Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Toyota Aygo

#1

Frøy sa for siden:

Er det noen som har eller har prøvekjørt en Toyota Aygo?

Virker genial som pendlerbil, billige er dem også 154000 for en helt ny bil.


#2

Lykken sa for siden:

Har ikke prøvekjørt, men vi kjøpte heller en Yaris, den er litt større og virker mer solid, fikk veldig pappbilfølelsen av Aygioen, altså den virket litt skjør. Men den var fin og liten som en bil nr 2 eller for en som ikke kjører veldig langt og mye. Vår yaris er fin opp til ca 110-120, etter det er det ikke morsomt. Prisen er kjempebra!


#3

Frøy sa for siden:

Den blir å rulle 10 mil til dagen da så litt blir den jo kjørt.


#4

mrc sa for siden:

Sikkerhetsmessig blir imidlertid slike biler veldig raskt et offer for fysikkens lover....

Ellers i det segmentet kan vel Huyndai i10 og Kia Picante være aktuelle? Vet lite om dem egentlig, men fått inntrykk av at det skal være ok valutta for pengene, samt at vel Kia har 7 års garanti (gjelder ikke alt på bilen - på en del ting er det 5 år). Ha rman tenkt å ha bilen lenge blir jo det et element. Husker ikke om det var en viss kilometerbegrensning inne i dette også.

Forventer man å ha bilen lenge og kjøre den langt kan man alltids merke seg at statistikkene fra Dekra viser en klar trend på at småbiler gjerne får mer feil enn større biler når de brukes mye. Her blir det mye bygd for bybruk og relativt lav kjørelengde.

De små motorene må gjerne også jobbe veldig hardt når det blir snakk om høyere hastigheter, slik at forbruket kan bli en del over det man ser på biler med større motorer. ECE-syklusen har heller ikke rare strekket med høy hastighet som gir tall for de offisielle forbrukstallene.

Komfortmessig, og når det gjelder støy ved ganske høye hastigheter, blir gjerne biler i denne klassen heller ikke det helt store å kjøre langt med.

Personlig hadde jeg nok helt klart tatt sikte på en litt større bil.


#5

Siritk sa for siden:

Jeg har bare kjørt Aygo en gang og det var ingen morsom opplevelse. Sjelden har følelsen av plast vært større. Ville som flere over kanskje hoppe opp en klasse og få litt mer sikkerhet. Mrc har jo et godt poeng ift NCAP-testing.


#6

mrc sa for siden:

Jeg la merke til at den (dvs. Citroen C1 - samme bilen) var testet, men ratet med gammel rating. Jeg mener imidlertid at EuroNCAP betyr lite i en slik sammenheng når det er en bil på rett over 800 kilo - gjennomsnittsbilen er betydelig tyngre. EuroNCAP-testen tilsier at bilen krasjer med sin egen vekt, så med mindre man ikke er "heldig" og treffer en annen minibil.


#7

Lykken sa for siden:

Jeg fikk et helt annet inntrykk av Kia Picanto som nevnt av mcr over her, og nybilprisen lå vel på ca 150-160 km.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.