Nå har jeg endelig fått overtalt mannen til å kjøpe campingvogn :jupp: Nå er bare spørsmålet hvilken. Har sett på en del på finn.no men vil gjerne ha tips til merker, hva vi skal se etter, hva vi skal unngå osv.
Kriterier så langt:
-ikke for lang, maks 560
-egen soveavdeling med 4 sengeplasser
-ikke over 120'
-nyere enn 2000
Vi har en knaus royale, tro pm den er 580? Et venneoar har samme merke men den heter 590 men er akkuratt like lang, bare annerledes inni.
Vi valgte knaus fordi det er en del kjente som har den og de har opplevd lite tull, samt at det er en god vintervogn. De som har knaus azur har hatt en del problemer som ikke de med royale har hatt, samt at de har slitt med å holde temperatur oppe.
Det som vi ville hatt var gulvvarme, alde varme, ikke faste køyee da de er for korte til tennåringer og voksne, og ikke sittegruppe på midten da de er en del trangere enn de i enden.
Ikke prioriter fortelt, men prøv å få tak i ziptelt. Det er genialt, og slåss opp på to min. Ikke vanskelig, ikke mange stenger!!!
HObbyvognef er billigere enn knaus, samme med Adria, men de ser gjerne noe enklere ut inni også.
Kabe og bjølseth de vel de mest for seg gjordte, men er i en prisklasse over knaus igjen .
Det er ikke en fin vogn til salgs på rette campingplasswen da?? :blafre:
Jeg ville kjøpt campingvogn med fast plass på en fin campingplass. Det kan være vanskelig å få plass uten å kjøpe plass med vogn. Vognen kan jo likevel dras med rundt på tur.
En Kanus Royale Azur 560. Soveavdeling med 4 soveplasser, fortelt osv. Vi skal ikke ha den på fast plass ennå. Først skal vi bruke den på ferie og noen helgeturer for å se hvordan vi liker det. Så skal vi vinterlagre den innendørs.
Hvis du ikke skal ha lenger vogn enn 560 så ville jeg hatt alle soveplassene i ene enden sånn at dere har dobbeltseng med køyeseng ved siden av og U-sofa i andre enden. Selv synes jeg det blir trangt med midtsalong på 560 vognene hvis du skal ha køyer og dobbeltseng i hver sin ende.
Skal du kjøre mye rundt så er det genialt med markise med Zip vegger som fortelt.
Den nye Hobby 545 vogna er genial kjørevogn, men den kom først i 2010 nå. Selv om det er midtsalong så er det bredere i mellom enn på andre vogner jeg har gått i.
540 UK vogn fra Hobby er veldig fin å kjøre på veien siden den bare er 230 bred. En kan lage dobbeltseng ved siden av køya baki, men de vognene er veldig populære brukt så de går veldig fort når de blir lagt ut på Finn. Du må virkelig følge med hver dag og flere ganger om dagen om du skal få med det kupp og gode ting som blir lagt ut. Mange vogner forsvinner på dagen.
Dethleffs vognene med midtsalong liker jeg egentlig bedre enn Hobby, for de har mere praktisk bad og dobbeltsenga kan lett vippes opp på luftfjærer sånn at du har masse lagringsplass som er lett tilgjengelig selv om senga er oppreid. Et eksempel her, men den har fast fortelt. www.finn.no/finn/car/caravan/object?finnkode=22259503
Jeg ville valgt ei vogn som har 4 faste sengeplasser i alle fall + salong.
Pass på totalvekta på vogna dere kjøper sånn at dere har lov å trekke dem med bilen dere har. På veldig mange vogner må en ha klasse BE på førerkortet også.
Den Dethleffs vogna du linker til har vi faktisk sett på, men jeg synes sittegruppen blir litt liten når den er i midten. Denne er av de som har hatt størst midtsittegruppe av de vi faktisk har sett på. Den befinner seg i rett landsdel også, så sånn sett er det praktisk. Tenker hardt og lenge :knegg:
Jeg ville iallefall hatt fast dobbeltseng. :jupp:
Sittegruppen inne bør jo så klart romme litt, samtidig så er det jo ganske greit å sitte ute om man har telt også. :nemlig:
Klart det er en fordel å sitte ute, men tenker litt når vi er på tur og kanskje ikke har slått opp teltet for ei natt. Og kalde kvelder på vår/høst. Skal ha fast dobbeltseng ja! Orker ikke ligge på ett puslespill av puter som flytter på seg.
Om det noen gang blir vogn på oss så blir det en Dethleffs,som har eget bad,hvor man slipper å gå igennom "hovedsoverommet" .Naboen vår har en slik og den er kjempeflott.
Nå bruker de den stort sett bare som sommercamping og har vel omentrent ikke brukt vogna innvendig da ,de sitter i forteltet eller ute.
Det var jo tilfeldig da. Den vogna er i alle fall et godt kjøp om den er hel og pen og i orden. Var nesten overrasket over at den ikke var solgt veldig kjapt, men det kan ha noen med hvor i landet den befinner seg også. Hadde den stått i området her jeg bor så hadde den vært borte på et blunkt. Du finner vanskelig Dethleffsvognene til den prisen som er 2002 modell. Dethleffsvognene er i utgangspunktet en del dyrer enn Hobby når de er nye. Denne vogna var jo uten fortelt, men uansett så hadde en forhandler tatt minimum 120-130 tusen for samme vogna uten fortelt. Skal dere kjøre rundt bør dere ha markise med Zip vegger. Det er også mulig å få tak i løst på Finn. På markise så er du ikke så avhengig av korrekt mål i forhold til vogna sånn som du er på fortelt. Her f.eks.: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=22525008 Og den her er et godt kjøp siden det er inkludert forteltsmatte også. De er faktisk rådyre de mattene om en skal kjøpe de nye. www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=22307833
Vi har en Dethleffs 560, og er kjempefornøyde. Vi gjorde nok et kupp, vi fikk 2003-modellen vår til 116 000 i fjor - tilsvarende gikk for 130. Vi har faste køyer bak og dobbelseng fremme, og stort bad med en dusj som faktisk er brukbar.
Jeg vet at mange synes det er trangt med midtsittegruppe, det synes ikke vi (men vi har jo ikke prøvd noe annet). Vi har vært seks voksne rundt bordet, og har god plass til både rumpe og bein. Når jeg lager mat, kan bordet flyttes på slik at det blir god plass for den som vil passere bak meg. En annen fordel er at det gir vanvittig mye mer lagringsplass enn for eksempel i Knaus Royale, vi har ikke vært i nærheten av å ha bruk for alle skapene enda, til tross for 21 netter i strekk i vogna over halve Sør-Norge i fjor.
Vi har Aldevarme og er veldig fornøyde med det, ingen problem å holde varmen oppe i vogna for et par uker siden selv om det var ned mot null om natta. Det er dog litt dyrere, så man kan knappe inn litt ved å velge Truma (men jeg er ikke sikker på om det holder i kalde vinternetter, det vet andre bedre).
Rug: Vi har knaus Royale også pga bra lagringskapasitet. Store dører og skap overalt jo. Og dobbeltseng med lagring under, hvor man kan åpne luke utenfra for tilgang derfra også.
tinkadott: OK, det kan sikkert være forskjell på årsmodellene. Vi har reist sammen med noen som har Knaus Royale, og de må utnytte hvert et hulrom for å få organisert klær og saker.
Første vogna vi hadde var en vogn til 55 000 kroner. Fikk mye vogn for pengene da for ei grei kjørevogn. Når vi kjøpte den var den 14 år gammel, men mange vogner blir kun kjørt rund på 2-4 uker i året. Og vogner som står på fast sesongplass er det også mange av som er veldig pent brukt selv om de er noen år. Pene vogner i den prisklassen går veldig fort unna, så en må følge med og være kjapp på labben. De er borte på et blunk fra Finn veldig mange av dem. Får du tak i ei pen vogn så kan du selge den for det samme året etter. Vi bare byttet ut et par lamper og monterte brannslokkningsapparat, røykvarsler, tepper og radio og fikk 60 000 for vår vogn etter å ha brukt den 2 sesonger først. Dvs. vi hadde hatt gratis vogn i 2 sommere bortsett fra forsikring og årsavgiften.
Vår første var ei Dethleffs til 20 000, 83 modell trur eg. Veldig greit å kjøpe ei billig vogn først for å sjå om ein likar campinglivet. Funkar veldig fint med ei litt eldre vogn så lenge det er noen helger og sommarferien det er snakk om. ;)
No har me ei 650 Hobby som me kjøpte ny i 2006. Da hadde me hatt den andre i mange år. Kjøpte ny pga at me har den fast på fjellet og brukar den og om vinteren. :) Kjører litt med den om sommaren. Lurer no på om me vil ha den på fast plass ved sjøen om sommaren fra neste vår, og på fjellet om vinteren. :)
Med Tabbertvogn risikerer du å bli nektet overnatting på endel svenske campingplasser. Muligens andre steder også, men hvertfall der.
En ting som er grei å sjekke opp før kjøp er tilgjengelighet på deler. Foreldrene mine har en helt kurant (trodde de) og relativt ny Hobbyvogn som det ikke gikk an å få ny aksling til da den knakk... Den måtte tilslutt spesiallages på et mekanisk verksted og kostet deretter.
Tabbertvogner er det de kaller "sigøynervogn". Men kan ikke skjønne at de gjelder nye Tabbertvogner. De er jo kjempefine og ikke noe ulike de andre merkene. De er faktisk veldig praktiske etter min mening det jeg har sett av nye Tabbertvogner.