Flyselskapet me skal fly med har ei maksgrense på bagasje på 20 kg per person. Dvs. me har 80 kg til disposisjon. Me har pakka i to koffertar, og dei kjem til å vege noko over 20 kg kvar. Er dei svært strenge på dette sånn at me bør satse på ein tredje koffert for å komme under denne 20-kilosgrensa.
Me har langt mindre bagasje med oss enn den totale grensa for fire personar, altså 80 kg.
Noen flyselskap er helt nazi på dette med vektgrenser... Jeg hadde satsa på en tredje koffert... (de ser ikke på "total-vekta"...det har i alle fall aldri jeg opplevd...)
Det kommer an på hvem du flyr med. SAS opplever jeg som ganske ok på det, så lenge man er under totalgrensen, Norwegian kan krangle og RyanAir har jeg hørt er superstricte (der er vel overvektsbetaling regnet som en fin inntektskilde :snill: ). Jeg kjører ikke RyanAir, so I wouldn't know.
Vi var nettopp ute og reiste, og de var veldig nøye på dette.
Vi endte opp med å måtte betale mye mer for overvekt, enn vi ville betalt for en kolli ekstra.
Norwegian har 20 kg som maks pr. kolli og ja, de kan være riktig så strenge på akkurat det. Det er bedre med to kofferter på 10,5 kg hver enn en på 21.
Vi reiste med Norwegian i forrige uke, og vi fire hadde tre kolli. En på 47,5 kg (!), en på 20 kg og vogna på ca 10 kg. Det gikk bra, de sa ikke noe på det (dette var hjemover da). På vei ned var den største bagen en del lettere, men fortsatt godt over 30 kg ja.
Jeg har en sånn kjempekoffert. Planen er å pakke den med den ene bagen nedi. Så kan jeg bare ta ut den ene bagen på flyet. Og når vi er fremme kan jeg stappe den nedi igjen. Det er ikke så lett å få med seg alle enhetene når han minste ikke bærer nyttevekten sin.
Vi reiste med ving for to år siden, og hadde en stor tung koffert, husker ikke vekt, men vi hadde hvertfall to kofferter, hvor den ene var STOR og tung. Vi måtte begynne å pakke opp og fordele vekten midt på flyplassen med ca 100 stk bak oss i køen som okket og stønnet, var et mareritt...sats heller på 3 kofferter:ja:
Vektgrenser må det selvsagt være. Det er ikke sikkert at flyselskapet vil reagere på noen kilo fra eller til dersom man i reisefølget allikevel faller under maksgrensen totalt sett. Grunnen er enkel, vekten skal fordeles i bagasjerommet på et fly som skal ha riktig vekt og balanse for at flyet skal kunne ta av og lande med riktig mengde drivstoff. Dessuten er det mennesker og maskiner som skal få denne bagasjen om. Det er mennesker som løfter bagasjen inn i laste-containerne eller lasterommet, og da skal det ikke veie for mye logisk nok.
Norwegian og Ryanair overlever på alle tilleggene sine, så naturlig nok, vil de være strengere enn nettverks-ruteflyselskaper. I hvert fall som oftest.
Det eneste flyselskapet jeg har hatt problemer med angående dette er Norwegian. Etter min erfaring er de helt nazi på 20kg vektgrensen per koffert. Det nytter ikke å komme med en koffert på 21 kg og en på 11 kg og tro at alt er greit, nei da må man pakke om. Jeg har selv aldri opplevd at kofferten min er for tung, men har sett andre slite. Dette gjaldt kofferter godt over 30 kg. De gangene vi har reis charter, har vi alltid bare hatt med oss to store kofferter (istedet for 3), det har aldri vært noe problem.
Har selvsagt forståelse for at det må være vektgrenser på koffertene, de skasl jo tross alt løftes inn og ut.
Me har reist med Ving og alltid hatt berre to koffertar som da er over 20 kg, ingen har sagt noko på det. Har passa på at dei er under 32 kg som det står er Max pr kolli. Det er når me har reist alle 5 og kan ha 20 kg hver.
SF: Det var akkurat det mannen min endte opp med å gjøre. Eller rettere sagt, han hadde pakket i pakkeposer i kofferten, og da damen i skranken satte seg på bakbeina bare åpnet han kofferten, nappet ut et par pakkeposer og sendte dem som egen baggasje. :knegg: Og sverget på at det skulle alvorlig mye til før han reiste med Norwegian igjen, og det løftet har han holdt.
Er dette med kolli og kilo virkelig et problem??? Ser virkelig ikke problemet med at grensen er 20 kg eller 30kg eller whatever. Rimelig greit å holde seg til regelverket vel? 20 kg er veldig mye så sant man ikke har med flyttelasset sitt.
Nei, 20 kg er ikke mye om man skal være borte i 14 dager og om man har av de gamle, blytunge koffertene. :erfart:
Jeg kommer rett som det er med oransje tag på bagasjen min, det er ikke mange kiloene det er snakk om, +/-5 kg tenker jeg, men har aldri betalt overvekt, verken med Norwegian eller noe annet selskap.
De gangene vi har reist til USA har vi vært borte mellom 3 og 4 uker, og 20 kilo er veldig lite. Vi har hatt to kolli hver på ca.20 kilo hele gjengen, altså 8 kolli, og i fjor ble det også for lite. Eller 7 kolli + vogn.
Skal man på en badeferie til Spania skjønner jeg at man klarer seg med 20 kilo, men når man reiser nesten en måned med 2-3 unger så trenger man masse mer. :nemlig:
Vi har aldri blitt stoppet med for tunge kofferter med unntak av i fjor. Den største kofferten veide 50 kilo. Det ble noen dollar i straffegebyr. :sparke:
Neida - vi er fire og vi trenger ikke ha med mer enn åtti kilo. Det er bare det at den ene kofferten vi eier er så svær at den blir mye tyngre - og samtidig er den så praktisk ellers i ferien at det er greit å bruke den.
Men sålenge vi kan slenge den halvfull på selve flyet så er vektgrensen ellers nada problem.
Jeg syns ofte at 20 kg er litt snaut på en stor koffert med kamera andre duppeditter og masse klær. 23 kg går som regel alltid bra. Vi har foreløpig nesten alltid klart oss fra overvektsgebyr (til og med når vi flyttet til USA), men vi har foreløpig aldri flydd RyanAir og sjelden Norwegian og de andre har som regel mannen et eller annet gullkorth hos.
Jeg kom forresten på JFK og skulle levere den nevnte kofferten. Som viste seg å veie 45 kilo. Damen protesterte høylydt. Hvorpå Drammeprinsen og jeg begynte å diskutere på norsk - vi husket ikke hvor mye vi kunne ha med så vi var usikre på om totalen lot seg pakke om eller om det var bare å betale.
Damen hørte på oss i ca tre sekunder, ble skrekkelig oppgitt over oss som åpenbart snakket fremmedlandsk og ikke skjønte en dritt - så hun tok kofferten og sendte den avgårde og så meg dypt inn i øynene og sa at neste gang fikk jeg ha pakket riktig, for nå kom hun til å huske meg.
20 kg er ikke mye for en stor skallkoffert. Jeg har sant og si aldri brydd meg om dette og trodd at totalgrensen er hovedsaken. Vi har som familie reist med 1 koffert på nærmere 30 kg en gang såvidt jeg husker.
Pøkj! Jeg har vært på ferie i en måned med en koffert på 20 kilo på to personer... Smart packing og sørge for at man reiser til steder der det finnes vaskemaskins-mulighet.
men om alle skulle tenke slik, ville man da samtidig være villig til å betale det i form av høyere billettpriser pga. forhøyede drivstoff-kostnader for flyselskapene, og evt. igjensatt bagasje pga. plass-problemer?
Det er jeg selvsagt mindre sikker på at alle ville, slik er det jo i dag også. Men jeg betaler som regel heller litt til og er sikker på å ikke få ekstra gebyr om billettene er rimelig like i pris.
Er det ofte plassproblemer? Det er jo stort sett de samme flyene som flyr nå som når det var høyere grenser. Jeg har bare vært borte vektproblematikken når jeg fløy Widerøe til og fra Gøteborg hver uke i et års tid.
Jeg skjønner at det kan være et problemområde for flyeselskapene samt utgifter og at det også handler om miljøet. Men en stor fullpakket koffert veier ofte 23 kg, syns jeg. Jeg reiser for tiden mest over Atlanteren og amerikanerne har jo for vane å ha rimelig store kofferter.
Problemet er, for oss, ikke kiloene, men at hvert kolli må være under 23 kg. Vi har noen store samsonite kofferter, og de veier sjelden under 30kg ferdig pakket. Når vi reiser med tre barn er det egentlig lettere å ha en, eller to, store kofferter, enn fem småkofferter.
Ja, det er ofte plassproblemer. Folk reiser langt tyngre i dag enn for noen år tilbake (forstå det den som kan...) allikevel er nok håndbagasjeproblematikken et større problem, derfor har vektgrensen økt fra tidligere 5 kg til nå 8 kg hos de fleste større flyselskaper. Tyngre håndbagasje pr.passasjer gir strengere regler på innsjekket bagasje, for flyets vekt og balanse regnes ut i fra antall passasjerer (veies ikke fysisk....) pluss bagasje, cargofakt, drivstoff osv.Et fly bør ha så riktig vekt og balanse som mulig for å ha riktig antall liten drivstoff samt at flyets take-off-vekt er avhengig av om flyet faktisk klarer å løfte eller ikke....
Problemet her er overhode ikkje vektgrensa pr pers men pr kolli. Når me er på tur kan me ha med 100 kg tilsammen, har omtrent halvparten. Vore kjekt å kunne hatt det i to koffertar. Ein til eg og mannen og ein til ungane.
En plass må grensa gå og den er satt ved 20kg for hvert kolli. Gebyr er det eneste som funker for at passasjerer skal følge reglene. Jeg ville pakket en ekstra bag. Bra dere ikke skal ut å fly med Ryanair som er helt nazi på sin 15kg grense.
Når vi har reist til og fra USA/Canada med hele røkla i forbindelse med Drømmemannens lengre forskningsopphold har vi fått rimelig klar beskjed av flyselskapet (SAS eller samarbeidspartnere) om å fordele vekten slik at hvert kolli ikke overstiger maksvekten på 20. Med fire barn og masse bagasje hadde det helt klart vært en fordel med færre, men tyngre kolli for oss.
Jeg ville altså pakket korrekt, fordelt vekten på flere kolli.
Er ikke grensen satt også pga. arbeidet til de som jobber med baggasjen?
Jeg ville tatt med en ekstra koffert. :nemlig:
Jeg har stått på andre siden av jorda og møtt på knallstrenge folk i innsjekkingen til Lufthansa. Det var ukult.
Da jeg måtte legge skittentøyet mitt i de andres kofferter var de så ekstremt strenge på hver kilo at det var ei gru.
Baggasjegrense på 20 kg+ 8 når man skal være 2-3 uker i et handleparadis i østen er ikke mye. Særlig ikke når temperaturen svinger fra 10-25 grader og det er både regn og sol.
Selvsagt er den det. Det er en svært tung jobb (kanskje den tyngste...) jobben og stable på plass tunge kofferter inni et trangt lasterom på et fly hvor takhøyden er så lav at laste-mannskapet må krype for å få bagasjen på plass. Derav merkelappene med "heavy" på...for at de skal vite det, forsøke å løfte riktigere for ikke helt å ødelegge egen helse...
Det skulle absolutt ikke gått, for 32 kg regelen er en internasjonal regel og i verste fall vil bakkemannskapet på ankomst-flyplass ikke ta i kofferten men la den stå igjen. (Forståelig nok spør du meg.)
Problemet er at hver eneste koffert vi sender avgårde skal håndteres ikke bare en gang men flere ganger av bakkemannskapet. (På Gardermoen må den løftes fra sklia og over i tralle som kjøres til flyet, så løftes den av tralla og ombord på flyet. Samme prosess på ankomst og dermed minimum 4 løft pr. koffert pr. reise.) For de som lemper kofferter i 8 timer hver dag er det betraktelig lettere for kroppen å lempe 5 20-kilos kofferter enn 2 på 50.
Jeg syns vi må bli flinkere til å se forbi vår egen nesetipp og tenke litt på at det mest sannsynlig er en grunn til at man har enkelte regler.
De kan virke firkantet av og til, men så fort man begynner å tøye de sklir det helt ut. Klart man kan bruke skjønn, men hvor skal den absolutte grensa gå da? 23 kg, 24 kg? Hva da med den som kommer med en koffert på 24,1 kg?
Hos Norwegian er grensa pr. kolli 20 kg og hver passasjer kan ha med to kolli, altså kan man reise med 40 kg bagasje + håndbagasje hver.
Å reise med to kofferter på 20 kg hver kan være litt mer strevsomt enn med en på 40 for meg. Men så fort jeg må løfte på den ene 40 kgs kofferten skjønner jeg kanskje hvorfor reglene er sånn.
Så lenge man vet hva reglene er skjønner jeg ikke problemet med å forholde seg til de.
Jeg må innrømme jeg mer tenker mitt om surmaga gubber og kjerringer som krangler og klager over regler som står svart på hvitt på billetten foran seg enn at reglene faktisk finnes.
Eg har full forståelse for at koffertane blir lempa og er fullt klar over det. Eg poengterar berre at det er flott der grensa er litt høgare enn 20 kg pr kolli. Har aldri tøyd grensene med eit gram og har ingen planer om det. Alle folk eg har reist med er og godt innanfor grensa så har ikkje tenkt på det som stort problem.
Ving (Thomas Cook) har 32 kg pr kolli. 30 kg pr pers med Sunwing.
Det er et godt poeng at koffertene skal løftes ja. Den store kofferten min er det jo såvidt jeg greier å løfte selv.
Men det var jo genialt at man kan ha en ting som er stor - bare den ikke veier over. Da tar jeg en bag med som jeg tar masse oppi på flyet så ikke løfterne løfter seg ihjel, også bare tømmer jeg bagen ned i kofferten når vi kommer frem, bretter bagen sammen og legger den også nedi. Kjempesmart.
KUN om man bor på Sunwing. Vi skal reise med Thomas Cook førstkommende fredag og der er det 20 kg innsjekket bagasje som gjelder pr. pers. ..og det holder i massevis. Regner med at kofferten min blir sånn ca. 10 kg, sånn at jeg kan shoppe 10 kg i Palma :D
Men står det eksplisitt "X kg per kolli" de gangene det gjelder? Når jeg ser "X kg per person" tenker jeg ikke overhode på at det har noe med kolli å gjøre jeg, da tenker jeg bare hvor mye vi kan ha totalt.
Vi reiser med Novair, og jeg sendte dem mail for å spørre om dette med antall kilo per kolli. Svaret var at TOTAL vekten på alle kolli ikke måtte overstige 4x20 kg inkl hpndbagasje. Så om en koffert er 30 kg og en er 10 så er det ok. :)
Så jeg skal prøve å pakke i to kofferter i første omgang, da kan jo de i realiteten veie 35 kg hver (som er maksvekt?), pluss håndbagasje. :)
32 kg er maksvekt i følge internasjonale regler. Det er en grense ikke flyselskapene bestemmer selv. Alt over 32 kg er i praksis cargo og ikke bagasje.
Det er veldig greit å ha en koffert som er lett i seg selv. De er gull verdt når en skal reise med Ryanair i alle fall. Skallkofferter veier ofte 6-7 kilo bare seg selv, mens jeg har en supersterk i nylon som veier bare rett over 2 kg selve kofferten. Da er kofferten på 70 liter.
Ville sjekket direkte med selskapet en skal reise med om en kan ha færre kolli som er tyngre så lenge en er innenfor grensa. Charter gjør stort sett det, mens billigselskapene er sære.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.