Karamell sa for siden:
Den er jo veldig, veldig billig, men jeg sykler heller ikke mye da.
< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?
Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.
Karamell sa for siden:
Den er jo veldig, veldig billig, men jeg sykler heller ikke mye da.
Elisabet sa for siden:
Jeg har en sånn en hjemme nå side jeg har flyttet den gamle til "hytta", men jeg sykler ikke så mye hjemme. Til den prisen så får du en helt plain sykkel. Helt kurant å sykle på, men de på Biltema påstår at gir ikke trengs og justeres etter montering, men du må ha en til å justere den for at ikke kjedet skal drive å hoppe. Min kom på kr 1000,- til sammen når jeg skulle ha på skjermer, kjedekasse, bagasjebrett og støtte.
Che sa for siden:
Skeptisk. Jeg tror jeg har kjøpt en sykkel av et mer etablert merke - men jeg er kanskje preget av sykkelnerdene på jobben. (så billige sykler som dette har ofte tunge rammer, treige gir og dårlige bremser - da er det virkelig hat å sykle)
Elisabet sa for siden:
Og vær obs, hvis du har barnesete fra Hamax du har planer om å montere så går det ikke på denne billigsykkelen.
Che sa for siden:
Jeg har heller kjøpt en brukt sykkel, kjenner jeg.
Ru sa for siden:
Hvordan er den vektmessig? De andre syklene fra Biltema jeg har sett, inkl. de til barn, veier et tonn mer enn de trenger.
Jeg tror nok jeg heller ville spandert 1999,- kroner på å kjøpe en Diamant fra G-sport.
Dessuten er det jo en herresykkel. Damer har det bedre på damesykler. :overbevist etter at jeg fikk en selv:
Joika sa for siden:
Er det ikke noe mer detaljer å få noe sted? Jeg tror jeg hadde stått over. Shimano kan være så mangt og det sier ikke så mye om hva du får. Det står ikke noe som helst om noe annet og det syntes jeg blir mistenkelig. Er det så ille at man ikke kan skrive det? Snakker vi stålramme og blyvekt?
Juste sa for siden:
Kommer an på hva du skal bruke den til. Dersom du bare skal rulle frem og tilbake på asfalt, er dette en helt kurant sykkel. Dersom du skal sykle i kupert terreng evt i skauen ville jeg valgt noe annet. Denne holder ikke dersom du skal trene aktivt med den, men som transportmiddel er den helt grei. Jeg var innom senteret på Alnabru her om dagen og kikket i forbifarten på denne sykkelen. Det er noe helt annet enn de syklene de har solgt tidligere (har selv en slik city cruiser som jeg nesten aldri bruker).
Og vekt på sykkel er ikke så veldig relevant når vi ikke snakker treningssykkel. Selv der har vekthysteriet tatt helt overhånd.
emm sa for siden:
Gjorde ikke trygg trafikk en test på slike billigsykler fra obs, biltema osv for noen år siden? Mener å huske det var endel småtteri som var dårlig med utstyret, og utfallet kunne bli fatalt fordi man måtte skru for mye sammen selv og fordi delene var direkte dårlige (bremsewire som ryker i bratt bakke for eksempel). Husker dette fordi vi skulle kjøpe sykkel til eldste da, og falt på at vi måtte legge litt mer penger i det så den var ferdig montert og trygg fra butikken.
Karamell sa for siden:
Jeg skal sykle på tur med mine barn på 8 og 5 år. Til stranden og butikken for is og slikt.
Angelique sa for siden:
Nest eldste datteren min har en slik, og den er helt kurant til og fra jobb feks for hennes del. Den er litt tyngre enn de andre syklene her i huset, men en helt ok sykkel. Girene fungerer helt greit, og hun sier at den er ok å sykle med.
Bluen sa for siden:
Jeg ville heller ha kjøpt en brukt city-/classic-sykkel fra DBS eller Diamant.
Che sa for siden:
med kurv :hjerter: Det ønsker jeg meg. Jeg er lei av å sykle framoverlent.
Karamell sa for siden:
Jeg skal nok se meg om etter noe som er lett å sykle på for jeg er særdeles dårlig trent.
Che sa for siden:
Store hjul. Det er greit, for da får du så god fart. Det er jo ganske flatt fra dere og til butikken/stranden da. - om ikke annet.
Karamell sa for siden:
Ja, jeg er skitdårlig på bakker. Oppover, that is. :knegg:
Juste sa for siden:
Jeg skjønner ikke hvorfor folk er så opptatt av DBS/Diamant. Det må være nostalgien fra svunne tider da det ikke fantes annet, for maken til dårlige kjøp skal du se lenge etter når det gjelder pris kontra kvalitet.
Forøvrig ønsker jeg meg en original DBS Apache :riktig:
Karamell sa for siden:
Abefal meg en sykkel da. :blafre: Som går an å få tak i iTrondheim. Og skal koste misnt mulig.
Juste sa for siden:
Jeg mener at dersom du ikke vil legge i mye penger så kan du like greit kjøpe Biltema-sykkelen. Dersom du er villig til å legge i mer penger kan jeg anbefale Fuji-syklene til Birk Sport, f.eks en Sunfire Lady 2 til 3500 kroner. Da må du riktig nok kjøpe på nett, men du får ikke mer sykkel for pengene!
Karamell sa for siden:
Hvordan blir den levert da, Juste? Og viktig: må den monteres. :skeptisk:
Daisy sa for siden:
Jeg må bare slenge inn et spm i tråden her: hvilken str til en på 174 cm?
Karamell sa for siden:
Jeg er 174 cm. :D
Daisy sa for siden:
Så bra :knegg: da får vi jo forhåpentligvis vite dette snart begge to da, hvis du ikke vet?
Karamell sa for siden:
Jeg aner selvsagt ikke. :knegg:
emm sa for siden:
Tenkte jeg skulle utdype litt det jeg sa isted. Den testen jeg husket var utført av Sykkelmagasinet, det førte til at mange måtte trekke billigsyklene fra markedet. Ser at Aftenposten har plukket opp igjen tråden i år, men det er ikke gjort undersøkelser som er nyere. Tror du har et godt poeng med at det lønner seg å velge noe du ikke må skru sammen selv.
Jålebeinet sa for siden:
Størrelser:
www.intersport.no/Informasjon/Produkt-og-treningstips/Sykkel/Finn-riktig-sykkelstorrelse/
apan sa for siden:
Naboen har denne sykkelen og hun er helt greit fornøyd til hennes bruk (som er omtrent som ditt).
Juste sa for siden:
Karamell: Den blir (antakeligvis) levert i eske. Det eneste du må gjøre er og sette på styret og pedaler, noe som er veldig enkelt.
emm sa for siden:
Kom over denne artikkelen på Nettavisen der Biltema slår kraftig tilbake på sykkelbransjen. Der står det jo at for 200,- kr ekstra får du den ferdig montert. Det tror jeg at jeg ville kostet på meg.
amor sa for siden:
En av mine venner har denne sykkelen og vi har syklet endel turer sammen i det siste. Han er godt fornøyd!
Joika sa for siden:
Jeg syntes det er relevant, for når jeg sykler veldig mye i bakker om jeg først sykler (ikke til å unngå her jeg bor). Det er også relevant, fordi en stålramme er også mindre stiv enn en aluminiumsramme.
Men klart, skal man sykle til og fra butikken og korte turer dann og vann, så er det ikke så viktig. Men jeg ville aldri kjøpt en tung sykkel med stålramme om jeg skulle brukt den mer tilsvarende normalt bruk.
knøttet sa for siden:
Jeg jobber i sportsbutikk og er derfor ikke helt nøytral i denne saken, bare så det er sagt.
Det vi ser er at syklene fra Biltema ofte er veldig tunge (og det har ikke med hysteri å gjøre, det har med at det er tungt å drakse på. Da tenker jeg ikke tung i forhold til trening, men hverdags bruk). Det reklameres nesten alltid med at det er Shimano-gir, dette gjelder sportsbutikker også, og det er litt "lureri" spør du meg. Så å si alle sykler har Shimano-gir, det som er interessant er hvor på girskalaen til Shimano giret ligger. Ofte på billige sykler så er også felgene veldig myke, hvis du da er litt uheldig og felgen blir bøyd koster det fort 4 - 500,- for én ny felg. Det vi også ser er når vi får inn sykler fra Biltema til service eller reperasjoner, så er dette en kjempe jobb. Sykkelen er lagd for å skrus sammen, ikke fra hverandre ved behov. Så vi bruker ofte masse ekstra tid på dette, noe som blir en ekstra kostnad for kundene. Visse komponenter sitter til og med fast i sykkelen, slik at de ikke kan byttes hvis de går i stykker. Så jeg ville helt klart sjekket med Biltema hva de gjør hvis noe går i stykker eller må reparers på sykkelen, for jeg tror vel kanskje ikke de har eget sykkelverksted som gjør slike ting.
Angående størrelse så er en slik tabell et greit utgangspunkt, men det er viktig å prøvesitte skikkelig i butikken, for noen har lange ben og kort overkropp, noen andre omvendt.
Joika sa for siden:
Ikke enig igjen. :fnise:
Jeg har montert mange sykler fra eske (jobbet i sportsbutikk i 10 år) og de kommer svært sjelden med ferdig justerte bremser og gir. Å skru på styre og pedaler er easypeasy, men å justere resten kan faktisk være vrient om man er uheldig. Jeg har sett sykler som har kommet med bremseklossene liggene midt på dekket, hvor på man må slakke på vaiere osv.
Svært sjelden man kan hekte på v-bremsene, sette seg på sykkelen, og alt fungerer prima.
knøttet sa for siden:
Veldig enig med Joika her :jupp:
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.