Som den lite bilkyndige familien vi er håper jeg noen kan komme med tips i forbindelse med anskaffelse av bil.
Er en familie på 5, hvorav den minste fortsatt sitter i beltestol. Trenger relativt stort bagasjerom.
Det hadde vært flott med noen tips om hva vi bør se etter, eller unngå, når vi skal velge bil i prisklass opp til 300 000.- Hvilket bilmerke anbefaler dere og hvorfor?
Jeg hadde nylig en identisk tråd om dette. Familiebil med 3 seter bak og pris på maks 300 000. Det kom en del tips der, så du kan kanskje lete opp tråden.
Mannen snakker om toyota avensis. Mazda har vi ikke tenkt på, men skal ta en tur til dem i morgen. Svigerfar sier at Kia? er mye bil for pengene og at vi da kan kjøpe oss en helt ny til 300 000.- Har aldrig hørt om Kia før...
Man skal huske at en bil som har en listepris på f.eks. 300 000 får en del i tillegg før den rulles ut fra forhandler. Fraktkostnader, vinterdekk, evt. tilleggsutstyr etc. Man kan alltids prute, men spørs likevel hva man kommer ned på.
Hvor gamle er de tre barna?
Det man skal huske med mange vanlige stasjonsvogner, er at det ikke blir kjempegod plass i baksetet hvis det fortsatt benyttes stoler og puter. I tillegg kan plassen i midten være nok så ubehagelig.
Sett slik er flerbruksbilene ofte bedre, men ikke alle. Tar man biler som S-Max, Touran, 5008 o.l. får man tre gode seter i baksetet. Stasjonsvogner som Passat, Avensis, 6 o.l. gir ikke god plass i baksetet, samtidig som plassen i midten er "en kul" man sitter på.
For Kia er det vel kanskje Cee'd SW det tenkes på? Det blir strengt tatt en ganske liten bil egentlig. Kan vel sies å være en litt mindre kompaktklassebil.
Eneste fordelen jeg klarer å se med Kia er til en viss grad forutsigbarheten i forhold til 7 års garanti på en del ting. Man skal imidlertid være oppmerksom på at for garantitiden 5 til 7 år er det en del begrensninger i garantien også for hva den gjelder.
En bil som størrelsesmessig blir litt større enn Cee'd SW, men litt mindre enn Passat, Avensis o.l. blir Skoda Octavia. Synes den virker mer interessant, og har meget gode priser nå med de nye motorene pga. lave avgifter pga. effektive motorer.
Vi har 5, 11 og 14-åring. Og har S-max. God bil med god plass, og gode seter til alle. Kan fås som 7-seter, en løsning vi er glad for, da vi av og til har med venner av barna. Lettvint seteordning på sete 6 og 7 som slås opp av bagasjeromsgulvet.
Jeg har nettopp valgt en Mazda 5.
Har hatt Toyota i mange år og vært veldig fornøyd men liker ikke seteløsningen til verso-utgavene (7-setere).
I Mazdaen er det grei bagasjeplass selv om det bakerste setet er oppe (et eller negge) og det er veldig god bagasjeplass når de er nede.
Mazda har kommet bra ut i de testene jeg har lest også.
At de ikke kan legges helt flate på noen av modellene. Mulig de kan det i noen men har sett på endel bilder at de tar opp endel plass eller evt må fysisk fjernes fra bilen for å frigjøre plass.
Jeg vil vel si at for noen med tre som skal bruke baksetet, er setet i Mazda 5 mer irriterende med at det er noe smalt og midtplassen er ikke godt utformet. Det blir med 3 stk i baksetet trangt, samt at den som sitter i midten ikke får det spesielt komfortabelt.
Jeg ser alltids det er en del som kritiserer en del av løsningene i diverse biler for hvordan det er å ta ut setene eller legge dem ned. Jeg har Touran, hvor setene kan vippes framover eller tas ut. Gulvet blir ikke helt flatt. Samtidig er baksetene meget gode og seteputene er ikke gjort tynne for at det skal være praktisk. Dermed er også setene ganske tunge.
Men så er det samtidig svært sjeldent jeg tar setene ut av bilen. Det siste halvåret har det vel vært én enkelt gang nå i forbindelse med flytting. Den ekstra plassen man får ved å ta ut setene er imidlertid ikke så stor kontra å ha de vippet framover bak førerstolene. Et mer sentralt element når det gjelder å utnytte bagasjerommet for fult er lasteveggen man kan ha bak baksetet eller lengre fram hvis baksetet er ute. Denne sammenleggbare nettingveggen skal tåle trykk på noen tonn og gir en sikrere fult lastet bil...
Vi kjøpte oss splitter ny VW Passat i november 2009 (2010-modell), og måtte ikke ut med mer enn 312 000,- inkl. vinterdekk. Dette er en bil med god plass i baksetet og god bagasjeplass også. Dette er viktig for oss, siden vi kjører Oslo-Trondheim eller Oslo-Åndalsnes T/R flere ganger i året, med fullpakket bil. (Bagasje og alt man trenger for et par uker borte)
Det er ofte kampanjer på Passat Bluemotion, det er en slik vi har. Vi er kjempefornøyde!
Det er langt fra vanlig, pga. det selv i mange flerbruksbiler blir i trangeste laget. Man må vel da opp på større flerbruksbiler - vil vel tro kanskje at man finner noe blant de større fra Citroën og Peugeot blant annet.
For en god del biler hvor det er plass til tre bilstoler i baksetet, forutsetter det ofte at isofix ikke brukes.
Jeg har en Skoda Fabia og den er mye større en man får inntrykk av.
Man sitter ganske høyt i baksetet og det går utrolig mye i bagasjerommet.
Om man vil ha litt større har man jo Skoda Octavia.
mrc har rett. Vi hadde en Fabia tidligere. Der var det plass til 2 barneseter i baksetet og ingenting annet. Oktavia har plass til to seter og en veldig, veldig tynn passasjer (men sistenevnte sitter ikke behagelig; i følge vår tynne nabo .... jeg klarte ikke å få rompa inn der engang).
Hvis man bare trenger to plasser bak, synes jeg bagasjerommet til vår Fabia var utrolig romslig sett i forhold til størrelsen på bilen. Naboen vår kjøpte Citroen Berlingo og skrøt fælt av at de fikk plass til barnevogn, reiseseng og to kofferter i bilen, men det var det faktisk plass til i Fabiaen også.
Jeg kjører stort sett hver ukedag med 4 unger ned til skolen.
(har en i forsetet da altså)
Den minste min sitter i bilsete fortsatt og de to andre er 13 år.
Har også kjørt med alle mine 3 unger bak og det har gått greit det altså.
Søsteren min har en Pegueout 307SW...
Kikka litt på den idag og det var en meget snerten sak med veldig romslig bagasjerom. Muligens noe trang i baksetet for bakovervendt bilsete.
Men så tok jeg en titt på finn.no og der kikka jeg på 308SW og det kan utifra bildene se ut som en veldig allsidig bil ivertfall. Romslig bagasjerom og bra bakseteplass kan det se ut til.
Prisen er heller ikke avskrekkende.
Jeg har kjørt Zafira gjennom en bildeleordning og liker egentlig bilen veldig godt. Foretrekker den fremfor Touran som jeg syns er blant de trangeste 7seterne. Hovedirritasjonsmomentet er de store Astolpene som stjeler mye sikt. Den "gammeldagse" seteløsningen opplever jeg som en bagatell. Bagasjerommet er blant de største blant 7seterne, likeså plassen på 3. seterad.. De kjører kampanjetilbud på Zafira for tiden og jeg vil si at det er ingen ny familiebil til kr 300 000,- som slår dette tilbudet: www.opel.no/tilbud-tjenester/nye-tilbud-fra-opel-norge/biltilbud-kampanjer/winter_campaign_zafira.html
Og nå har Opel 5 års garanti i tillegg.
Grand Scenic er nevnt. Sjekk at en evt bruktbil ikke er importert - da er det sannsynligvis ikke 5 års garanti, i motsetning til i Norge. Tror fint du kan få prute ned en i praksis ny "norsk" bil til 300 000. Den nye EDC dobbeltkløtsj automatkassen er glimrende, og en G-S med en slik vant nylig en gruppetest mot Grand C-max og 5008 (Autozeitung 4/2011 som ligger ute i butikkhyllene nå).
De få som eier ny Grand Scenic i Norge er veldig fornøyde men sannsynligvis vil du høre så mye negativt om bilen/merket fra andre (som sannsynligvis ikke har prøvd den engang) at du og de aller fleste andre velger noe annet istedet. Synd, men sant.
Vi hadde nylig zafira som leiebil og den var MYE trangere enn touranen vår. Mindre comfort var det også. Det var som å kjøre en plastikkbil i forhold til Touran. Nå vet jeg ikke om ordningen for å heve/senke de bakerste setene er den samme som før eller ikke, men på den bilen vi hadde måtte vi skyve frem hele 2. seterad for å få opp/ned de bakerste setene. Tungvint.
Anbefaler Ford S-Max vi også. For øyeblikket har vi to bakovervendte seter + beltestol på 2.rad og alle tre har god plass. I tillegg er det plenty av bagasjeplass, pluss mulighet for å ta med et par ekstra passasjerer på 3.rad.
Det vil vel ofte være slik at man anbefaler sin egen bil hvis man er fornøyd, og jeg gjør det også.
Nye Grand Scenic er en suverent bra bil. Spesielt EDC dobbeltkløtsj automatkassen har fått veldig bra kritikker. Les testen som er i Autofil akkurat nå. I tillegg denne ferske testen: www.autozeitung.de/auto-vergleichstest/ford-grand-c-max-peugeot-5008-renault-grand-scenic-im-test/gesamtbewertung.
Har du et absolutt tak på 300 000 er denne bilen et hett importobjekt. Jeg tipper du kan få en god utstyrt nytil til under 300 000 hvis du importerer fra Sverige. De har dessuten 5 års garanti som vel gjelder internasjonalt.
Forhandler i Sverige fikser alt papirarbeid og praktiske ting.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.