Hun som bodde her i denne leiligheten før meg får post her enda. Sånn innimellom.. Det er innkasso, kemneren, namsmannen, telefonregninger, forsikring osv. Hittil har jeg bare samlet det og sendt det i retur til posten.
Nå begynner jeg å bli en smule lei. jeg har bodd her siden november.
I går fikk jeg en ny bunke, som jeg elegant hang på postkassestativet og skrev på en postitlapp og hang på, at denne personen bor ikke her, vennligst gi beskjed på postkontoret, og håpet at postmannen/damen ville gjøre noe med saken.
Nå vet jeg ikke helt hva mer jeg kan gjøre. Føler ikke det er mitt ansvar, men har lest et sted at det f.eks er straffbart å kaste andres post.
Jeg synes det du har gjort er veldig ryddig. :nikker: Hvis dette ikke hjelper ville jeg har ringt til det poskontoret du hører til og skjekket opp hva mer som kan gjøres.
Slike ting kan pågå i åresvis, og jeg kan godt skjønne at det er irriterende. Det er stor forskjell på å gjøre noe 1 gang og 50 ganger.
Jeg hadde også en sånn tidligere beboer som ikke omadresserte, og det var stort sett inkasso.
Jeg fikk tak i en bunke med postens omadresseringslapper og sendte til avsender av alle feiladresserte brev. Litt jobb, men det fjernet problemet. Men da visste jeg selvsagt ny adresse, det gjør kanskje ikke du.
Vi hadde en sånn runde forrige sted vi bodde. Ikke inkasso, men store mengder post som kom igjen og igjen. Stadig fra de samme avsenderne. Jeg sendte i retur. Og i retur. Til slutt skrev jeg e-post til avsenderne og ba dem slutte å sende post til oss, siden mottakeren åpenbart ikke bodde på den adressen lengre. Det ga seg, men det tok faktisk flere år.
Slikt er vanvittig irriterende. Vi holdt på i evigheter med posten til de vi kjøpte av også, men visste i det minste adressen så vi kunne endre og sende videre. Og siden dette var for 10 år siden, var postverket tydligvis slappere på regler og slikt, for til slutt ble jeg pisselei, gikk på posten og fylte ut flyttelapp for de forrige eierne. Skreiv på navnet på hele husstanden (visste tilfeldigvis navn på ungene med) - undertegnet med noe skriblerier, og sendte det inn.
Siden så vi ikke mer post til dem. ... Bortsett fra at fru H fikk julekort i fjor... 10 år etter at de flytta - sendt til oss. :knegg:
Jeg ville sendt det tilbake til avsender med beskjed om at vedkommende ikke bor paa den adressen mer.
Det ble litt 'kroell' med Laanekassen sist jeg flyttet til tross for at jeg hadde meldt adresseendring direkte til dem. De fortsatte aa sende brev til min gamle adresse og hun som hadde flyttet inn der, bare kastet brevene til tross for at hun visst hvor vi bode. Utrolig irriterende!
Inkassoselskaper o.l sender vel til den adressen som en er ført opp i folkeregisteret med? De klarer ihvertfall oppspore våre kunder ;)
Jeg ville skrevet på konvolutten: " feil adresse, retur til avsender" Da bør de finne ut av det, så sant hun ikke faktisk offisielt (forlkeregisteret) bor hos deg.
Vi hadde det sånn i begynnelsen her vi bor nå. Jeg returnerte en stund,så ringte jeg dem og ba dem sørge for å bytte adresse. Da jeg fremdeles fikk post adressert til dem sendte jeg en melding hvor det sto "jeg tar vare på posten, bare å hente når det passer".
For å få slutt på dette må jo avsender bli gjort oppmerksom på at mottaker har ny adresse. Om man tar seg bryderiet og stryker ut feil adresse og skriver "adresse ukjent og Retur avsender", og deretter putter brevet i en rød postkasse, vil brevet komme i retur til avsender. Det skulle holde å gjøre dette en gang pr avsender, sånn i teorien.
Må bare tilføye at vi slet med dette i over et år etter flytting, selv om adresseendringen var meldt i god tid. De som kjøpte huset vårt fikk mye av vår post. Man melder endring til posten, men derfra til at alle som skal ha fatt i det får vasket adresselistene sine opp mot hva som er registrert tar lang tid. De sparer penger på å ikke gjøre det, selv om de er lovpålagt å ha orden på slikt.
Helt på siden; dette er også grunnen til at mange opplever å bli oppringt av telefonselgere selv om de har reservert seg, de som ringer har ikke fått inn nye lister (igjen fordi selskapet de jobber for sparer penger på det, og derfor sliter på gamle utdaterte lister så lenge de tør, det er nemlig helt forbudt å ikke kjøre slik vask i gitte intervaller)
Det er vel egentlig postens ansvar at riktig post ender i riktig postkasse? Iflg min samboer som hadde sommerjobb i posten i mange år så skal man ha adresselister med hvem som er registrert på hvilken adresse, og bare levere post til de som er registrert på den adressen.
Du bør ringe ditt lokale postkontor og forklare problemet og be om at de ikke leverer post til denne personen på den adressen.
Posten har ansvar. Dette diskuterte vi en gang før, med en som mente at hun burde få posten sin levert i kassen selv om hun ikke hadde meldt flytting til posten. Posten skal ikke levere ut post i kasser til personer som ikke bor der. Men hvis hun ikke har meldt flytting så har ikke posten heller noe annet sted å legge posten.
Men hvordan er det, er det et fellesanlegg? Eller kan du rett og slett sette opp en ny postkasse ved siden av, tydelig merket med ditt navn og adresse? Så får bare kassen bli full men du slipper å plages med det?
Samtidig tenker jeg at du har jo ikke direkte ansvar for andres post, men et visst moralsk ansvar har man jo. Du kaster jo ikke posten, for eksempel, det syns jeg strider mot det moralske ansvaret. Men at du samler det i en pose syns jeg er helt greit.
Men som sagt, hvis det er mulig å sette opp egen postkasse, gjør det! Dersom det er et felles postboksanlegg i oppgangen er det vanskelig. Da får du vel bare fortsette å samle det i en pose og fortsette å ringe postens kundeservice.
Det er dette som er problemet. Hvis hun som har bodd der før ikke har meldt adresseendring, så har posten registrert henne på adressen. Da er det "riktig" adresse. Man kan ikke melde adresseendring på andres vegne heller.
Jeg leverte samvittighetsfullt til posten i et år omtrent. Da fikk jeg nok. Nå får det samle seg opp over et par måneder før jeg skribler ukjent adresse på dem og slenger dem i ei rød postkasse. Det har funka bedre enn å gi beskjed til posten om at den er feiladressert, for nå kommer det ikke så ofte lenger.
Kan du ikke skrive en lapp og henge på postkassen din: "Person XX bor ikke her, vennligst ta med posten i retur" eller noe slikt, og se om postmannen tar det?
he he vi har litt samme problemet vi bor i en to mansbolig og flyttet hit for en 3 år siden. Vi for post fra begge de gamle beboerne enda og nå har den nye naboen også flyttet så nå for vi post for han også. Vi har ikke peiling hvor de er flyttet hen noen av de kun den nye naboen som flytttet for en 5 måneder siden vi i det hele tatt "kjenner" men hvet jo ikke hvor de er. Så nå begynner det å bli en smule irriterende.
Det fortvilende er når man som flyttende har gjort alt rett, og så sender NAV til gammel adresse 4 år etter :mad: Hadde noen kunder der jeg jobbet før (post i butikk) som slet veldig med dette. Jeg fikk da selv brev fra NAV som var feilsendt, og skjønte da straks litt mer av deres problem. For man tror liksom at alle offentlige instanser bruker oppdatert folkeregistert adresse.
Vet ikke hvordan det juridiske ansvaret ditt, men jeg vet med meg selv at jeg ikke hadde klart å kaste post til andre. Men jeg hadde samlet opp, og tatt det med til posten når det passet meg. Det beste er å få på en slik returlapp, tror det er med holdbart ovenfor avsender enn om man kun skriver på selv (mine antagelser da)
Jeg husker vi ryddet på "loftet" på garasjen i gamlehuset og vi fant en stor pappeske full av ubetalte regninger. Da skjønte vi hvorfor vi hatt fått post til vedkommende i tillegg til at vi ved en anledning fikk politiet på døren. :humre: (Dette var vedkommende som solgte til vedkommende som solgte til vedkommende som solgte huset til oss. :rofl: )
Stemmer det, de kjøper nesten uten unntak denne tjenesten av leverandører som jobber med adresser, de vasker mot folkeregisteret. Posten glipper derimot svært ofte selv om man også har gitt dem beskjed, de forholder seg kun til adresse skrevet på brevet. :snill: Dette enda de tar seg betalt for å vidresende en periode etter man har flyttet, vi kjøpte til og med denne tjenesten for å være på den sikre siden. De fikk pengene, men gjorde en slett jobb kan man si.
har du sjekket hvilken adresse hun har i folkeregisteret?
Eller det kan de sikkert ikke oppgi, men de kan sikkert oppgi om det står flere registrert på din adresse?
Det har roet seg med post til tidligere eiere nå. En periode kom det mye og jeg samlet opp og ga det tilbake på post i butikk.
Å videresende gadd jeg ikke da jeg ikke er noe postkontor. Dessuten, hvorfor skal de gidde å ta kontakt med diverse firmaer for å melde adresseendring dersom posten blir videresendt av nåværende eier?
Her legges posten i kasse etter adresse, at navnet som står på kassa og på posten ikke stemmer har ikke noe å si. Men så er det elendig postsortering her. Vi får ofte brev til annen vei, men samme nummer eller samme vei, annet nummer, men samme bokstav osv. Sist jul kom det fortsatt julekort til den forrige eieren, vi har bodd her i 6 år.
Jeg tenker at det eneste ansvaret man har er å sørge for at posten kommer tilbake til posten. Feks med å gjøre akkurat som du har gjort, sette brevene på postkassa med en lapp. Noe mer hadde ikke jeg giddet gjort.
"Flyttet, retur" med store, ty-de-li-ge bokstaver, hvis det er brev eller annet som ser relativt viktig ut.
Er det adressert reklame gidder jeg ikke annet enn å kaste det i søpla.
Komisk at denne tråden kom i dag. Åpnet postkassen i dag og der lå det et brev til forrige eier av huset. Bare 8 år siden vi flyttet hit. Stort kryss over adressen, skriver ukjent adresse under og putter i rød postkasse. Mer jobb legger jeg ikke feilsendt post så lenge etter.
Vi opplever det samme, bare at huset vi kjøpte var et dødsbo og all posten som kommer feil er til den avdøde. Jeg har sendt mye i retur og merket konvolutten med at vedkommende er død, men selv nå etter 3 år kommer det pakker og slikt med bøker i. Jeg synes det er leit men det er ingen å melde fra til annet enn sender av posten og jeg kan ikke akkurat åpne og se heller...
Hadde også dette problemet når vi flyttet hit. Fikk post til tidligere beboer, eier av huset, naboen etc. Aner jo ikke hvem noen er bortsett fra naboen. Leverte det tilbake på posten og sa at adressen var feil.
Jeg fikk derimot ikke post en periode for jeg bodde visst ikke på den adressen :mumle: Penger tapte jeg også på det, men det måtte jeg visst ta min egen kappe selv om Posten gjorde feil
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.