dekke det?
Men kan de kreve at jeg bruker flerfoldige tusen på å komme meg hjem? Kan ikke jeg argumentere med at det ikke er et alternativ for meg, rent økonomisk? Å få refundert noen hundrelapper fra Norwegian dekker jo ikke togreise gjennom Europa.
Jeg vet ikke, for all del. :) Men hvis det finnes alternative reisemåter - f.eks. tog - så ville jeg synes det var rimelig at forsikringsselskapet krevde at man benyttet seg av dem, i stedet for å slå seg til i London for et par uker på deres regning. For å sette det på spissen. :knegg:
Og avhengig av reiseforsikringen så vil vel alternativ hjemreise kunne dekkes av den?
Jeg tror jeg må snakke med forsikringselskapet om dette. Bare togturen til Paris koster mer enn den opprinnelige flybilletten. Sånn rent praktisk, så dekker nok jobben min det forsikring/flyselskap ikke ville dekket, men det er interessant å gå gjennom uansett.
Dette står det hos gjensidige om reiseforsikring... hva det faktisk betyr? :vetikke: Vi dekker inntil 20 000 kroner til å følge den planlagte reiseruten din hvis du mister en flyforbindelse eller lignende.
Vi dekker inntil 500 kroner per døgn – og maks 2 000 kroner per person – hvis offentlig transport er forsinket mer enn åtte timer.
Jeg tolker det som at hvis du finner en alternativ måte å komme deg hjem på, så dekker de den med inntil 20.000. Hvis du velger å bli får du 500 i døgnet, og ikke mer enn 2000 til sammen. Dvs. et crappy hotell i maks fire dager.
Nei, vi har ikke reiseforsikring gjennom jobben, fordi erfaringsmessig så har alle de ansatte hatt en privat allerede. Jeg bestiller en gjennom Europeiske nå, det var ikke så innmari dyrt.
Drømmemannen er askefast i N.Y., hotell og mat dekkes av hans reiseforsikring. SAS rebooker stadig, men er ikke villige til å prøve helt nye reiseruter (f.eks via Madrid). Hvis han velger å ikke vente til SAS finner en avgang til ham kan han få sin returbillett refundert, og er da selv ansvarlig for å dekke alternativ reiserute hjem/til Europa.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.