Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Har jeg ansvar? (Feiladressert post)

#1

SpetakkelRandi sa for siden:

Hun som bodde her i denne leiligheten før meg får post her enda. Sånn innimellom.. Det er innkasso, kemneren, namsmannen, telefonregninger, forsikring osv. Hittil har jeg bare samlet det og sendt det i retur til posten.
Nå begynner jeg å bli en smule lei. jeg har bodd her siden november.

I går fikk jeg en ny bunke, som jeg elegant hang på postkassestativet og skrev på en postitlapp og hang på, at denne personen bor ikke her, vennligst gi beskjed på postkontoret, og håpet at postmannen/damen ville gjøre noe med saken.

Nå vet jeg ikke helt hva mer jeg kan gjøre. Føler ikke det er mitt ansvar, men har lest et sted at det f.eks er straffbart å kaste andres post.


#2

oslo78 sa for siden:

Har du ikke adressen til den som bodde der før? Isåfall er det bare å skrive ny adresse på brevene og slenge dem i postkassa.

(Høres jo ikke ut som en veldig ryddig person du har overtatt leiligheten etter da, så det kan vel være du ikke har adressen...)


#3

him sa for siden:

Jeg synes det du har gjort er veldig ryddig. :nikker: Hvis dette ikke hjelper ville jeg har ringt til det poskontoret du hører til og skjekket opp hva mer som kan gjøres.

Slike ting kan pågå i åresvis, og jeg kan godt skjønne at det er irriterende. Det er stor forskjell på å gjøre noe 1 gang og 50 ganger.

#4

allium sa for siden:

Jeg hadde også en sånn tidligere beboer som ikke omadresserte, og det var stort sett inkasso.

Jeg fikk tak i en bunke med postens omadresseringslapper og sendte til avsender av alle feiladresserte brev. Litt jobb, men det fjernet problemet. Men da visste jeg selvsagt ny adresse, det gjør kanskje ikke du.


#5

SpetakkelRandi sa for siden:

nei jeg aner ikke ny adresse. Har så vidt peiling på hvem hun var.


#6

SpetakkelRandi sa for siden:

søker jeg på gule sider får jeg bare (selvsagt) opp min adresse.


#7

tiddelibom sa for siden:

Vi hadde en sånn runde forrige sted vi bodde. Ikke inkasso, men store mengder post som kom igjen og igjen. Stadig fra de samme avsenderne. Jeg sendte i retur. Og i retur. Til slutt skrev jeg e-post til avsenderne og ba dem slutte å sende post til oss, siden mottakeren åpenbart ikke bodde på den adressen lengre. Det ga seg, men det tok faktisk flere år.


#8

Inagh sa for siden:

Slikt er vanvittig irriterende. Vi holdt på i evigheter med posten til de vi kjøpte av også, men visste i det minste adressen så vi kunne endre og sende videre. Og siden dette var for 10 år siden, var postverket tydligvis slappere på regler og slikt, for til slutt ble jeg pisselei, gikk på posten og fylte ut flyttelapp for de forrige eierne. Skreiv på navnet på hele husstanden (visste tilfeldigvis navn på ungene med) - undertegnet med noe skriblerier, og sendte det inn.

Siden så vi ikke mer post til dem. ... Bortsett fra at fru H fikk julekort i fjor... 10 år etter at de flytta - sendt til oss. :knegg:


#9

Orkide sa for siden:

Jeg ville sendt det tilbake til avsender med beskjed om at vedkommende ikke bor paa den adressen mer.

Det ble litt 'kroell' med Laanekassen sist jeg flyttet til tross for at jeg hadde meldt adresseendring direkte til dem. De fortsatte aa sende brev til min gamle adresse og hun som hadde flyttet inn der, bare kastet brevene til tross for at hun visst hvor vi bode. Utrolig irriterende!


#10

Muad'Dib sa for siden:

Jeg er flyttet flere ganger, og har alltid sendt tidligere beboeres post retur til avsender.


#11

Finni sa for siden:

Inkassoselskaper o.l sender vel til den adressen som en er ført opp i folkeregisteret med? De klarer ihvertfall oppspore våre kunder ;)

Jeg ville skrevet på konvolutten: " feil adresse, retur til avsender" Da bør de finne ut av det, så sant hun ikke faktisk offisielt (forlkeregisteret) bor hos deg.


#12

Gulla sa for siden:

Jeg syns du har gjort en god innsats.

Vi hadde det sånn i begynnelsen her vi bor nå. Jeg returnerte en stund,så ringte jeg dem og ba dem sørge for å bytte adresse. Da jeg fremdeles fikk post adressert til dem sendte jeg en melding hvor det sto "jeg tar vare på posten, bare å hente når det passer".


#13

Filifjonka sa for siden:

Jeg syns også du har gjort en god innsats, mer enn man kunne forvente. Det er jo den som flytter som har ansvar for å melde adresseendring.


#14

Isbjørn sa for siden:

For å få slutt på dette må jo avsender bli gjort oppmerksom på at mottaker har ny adresse. Om man tar seg bryderiet og stryker ut feil adresse og skriver "adresse ukjent og Retur avsender", og deretter putter brevet i en rød postkasse, vil brevet komme i retur til avsender. Det skulle holde å gjøre dette en gang pr avsender, sånn i teorien.


#15

emm sa for siden:

Må bare tilføye at vi slet med dette i over et år etter flytting, selv om adresseendringen var meldt i god tid. De som kjøpte huset vårt fikk mye av vår post. Man melder endring til posten, men derfra til at alle som skal ha fatt i det får vasket adresselistene sine opp mot hva som er registrert tar lang tid. De sparer penger på å ikke gjøre det, selv om de er lovpålagt å ha orden på slikt.

Helt på siden; dette er også grunnen til at mange opplever å bli oppringt av telefonselgere selv om de har reservert seg, de som ringer har ikke fått inn nye lister (igjen fordi selskapet de jobber for sparer penger på det, og derfor sliter på gamle utdaterte lister så lenge de tør, det er nemlig helt forbudt å ikke kjøre slik vask i gitte intervaller)


#16

SpetakkelRandi sa for siden:

men det er jo vitterlig dette jeg har gjort i 6 mnd nå..:p det hjelper tydligvis ikke.


#17

sindrome sa for siden:

Det er vel egentlig postens ansvar at riktig post ender i riktig postkasse? Iflg min samboer som hadde sommerjobb i posten i mange år så skal man ha adresselister med hvem som er registrert på hvilken adresse, og bare levere post til de som er registrert på den adressen.

Du bør ringe ditt lokale postkontor og forklare problemet og be om at de ikke leverer post til denne personen på den adressen.


#18

bina sa for siden:

Ansvar og ansvar.

Posten har ansvar. Dette diskuterte vi en gang før, med en som mente at hun burde få posten sin levert i kassen selv om hun ikke hadde meldt flytting til posten. Posten skal ikke levere ut post i kasser til personer som ikke bor der. Men hvis hun ikke har meldt flytting så har ikke posten heller noe annet sted å legge posten.

Men hvordan er det, er det et fellesanlegg? Eller kan du rett og slett sette opp en ny postkasse ved siden av, tydelig merket med ditt navn og adresse? Så får bare kassen bli full men du slipper å plages med det?

Samtidig tenker jeg at du har jo ikke direkte ansvar for andres post, men et visst moralsk ansvar har man jo. Du kaster jo ikke posten, for eksempel, det syns jeg strider mot det moralske ansvaret. Men at du samler det i en pose syns jeg er helt greit.

Men som sagt, hvis det er mulig å sette opp egen postkasse, gjør det! Dersom det er et felles postboksanlegg i oppgangen er det vanskelig. Da får du vel bare fortsette å samle det i en pose og fortsette å ringe postens kundeservice.


#19

bina sa for siden:

Det er dette som er problemet. Hvis hun som har bodd der før ikke har meldt adresseendring, så har posten registrert henne på adressen. Da er det "riktig" adresse. Man kan ikke melde adresseendring på andres vegne heller.


#20

jolie sa for siden:

Jeg leverte samvittighetsfullt til posten i et år omtrent. Da fikk jeg nok. Nå får det samle seg opp over et par måneder før jeg skribler ukjent adresse på dem og slenger dem i ei rød postkasse. Det har funka bedre enn å gi beskjed til posten om at den er feiladressert, for nå kommer det ikke så ofte lenger.


#21

apan sa for siden:

Kan du ikke skrive en lapp og henge på postkassen din: "Person XX bor ikke her, vennligst ta med posten i retur" eller noe slikt, og se om postmannen tar det?


#22

sindrome sa for siden:

Ja, det var der det sviktet ja....


#23

lillemy01 sa for siden:

he he vi har litt samme problemet vi bor i en to mansbolig og flyttet hit for en 3 år siden. Vi for post fra begge de gamle beboerne enda og nå har den nye naboen også flyttet så nå for vi post for han også. Vi har ikke peiling hvor de er flyttet hen noen av de kun den nye naboen som flytttet for en 5 måneder siden vi i det hele tatt "kjenner" men hvet jo ikke hvor de er. Så nå begynner det å bli en smule irriterende.


#24

Veronal sa for siden:

Jeg har aldri videresendt - det er for snilt gjort. Jeg har returnert og problemet har tatt ganske raskt slutt.


#25

Sonar sa for siden:

Det fortvilende er når man som flyttende har gjort alt rett, og så sender NAV til gammel adresse 4 år etter :mad: Hadde noen kunder der jeg jobbet før (post i butikk) som slet veldig med dette. Jeg fikk da selv brev fra NAV som var feilsendt, og skjønte da straks litt mer av deres problem. For man tror liksom at alle offentlige instanser bruker oppdatert folkeregistert adresse.

Vet ikke hvordan det juridiske ansvaret ditt, men jeg vet med meg selv at jeg ikke hadde klart å kaste post til andre. Men jeg hadde samlet opp, og tatt det med til posten når det passet meg. Det beste er å få på en slik returlapp, tror det er med holdbart ovenfor avsender enn om man kun skriver på selv (mine antagelser da)


#26

Veronal sa for siden:

Jeg husker vi ryddet på "loftet" på garasjen i gamlehuset og vi fant en stor pappeske full av ubetalte regninger. Da skjønte vi hvorfor vi hatt fått post til vedkommende i tillegg til at vi ved en anledning fikk politiet på døren. :humre: (Dette var vedkommende som solgte til vedkommende som solgte til vedkommende som solgte huset til oss. :rofl: )


#27

Inagh sa for siden:

:knegg:


#28

Stompa sa for siden:

Men de som "vasker" adresselister vasker vel mot folkeregisteret eller medlemsregister de har tilgang til, ikke mot posten?


#29

Maverick sa for siden:

Videresende, nei. Da blir man jo aldri kvitt det.

Kryss over, skriv "adressat ukjent, returner til avsender" og legg i rød postkasse.


#30

emm sa for siden:

Stemmer det, de kjøper nesten uten unntak denne tjenesten av leverandører som jobber med adresser, de vasker mot folkeregisteret. Posten glipper derimot svært ofte selv om man også har gitt dem beskjed, de forholder seg kun til adresse skrevet på brevet. :snill: Dette enda de tar seg betalt for å vidresende en periode etter man har flyttet, vi kjøpte til og med denne tjenesten for å være på den sikre siden. De fikk pengene, men gjorde en slett jobb kan man si.


#31

m^2 sa for siden:

har du sjekket hvilken adresse hun har i folkeregisteret?
Eller det kan de sikkert ikke oppgi, men de kan sikkert oppgi om det står flere registrert på din adresse?


#32

emm sa for siden:

Ja, kryss over å skriv adresse ukjent, post det deretter. Jeg tror heller ikke det er lurt å gjøre jobben SR!


#33

Éowyn sa for siden:

Det har roet seg med post til tidligere eiere nå. En periode kom det mye og jeg samlet opp og ga det tilbake på post i butikk.

Å videresende gadd jeg ikke da jeg ikke er noe postkontor. Dessuten, hvorfor skal de gidde å ta kontakt med diverse firmaer for å melde adresseendring dersom posten blir videresendt av nåværende eier?


#34

Isbjørn sa for siden:

Nei, da var det en dårlig idè :knegg:


#35

Floksa sa for siden:

Åpne noen av dem og ringe avsender og forklare situasjonen?


#36

Anuk sa for siden:

Her legges posten i kasse etter adresse, at navnet som står på kassa og på posten ikke stemmer har ikke noe å si. Men så er det elendig postsortering her. Vi får ofte brev til annen vei, men samme nummer eller samme vei, annet nummer, men samme bokstav osv. Sist jul kom det fortsatt julekort til den forrige eieren, vi har bodd her i 6 år.

Jeg tenker at det eneste ansvaret man har er å sørge for at posten kommer tilbake til posten. Feks med å gjøre akkurat som du har gjort, sette brevene på postkassa med en lapp. Noe mer hadde ikke jeg giddet gjort.


#37

Ami sa for siden:

"Flyttet, retur" med store, ty-de-li-ge bokstaver, hvis det er brev eller annet som ser relativt viktig ut.
Er det adressert reklame gidder jeg ikke annet enn å kaste det i søpla.


#38

gullet sa for siden:

Å åpne andres post er ulovlig!
Skriv adresse ukjent og putt de i en rød postkasse.


#39

Stikka sa for siden:

Komisk at denne tråden kom i dag. Åpnet postkassen i dag og der lå det et brev til forrige eier av huset. Bare 8 år siden vi flyttet hit. Stort kryss over adressen, skriver ukjent adresse under og putter i rød postkasse. Mer jobb legger jeg ikke feilsendt post så lenge etter.


#40

MillyMollyMandy sa for siden:

Vi opplever det samme, bare at huset vi kjøpte var et dødsbo og all posten som kommer feil er til den avdøde. Jeg har sendt mye i retur og merket konvolutten med at vedkommende er død, men selv nå etter 3 år kommer det pakker og slikt med bøker i. Jeg synes det er leit men det er ingen å melde fra til annet enn sender av posten og jeg kan ikke akkurat åpne og se heller...


#41

star sa for siden:

Hadde også dette problemet når vi flyttet hit. Fikk post til tidligere beboer, eier av huset, naboen etc. Aner jo ikke hvem noen er bortsett fra naboen. Leverte det tilbake på posten og sa at adressen var feil.
Jeg fikk derimot ikke post en periode for jeg bodde visst ikke på den adressen :mumle: Penger tapte jeg også på det, men det måtte jeg visst ta min egen kappe selv om Posten gjorde feil


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.