Eg kjørte til jobb i dag (utanom rushtida), og då prikka eg inn 70 på cruise controllen. Behagelig å berre la bilen surre avgårde i riktig fart utan å bekymre seg. MEN eg opparbeidde meg ein god kø gitt! Eg merker at eg føler ikkje på ein plass at eg bør stoppe og la folk komme forbi. Om det kom ein ambulanse så kjører eg sjølvsagt til sides (ein legg seg jo aldri før ein ambulanse uansett), men når eg kjører i maks tillatte hastighet, så ser eg ikkje heilt grunn til å kjøre av vegen for å la hissige bilar komme forbi.
Kva gjer de andre? Setter de opp farten for å ikkje hindre trafikken? Eller kjører de gjerne i 80/90? Mannen min meiner at ein skal ikkje bry seg så veldig med hastighetsskilta, men heller følge flyten i trafikken. Joda, det er jo greit nok det - det gir sikkert betre kjøring for bilane, men det blir jo vanskeligare å bremse om det skulle vere nødvendig. Og når det er 70, så er det vel ein grunn til det.
Kan bilen din vise litt feil på speedometeret kanskje? Slik at du egentlig kjørte 65, for eksempel? Mitt inntrykk er at når jeg kjører 75 blir det ikke særlig kø etter meg, men hvis jeg holder 70 tar de andre meg igjen. Vår bil viser nok litt feil på speedometeret.
Jeg slipper forbi om jeg ikke holder fartsgrensa. (slett ikke alle steder i dette land med 80-skilt føler jeg meg komfortabel med 80-fart!) Da ser jeg aktivt etter steder å slippe forbi.
Holder jeg fartsgrensa ser jeg ingen grunn til å stresse med å slippe forbi, men passer det seg sånn gjør jeg det likevel, fordi det stresser MEG å ha en hissig bilist på støtfangeren, hva om jeg bremser? De som holder avstand er jeg ikke like aktiv på å slippe forbi, sånnsett "belønner" jeg idiotkjøring, men det er av hensyn til egen sikkerhet, og de to jeg elsker som sitter på! (min mann og vår sønn. Slik idiotkjøring opplever jeg ikke til daglig til og fra togstasjonen, men på lengre turer der vi somregel er alle tre)
Vårt speedometer viser noen kmt feil, så speedometeret viser litt over 70 når vi kjører i 70 . Lar oss ikke presse av biler bak. Selv om man kan følge flyten i trafikken så kan man være den uheldige som blir tatt i en "stikk-prøve-fartskontroll".
Og jeg mener da at jeg forholder meg til reel fart altså, ikke speedometeret, det viser litt feil ja. Rundt 75-77 er reell 70, og like under 90 er reell 80. (testet i slike "din fart er" greier og sånn, ikke fått den formelt testet da)
Jeg må tilstå at jeg av og til kjører noen km over i såpass høye hastigheter, men ikke mye. 72-73 km/t, kanskje. Jeg har ikke tenkt over at jeg opparbeider meg kø, men jeg gidder ikke kjøre til side og slippe forbi folk når jeg ligger i fartsgrensa, nei.
Men jeg er kilde til kø sånn cirka daglig på vei til jobb, da. Der kjører jeg i en 30-sone, og tror faktisk jeg er den eneste som overholder fartsgrensen på den strekningen. Jeg kjenner jeg blir litt amper når folk gir beng og glatt kjører i 50 km/t i en 30-sone.
Det gjør meg ingenting å havne bak noen som holder fartsgrensa, men hvis ingen hindrer meg kjører jeg stort sett ganske mye for fort. (ikke i 30-60-sone, da.)
Jeg slipper forbi om det blir kø etter meg. Men nå er det veldig sjelden jeg ligger akkurat i fartsgrensen eller under. Stort sett følger jeg flyten i trafikken.
Hvis du får kø bak deg når du plotter inn cruisekontrollen på 70 så bør du ta en kmsjekk at speedometeret deres faktisk stemmer. De aller fleste speedometer viser fra 2-6 (noen faktisk helt opp til 8) km feil (litt forskjellig i de forskjellige hastigheter). Ta en test hos NAF som tar test på de forskjellige 10-kilometerene dine.
I 70-sone ligger jeg konsekvent i 74-75 på speedometeret. Da får jeg ingen bot selv om det er laser siden det er 71 km på vårt speedometer.
Vårt speedometer viser 2 kmt for lite og derfor ligger jeg rundt 73 i 70-sonen. Dersom det er utålmodige bak kjører jeg til siden og slipper forbi. Jeg lar meg ikke presse til å kjøre fortere.
Jeg ligger nesten alltid rett under 10 km mer enn fartsgrensen. (det så veldig rart ut :gruble:) Altså rett under 80 når fartsgrensen er 70. Dersom jeg lager kø, så slipper jeg forbi etter en stund, fordi jeg blir stresset av å ha kø bak meg. Dersom jeg ligger under fartsgrensen (for eksempel på svingete Hardangerveier, der fartsgrensen likevel er 80) er jeg mye kjappere med å slippe forbi.
Jeg lærte faktisk av kjørelæreren min at jeg burde ligge 5 kilometer ovr fartsgrensa i 70/80 sona. Han mente det forhindret veldig mange unødvendige forbikjøringer og sånn sett førte til flyt og større sikkerhet.
Det tror jeg han hadde helt rett i, og jeg følger det rådet.
Jeg er så enig! Og jeg synes det er trist at folk enten gir f... eller er så dumme at de ikke bryr seg om å overholde fartsgrensen på slike uoversiktlige veier der det ofte ferdes små og lite synlige fotgjengere og syklister.
Sånn gjør jeg det også, litt avhengig av hvilken bil jeg kjører. Den ene bilen vår er ganske nøyaktig på speedometeret, mens den andre viser aaaaltfor lavt. Når den viser 80 er faktisk farten ikke høyere enn 70.
Jeg holder også fartsgrensene i 30- og 40-sonen. Og kjører "etter forholdene" på svingete vestlandsveier. Men da slipper jeg også forbi.
Da jeg nettopp hadde tatt lappen tror jeg at jeg var innom nesten alle busstoppene mellom Bergen og Voss. Der kjører folk fryktelig fort. Og jeg orker ikke all den dyttingen i ryggen på meg.
Vi har vanlig speedometer i bilen og GPS med fartsmåler. Speedometeret i bilen viser alltid mye mindre enn fartsmåleren på GPSen. Så for at GPSen skal vise 70 så må speedometeret vise 75-77. Når du runder 90, så må speedometeret vise 10 km/t fortere for at vi skal ligge i fartsgrensen.
Altså kjører jeg ikke for fort i realiteten, men speedometeret mitt viser mer enn 70.
Når det gjelder soner med 30-40-50, så kjører jeg ofte saktere enn selv speedometeret viser. Da er det jo som regel myke trafikanter i nærheten av veibanen.
Hvis jeg kjører på motorvei, og GPSen viser 106 i 100-sone, så gir jeg blaffen i biler som kommer bak blinker og styrer mens jeg holder på med en forbikjøring. Jeg gjør meg ferdig med min forbikjøring og legger meg ikke inn før det er forsvarlig (altså når jeg ser bilen jeg kjører forbi i bakspeilet). Jeg kjører ikke tulling fordi andre har lyst til å gjøre det.
Jeg har sjekket ut ca hvor mye feil speedometeret viser, tar høyde for det, men kjører absolutt alltid i fartsgrensen. Å kjøre for fort er noe av det teiteste jeg vet, rett og slett. :nemlig:
Jeg syns ofte at når man er litt flere biler i kø og første bil kategorisk ligger på fartsgrensa , så medfører dette at bilene bak hele tiden ligger 5-10 km under fartsgrensa pga nedbremsing før sving ol hos den første bilen. Dette fører lett til irritasjon og farlige forbikjøringer. Prøver derfor å ligge litt i overkant av fartsgrensa, ca 75-78, dersom jeg ligger først.
Jeg holder fartsgrensen og slipper folk forbi. Det er kun for eget velbehag, ikke for å være grei med dem. Jeg blir stressa av å ha biler liggende på støtfangeren og jeg vil ha rom for å kunne bremse brått om nødvendig.
I tettbygd strøk med 30-50 slipper jeg ikke folk forbi, fordi det kan skape mer trafikkfarlige situasjoner som involverer myke trafikanter.
Jeg ligger noe over, men sjelden over åtti. Jeg er av den oppfatning at fartgrenser er der av en grunn, og ikke for å irritere oss bilister, så jeg prøver å overholde dem så godt jeg kan.
Jeg trodde for øvrig at speedometeret mitt viste for lav fart, for alle slike fartsmålingsskilt har vist lavere fart enn speedometeret mitt. Men i helga ble jeg tatt i 60 i 50-sonen. Det er selvsagt ikke noe å være stolt av, men da viste også speedometeret mitt 60, så da vet jeg at faktisk skal holde meg til det speedometeret viser.
Lokalveien min har gått fra å være hovedvei til lokalvei. Det har alltid vært 50 der, nå er det fortsatt 50, men de har endret til 40 ved skolen. Folk tror visst at siden det er lokalvei, så er det fri fart eller noe. :mumle: Heldigvis er det en meget aktiv fotoboks der, og jeg må si at jeg nesten godter meg hver gang jeg ser det blinke i den. Jeg kan ikke si annet enn at jeg synes det er velfortjent. Jeg har fått besøk mange ganger der besøket har klagd over at de ble blinket, men jeg klarer ikke helt å opparbeide meg den store sympatien. Det er tross alt skoleveien til ungene mine.
I 70, 80, 90 og 100 sone ligger jeg som regel alltid litt over.
På oversiktlige, fine strekninger i tørt og lyst vær innrømmer jeg glatt at jeg blir irritert når enkelte biler må ligge i 70 i 80 sona. :mumle: (Eller i 60 i 70 sona.)
Det MEST irriterende dog er at det veldig ofte er de samme sjåførene som ligger i 60 i 70 sone som freser gjennom i samme fart i 50 sone og. :gal: (At de kjører i 60 i 50 sone.)
Generelt lar jeg meg ikke stresse av folk som vil forbi, for å være ærlig kjører de i tilfelle såpass fort at de får ta ansvar for sin egen kjøring. Men jeg er nøye med å legge meg over i høyre felt på motorveien hvis jeg ikke foretar forbikjøring. Jeg er ikke politi, så jeg har ikke tenkt å hindre andre i å kjøre for fort i venstrefeltet. Det irriterer meg abnormt når noen ser ut til å moralisere med å ligge 78 i venstrefeltet helt uavhengig av trafikken i høyrefeltet. :gaah:
Det føles i allefall sånn. :nemlig:
Ofte tror jeg det er disse som kjører rett frem i to-felts rundkjøringer uten å se seg verken til høyre eller venstre og. (Som ligger til høyre før rundkjøringen, til venstre i rundkjøringen og til høyre ut igjen.)
Jeg kjører litt over 70, fordi speedometeret viser litt for lite. Prøver ikke kjøre så mye fortere da, men kjører nok sjelden noe saktere enn 70. Hva skal jeg svare tro? :undrer:
Venstrefeltet ligger jeg ALDRI i. Det har jeg ikke nerver til, for der føler jeg folk presser og presser nesten uansett hvor mye over fartsgrensen jeg kjører.
Jeg ligger som regel litt over i 70-80-90-100-soner.
Jeg kjører daglig på en vei med 60-sone størsteparten av veien, og det er irriterende mange som føler for å ligge i 40-50 på en slik oversiktelig rett fram vei på tørt føre. Veldig irriterende faktisk, når man vi fortest mulig hjem til skole og barnehage.
Ser generelt ut som mange mener at "har du høy fart gjelder ikke regelen om gjensidig vikeplikt i rundkjøringer, så om så noen er på vei inn i rundkjøringen må de bare stoppe for andre som har høyere fart inn i rundkjøringen til høyre for dem"...
hold på å få en BMW 3-serie inn i sidedøra i dag, og det i høy hastighet - og ikke engang en antydning til han for å bremse selv om jeg var godt inne i rundkjøringa når han kjørte inn i den
Ligger vel stort sett litt over grensene, men prøver å ikke irritere meg over de som kjører på grensen. Så sant de kjører på grensen da...er mange som legger seg 5-10 kmt under grensen, bare for å være sikker...
Jeg forventer ikke at de som kjører etter fartsgrensen skal slippe meg forbi. Det er ikke deres problem liksom. Jeg kjører forbi når det er mulig å gjøre det.
Det som derimot irriterer meg vanvittig, er de som ligger på grensen, men som øker hastigheten betraktelig når de oppdager at noen er på vei forbi. Det gjør meg forbanna. Snakk om å skape farlige situasjoner.
Jeg foretar meg sjelden noe for å slippe andre forbi, med mindre jeg av en eller annen grunn må ligge langt under grensen på stedet.
Er det lite trafikk og godt føre så ligger jeg nok litt over (så lenge det ikke er super-svingete vei). Men jeg kjører sjelden forbi hvis noen andre ligger på grensa, eller under grensa tør ikke. 30 og 40 soner følger jeg alltid grensa, og som regel 50, men skal innrømme at det er en 50-sone på vei til jobben der jeg kjører i 60. Men det er med gangvei adskilt fra veien, og gangtunell under veien. Lager masse kø der om man kjører i 50. Lager jeg kø på svingete vei pleier jeg å kjøre inn på en bussholdeplass eller noe.
På motorveien kjører jeg nesten alltid litt for fort, men ikke kjempefort. Jeg bruker venstrefeltet, men mest til forbikjøring.
Eg kjører i 70, og kjem av og til opp i 80. Tar meg inn att, og ligg oftast i 74-73. Av og til blir det kø, og når nokon vert agressive, slepp eg forbi.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.