Ja, dette er kanskje eit litt rart spørsmål, og litt usikker på kor i forumet eg skal legge det. Berre flytt om det passar betre andre stader.
Min mann hatar kø. Intenst. Det gjer at han omtrent utelukkar ALLE bedrifter på Kokstad/Sandsli som aktuelle arbeidsgjevarar.
ER det så ille? Og er det like ille over alt? Er det nokon som kjører til desse plassane i morgonrushet (enten bil eller buss), og kan melde kor lang tid dette tar? Er det like ille på baksida av Ulrikken (frå Arna), som frå sentrum og sørover? For hans del er det buss som er aktuelt - kun dette (med mindre bybanen skulle komme hit da)
Det er så mange bedrifter som ligg i dette området og som har veldig spennande jobbar. Men han nektar å reise dit :knegg:
Køen dukkar opp ved rundkjøringane. Særlig den i Åsane ( Vågsbotn ) Men den kjem vel ikkje de borti ? De kjører vel over brua ?
Pappa jobba ei stund ved Sandsli. Og kjørte om Arna. Eg lurer på om han rekna halvanna time kvar vei. Og det var litt kjappare enn viss han hadde kjørt om byn.
Du unngår køen hvis du reiser tidlig, før 7-7:30. Morgenkøen starter på Skjold hvis en kommer fra Nesttun, like etter avkjørselen til Nordås hvis en kommer på motorveien. Bussene kjører 2+feltet på flyplassveien så den går nok fortere enn bil; jeg har noen ganger hentet folk på Flesland om ettermiddagen og da står det kø i feltet for ensomme bilister mens 2+ flyter greit.
Vi bur aust for Bergen, nærmare bestemt Europas største innlandsøy :D (eller var det nordeuropa?). Det er to muligheter, eller kanskje tre: Buss til Åsane og vidare derifra, Buss til Arna (?) og tog til sentrum og vidare derifra, eller buss til Arna, og deretter buss vidare på baksida av Ulrikken, dvs. Hardangervegen og Flyplassvegen. Er kanskje det som er enklast og raskast. Hardangervegen er ikkje så ille kanskje? Mulig det blir kø frå.. ah.. kva heiter det der.. der som Nøstebarn har flytta til.
Kommer bybane utover fra Bergen sentrum - Nesttun (- Rådal/Lagunen - Flesland). Det som står i parantes er på byggeplan/reguleringsplanstadiet. Kan lese mer om det her: www.bybanen.no
Det tror jeg når jeg får se det. :niks:
Dessuten skal jo skiten bruke en hel evighet, så det blir nok kjappere å kjøre - i hvert fall fra den retningen dere kommer fra Syrin.
Jeg tror nemlig jeg vet hvilken retning det er med utg.pkt. i tidligere tråd. :nemlig:
Ikke så negativ nå, Ruen. : pekefinger: Dessuten kan det fort bli rushtidsavgift og annet snacks for å tvinge de reisende over på bybanen. :muahahah:
Og jeg tar faktisk toget hver dag til tross for at jeg kan komme meg fra dør til dør raskere ved å kjøre bil. Må tenke på miljøet vettu. Også er det gørrkjedelig å kjøre bil da.
Dersom bybanen kjem til Åsane - det blir vel enda eit byggetrinn fram det da, så er vi godt hjulpne. Det er god og enkel kommunikasjon dit. MEN, det er nok ein del år til det er eit alternativ.
Eg forstår det slik at det blir jobba med utviding sørøver når det gjeld bybanen. Det er også ei stund til den er klar, men då kan det vere mulig å ta buss til Arna, deretter tog til sentrum (det tar 8 minutt eller så), og deretter hoppe på bybanen. Blir jo ei ganske oppstykka reise da, men han er ein stor forkjemper for miljøvennlig transport, så det trur eg han har høg aksept for.
Enn så lenge får vi finne ut korleis det er med buss bak Ulrikken i staden.
Takk, alle snille bergensdamene :) Høyrer gjerne meir!
Haha, ja, det kan man godt gjøre, men da må det for pokker ikke stoppe på Geilo eller gudene vet hvor disse politikerne har tenkt til å gjøre det tregere. Tar så mye tid å få bremset, ha et stopp og så akselerere igjen. Skal det være en direkte konkurrent til fly mellom Oslo og Bergen må det gå direkte. :går i tog:
Dersom vi snakkar om same bru - og det gjer vi vel, ikkje så mange bruer aust for Bergen :D , så tar vi normalt ikkje den. Vi tar ekspressebuss som tar ferga, og då er vi i Åsane.
Hva er egentlig fordelen med bybane foran bedre kollektivfelt og skikkelig gode bussruter? Ja, bortsett fra flagg-og-ballonger-effekten, selvsagt, som alle politikere liker? :blond:
Har ingen erfaring enda, så dette er den eneste jeg ser per i dag: Den kjører på eget spor ved siden av veien, så den blir ikke stående i kø bak nervøse duster på sommerdekk hver dag det faller litt snø.
Fordelen skal vel være forutsigbarhet. I motsetning til buss går den i eget felt og har forkjørsrett og skal dermed klare å følge rutene uansett når det er på døgnet. Og så skal det være lett å bruke den med barnevogn/rullestol etc.
Selv er jeg fremdeles skeptiker og skulle gjerne sett noen av alle de millionene som er brukt på Bybanen pøst inn i annen kollektivtrafikk så vi kunne fått et bedre og billigere busstilbud. Men om det noensinne gjennomføres så bredt som planen er så kan jeg se at det kan ha en effekt. I hvert fall dersom de klarer å bygge en bane som går via Haukeland. Jeg er fremdeles litt oppskjørtet over at den største arbeidsplassen i Bergen, som i tillegg har et stort antall besøkende, ikke ligger på bybaneruten. Jeg klarer ikke å se for meg at folk skal være villige til å kjøre til Nesttun, sette fra seg bilen, ta banen til Danmarksplass for så å ta bussen opp til Haukeland. Jeg er over snittet villig til å ofre litt for å reise kollektivt, men selv jeg vil protestere på den der.
Ja, og så vil banen ta mykje folk og gå svært ofte. Det gjer det meir levelig for dei som av ulike grunnar MÅ bruke bil (f.eks småbarnsforeldre som skal hente/bringe), eller dei som tar buss.
Bergen er ein umulig by når det gjeld kommunikasjon - det er jo fjell over alt. Eit mareritt for byplanlegging :knegg: Det er ikkje ein by som er egna for at hovedtyngden av folketransporten skal foregå med bil/buss på veg.
Men det er jo ikke vanskeligere å bygge eget kollektivfelt enn en bybane? Klart, dere har jo trøblet det litt til for dere i Bergen, med den 2+-ordningen - noen dager er jo køen like ille i kollektivfeltet som i de andre feltene. :gal:
Og hvis dere tror at bane skal være mer driftssikkert enn buss ifht vær og sånt... Vel, da har dere noen overraskelser i vente, altså! :knegg:
Jeg tror vi står igjen med flagg- og ballonger, jeg. :nemlig:
Buss er uovertruffent når det gjelder kostnad, fleksibilitet, kapasitet til å ta mye folk unna, etc., men klart, det er jo ikke like GØY å vedta kollektivfelt og massive innkjøp av tjenester fra busselskaper, da. :gal:
Nei, som sagt, jeg er også skeptiker. Banen dekker en så veldig liten del av byen. Og er så fastlåst i forhold til hvor den kan gå (logisk nok) i motsetning til bussruter, som kan settes opp til nye steder.
Nå skal det sies at det tenkes en del gode tanker om fortetting rundt bybanen, altså om å faktisk bruke den til å planlegge hvor det skal komme nye boliger.
Og at den byggeperioden vi har hatt nå har vært en av de vanskeligste (sammen med byggetrinnet til Åsane) i forhold til at de har måttet gå gjennom allerede tett bebyggede strøk. Videre utover mot Sandsli feks, må det bli enklere enn det som har vært.
Eg er forkjempar for buss, og vi har parkert bilen og kjører buss til sentrum kvar dag. Fungerer suverent. MEN det skal ganske mange bussar til for å frakte samme mengde menneske som det bybanen kan.
Eller er det berre i mitt hode dette verkar logisk?
Skal eg til byn så tar eg nok bussen frå ein eller annan plass. Men skal me til Haukeland så kjører me. Og det kjem me nok til å fortsette med, sjølv om bybana dukker opp.
Og eg tviler sterkt på at dei drar den utover her mot meg. Det hadde blitt dyrt det. Undersjøisk tunnel :knegg:
Nei, jeg ser det argumentet. Men problemet er at de baserer seg veldig på at folk er villige til å kjøre bil et stykke, for så å ta bybanen videre, og det er jeg litt usikker på. :rolleyes:
Oh yeah. Himmel som trikk, tog og t-bane sliter i Oslo høst/vinter. Det begynner med høstløvet og bremseproblematikk på t-banen, og fortsetter med frosne sporvekslere og innstilte tog på grunn av materiellmangel resten av vinteren.
Polyanna: Ang 2+ feltet, så forsøkte de seg på 3+ en periode, men de var ikke til noen hjelp, så da inførte de 2+, som er vel og bra, men det er alt for mange flaskehalser undervegs så det er begrenset effekt av det. (Egentlig har jeg ikke uttale rett for jeg kjører vanligvis ikke i de trakter).
Bybanen er et kapittel for seg selv og frem til nå har den bare skapt kaos og konflikter, så får vi se hvordan det blir når den har vært i drift en stund... (Er ikke redusert utslipp også en fordel, uten at jeg har satt meg inni det.)