Før Knerten ble født kjøpte vi vogn til ham. Av typen vi først brukte bag på, siden sportsvogn, på samme understell. Den har håndbrems på siden av styret.
Bremsen var litt tidvis ekkel ganske tidlig, og begynte etterhvert å fuske, det hendte vi måtte ta den av og sette på igjen, om den ikke funket på første forsøk. Det er en stund siden det også sluttet å virke...
Jeg vet at vi helt sikkert burde klaget allerede første gangen den fusket, men det ble det aldri til at vi gjorde. Men det irriterer meg hver gang den ikke funker, hvilket for tiden er nærmere 100% av forsøkene, så den brukes ikke egentlig. Bremsen altså, vogna er i daglig bruk.
Men burde ikke bremsen på en barnevogn holde minst et barns brukstid?
Bytte selv skal vi sikkert kunne klare, det er i alle fall greit med bremse. (og dumt jeg ikke klagde med en gang, den har vært totalt uvirksom i sikkert et halvt år, og fusket allerede i løpet av det første året...)
Men plastdingsen er... vel... ikke helt sånn som da den kom... i tillegg sliter hjulet på vaieren, så den er uten plast et stykke... Ja, og er ikke skikkelig festet i plstdingsen (håndbremsen) Vi klarer oss jo, og vurderer ny vogn uansett, men tar jo vare på denne med tanke på fremtidige småsøsken... som sportsvogn liker jeg den ikke, som bagvogn var den toppers. Men da virket bremsen stort sett også.... dog, ikke alltid da heller tror jeg (og vi byttet bort bagen da han var 6 mnd ja... jeg vet, vi burde tatt tak i det for lenge siden...)
Men smøring skal prøves, og se om det er mulig å få den til å henge sammen igjen...
Det er vel nettopp tiltaket med å gå til butikken (ehh, huske hvor den butikken er, mannen vet det nok, jeg hadde prematur ammetåke, og er dessuten komplett retningsvill i Åsane) som gjør at vi ikke har gjort noe enda da...
ikke barns hus, det må være simobutikken ja, men de har flyttet?
Det van IKKE på gullgruven vi var, altså! (Jo, vi var der også, på den tiden var der en refleksbutikk med slike ting, men der kjøpte vi den ikke.)
Kvitteringen var ikke der jeg forventet å finne den, jeg ser den levende for meg, håndskrevet, hang på kjøleskapet leeeeeeeeenge. Uten den er det vel lite å reklamere på, vil jeg tro. Men kanskje de kan fikse det? (Om man gidder, når vogna sånnsett funker uten bremse, gutten nærmer seg to år, og søsken er.. vel, de kommer ikke på bestilling...)
Men det IRRITERER MEG å ha vogn som ikke er som den skal. Særlig irriterer det meg at vi aldri har gjort noe med det...
Var den håndskrevet var det nok simo butikken. Den lå i den veien med alle bilbutikkene. Ikke ved gulgruven med 1 hakk nærmere senterne. Ser ut som den er flyttet til gullgruven nå.
Den gang jeg jobbet i butikk og mekka på barnevogner kom det daglig inn kunder med bremser og andre bevegelige deler som ikke virket,( gjerne sparka i stykker på feks. quinny comfort) WD 40 eller 5-56 gjør susen alt av smorning tom. mat olje vil avhjelpe problemet med mindre bremsen er ødelagt, noe den blir over tid uten vedlikehold, men det er utrolig hva man kan redde med spyling og en dæsj smørning .
Bremsen skal virke ut garanti tiden og tåle normal slitasje(fem år garanti mot prodfeil utfra norsk kjøpslov uavhengi av merke), men kunden har annsvar for normalt vedlikehold som å smøre, og av og til spyle dritten av understellet etc.
Alt som har bevegelige deler trenger rengjøring og smurning for å virke.
Vi har vel ikke stappa for mye smurning inn der. Joda, da den begynte å tulle, men ikke nå etter at den slutta å virke helt da... og når gangen blir for skitten av vogna, rengjøres både gang og vogn... Men ikke sånn der ukentlig vask og smøring, så vi er vel ikke så gode på det da... pluss at jeg altså ikke finner kvitteringa og derfor ikke kan vise til når den ble kjøpt (Kan fint hoste opp datoen altså, men private bilder av "seeee fine vogna vår" funker dårlig i slike sammenhenger....
Begynnte bremsene å fuske tiltross for smørning og spyling en gang i mellom ( det er ikke mye som skal til) så er det bremsa det er feil på. Det holder med kontoutskrift som kvitering.
Om dere finner den, pass på at vogna er skina og smørt for syns skyld når dere går tilbake med den. For i 9 av 10 tilfelle skylder barnevogn avari mangel på vedlikehold å da er det lett å få det i trynet selv om det ikke er det.
Vel, det viser seg av bildene at selv om Knerten er født i august var jeg såpass engstelig for å ikke klare det på slutten (min mor hadde svangerskpsforgiftning (og det meste annet) med meg, og fødte min bror 10 uker prematurt...) så vogna kjøpte vi likegodt i april... Utstillinsmodell, forøvrig...
Men altså, den ble selvsagt vasket "ved behov" (dog, ikke vasket så mye der oppe som plastgreia er ødelagt da, for der ble det begrenset med sprut...) og smøring var det første vi prøvde da den begynte å fuske... at vi ikke DA klagde, kan vel i stor grad skyldes på totalt utslitte foreldre med gutt som gråt ganske mye... men det er et stykke derfra til å altså bare ha fortrengt hele greia i halvannet år...
(eneste grunn til at jeg har tenkt på det i det siste er nok ønsket om ny baby...) Men bremsa begynte å svikte grunnet at selve håndbremsplasthendelen gikk i stykker tror jeg... mannen smurte og skrudde sammen igjen, men den har liksom ikke holdt seg sammen.... og jeg har ignorert hele greia...
min bror mekanikeren tok dette som en utfordring, åpnet opp der han sa vanlige folk sikkert ikke ville åpnet, men brukte bare et vanlig skrujern, så vi også kunne gjort det. Pilla vekk noe som satt fast der, smurte masse, fikk den til å røre på seg, men ikke optimalt. Vi skal smøre mer inni der fra tid til annen, og se om vi får orden på den.
Han sier den nok ble ødelagt der nede først, plastdingsen som en følgefeil. Han fant en strammeskru på vaieren så den kunne strammes inn, for den var blitt for lang, og fiksa noe annet pjask.
Det er jo bare dumt av oss å ha ignorert/akseptert at vi hadde vogn uten bremse, men kombinasjonen ny baby og hund gjør det litt lite praktisk, så vi gjør så godt vi kan. Pr i dag bremser den i alle fall, dog må man hjelpe den litt der nede selve bremsingen skjer, så jeg tror vi skal få orden på den med litt mer smøring.
Da Vesla ble født (i 2002) valgte vi Emmaljunga duo egde - og en liten stund etterpå fikk vi problemer med bremsen på denne. Leverte den inn, og fikk vite at det visstnok hadde vært noen problemer med bremsene på enkelte av modellene? Dette er lenge siden, og jeg tar forbehold om dårlig hukommelse...Men, vi fikk i alle fall fikset kostnadsfritt for oss.
§ 27.Reklamasjon
Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.
Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.
Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.
Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.
Endret ved lov 15 juni 2007 nr. 36.
[size=2][/size]
[size=2][/size]
[size=2][/size]
Jeg ville snakket med butikken i første omgang, forklart problemet og at dette har vært til stede helt siden vognen ble kjøpt. At vognen har vært utstillingsmodell skal ikke kunne vektlegges når det gjelder funksjoner som bremser osv (mer sånn "du får avslag for at denne har vært trillet litt frem og tilbake på gulvet" feks).
Dersom dere selv har åpnet "der hvor andre ikke ville åpnet", ville jeg kanskje heller lagt meg litt flat ovenfor butikken og spurt hvor mye det evt vil koste å få byttet bremsen...:) Kanskje butikken da selv er villig til å dekke dette, evt dele utgiftene med dere...Jeg har litt sperrer mot å påberobe meg reklamasjon og mangel og slikt dersom jeg har "fiklet" med den selv før jeg går til butikken...Selvsagt med mindre "fiklingen" var nødvendig for å det hele tatt å komme seg noe sted....
Men avsnittet om "innen rimelig tid etter feilen ble oppdaget" er det jo ikke, når feilen ble oppdaget høsten 2008, det er nå sommer 2010... Feilen var der ikke heeeeelt med en gang, men kom altså etter kort tid, og det er nok 1,5 år siden "innen rimelig tid" så jeg tror vi satser på å prøve å fikse. Jeg liker ikke å gå tilbake med ting, og mannen kjøper heller en ny enn å reklamere...
Altså, ikke der det ikke SKAL åpnes, mer der han mente man ikke normalt ville ta seg bryet med å åpne under normalt vedlikehold. Det var absolutt tvingende nødvendig for å komme til og få bort noe som hadde satt seg der og låste bremsen. I tillegg, antakelig grunnet at den ikke har vært brukt på 1,5 år var den rustet dønn fast, men han fikk det løs, men altså ikke helt smidig nok, men mente at ved fortsatt smøring og "vri den for hånd" uten å trenge å skru opp igjen, kunne vi antakelig få den til. Ellers gå til butikken og spørre hva rep. vil koste. Det er mulig å smøre der uten å skru opp, men det hjalp altså ikke da den satt dønn fast pga noe rusk, men det burde vi kanskje ha tenkt på før den rustet fast i tillegg...
Jeg er nok litt som deg, men min erfaring er jo at de fleste butikker som selger såpass dyre ting ønsker å ha et godt forhold til kundene, og derfor strekker seg langt for å hjelpe. Og det kan jo være at det å få fikset bremsen, selv om dere må betale, koster minimalt, mens bruksnytten av vognen øker maksimalt...:) Dessuten, seneste frist for reklamasjon er to år - det vil da kunne være et moment hvorvidt dere har sett dette som noe som burde reklameres på tidligere (kanskje fusket bare bremsen litt? Kanskje fungerte den tilnærmet normalt ellers? Kanskje tenkte dere ikke på det som verdt å reklamere på før den faktisk var helt ødelagt?)
I ditt tilfelle hadde jeg nok uansett snakket med butikken og hørt om det var noe som kunne gjøres (og jeg liker heller ikke å gå tilbake med ting, "klage" osv, liker ikke å skape oppstyr rett og slett...:) )
Jeg antar at butikken har et verksted som kan fikse dette for en billig penge. Jeg har i alle fall fikset en del vognbremser da jeg jobbet i en babyutstyrsbutikk.
Var vognen ny da du kjøpte den. Den er vel over 2 år nå? Informasjon som dette er greit å ha med når du lurer på hva du kan forvente. Reklamasjonsmessig så er jeg usikker på om du har "krav" på noe siden du ikke reklamerte før de 2 årene med garanti var over. Eller er det lenger garanti? :vetikke:
Vogna var ny da ja, kjøpt for litt over to år siden.
Mener det er 2 år garanti, men noen sa det gjaldt fra termin, siden man gjerne kjøper vogna i god tid? Uansett, garantien forventer jeg ikke noe på, siden vi rett og slett da burde klaget for over et år siden...
Men oppdateringen fra meg var opprinnelig ment for å si at jeg faktsik tror vi får orden på det, grunnet min bror som tar slikt som en utfordring, snur vogna opp ned og ber om skrujern, sånn mens han sier "kaffekoppen kan stå når dere tar av bordet", vi satt og spiste frokost...
Trekker opp en gammel tråd jeg, hva er "rimelig fornuftig pris" å betale for å fikse bremsen, gitt at de kan gjøre det på en utgått modell?
Siden "søsken, som ikke kommer på bestilling" faktisk er meget nært forestående, kom jeg på denne defekte bremsen (vi kjøpte ny vogn til Knerten og ga opp smøreprosjektet til min bror, for vaieren var uansett for lang og vi fikk ikke bremsen til å bli smidig nok til å funke) og tuslet innom butikken for å spørre om det kunne fikses.
Jenta i kassa sa at det sikkert lot seg gjøre, selv om modellen ikke finnes, så antok hun i alle fall, reparatøren er der tirsdag før lunsj, men pris kunne hun bare si "pleier ikke bli så ille", "avhenger jo av om han må bestille noe, men sikkert ikke sååå mye".
Jeg skulle liksom likt å vite om vi snakker tre eller fire siffer...
(Ja, jeg finner ikke kvitteringa, men jeg mener vi ikke betalte med enn rundt 5000 kroner for den (salg grunnet utgått farge) og det er liksom litt grenser for hvor mye det er verd for meg å få en fungerende brems... med regelmessig spray av olje fikk vi den jo opp på et "fungerer om man setter den på der nede ved hjulene"-nivå i sommer, altså ikke håndbrems slik man normalt tenker på det da, men det er da bremse... om vi smører mer kanskje den glir lettere? Nå har den vært satt bort siden i sommer da... kanskje fast igjen. Men skal ta turen og snakke med fiksemannen på tirsdag jeg, har permisjon fra torsdag av, så det er greit det. Bare lurer litt på hvor dyrt det kan være?
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.