Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Advarsel! Svindel i stort omfang på Apple iTunes!

#1

Bomull sa for siden:

Jeg har akkurat opplevd å få kontoen tømt via iTunes ... Jeg har en annen tråd der jeg fikk en link som viser at det drives svindel i stor skala på iTunes, og jeg vil om ikke annet advare dere som bruker iTunes til å slette betalingsinformasjon/kortinformasjon slik at dere evt. slipper å bli utsatt for det samme.

Jeg har vært i kontakt med Apple over telefon, de kan ikke hjelpe. Har også sendt mail, men får ikke svar. Det er tydelig at det ikke er noe nytt heller, for ifl. linken er det MANGE som ikke får svar og Apple tar ikke ansvar! :eek: :mad:

Jeg vet ikke i hvor stor og utstrakt hånd dette dreier seg om, men ha det i allefall i mente - jeg kommer ikke til å bruke iTunes noe mer før jeg evt. får igjen pengene mine!!

discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=2178698&start=120&tstart=0

Takk til MissNorway for link, det ga jo noen svar og er muligens et lite plaster på såret at jeg er langt fra den eneste som opplever dette.


#2

torsk sa for siden:

Du har gått inn og fjernet kredittkortinformasjonen din der nå, regner jeg med?


#3

tinkadott sa for siden:

Oy, jeg skal jammen fjerne kontoinfo med en gang. Men hvordan? :blond:


#4

Føniks sa for siden:

Jeg prøver nå å fjerne kreditinfo og får ikke lov. Skeptisk nå altså.


#5

Anne C sa for siden:

Det var ikke noe problem for meg.


#6

Chiffre sa for siden:

Tja, jeg kikket på den tråden (dette er tydeligvis ikke noe nytt), og ved første øyekast ser det ikke ut som Apple har noe ansvar. Du må ta kontakt med kredittkortselskapet ditt og bestride transaksjonene så fort som mulig.


#7

Isolde sa for siden:

Nå har jeg fjernet mitt og.


#8

Føniks sa for siden:

Jeg måtte gå via store.apple.com/no for å få det gjort. Fungerte ikke via ItunesStore.


#9

Juste sa for siden:

Apple har ikke noe direkte ansvar her med mindre tjenesten deres er blitt direkte hacket eller en av deres ansatte har gitt ut kredittkortinfo. Minst like sannsynlig så er det en trojaner/keylogger som er installert på maskinen som er synderen. Men det er lurt og slette kortinformasjonen sin og endre passord.


#10

Harriet Vane sa for siden:

Jeg fjernet kredittinfo uten problemer.


#11

Kahlan sa for siden:

Jeg og nå.


#12

tinkadott sa for siden:

Da har jeg slettet og endret passord. :nemlig:


#13

Turban Smukk sa for siden:

Hjelp. Jeg sitter på jobb og har ingen mulighet til å fjerne kredittinfo eller endre passord her. Og hotmailen min har akkurat vært hacket. Hjelphjelphjelp.


#14

Esme sa for siden:

Gi passordet ditt til meg du, så kan jeg ordne jeg! :plystre:


#15

Krem sa for siden:

Huff ja, sånn er det her og. Spesiellt gøy er det jo at jeg ikke er hjemme før sent i kveld. :mumle:

#16

Tangerine sa for siden:

Hva er min AppleId?


#17

Anda sa for siden:

:glis:


#18

Benmurphy sa for siden:

Jeg skjønner at det er ubehagelig å bli (forsøkt) svindlet altså, men jeg for min del har ingen planer om å slette kredittkortinformasjonen min fra iTunes kontoen min. Jeg har heller ikke tenkt å endre passordet mitt.

Jeg kikket inn i den aktuelle tråden hos Apple også, og så vidt jeg forstår er det mange forskjellige typer svindel som beskrives, og jeg kan heller ikke se noe som tyder på at Apple burde ha ansvaret for stort her, og jeg får heller ikke inntrykk av at omfanget er særlig stort eller at dette er noe å bekymre seg spesielt over.

Kredittkortsvindel skjer. Det er kjipt og litt heft, fordi man må sperre kortet sitt og sende in skjema til kredditkortselskapet, og hvis man ikke har nok kreditt kan man få likviditetsproblemer til man får nytt kort, og man må passe på å oppdatere betalingsinformasjon hvis man har abonnementer eller andre faste trekk eller knyttet til kortet. Men utover at det er litt pes har jeg ikke betalt en krone de par gangene noen har brukt et av mine kort uten min godkjenning. Jeg har aldri funnet ut hvor svindlerne fikk kortnummeret mitt fra heller, men mest sannsynlig fra en eller annen nettbutikk eller kanskje ved prøving og feiling. (Ganske sikkert ikke en av de store som Amazon eller Apple).

Min mening er at det er så praktisk å lagere kortnummeret sitt hos butikker der man handler ofte at det er verdt den minimale risikoen det medfører å gjøre det. Jeg lever etter følgende regler:

  • Bruk alltid kredittkort, aldri debetkort som trekker penger direkte fra konto. Med kredittkort får man faktura en gang i måneden, og kan da sjekke om det er urettmessige belastninger.
  • Følg med på kontobevegelser på kredittkortet også i løpet av fakturaperioden. (Neppe helt nødvendig, men det er jo greit å oppdage svindelforøsk så raskt som mulig).
  • Ha mer enn ett kort, så du ikke blir uten betalingsmulighet dersom ett må sperres.
  • Bruk lange passord, med minst store og små bokstaver og tall, gjerne andre tegn også, ikke ha passord som ligner på noe som kan stå i en ordbok. Og bruk ikke samme passord mer enn ett sted. Ikke oppgi spørsmål/svar som noen kan gjette eller google seg frem til for å resette passordet ditt dersom slikt tilbys.
  • Og selvfølgelig, kontakt kredittkortselskapet umiddelbart for å sperre kort og bestride krav dersom du vet eller mistenker at kortinformasjonen din er på avveie eller om kortet er brukt uten din godkjenning.

Dette har fungert utmerket for meg med svært hyppig netthandel i over femten år. Jeg har vært utsatt for to svindelforsøk, begge var relativt uproblematiske og helt kostnadsfrie for meg, selv om det var mange tusen kroner som var trukket fra kortet.

Ben "user: Benmurphy password: pils" Murphy


#19

LilleT sa for siden:

Jeg finner bare endre betalingsinfo, ikke slette? :domm:


#20

Bomull sa for siden:

Jepp, det ligger ingen opplysninger der nå nei! :niks:

Apple har kanskje ikke direkte ansvar, men hva gjør man da, når ikke banken kan stoppe reservasjonene/betalingene heller?? Noen MÅ jo kunne kansellere orderene ...


#21

kie sa for siden:

Jeg har egen konto til VISA-kortet mitt, jeg. Det er et debetkort, men det kommer ingen andre penger inn på kontoen annet enn det jeg overfører til den og jeg overfører kun det jeg trenger for de kjøpene jeg foretar meg.


#22

torsk sa for siden:

Just for the record: Jeg kommer heller ikke til å slette kredittkortinformasjonen min hos iTunes, poenget mitt var om Absalone faktisk hadde fjerne infoen sin og ikke bare sluttet å handle der. (Og det hadde hun, ser jeg nå. :litt rask i svingen:)


#23

ILY sa for siden:

Først; Så utrolig kjedelig og frustrerende for deg Absalone. Håper virkelig det ordner seg slik at du får igjen pengene dine.

Så vil jeg si at jeg er enig med Ben Murphy. Han skrev mye av det jeg skulle til å skrive. Så skal ikke gjenta det.

Ser at du sier at maskinen din er sikker. Hvordan kan du vite det?
Trojanere kommer inn via ett eller annet program som er blitt lastet ned og blir ikke funnet av antivirus. Så vidt jeg vet så er det ingen som har vært i nærheten av å hacke iTunes. Og de tilfellene i den tråden som det var linket til har jo blitt "frastjelt" kredittkortene sine og det kan jo tross alt ikke iTunes eller Apple stilles til ansvar for. Det blir jo som om noen skulle ha stjelt kredittkortet mitt og hatt tilgang på kode, gått inn i en Eplehuset-butikk, kjøpt f.eks en iMac på mitt kort, og jeg skulle gått til butikken og stillt de til ansvar. Butikken her har jo ikke noe ansvar og kan ikke få gjort stort.
Om det er en PC du har vil tippe at det nok er en mobitorering Trojaner som har hacket til seg informasjon. Anbefaler derfor alle en Mac, da slipper man unna slike ubehageligheter. :ja: Iallefall enn så lenge så er ikke dette et problem på Mac...


#24

Ru sa for siden:

Det går veldig mye trojanere på e-post for tiden, typisk e-poster fra facebook, Hallmark, Google, Amazon, Twitter etc.

:opplyser:


#25

Chiffre sa for siden:

Jeg hørte en gang at man man bør skifte passord regelmessig, så jeg veksler mellom "pils" og "brigg" annenhver måned.

For øvrig: Vel talt om god netthygiene!


#26

Esme sa for siden:

:lol:


#27

Turban Smukk sa for siden:

:knegg:

Jeg har for øvrig Mac og et passord det er umulig å gjette seg frem til (meningsløst sammensurium av bokstaver og tall), og likevel fikk jeg et eller annet på hotmailen min for noen uker siden som gjorde at jeg sendte tilbudsmailer til kreti og pleti. Det ga seg etter at jeg byttet passord, heldigvis.

Bare atte jeg har sikkert samme passordet på iTunes. :sparke:



Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.