Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Nav

#1

Elin sa for siden:

NAV er et nytt begrep for meg ettersom jeg har oppholdt meg i utlendighet noen år. Nå sitter jeg her med skjemaer oppover ørene og driver med en laaaang og omfattende klagesak. Har bl.a. et skjema som skal sendes Trygderetten og der står det at det skal sendes NAV lokalt eller NAV Hjelpemiddelsentralen.

Hva menes med NAV lokalt? Er det det lokale trygdekontor det menes?
Hva er NAV hjelpemiddelsentralen?


#2

Fluke sa for siden:

Ja, NAV lokalt er det lokale trygdekontoret, NAV hjelpemiddelsentralen er hjelpemiddelsentralen der du er registrert ...


#3

Che sa for siden:

NAV står for Nye Arbeids og Velferdsforvaltningen. Den er delt opp i NAV arbeid (som er tidligere Aetat) og NAV trygd (som er tidligere trygdekontoret) De er nå på samme sted og skal gjøre det enklere for oss som brukere å få ting gjort..(Nja - skeptisk)

Man hører jo til til et eller annet NAV-kontor - delt opp etter bydel (Her i Trondheim er det 4 lokale NAV-kontor mener jeg)
Saksbehandlere får man etter fødselsdato...

NAV hjelpemidler vil vel være hjelpemiddelsentralen - noe som igjen vil være under NAV trygd i og med at man får dekt slikt av trygd vil jeg tro....Skal du da klage på at du ikke har fått ett eller annet form for hjelpemiddel, skal selvfølgelig klagen rettes dit, ellers vil det nok bli NAV trygd.


#4

Irma sa for siden:

Du glemte sosialkontoret Bauche. ;) Sosialtjenestene rundtomkring innlemmes også i NAV-kontoret. Men skillet stat og kommune vil (dessverre) fortsatt være der.

Det er enda få kontorer som har slått seg sammen ordentlig, slik planen med NAV er. Kun noen piloter. Planen er at NAV kun skal være NAV, altså - tidligere arbeid, trygd og sosial skal være ET kontor. Begrepene "NAV-arbeid" osv vil derfor forsvinne, etterhvert som sammenslåingene skjer.

Som ansatt på sosialkontor synes jeg NAV er en spennende omorganisering, og jeg tror dette vil gjøre hverdagen enklere for de som er brukere av to eller flere kontorer på en gang. (Og det er det MANGE som gjør.) Man slipper å forholde seg til flere saksbehandlere, utbetalinger fra ulike tjenester til ulik tid osv.


#5

Che sa for siden:

Så sannelig! - Jeg har også veldig tro på NAV - Ser det godt hos de jeg jobber med at det har vært underbart om de ulike kontorene har snakket med hverandre.

Håper iallefall at de klarer å gjennomføre de relativt høye målene de har satt seg:)

Her i Trondheim har vi ikke et eget "sosialkontor" på lik linje med mange andre byer. Det er "helse- og sosialetaten" i kommunen som har tatt på seg sosialkontorjobbene


#6

karma sa for siden:

NAV blir bra når allt er på plass. Det er jo den største omstilling i off. sektor noensinne :eek: Jeg jobber på et NAV-lokal kontor, der er både trygd, arbeid og sosial i skjønn forening. Håper brukerne av de tre etatene også blir fornøyd.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.