I går brukte jeg min nye fine silkekjole fra Boden da jeg var ute og spiste middag med venninner. Følte meg riktig fin med matchende lysegrønne øredobber og nye sandaler. Men etter få minutter kjente jeg en skarp svettelukt, og :eek: - den kom fra meg. Eller rettere sagt fra kjolen min. Jeg var helt nydusjet og hadde deo på, og luktet ingen ting selv. Jeg er velsignet med veldig lite kroppslukt og lukter aldri svette på den måten, det har kanskje skjedd et par ganger når jeg har vært ordentlig syk med feber.
Denne lukten satt helt tydelig i kjolen, og plaget meg hele kvelden.
Da jeg prøvde kjolen i butikken merket jeg det ikke, men kroppsvarmen må ha aktivert lukten. Kjolen så ellers ny og fin ut med merkelappene på, men jeg har vondt for å tro at den lukten kan ha satt seg så godt bare under prøving? Jeg tipper vel at noen har brukt den en kveld og satt på lappene igjen og returnert den. :(
Det er jo også vanskelig for meg å returnere kjolen på dette grunnlaget; Boden kan jo ikke vite at det ikke er min lukt som er i den. Æsj. Anledningen jeg egentlig kjøpte den til er i morgen, og jeg har kjøpt tilbehør og ville gjerne bruke den. Så nå er den gnidd inn med såpe og i vaskemaskinen. Men siden det er en silkekjole så kan den jo ikke akkurat kokes heller.
Er det andre som har opplevd at nye klær lukter andres svette?
Jeg har en gang kjøpt en tunika som var sånn. Den luktet helt grusomt av sånn dame-i-overgangsaldersvette. Ikke ble det borte i vask heller - ikke helt. Jeg brukte den ikke mer jeg altså.
OK, så da må det være ordentlig svettelukt. Jeg ville definitivt sendt en forklarende e-post til Boden. Please advice. :nemlig: Jeg ville bli overrasket og skuffet hvis de ikke sender deg en ny kjole.
Har sendt en mail til Boden. Jeg gidder ikke sende den til rens når den er merket med 40 graders vask - fjerner rens mer lukt enn vask? Uansett så har jeg jo kjøpt en kjole som ikke er i tipp topp stand og allerede har (delvis) ødelagt en hyggelig kveld for meg, så jeg forventer en eller annen form for kompensasjon selv om det er vanskelig å bevise.
Fikk forresten tips om å blande natron med oppvaskmaskinpulver og vaske "svetten" med det og så vaske plagget i maskin med eddik i maskinen. Det funket for meg for å fjerne lukten.
Æsj, så dumt. Jeg har også opplevd dette, men heldigvis har det vært mulig å få plagget rent. Jeg har hørt at syerskene av og til bruker plaggene før de blir sendt til kjedene i Europa, og at særlig HM hadde problemer med dette.
Så kjedelig. Forstår godt at det ødela for deg, man blir jo så oppmerksom på det om man først kjenner lukten. Håper virkelig de vil gi den en kompensasjon ja.
Jeg har opplevd det samme. Jeg kjøpte et plagg som stinket svette så snart det ble varmt ved første gangs bruk. Og det var ikke min svettelukt. Jeg tror ikke jeg fikk det vekk heller, selv etter å ha vasket det ved 60 grader. Svettelukten fortsatte å komme tilbake hver gang plagget ble varmt.
Jeg fikk svar fra Boden, de beklaget veldig og sender meg ny kjole hvis ikke lukten er borte etter vask. I tillegg får jeg 15 pund avslag om jeg bestiller noe der, det er jo ikke allverdens men greit nok. Det er ikke noe poeng i seg selv for meg å få en ny kjole hvis den jeg har viser seg å være ren og luktfri etter vask. Nå har den hengt ute til tørk i hele dag, og lukter ingen ting - men jeg er jo forberedt på at det kan komme tilbake når den kommer på. Skal teste i morgen.
De spurte også etter kvittering for å kunne lokalisere akkurat hvilken kjole det var, kanskje kan de finne ut om den har vært returnert tidligere. Jeg hadde tilfeldigvis tatt vare på posen, siden det var en fin papirpose, og der lå kvitteringene.
Jeg synes det var akseptabelt god service. Ny kjole hvis den første ikke kan fikses lett og £15 i avslag på et ev. neste kjøp. Det er ståkarakter i min bok. I hvert fall hvis det er sjanse for at du faktisk vil handle der igjen.
Det viktigste er nå i grunnen at de aksepterer din forklaring og tar på seg alt ansvar, synes jeg.
Godt å høre at de sender deg ny kjole dersom den ikke blir luktfri. Jeg opplevde fremmed svettelukt i en ny silk-like-kjole fra Oasis. Den var i kunststoff og lukta gikk ikke bort i vask. Den kjolen ble kastet. :(
Jeg er ferdig med Boden etter at en del klær som jeg kjøpte derfra til guttene mistet knapper, fikk huller o.l. etter første gangs bruk. Synd, for de har noen fine design og den ene kjolen som jeg har derfra holder seg veldig pent.
Jeg blir så glad av å høre om butikker som har skikkelig kundeservice. Jeg er sikker på at de tjener på det i lengden, selv om sikkert noen utnytter det på et vis også.
Som regel hører vi om de som har elendig service, så dette var fint. Jeg blir glad. :)
Jeg har opplevd svettelukt på klær som jeg har lånt til en venninne.
Det lukter ikke før kjolen er i bruk og aktiveres vel av kroppsvarmen.Det er umulig å få bort denne lukten.
Forøvrig så har jeg en venninne som ringte OMO-direkte med spørsmål om dette i sin tid. (da i en genser i styntetisk strikkegarn, men dog)
Da fikk hun beskjed om å helle flytende omo på stoffet og trykke det ned i stoffet med en skjei (til og med stålskje, tror jeg) - Omo-dama snakket som en robot, men trikset virket...
Kanskje Økonomisko har noe å lære? Vi kjøpte barnesandaler som gikk i stykker etter to og en halv dag. Da fikk jeg bare høre at guttungen hadde vært for hardhendt med dem. "Det er mange som kommer tilbake og sier at denne hempa er ødelagt, så det er jo et tegn på at mange tar i for hardt". :snill: Da jeg prøvde å nevne noe om dårlig kvalitet som mulig årsak, ble jeg blankt avvist. Men vi fikk pengene tilbake da, med surmuling fra damen i kassa på kjøpet.
Så bra service fra Boden. Skohistorien til Divine minnet meg på da jeg skulle levere tilbake et par ganske så dyre vintersko, som hadde sprukket i sålen etter to måneders normal bruk. Kommentaren fra den ansatte var: Du må jammen gå mye.
Jeg: Eh, er det ikke det sko er laget for da? :blånn:
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.