Mr. Che er en fintenker til tider - eller ikke nødvendigvis så veldig fin i tenkningen, men han tenker endel og har noen heller vage teorier om dette og hint. For eksempel:
Det er stort sett uføretrygdede som kjøper Amerikaner (Av typen "van" f.eks) (Nå indikerer han ikke at uføretrygdede er dumme eller at van'er er dårlige bilder - han synser bare om en sammenheng)
Han har et svært tynt grunnlag for teorien - men jeg skal hjelpe han på vei her nå.
Mr. Che har 3 stykker i omgangskrets/bekjentskapskret som har uføretrygd. Alle kjører Van :knegg: (men han er jo nordtrønder og da...linken ligger kanskje heller her)
Hm, vi kjører en Chrysler Grand Voyager, er det en van? Vi har den pga enorm bagasjeplass. :nemlig:
Vi er langt i fra uføretrygdede, mannen høy stilling og lønn, jeg vanlig god lønn og jobb, stort hus og en liten Toyota i tillegg.
Jeg kan ikke huske å ha sett en van på lenge. Det var vel sist gang jeg var på harrytur. Jeg kan dermed ikke si noe om den teorien, men jeg har en teori om at BMW- og Audieiere er en spesiell rase. Har du plutselig en bil i rompa i venstre felt, kan du være sikker på at det er en slik. Eller hvis du blir forbikjørt i hundreogførti når du ligger i høyre felt.
Safran: avkrefter teorien din med at jeg kjører Audi. Og jeg kjører ikke slik.
Men kjører man en sen kveld, og politiet er ute er det garantert at man blir stoppet. Vi har hatt blålys etter oss noen ganger, pga de kikker etter en lignende bil. Vi har mørk Audi.
Linken ligger kanskje med "harrybønner" (van er jo unekelig ganske harry) og van'er. Og så har man i tillegg en god del av harrybønnene som er uføretrygdede i tillegg....
Ikke alle er slik, selvsagt. Men de gangene det er fartssynding på gang, er det 90 % sannsynlighet for at det er et av disse to bilmerkene gjøken sitter i.
Akkurat, ja. Vi er i enormt høye stillinger, har tre konebiler og en liten bil som går på strøm så snuppa kan kjøre til barnehagen selv, har lønnspålegg hver måned og et kjempedigert hus med have med innlagt gartner i portnerbolig.
Usedvanlig mange håndtverkere av typen som jobber for seg selv, kanskje med en eller to ansatte har Hummer. De ansatte er da gjerne billig arbeidskraft fra øst-europa. : vil være med :
Bakgrunnen for denne observasjonen var et tilbygg vi skulle ha opp for noen år siden, i den forbindelse hentete vi inn pris fra mange forskjellige, og fant denne fellesnevneren. Vi fant også ut at vi helst ikke ville bidra økonomisk til bilvalgene deres. :knegg:
Når det kommer til van's har jeg ikke tenkt mange på dette. Må studere fenomenet i løpet av sommeren. :sommerplan:
Det opplever jeg også. Men jeg opplever at de i Audi er verre enn de i BMW (kjører BMW selv og det er alltid Audier som kommer opp på siden :nemlig: ).
Jeg har en tanke eller tre om de som kjører små Toyotaer også, men de ligger i andre enden av skalaen. ;)
Har dere forresten merket at "hattkallene" er en nesten utdødd rase? Det er ikke mange av dem på veien nu til dags.
Jeg får alltid en eller annen stor firhjulstrekker helt oppi meg jeg. :bidrar:
og ja, safran. Kan hjelpe deg litt med teorien. Min mann er slik. Kjører helt opp i ræva på bilen foran. Så de gangene han får låne min bil stemmer det. Ellers kjører han amrikaner eller volvo.
Hva med ny link det er veldig mage uføretrygdede som har hund ofte flere og store hunder som trenger mye plass amerikanske vaner er behagelige å kjøre og billige samt kan trekke campig vogn om de ønsker å overnatte på utstilligene. Hilsen en som er mye på utstilling og har selv en grand voyager kun pga stor plass bak.
Grand voyager er ikke van, ikke sånn van i alle fall.
Er alle vaner/van'er/van-er (?) harry, eller er det bare chevyvanen som er harry? Og hva med caravelle, her er caravelle førstevalget til, eh, disse menneskene i den gruppen Sitrus kaller white trash.
Hehe. Vi kjører for tiden begge deler, men jeg synes iallefall at dette utsagnet har en god del sannhet i seg ja. Sleng på nykommeren Menn i Stor Volvo så har du hele griskjørergjengen :knegg:
Det handler vel om hvilke mennesker som kjøper disse bilene.
Å kjøpe BMW om man ikke bryr seg særlig om kjørecomfort eller superspreke motorer er jo nesten bortkastede penger og de som setter pris på den slags egenskaper setter nok pris på å kjøre fort også- iallefall kan dette stemme godt på de jeg kjenner som kjører disse bilene. :humre:
Folk i peoplemovers er i motsatt gjeng forresten! Det er de som synes det er tryggest å ligge tjue under til en hver tid :fordomsfull:
Men, når jeg kjører BMWen blir jeg alltid alltid kjørt fra av familiefedre i Passat. Det slår aldri feil, enda jeg er ganske tung på gassen selv (innenfor rimelighetens og fartgrensenes grenser) så flyr de forbi meg, klemmer seg foran og suser av gårde.
Angående teorien til Mr.Che. har han nok litt rett. Og det er iallefall ett sus av Whiskey Tango over den gjengen der og jeg har definitivt fordommer mot dem. Sørstasflagg og revehale liksom. :humre:
De som er bevegelseshemmet (i rullestol) og får bil fra nav, får velge mellom Caravelle og Mercedes Vito. Tidligere var det Voyager de fikk.
Men de som kjøper bil selv... har uføretrygdede flere barn enn andre? Slik at det er mest hensiktsmessig med biler av typen van eller caravelle? :kaster inn ny teori:
Jeg snakker ikke om bevegelseshemmede.
Men folk som kjøper bil selv. Ofte unge par med et barn, der moren ikke jobber. Jeg har ofte hørt frasen det er jo bare såååå praktisk med plass til alle posene i bagasjerommet. Javel? :skeptisk:
Dette med Audi og idiotgrisekjøring har vært tema her i huset mange ganger. Eller dvs i bilen når vi er på litt lengre turer. :humre: Mannen er vanligvis en veldig fordomsfri mann, men når det kommer til folk som kjører Audi er han ikke nådig.
Jeg har en annen teori:
De som kjører Audi og BMW og liker å trykke litt hardt på bremsen er vettaskremte pingler som er livredd for sorte Ford Mondeoer (som de tror er sivil politi). :værsågod:
Det er svært få som flekker forbi meg i Mondeoen, og det er ikke fordi jeg kjører fort. :knegg:
Men for å føye til Mr.Ches teori: Det var en del van-er i omløp der vi bodde før. Og jeg er så fordomsfull at jeg tenker at det nok er en sammenheng på noe vis der. :gruble:
Hatt'kaillan kjører nå Subaru Forester. Fordi de har råd, og fordi den kommer problemfritt opp alle bakkene til hytta.
Og vi andre som vet hvordan en Subaru skal kjøres ergrer oss grønn over disse sinkene... :p
Jah, det finnes utrolig mange wanna-be-audi blant passat-eiere.
Min mannen er nok en waanabe Audieier. :nemlig: Men nå er det visst en Volvo som står høyest på ønskelisten, men vi fortsetter med Passaten for det ble innkjøpt båt her nylig.
Nei altså, det er noe med enkelte og biler.... Flere steder jeg har jobbet, så kan ankomme parkeringsplassen og begynne å gjette på hvem sine biler de respektive er. Hvis man da tror at den feteste audi'n eller bmw'n tilhører sjefen, så tar man kraftig feil, det er gjerne en lærling elns som eier akkurat den. :knegg:
Nå kjenner jeg ikke så mange som er uføre, men vet av to som kjører digre chevrolet-biler, og en som kjører en gørstygg Mitsubishi-kassebil fra 80-tallet.
Jeg kjører audi og jeg kjører som regel som et svin.
Jeg hadde en nabo en gang i tiden som var med i en van-klubb. Der kjørte alle med motivlakkerte vans med revehaler og het ting som Petter'n. Det var veldig fascinerende. Utrolig hyggelige folk da. Litt annerledes enn meg, men fine.
:skuffet: Man kan si mye om BMW, men kjørecomforten er uovertruffen. Ingen av de andre bilene jeg har kjørt nærmer seg iallefall.
Noen vinterbil er den dog ikke (iallefall ikke om man har bakhjulsdrift og ikke xd BTDT).
Hatt'kaillan kjører små japanske SUVer ja! Type Rav 4 og CrV.
Og de er å finne på veien når vi andre er på jobb. Da sitter de der, høyt og fint, kjører i 30 (for det er jo det tryggeste) og ligger gjerne i midten av en tofeltsvei. Midt på dagen er faktisk den mest irriterende tiden å være ute å kjøre for da er man garantert å havne bak en gammel krok uten evne til å se noe annet sted enn rett frem.
Ellers synes jeg Mercedes er litt gammelmannsbil. Rik gammelmann :humre:
Folk Flest kjører i dag ofte SUV. En mellomstor SUV koster nødvendigvis ikke mer enn en mellomstor godt utstyrt personbil. Skal man ha en personbil med 4WD blir ofte prisforskjellen til en SUV ganske liten.
Av de som kjører SUV er det noen få som kanskje også har behovet i henhold til veistandarder der de ferdes.
Samtidig vil mange regne SUV som "ut". Som sjefsbil vil jeg vel si at man har enkelte SUV-modeller som går inn i kategorien, men "sjefsbil" ser jeg mer på som Audi A6, BMW 5-serie, Volvo S80.
Men hvem er sjefer? De ter strengt tatt egentlig svært mange sjefer - dvs. folk i lederstillinger eller som driver mindre firmaer. Jeg veil vel tro at Sjefer Flest kjører VW Passat og Toyota Avensis. Og Golf...
Personlig kan jeg ikke forstå fasinasjonen rundt SUV-er. Slik situasjonen er per i dag, er det kanskje mer et slags statussymbol for folk som ikke er sjef...
SUV-en er blitt en bil for "wannabe's"?
Og i tillegg har brukte status-SUV-er, som f.eks. X3 og X5, kommet i en slik prisklasse nå at de koster det samme som en velutstyrt ny personbil, hvilket gjør at en del satser på slike.
De fleste SUV-ene, i den tolkningen vi har av SUV-er her til lands, er forhøyede kompakte personbiler. Større hjul, videre hjulbue og litt ekstra høyde ellers, så har man en SUV. Og nå ser man det mer vanlig at disse bilene ikke har 4WD engang.
Bilene har dårligere kjøreegenskaper enn personbiler flest. Og de sannsynligheten for at de velter i en krasj er større pga. det høyere tyngdepunktet. Det høyere tyngdepunktet gjør at de også raskere kan havne i en ulykke pga. hvordan det påvirker kjøreegenskapene.
4WD får man i vanlige personbiler - riktignok skulle jeg likt å se flere vanlige personbiler med 4WD. Passat og Octavia er gode eksempler på hva folk vil ha med 4WD. Tror, i hvert fall her til lands, at Avensis og Mondeo hadde solgt bra med 4WD. V70 kan fås med 4WD uten at den heter XC70 (som blir en mellomting), men dessverre da med motorer som ikke passer det norske avgiftssystemet.
Kjenner etter hvert en del folk med SUV. Av dem blir det vel bare én som jeg vet kan si han har behovet, pga. veien til hytta ikke alltid er like godt brøyta.
Subaru har en del eldre eiere ja. Men tror ikke de i snitt slår Suzuki. Jeg har inntrykk av at alle jeg ser med en Grand Vitara er 60+, og at de som gjerne kjører mindre Suzuki-er er "bestemødre" ;-)
Men Suzuki gjorde dette bevist tidligere i markedsføringen. De ville ikke prøve å framheve dette som noe "hipt", men noe "trygt". Det er få andre som har brukt "60+'erne" i markedsføringen aktivt.
Hva de ellers framhevet i annonsene og hvor de annonserte ble to videre elementer i det. Og de lyktes, så honnør for smart markedsføring egentlig, selv om markedsføringen for "yngre folk" kunne virke teit og irriterende, og for de med litt kunnskap om bil kunne det virke villedende.
Ja og nei. VW har en stor markedsandel. Veldig mange av disse vet nok ikke "koblingen" mellom VW og Audi. Samtidig har man nok en del som ser på VW som sitt andrevalg når de ikke finner en Audi som passer behovene - eller ikke passer pengboken.
En del vil vel trekke det så langt som å si at det fornuftige Audi-kjøpet er en Skoda ;-)
Gjerne kan man vel også si at de som kjører amerikansk van gjerne er de samme folka som kjører større eldre amerikanske SUV-er, f.eks. Suburban - eller pick-uper i samme klasse.
Er det nå jeg skal flashe meg selv som superharry da jeg har en hemmelig drøm om en gang å eie en 2007 Mustang Shelby Cobra GT500 :sikle:. Som helgebil, atså... :sparke:
[CENTER]
Shelby Cobra GT500's supercharged 5.4-liter DOHC V-8 produces over 450 hp
Just as the original Shelby GT500 was the "step up" to big-block power from the GT350, the new Ford Shelby Cobra GT500 steps up to Ford's 5.4-liter "MOD" V-8. The result?[/CENTER]
[font=Arial][/font]
:plystre:
[font=Arial][/font]
[font=Arial][/font]
[font=Arial][/font]
...og for øvrig kjører sjefene i vårt firma Passat.
[CENTER]
:stolt: Vi har sjefebil, og det uten å være særlig sjefete.
Jeg kan forresten si meg enig i SUV-tankene dine, og jeg skjønner heller ikke greia.
Jevnt over er de elendige på kjørecomfort, urbukelig til bykjøring og mange av de er lite effektive når det kommer til drivstoffbruk. Med en vanlig personbil med 4WD har man i mine øyne en bedre bil fordi man har fordlene med firhjulsdriften samt kjørecomforten man får i en lav, vanlig og mer aerodynamisk utformet bil.
Mange bruker "det er godt å sitte høyt å ha så god oversikt" som argument da, men jeg synes det føles litt som å kjøre buss :knegg: Jeg har kjørt Toyota Land Cruiser(føles ut som å kjøre båt), Nissan Quashqai (eller hva den heter, skikkelig humpete og stiv er den iallefall, ingen god bil å kjøre) og VW Tiguan og er ikke imponert over noen av dem.
Men det finnes SUVer som er for sjefer også altså. Show off-sjefer. De som kjører SUVer (noen av den helt ubrukelige til formålet) for å flashe stor konto. For eksempel Porche Cayenne, BMW X6, Lexus sine SUVs (Håkon og Mette Marit kjører visstnok rundt i en slik, i følge mine kilder :humre: ) og Audi Q7. Dette er jo biler i en prisklasse som folk flest benytter til huskjøp :knegg:
en del tror jo også deres Lexus hybrid-SUV er miljøvennlig, pga. det er jo en hybrid og de e rjo miljøvennlige....
Forbrukstallene for SUV-er er ofte lengre unna spesifikasjonstall for vanlige personbiler. Når bilene testes (gjøres uavhengig for godkjenning for salg i EU) kjøres bilene på "rullende vei" og i et kanskje litt for snilt mønster som kan passe noen biltyper bedre enn andre på noen måter, og dermed kommer de ikke så ille ut.
Siri Kalvig stod vel også fram med at de var så miljøvennlige, når de hadde en elbil og en hybrid-suv - som likevel selv per spek har bortimot dobbelt forbruk av en vanlig personbil, samt i praksis nok egentlig mer slik de flestes bruksmønster er.
Dagens hybrider er tilrettelagt for det amerikanske markedet, hvor slik på en måte kan sees på som et miljøalternativ til hva de ellers ville valgt. Merkelige med USA blir at folk liksom nå kan velge en Prius, og gjerne gått fra en "ekte SUV". Men kunne man da ikke valgt en vanlig personbil?
Prius er bilen som har størst avvik mellom ECE-tallene for forbruk og praktisk forbruk. Dette blir i tillegg til at de som gjerne kjøper denne typen biler nok er av dem som prøver å kjøre mer miljøvennlig også. Ved veldig mye bykjøring og køkjøring er den mer effektiv, men forbruket rett utenfor sentrum er ganske høy pga. liten motor som skal jobbe hardt, samtidig som den motoren også skal generere strøm for batteriet. Og batteriet mister en del av sin effektivitet under nordiske klimaforhold....
Plug-ing-hybrider og seriehybrider blir imidlertid mer interessant.