Jeg har fått ei reiserute her med fly fra Værnes til Gardermoen og videre til London. Jeg ser de som har booket reisen har beregnet 45 minutter på Gardermoen. Er dette veldig knapt når man skal over på utenlandsfly? Jeg antar bagasjen er sjekket igjennom og det er jo et reisebyrå som har organisert dette, men likevel? Det går jo garantert greit hvis flyet er i rute, men hva skjer i slike tilfeller hvis det første flyet er forsinket?
Oi, 45 minutter på å komme seg gjennom security og alt det der på Gardermoen hørtes ikke mye ut. Slipper du å håndtere bagasje? Det har jo litt å si. Når du skal til London må du helt til borterste gate også, og gjennom passkontroll. Det pleier jo ikke å være kø der da, men dog. Jeg syntes det var knapt.
Du skal jo ikke gjennom security på Gardermoen. Kun gjennom porten til utenlandsavdelingen, og det bruker gå helt greit.
Utfordringen kan ligge i å få ungene til å traske gjennom hele avgangshallen raskt nok, hvis du reiser med barn. Vi hadde en tilsvarende lengde på flybyttene i april, og da var det knapt med tid for Blobben å gå på, rett og slett. Har du bare med større barn, eller reiser kun voksne, er det ikke noen sak.
Er det SAS dere reiser med? De har fly til London hele tiden, så hvis dere ikke kommer med det første, blir dere satt på det neste som har plass. Litt kjipt hvis det er et helgeopphold; helt greit hvis dere skal være der noen dager. Til London kommer dere i alle fall, uansett.
Du følger merkingen mot "Transfer", og da kommer man rett inn i avgangshallen. Med andre ord på innsiden av security. Sikkerhetssjekk foretas på flyplassen man først reiser fra. Det er jo derfor bittesmå flyplasser som Ørsta-Volda, Narvik, Røros og hva har du har måttet oppgradere sikkerhetssjekken sin for mange millioner etter 9/11: er man først sjekket inn ved Ørsta-Volda, kan man gå videre til Gardermoen-London-New York uten videre sikkerhetskontroll.
Det hender man må gjennom ny sikkerhetskontroll på flyplassene man mellomlander i, men jeg har ikke opplevd det på Gardermoen på flere år (siden de oppgraderte Østa-Volda og Røros?). Det er uansett bare transfer-security, og den er gjerne kjappere enn den vanlige.
Jeg tror bagasjen går selv. Det er SAS jeg reiser med, ja, og ingen unger. Jobbopphold that is, ulempen med å evt bli satt på et senere fly er at jeg da kommer til London etter resten av gruppa og dermed må navigere på egen hånd frem til hotellet, men det går jo det også. Det jeg ser for meg som et evt problem er jo forsinkelser, hvis ting er i rute er det nada problem. Men stenger de ikke ombordstigning 20 min før eller noe sånt?
Sist jeg dro til London kunne vi gå rett på transfer, trengte ikke innom security. Vi hadde i utgangspunktet 30 minutt på transferen og i tillegg ble flyet vårt fra Trondheim forsinket fordi det måtte på deicing. Vi rakk det med et nødskrik, men jeg trenger neppe si at vi måtte beinfly og at vi ble ropt opp ikke bare én gang. Vi hadde kjøpt via reisebyrå og jeg ba dem booke om siden jeg så for meg det ville bli bare pes, men de ville ikke det for 30 minutt var beregnet som tilstrekkelig transfertid. Så da så.
Så lenge det er booket som gjennomgående billett skal man ikke trenge å tenke på reiseforsikringen da er det flyselskapet som er ansvarlig for å få deg avgårde. :nemlig:
Det gjelder bare hvis man har to separate reiser, for eksempel Norwegian til Oslo og KLM videre. Så lenge man har bestilt reisen som én sammenhengende reise, ligger ansvaret hos flyselskapet og ikke hos forsikringsbyrået.
Det Olifant sa. Hvis du har booket billetten som gjennomgående er det tatt høyde for MCT (minimum connecting time), og ettersom bagasjen blir sjekket helt frem fra Værnes skal det mye til at flyet fra Gardermoen til London letter uten deg.
Akkurat det er ikke noen garanti, da bagasjen jo heller ikke vil nå frem i tide hvis ikke pasasjeren gjør det (gitt at man ikke somlet i taxfree, naturligvis). Flyet til London vil ta av uten både pasasjer og bagasje hvis flyet fra Trondheim er forsinket.
Det er langt vanligere at eieren av bagasjen rekker flyet med et nødskrik, mens bagasjen blir stående på Gardermoen.
Det er forresten et poeng med så kort mellomlanding: pakk det du trenger umiddelbart etter ankomst i håndbagasjen, så er det ikke krise om bagasjen ikke rekker frem samtidig med deg.