Vi vurderer å kjøpe bil og har nettforelsket oss litt i Volvo V40 2003-modell.
*Noen med erfaring fra denne modellen?
*Driftssikker?
*Kjente feil og "barnesykdommer"?
*Hvordan vil det gå å feste 2 beltestoler og et bakovervendt sete i denne?
*Er den ellers noe vi bør tenke på?
Vi har en v40. Den har vært en særdeles trofast og god bil, men den er mikroskopisk.
Umulig å få plass til tre seter.
Vår har gått kjempelangt og det har vært lite fuss. Det eneste som jeg tror er en svakhet på bilene, er at ledningene som går til batteriet (eller var det til lysene) er for svake, egentlig - og at de ofte må byttes ut. (altså, ikke byttes ut ofte, men at ganske mange må bytte ut sine) - Det er det eneste vi har måttet gjort ut over ordinære slitasjedeler.
Forøvrig er motoren liten og bilen tung. Det er litt kjipt i lange, bratte bakker.
@Bauche: Hvor mye er MYE bensin? (Vi har pr i dag en bil av typen 3,8 L som bruker 1,5 l/mil så alt under det vil for oss være lite ;) ) Og hvor stor motor har dere? Denne er 1,8L.
Vi har også en V40. 98 modell. Den er veldig driftsikker. Ingen problemer med den. Vet ikke hvor mye bensin den bruker, men mener det er under 1 liter iallefall, og det er på våre vestlandsveier og mye småkjøring.
Det er trangt å feste 3 barneseter i den, men det går. Vi har selv hatt 2 bakovervendte og en beltestol i den samtidig en periode. Samme med to beltestoler og en bakovervendt. Det er litt vensentlig hvilke seter man kombinerer rett og slett.
Dog er det ikke bilen som passer som familiebil for en familie med tre barn. Vi har vår som ekstrabil, og til det formålet er den super!
Volvo V40 fra den perioden blir i all hovedsak en Mitsubishi Carisma i "nytt skall" og mer "forseggjorte" og en del andre forskjeller sikkert i henhold til utstyr og sikkerhet. Kurante biler som jeg har hatt inntrykket av ikke har vært de store problemene med.
Det blir ikke så veldig stor bil. Er det ikke så lange folk som skal sitte foran kan vel to bakovervendte stoler gå, men tviler på at det blir en spesielt optimal løsning.
Problemoråder har vært forstilling, girkasser og det elektriske.
Girkassa ja..Vi har måttet skiftet foring (?) i girkassa - men det var ingen dyr og avansert greie - men før vi gjorde det sleit vi med å få bilen i 1.gir. Ganske irriterende;)
Vi har en 2003 (eller er det 2004) modell, vi er veldig fornøyd har ikke hatt noe problemer med den (har manuell gir da). Det går greit med tre barnestoler, en bakovervendt og to forover, men det blir trangt og man må passe på om det går (noen av de brede modellene går nok ikke). Men det er ingen stor bil og om man er full lastet går det nok ikke spesielt raskt i bratte oppoverbakker, men den er relativ gjerrig på bensinen, under 1 liter på mila ved bykjøring. Personlig synes jeg den er svært god og foretrekker å kjøre denne når jeg skal ut en tur.
"problemet" blir gjerne at "små" motorer gjerne jobber hardt for å få fram en større bil, og slikt kan en større motor være mer drivstofføkonomisk.
Nå skal det sies at det ikke trenger å være noen direkte sammenheng mellom motorvolum for hva som er en "stor" eller "liten" motor i dag. En 1.4-liters motor i dag kan gjøre en vel så bra jobb som en 1,8-2,0 gjorde for noen år tilbake, eller bedre. Men da har de gjerne fått pustehjelp i form av en turbo.
Hvilken motor er det snakk om i forbindelse med automatgir? Vil tippe at det ikke blir en løsning som er spesielt drivstoffvennlig.
Tar man f.eks. 1,8-literen er den nok relativt "slapp", selv om det vel er rundt 120 hk. Problemet blir at man må opp på temmelig høye turtall for at den skal hente ut en større andel effekt. Kombinert med en litt lite effektiv automatgirkasse tipper jeg kassa gjør at det lett går en del ekstra drivstoff hvis man ikke kjører "pent". En noe slapp motor blir gjerne ekstra slapp med de automatgirkasse en del produsenter har bruk på biler i det segmentet på den tiden...
Hvor viktig drivstofforbruk er kan man jo også vurdere opp i mot hvor mye man kjører.
Vi hadde V40 noen år og jeg må innrømme jeg ikke følte annet enn glede når vi solgte den.
Jeg syns den var treg og liten, og bruker man fortsatt barnevogn er bagasjeluka helt idiotisk.
Vår hadde en del småfeil, ikke noe alvorlig eller dyrt men såpass mye at det ble et irritasjonsmoment etterhvert.
Og min erfaring er at biler som går tregt på manuelle gir ofte er skikkelig sure som automat. (Men det er ikke sikkert det stemmer altså.)
Nå har jeg lånt bilen siden kl 12 i dag og den virker veldig grei. Vi får alle tre setene greit inn, selv med bakovervendt i midten bak (nå er ingen av oss langbeinte da så det går bra). Beltene er også greie å feste, og det er ikke noe rust eller noen ulåter eller noe som vi har oppdaget til nå.
Den ligger rett under literen på mila ser jeg på kjørecomputeren, men jeg aner jo ikke hva slags kjøring det har vært bedrevet før jeg lånte den i dag.
Alle knotter, lys og brytere virker, AC virker, varmeapparat virker, ja så langt virker alt veldig bra.
Og ikke minst, den har original CD og KASSETTSPILLER (:knegg: ) Så nå kan mor dra fram godlåtene sine fra 80/90-tallet! :jippi:
Banken sier forøvrig også ja.
Noen som tror vi klarer å prute inn oljeservice, understellsbehandling (tectyl?), polering og helshine da tro?
Den har forøvrig gått 133000 km og de skal ha kr 133000 ferdig registrert. Høres det greit ut tro?
Ikke helt sikker på hvordan disse ellers ligger an, men synes 133K virket litt mye med tanke på kjørelengden bilen har hatt - selv om det evt. er hos merkeforhandler den selges. Så jeg tror det må ligge en god prutemulighet her. Har dere også sjekket hvordan ligger an i henhold til serviceintervall og hva som skal gjøres på neste service? Gamle dekk?
Det er ikke rust på vår volvo i det heletatt, faktisk. Det er veldig greit.
Forøvrig betalte vi 100' for vår v40 da den var 6 år gammel. - nå går samme bilen for 30'....men det er jo manueltgir da.
Jeg har villet forsikret meg om at registerreim er skiftet iallefall. Skal ikke den skiftes hver 120? eller var det 220, kanskje? Det koster iallefall endel.
Forrige service var på 120 000 km. To gode sett med dekk (sommer og pigg) på fine felger. Reg reim ble skiftet på 90 000 km for 2 år siden og det har kun vært en eier. Og den har ikke vært kjørt på saltede veier omtrent.
V 40 skal vel ha service hver 15000 km eller 1 gang årlig. Jeg tror jeg iallefall ville forsøkt å få neste service inkludert i prisen også, siden den er så nært forestående.
Vår 98 modell ble kallt inn til tectylbehandling for noen år siden pga at det var noen punkt de hadde funnet ut ikke var godt nok rustbehandlet. Jeg ville sjekket om dette gjalt de nyere modellene også.
Nå ble det vel noen forandringer på V40 i 2001, så det er mulig de feilene er rettet på da.
Jeg tenker at det kanskje er litt mye med 133000 for bilen, men dere kan kanskje forsøke å sammenligne priser på finn, på omtrent tilsvarende biler?
Vi solgte nettopp vår V40 2003-modell, måtte nettopp en eller annen elektronisk pumpe-sak og samtidig reg. reim, den hadde gått 95.000 og vi fikk til slutt 110.000 ink reg. avg for den. Da hadde den ligget ute en god stund. Selv med automat, så synes jeg det er all grunn til å prute på den prisen.
Jeg var helt OK fornøyd med bilen, men kommer ikke til å savne den. Den er en liten stasjonsvogn, altså.
Dere har nok for stor vogn. :nemlig:
Vi får teutoniaen vår inn i bagasjerommet i fartsretningen og da er det plass til handleposer og hva har du på begge sider. Men ja den er ikke kjempe stor, men det kommer jo helt ann på hva man sammenligner den med.
Nå er det viktig å tenke på at en forhandler gjerne skal ha en del mer, men samtidig er det en litt ekstra tygghet i å kjøpe hos en forhandler hvis det skulle være småting ettersom man gjerne får en garantitid, samt at reklamasjonsrett også gjelder ved kjøp av brukt bil.
Nå har man også reklamasjonsrett i henhold til kjøp av brukt bil fra private, men det det kan være mye arbeid å få det til å føre fram med noe hvis det skulle være noe...
Vi har V40 og har vært kjempefornøyd med den, men den blir nok byttet ut etterhvert når minsten kommer. Tror vi skal greie å få inn 3 seter, men det blir trangt. Vogna (OTH) går rett inn og vi har plass til all bagasje når vi reiser langt og lengre enn langt.
Vi hadde mercedes før og det er var klart bedre comfort i mercedesen. Men volvoen er driftssikker, har brukt lite på mila og det har vært lite tull med den.
Hehe, jeg kjøpte den i sin tid for å få dypvogna (Gammal Brio) til Knøtto ut og inn og på veg til barnehage, og det gikk fint. Imidlertid fikk jeg ikke bakovervendt sete + to til inni baksetet på den.
Og prinsippielt mener jeg man alltid skal prute på bil. I hvert fall prøve. :knegg:
Da er kontrakten signert og bilen er vår så da gjør jeg slik :lalala: for resten, hehe.
Og: :jippi:
De skal ta EU-ktr, service på AC, motoroljeservice, ettermontere hengerfeste, full shine inni og polering utenpå, behandle den ene lille rustflekken jeg fant på bakluka, bytte glass til ene blinklyset (liten sprekk) og nye matter. Litt småtteri med andre ord. JEg fikk prutet inn hengerfestet da. :stolt: :kan ikke prute:
Vår har fungert helt fint i snart 6 år, har aldri hatt en bil som det har vært så lite feil med noen gang. :bank i bordet:
Har nå gått ca 205000 km, har blitt litt rust pga mye kjøring på salte veier, men ellers er jeg ikke bekymret for noe når det gjelder denne bilen.
Hvis nåværende eier har fulgt servicer kan den være god, men jeg hadde ikke kjøpt den uten uavhengig test. Rust som Mirasol nevner kan være slutten for en bil. Vi har en i familien med 15 år gammel Toyota Avensis som nå skrotes fordi kostnad for rust og annet vedlikehold overgår bilens verdi.
Den jeg refererer til ble ikke EU godkjent. Ser mest brukte Volvo v40 på finn.no har gått 380000 km, så det kan være mye bil igjen, men ørliten risiko er det jo.
Da snakker man i ganske stor grad om en Mitsubishi Carisma i Volvo-drakt. Vet egentlig ikke så veldig mye om disse, men har vel inntrykket av at kvaliteten ikke har vært så veldig god.
Mener å huske fra de svenske feilstatistikkene fra noen år tilbake (fra Svensk Bilprovning) at denne gjorde det relativt dårlig. Modellen som kom i 2004, og som har mye tilfelles med Ford Focus, har vel vært betraktelig bedre.
Hvis det er en bil du kjenner og vet at har fått stell og pleie og blitt reparert hvis det har vært noe, så hadde jeg slått til. Regner med det er en rimelig prisklasse, og da kan det være hipp som happ hva man får ved kjøp fra fremmede.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.