I dag satt vi og planla resten av skoleåret på jobb, og jeg fikk sjokk. Jeg burde vel egentlig ikke blitt overrasket etter å ha opplevd en tilsvarende situasjon i november, men jeg ble faktisk det.
Skoleåret er visst slutt nå. Mange karakterer er satt, det planlegges ikke nye prøver, og alle skoledager etter tentamen skal bare brukes til tøv og tant.
Som sagt, det samme skjedde i november. Hele desember gikk bort til turdager, juleverksted og filmvising. Og skoleåret kommer jo ikke skikkelig igang før i september, august brukes til bli-kjent-aktiviteter. Så da sitter man igjen med 3 måneder før jul, minus høstferie, konserter og ditt-og-datt-dager. Etter jul har vi fire måneder, minus påske, skidag(er), konserter, kino, arbeidsuke, gründercamp, avspassering, turdager, osv.
Elevene får altså undervisning i mindre enn 6 måneder av året. Er det bare jeg som syns det er galskap?
Du jobber på en rar skole. Her er ikke annet enn foreløpige karakterer til foreldresamtale satt. Vi har fremføringer, prøver og tentamen igjen. Og mye vanlig undervisning.
Det var tidlig. Sette karakterer i beg av mai? :undrer: Vi fører karakterer andre uka i juni, så perioden etter det er kanskje litt slappere. :vetikke: Nå er det jo slik at elevene kan komme opp i muntlig, den er som regel rundt 17/18 juni, så jeg for min del kjører fag helt fram til da. Jeg synes vi som lærere har en jobb å gjøre når det gjelder å gjøre den siste tiden før lange ferier meningsfylte. Juni trenger ikke bare være pølsegrilling, det finnes nok av "kose"aktiviteter som også er lærerike. En skole som legger ned årene i mai, kan i alle fall takke seg selv hvis halve elevflokken tar ut ferie før skoleferien har begynt.
Jeg har også flere ganger forundret meg over all tiden som går med til dilldall, spesielt på barneskolen som barna mine går/har gått på. Oppstart om høsten fortoner som en lang måned med koseturer, pølsegrillig, blåbærplukking etc. Bøker har de ofte ikke fått før langt ut i september, og vips er det høstferie...
For all del, det jobbes mye på skolen også, ungene mine bruker mye tid på lekser, og de har lært mye. MEn jeg tror likevel at en del av tiden kunne vært brukt litt mer nyttig...
Når det er sagt, så har jeg unger som trives veldig godt på skolen, lærere gjør en fabelaktig jobb, ihvertfall de jeg har hatt kontakt med.
Jeg synes også skolen din virker rar. At det på et tidspunkt ikke planlegges så mange nye prøver er nå så, nå kjører vi full rulle mot skriftlig eksamen (eller mulig skriftlig), deretter trener vi til muntlig selv om absolutt ikke mange nødvendigvis kommer opp.
Det er det som er en del av problemet; når man kutter et par måneder på hver side av skoleåret, så blir det veldig travelt de månedene man faktisk har skole.
Ja, men hvorfor i huleste legger dere tentamen til begynnelsen av mai? :undrer: Vi har de så langt mot slutten som vi klarer, (må rekke å rette ferdig før evt eksamen) og deretter kommer jo eksamen. Jeg skjønner heller ikke hvordan dere rekker å komme gjennom alt pensum når prøvene kommer så tidlig på året?
I månedskiftet mai/juni? Dere kan jo jobbe med fag de dagene i mai som ikke er helligdager. Det er tross alt noen (flest, faktisk) av de også. :skjønner ikke problemet:
Ja, jeg har ingen problemer med å jobbe med fag de dagene i mai som er tilgjengelige. Faktisk er det ganske praktisk for meg at så mange andre legger inn årene, for da har elevene mine mer tid til mine fag. ;) Men du skal ikke komme og fortelle meg at dette er eneste stedet i landet hvor juni, august og desember for det meste forsvinner til tant og fjas, og at veldig mange andre dager i løpet av året også "forsvinner".
Eldste går bare i første klasse, men her er i hvert fall ikke undervisningen slutt enda, de har masse, masse undervisning hele tiden. De skal ha kartleggingsprøver i neste uke og det er full undervisning hver dag, med små avbrekk som morgensamling og uteskole på tirsdager. Det varierer vel fra skole til skole, kanskje.
Tja, vi har noen "bli-kjent" dager i august, (det sosiale er jo også viktig) noen tur- og aktivitetsdager, (gym) en tur på kino/teater i løpet av året, (norsk, engelsk, samf.fag) og OD-dagen og arbeid i forbindelse med den. Siste uken før jul og somer er det jo litt rydding og mindre faglig fokus enn resten av året, men jeg er ikke med på at vi bare driver med tull og tøys, altså.
Hos oss har det blitt strammet inn de siste årene, men det har aldri vært så "slapt" som det du beskriver. For Vg3 skjer det selvsagt ikke mye undervisning etter 19. mai siden de fleste er opptatt med eksamener, men på Vg1 og Vg2 er det undervisning fram til skoleslutt 23. juni, og vi trenger ikke å føre standpunktkarakterer før langt inn i juni. Jeg planlegger skriftlig innlevering i Vg2-klassen min i norsk i slutten av mai og muntlige presentasjoner i Vg1-gruppa mi i tysk i juni. Den eneste gruppa der jeg avslutter vanlig undervisning og begynner å antyde karakterer i disse dager er i Vg2 tysk, for de kan trekkes ut til skriftlig neste uke. Etter trekket blir det undervisning for fullt fram til evt. eksamen 4. juni. Etter det kan det nok bli litt tøft å holde trykket oppe hvis det ikke er nok elever "til overs" til et muntligparti, men jeg har tenkt å holde på likevel. Vi trenger jo ikke å sette karakterene i fag med sentralgitt skriftlig sensur før fellessensuren, og den er 22. juni i år. Så vi har god tid og jeg planlegger å bruke den.
Forøvrig kjører vi rimelig for fullt i desember, og det er kun Vg1 som bruker særlig tid til bli kjent-aktiviteter i august. Jeg satte første muntlige karakter i den ene tyskgruppa mi 7 skoledager etter første skoledag i høst. :jupp:
Eldste min går bare i 2. klasse, så eg har jo ikkje så mykje er faring. Men i 1. klasse var da leksa frå dag 1, og leksefri er da kun når da ikkje er skule. Leksa vert da nok fram til sista skuleveka før sommaren.
No øver dei ein del til 17. mai, men då går da ut over frie aktiviteter og formingstimane.
Helt enig, jeg synes bare det er positivt at de gjør sånne ting, og ved å ta skogsturer og diverse lærer de også mye. Her er det fast uteskole hver tirsdag, omtrent uansett vær, og de lærer en masse om skogens dyr, forskjellige bær, fotspor og naturen generelt. Kjempepositivt! Det gjelder å finne en god balanse da, selvsagt. Det har de virkelig klart på eldste sin skole, fantaaastisk skole!!
Jeg har ikke inntrykk av at de daffer mye på skolen her. (har først ungdomskole elev til høsten selv)
I mellomste sin 2. klasse var det noen som reagerte på at klassen laget pepperkakehus før jul, til en utstilling. Jeg tenkte ikke så mye over at de brukte 2-3 timer på det, men da læreren fortalte alle fag og emner han hadde fått inn i den bakingen ble jeg imponert. Mål og vekt, kjøkkenlære, mattematikk, lesing er blandt noe. Og så kombinerte de det å se på huset sitt utstilt med et bibliotekbesøk og tur i nærmiljøet.
Jeg tar meg ofte i oppdage at skolen har endret seg siden jeg gikk ut :)
Det er jo veldig varierende hvilket trinn man snakker om. Det er jo kjempeforskjell mellom å gjøre noe "alternativt" på barneskolen og på videregående. Å ha "slappe" dager på lavere trinn, vil jo ofte si å gi annen type kompetanse som også er viktig for barna. Slappe dager på videregående vil i større grad si "ingenting" og mye skulk.
På skolen jeg jobber på skal standpunktskarakteren til 10.klasse være klar nå snart, og faglærerrapporter (som ligger til grunn for muntlig eksamen) skal leveres 12. mai. Resten av året går til repetisjon av fag og øving til eksamen. Jeg synes året kunne vært utnyttet bedre.
Avhenger kanskje av elevtypen, men de jeg har, har mer enn behov for å droppe videre fordypning og heller prøve å få oversikt over det de faktisk skal kunne. Enkeltelever som ikke har det behovet, bør jo få utdelt noe ekstra som kan gjøre at de perfeksjonerer seg, vanskeligere oppgaver etc.
Jeg har RLE i 10 og vi har ikke rukket så mange oppgaver som jeg skulle ønske, oppgaver som står i læreverket har jeg måttet velge bort pga at det er bare to timer RLE i uka og selvsagt gikk mange timer bort da elevene hadde tentamener. Men sånn er det og det er lite å gjøre med nå. Vi er heldige som har den tiden vi har igjen til repetisjon.
Elevene er ferdig med alle terminprøver nå, men franskklassen min skal ha en prøve i slutten av mai. Jeg skal ha skriftlige innleveringer i flere av gruppene på yrkesfag før karakterene settes i begynnelsen av juni. De to siste ukene fram til 18.juni skal det holde hardt å holde koken når karakterene allerede er satt og eksamen er avholdt, så der blir det mye dødtid.
Jobber på barneskole og vi starter undervisningen første skoledag og avslutter to dager før sommerferien. Da rydder vi og koser oss de to siste skoledagene. Riktignok er det en del dager hvor timer forsvinner i løpet av året, men ikke i nærheten av det dere snakker om her.
Det er da ikke tentamen som avgjør når man slutter med pensum? Vi har heldagsprøver uka etter påske, men vi har da ikke latt være å undervise etter det av den grunn.
Dette er jeg så utrolig enig i. Godt klassemiljø, gode sosiale relasjoner, det har så mye å si for å skape et godt læringsmiljø i klassen.
Jeg synes også det høres merkelig ut, den holdninga dere har på deres skole. Hos oss er det vanlig skole fram til nest siste uke før sommerferien. Da skal karakterene settes. Etter det kommer det nok ikke til å bli mye undervisning, men det synes jeg er helt greit. Da har vi god tid til felles uteaktiviteter, levering av bøker, rydding av klasserom, og nedtrapping til skoleferien.
Vi er mange som ikke kommer til å ha noe særlig med prøver i ukene framover, men for meg er ikke prøver det samme som effektiv læring og vurdering. Det kan fortsatt være god skole selv om det ikke ender opp i prøver.
Jeg er ikke lærer, men så vidt jeg har fått med meg er det en del diskusjoner om skolen nå i forhold til faglig innhold kontra feks samarbeidskompetanse. Det er vel særlig realister som roper varsku! (eller "Ulv, ulv!", hvem vet?) på at skolen gjør en dårligere jobb på ren faktakunnskap.
Selv vet jeg ikke. Jeg har en jobb som realist og jeg er helt enig i at "folk kan jo være så hyggelige og greie som de bare vil, men de må jo kunne jobben sin også". Innenfor realfag er det jo noe som er riktig og noe som er feil. (Og i parantes bemerket en av grunnene til jeg elsker jobben min. Jeg liker å kunne sette to streker under svaret. Hadde jeg jobbet med folk hadde jeg vel aldri blitt ferdig med noe som helst, for der er det så mye "om, men, kanskje, hvis, om" at alt tar 100 ganger lengre tid.) Og så er det så hyggelig med kollegaer som faktisk spør om jeg reiste med A330 sist jeg var på ferie og blir villt begeistret for at vogntogene var over 30 meter lange.
Hva synes dere? :hjerter:
)
Ja, jeg snakket meg litt bort på viddene her, men mye at det du nevner som "tant og fjas" er jo faglig så vidt jeg kan se? Skidag er vel gym? Konserter kan være musikkundervisning? (Uten at jeg vet hvor i skolesystemet du jobber)
Det høres rart ut, ja. Ok, så er eksamen ganske rundt hjørnet, men jeg har tenkt å kjøre framføringer og prøver til the bitter end (altså karaktermøte i begynnelsen av juni). Dette gjelder vg1 og vg2, da. Russen har vel ikke noe særlig undervisning etter 17. mai.