Vi må bite i det sure eplet og kjøpe 7-seter. :sukk:
Vi tenkte kjøpe en gammel VW Sharan 4X4, og dersom vi liker den, så kan vi evt. vurdere å oppgradere den. (Den nye VW Sharan 4X4 kommer en gang mellom desember og mars visstnok. Vanlig kommer den i september)
Noen som har en slik en, som er fra 2000-2004, og har gått over 100.000? Noe spesielt vi bør passe på? Check på registerreim, men andre ting? En del av dem selges med 6 seter, hva slags konfigurasjoner kan man få med dette, 2+2+2 og 2+3+1? Og kan man bytte på dette som man vil?
Vi har en VW Sharan mod 2002, men ikke 4X4..
Du kan sette inn setene som du vil, og er enkel å bytte på :jupp:
Turboen kan ryke, så det bør dere være ops på, og når turboen blir byttet kan giveren på insuget (luftinsuget) ryke etterpå... Been there done that !!!
Slitedelene ryker som regel etter hverandre, så dere kan godt undersøke hva som er byttet og hva dere må bytte selv..
Raklestagene må ofte byttes annenhvert år.. Registerrem må byttes hvert 90 000 km.
Kjøp den modellen som kom i 2004 med en større oppdatering. Jeg hadde ikke tatt sjangsen på å kjøpe den eldre ut i fra alle problemene det har vært med den, bl.a. i henhold til forstilling og elektronikk.
Registerreimintervall er ellers avhengig av motor og årsmodell. Senere årsmodeller med diesel har vel 120 000 km/5 år som intervall.
Var det kun VW som leverte denne med 4WD? Seat leverte samme bilen under Alambra-navnet. Ford kalte den Galaxy, men Ford hadde ikk 4WD så vidt jeg husker på denne, men trodde Seat hadde det. Mulig de som heter Seat ligger litt lavere i pris. De var billigere i utgangspunktet med det samme utstyret.
Det er en del kjente feil på Sharan. Ikke noe dramatisk når man vet om det og kan forebygge og/eller fikse selv, dyrt hvis man sverger til merkeverksted for hver minste ting.
Som mrc sier, oppgradering midt i 2004 løste enkelte ting, selv om det meste var kosmetisk.
Her er ting dere bør se etter:
Elektrisk - kabelstammen til dørene og særlig bakluka er for kort, og strammer slik at ledningene gnages av. Det gir allverdens merkelige feil - vinduer går opp og ned av seg selv, lys virker/virker ikke/virker osv, mystiske feilmeldinger etc. Lett å fikse (det selges ferdige reparasjonssett med forlengelsesledninger).
Vannlekkasje på enkelte 2003-modeller eller eldre fyller hulrommet under førersetet og kortslutter alarm og sentrallåselektronikk. Lett å sjekke - lett på teppet, kjenn etter om det er vått.
Vannlekkasje inn på gulvet foran forsetene - er ikke lekkasje egentlig, men tett drenering fra vannoppsamlingsboksen under vindusviskerne. Da renner den over, og vannet følger ledninger inn i bilen. Lett å rengjøre drenering, og problemet er borte.
Forstilling - klapring og metallisk dunking fordi koblingsstengene raskt (50 000 km) blir utslitt. Høres dramatisk ut, men er superenkelt og billig å fikse (noen få hundrelapper og en halv times arbeid).
Bremser - Sharan er en av få biler som sliter bakbremsene raskere enn forbremsene. Sjekk tykkelse på bremseskiver og klosser ved kjøp.
AC - sjekk at den virker. Spør om det har vært lekkasje i røret over venstre forskjerm (og da seff om det har blitt byttet. Hvis ikke - ta ut luftfilterkasse (enkelt), løsne klemmen som holder AC-røret, rengjør røret grundig og smør det inn med grease, fest klemmen igjen. Veisalt blir liggende akkurat inntil/under klemmen og tærer hull i løpet av typisk 5-6 år, på akkurat samme sted på alle bilene. Røret er grisedyrt, og har tidvis hatt lang leveringstid fordi etterspørselen er så stor).
Turbo - slutter å virke, og VW bytter hele for 15-20 000 kroner. Oftest er problemet bare sot i den variable tubingeometrien, og det kan løses ved å jobbe litt med en liten stang som styrer hele greia - rett og slett nappe den inn og ut 50 - 100 ganger, til alt går lett igjen. Det tar en liten time, og så er det fred de neste 100 000 km.
Tilleggsvarmer (alle dieselmodeller) - frem til 2004-modell soter den ned og slutter å virke hvis den brukes på småkjøring (mindre enn 30 minutter). Løses ved å montere av/på-bryter eller kjeramisk varmeplugg i varmeren (brenner bort soten ved høyere temp enn den originale stålpluggen). 2004- og 2005-modellen har hatt en del trøbbel med styringsboksen. Sjekk at det virker - hvis det gjør det nå 5 år senere kommer det sikkert til å fortsette å virke.
Vindusvisker - sjekk at armene går jevnt uten motstand, med fullt utslag. Må smøres, hvis ikke vil de gro fast og i verste fall ta knekken på vindusviskermotoren også.
Det er andre småting også som jeg ikke husker i farten. På en "gammel" bil (2003 og eldre) vil mye av dette allerede være tatt.
Setene er enkeltseter, og ikke noe problem å få tak i flere. Så 5-6 eller 7 seter spiller liten rolle i utgangspunktet, det er plass til 7 uansett.
Alt i alt en praktisk og grei bil, kvalitetsmessig fullt på høyde med resten av VW-Audi-Skoda-gjengen (med andre ord nokså greit, men langt fra perfekt).
for meg kan det se ut som det er sentrale forskjeller mellom 2004 og tidligere. Ser man statistikken fra Svensk Bilprovning er det fra helvete til nesten himmels i forskjeller i statistikkene for 2004 og nyere opp mot eldre utgaver. Mao - fra bunn til ganske langt opp...
(Forresten ser det ut som også min Touran har slitt bakbremsene raskere enn forbremsene. Men det handler kanskje mer om komponentene de har brukt for bakbremsene....)
Når det gjelder AC skal man også generelt huske at etterfylling av kjølemedium er noe som bør gjøres etter noen år på alle biler, og mange opplever at AC blir gradvis dårligere. For en bil eldre enn 5 år er det langt fra uvanlig at AC kan begynne å bli litt dårlig.
Vi hadde lik bil (Seat Alhambra) 2001, var veldig fornøyd, men savnet trepunktssele i midten bak. Det var også en av grunnene til at vi skiftet ut bilen i fjor. Savner til tider den gode plassen vi hadde.
Hei, har akkurat fått oss en 1999 Ford Galaxy TDI (110HK), med AC, manuell og 7 seter.
Den er rullet ca 260.000, siste halvparten på vei med ganske dårlig standard.
Raklestag ble byttet rett etter at forrige eier kjøpte, ca 130-140.000, og har kvittering på at kompressor til ac ble byttet på ca 70.000. Har vært lite tull slik jeg forsto forrige eier. Det som er med bilen nå, (pga dette at jeg fikk den svært billig) er:
-Motor stopper innimellom helt plutselig (mistanke om brytersett på tenningslås)
-Trinn 1 og 2 på vifte fungerer ikke (motstanden?)
-Lys til turteller mørkt
-Dieselvarmer virker ikke (må vel ha en liten service, og kobles fra automatikken og til fjernkontroll heller)
-Håndak for åpning av bakluke virker ikke, kun nøkkel fungerer
-Sentrallås for venstre bakdør virker ikke (for kort kabel kanskje?)
-Tåkelys og ryggelys i bakluke virker ikke (for kort kabel her også??)
-Håndbrekk er svært slakt, og henger seg oppe. (kalipre eller wire? eller begge)
-Pussere foran har tullet sier forrige eier, men virker OK nå.
-Slakk servoreim, samt at alle filter må byttes, og reg.reim skal byttes om 10.000.
-Ble kjøpt svært skitten, men ser raskt bra ut med en lett rengjøring
Vi har 2003mod Sharan.
Kjøpte den i juni, og er sålangt storfornøyd!
Eneste minus er 2punkt rullebelte i midten, som ikke kan brukes til noenting. :sukk:
Er heldigvis isofix der, så en unge kan sitte bakovervendt opptil 18kg.
Vet at flere selges med 3punkt, så det kan en jo ha som kriterie når en ser etter. Vi tenkte ikke så langt.
Automatgiren vet jeg ofte ryker i de bilene, og den er dyr å bytte.
Ellers er alt det kjente nevnt.
Vi kjøpte en bil som nylig var reparert for flere titallstusen på merkeverksted, så vi føler oss ganske trygge.
Vi oppgraderer nok til en 2010 Sharan om noen år, med mindre vi går for peugeot 5008 innen den tid.
At den stopper kan vel mer sannsynlig være luftemegdemåler eller lambda-sensor. Det er VAGs 1.9TDI som sitter i denne, eller har Ford også levert den med egne dieselmotorer? Feil i elsystem har vel også kunne resultere i motorkutt, og litt av problemet der har vel vært tildels vanskelig å finne hvor feilet har vært...
Du har sjekket pærene til lysene som ikke virker bak? Det er vel ellers samme pærer for alle disse lysene, og pærene er billige.
Sentrallåsen kan kanskje være pumpe/pumper eller styringen for denne.
Håndbrekk kan kanskje bare være en reguleringssak, men kan vel være greit å få sjekket hele greiene rundt bremsene bak selv om det ellers føles som om bilen har ok bremser...
Husk at reg.reim ikke bare er basert på km, men også alder. Ellers har det vel vært litt varierende skiftintervaller på TDI-ene levert i Sharan - mener å huske noen skulle ha per 60 000, noen 90 000 (eller var det 100K?) og i hvert fall noe nyere biler er det 120 000. For nyere 1.9TDI-modeller er det 120 000 km eller per 5 år, avhengig av hva man når først.
Stopper: Kan godt være tenningslås. Ta ut, rengjør, sett inn med fett. Hvis motoren trekker dårlig, bytt luftmengdemåler (slitedel).
Vifte: Motstanden.
Lys i dashbord: Pære. Bytt alle når du først har åpnet opp (også de som virker).
Dieselvarmer: Igjenkokset. Bytt til keramisk glødeplugg + ny sil, og koble fra temperaturmåleren som ligger under vinduspussermotoren til venstre på torpedoveggen (koble over bryter, så starter den ikke automatisk hver gang utetemp er under 7+). Fjernkontroll er praktisk.
Sentrallås bakdør: Kabel gnagd av i gjennomføring.
Håndtak bakluke: Ta av innerkledning, så kommer du greit til. Det er enten et stag som har hoppet av eller et festeøre som er knekt.
Alle lys i bakluke: Kabel gnagd over i gjennomføringen i øvre (høyre?) hjørne.
Håndbrekk: Slakke vaiere, kan muligens justeres (midt under bilen), hvis ikke - byttes.
Pussere: Korrosjon i opplagringen av spindlene (begge sider). Demonteres, skrapes rent, fettes inn med propellfett eller annen vannfast grease og settes sammen igjen. De kommer til å kile seg fast før eller senere hvis ikke.
Generelt: 110-hesteren er bortimot skuddsikker, og ble byttet ut kun fordi den ikke tilfredsstilte Euro IV-normen for avgass. Med litt olje i ny og ne varer den evig.
Kjøp deler uoriginalt eller hos VW, det er billigere enn hos Ford. Delenummerne stemmer ikke overens, men utover det er alt identisk likt (bortsett fra innredning, front og baklys). Motoren er ren VW.
Hvis du kan en smule tysk finner du bildeserier av alle reparasjonene her på Sharan/Alhambra/Galaxy-forumet [url]www.sgaf.de[/url].
Har en sharan 2002 modell. Har eid bilen i 5 1/2 år. kommer til å beholde noen år til da de større feilene ble utbedret.
Følgende feil er vanlig på disse bilene.
-Automat/tiptronic har levetid på ca. 80000-120000 på de fleste biler. Anbefalt olje service ved 60000km. Disse kasser som koster over 60000,- i norge/MØLLER.
-Turbo skift ved 100000km er blitt vanlig på disse biler da turbo kokser. Kortere oljeskift interval er anbefalt.
-Klima kondensor lekkasje fører dårlig kjøling. Ny kondensor og kompressor koster ca. 3500,- i tyskland + arbeid= ca. 10000,-
-Svak forstillling.
-LMM (luftmangede måler) kan svikte. enkelt å skifte.
-Vindus visker mekanismem er svakhet. anbefalt oftere smøring.
Generelt er en grei bil for en familie med god plass og komfort.
For meg finnes ikke en bedre 7seter i samme klasse med mindre feil.
Finn en mekanikker/verksted som er flink til feilsøking.
(Jeg sliter med å finne noe små feiler.)
Sharan,Galaxy, Alhambra
en slags skrape lyd (høres ut som noe deler som kommer bort med hverandre) ved i gang kjøring. Høres veldig godt ved lav fart 30-40 kmt.
Lyden er borte når jeg akselerer til 50 oppover. (kjører automat)
Har vært hos Møller jessheim uten at de fant på. Fikk beskjed om å vente til lyden blir verre. Men den er ikke blitt verre. Jeg har levd med denne lyden ca 4 år. Trodde først det var sammenheng med turbo. Jeg har jeg skiftet turbo i fjor uten å kvitte med lyden. Turboen slår seg ved lav turtall forsto jeg. Har Mistanke om ventiler som sitter utenfor motor.
-Motor stopper innimellom helt plutselig (mistanke om brytersett på tenningslås)
Rele 109 er et typisk fenomen, loddingene til spolen blir sprekk i, og gjør at motorstyring mister strømmen. Skjer pga varme, og bilen starter etter noen minutter. Man ser at gløding ikke virker når releet ikke virker. Plukk ut releet og lodd over koblingene som ser dårlige ut. Man må ned med deksel rundt sikringsboks, og vippe denne ut. Koster ca 250 om man ønsker å bytte.
-Trinn 1 og 2 på vifte fungerer ikke (motstanden?) Motstand byttet. OK
-Lys til turteller mørkt Lys byttet, OK
-Dieselvarmer virker ikke (må vel ha en liten service, og kobles fra automatikken og til fjernkontroll heller) Har ikke gjort noe ennå
-Håndak for åpning av bakluke virker ikke, kun nøkkel fungerer
Ble i orden da jeg byttet hele kabelbunten på høyre side i døra.
-Sentrallås for venstre bakdør virker ikke (for kort kabel kanskje?)
Bytte kabler til døra, OK. Høyttaleren var også død viste det seg.
-Tåkelys og ryggelys i bakluke virker ikke (for kort kabel her også??)
Ble i orden da jeg byttet hele kabelbunten på høyre side i døra.
-Håndbrekk er svært slakt, og henger seg oppe. (kalipre eller wire? eller begge) Wire var rustet fast på ene siden. Byttet begge wire. OK
-Pussere foran har tullet sier forrige eier, men virker OK nå.
Har nå dødd helt. Motor er fin, og armer går lett, men virket ikke når det var kaldt i starten. Brukte å komme når motor ble varm, men nå er det helt dødt. Ser ut som det er elektronikkortet på motor som er defekt. Motor ser fin ut, hadde alt ute og sjekket. Hastighet 2 skal virke selv om rele er ødelagt, fikk jeg vite på Ford. Må ha ny motor, selges kun som en del.
Et par andre problem nå:
-Lekkasje som ender i passasjerfotbrønn foran, muligens fra torpedo/skjerm. Feilsøk og opptørking startet.
-Motorkraft går i "resonans" med drivverk, helst i 2. gir på litt over tomgang og med såvidt pådrag. Blir så mye nykking at man enten må gi mye gass eller slippe gassen. På tomgang uten pådrag nykker det ikke.
Lekkasje er nesten helt sikkert tett drenering fra vannoppsamlingsbrettet foran frontruten (over vinduspussermekanismen) ned i innerskjermen. Da renner det over og følger en kabelbunt gjennom torpedoveggen. Kan stakes opp fra innerskjermen, men det er best å ta ut hele brettet, det er sikkert fullt av løv & shait.
Byttet Bremse klosser foran i går. Varsling i FIS "Check Break pads" er ikke borte. Må vel bytte bakre klosser neste uke. Bilen har rullet 145700km. Synes bakre bremser holdt lengere enn antatt. Sjekket også stab stag i samme slengen. Ikke noe slakk ennå. Sist byttet jeg stab stag ved 70000km.
Vi har en 2000 modell sharan er er fornøyd. Det er mye plukk med den, men men. :knegg: Den har gått langt og lenge og lenger enn langt, snart, 250 000 tenker jeg og har fått gleden av ny toppakning, registerreim og vannpumpe.
Har byttet filter og støvsugd renna tidligere, så var ikke det. Ser ut til at det er bakerste klips på deksel i høyre nedre frontrutehjørne som var blitt lekk etter at frontruta ble byttet nylig. Har satt et tapebit over hullet, og er ikke kommet inn noe siste dagene etter ekstremt med regn. Så vær obs når disse deksler skal av, renner rett inn. Blir store mengder vann i dempematte i dørken, og måtte kutte den av mot torpedovegg da det virker som den er hel mot førerside.
Og nykkingen på lav hastighet, lavt gir og lavt turtall har vært siden jeg kjøpte. EGR er deaktivert uten endring, neste blir å rengjøre manifoil og montere blindplater på EGR. Har kjøpt originale blendeplater.
Men hva med Toyota Avensis Verso? Minst like god plass og minimalt med problemer. Altså Avensis Verso, ikke Corolla Verso. Avensis Verso ble av en eller annen grunn aldri ført av Toyota Norge men mange prvatimporterte dem. De solgte godt i Sverige.
For meg så høres det ut som at man bør være litt bilkyndig om det skal være gunstig å eie en Sharan...
Om man må levere bilen på verksted for å gjøre hver minste ting så kan det utifra postene se ut til å bli kostbart....
Eller?
Toyota Avsensis Verso var jaggu ikke noe dårlig tips...
Jeg har akkurat kjøpt meg ny bil, men jeg viste ikke om denne....
Nå er vel generelt da også Sharan/Galaxy/Alhambra fra perioden ganske rimelige. Som det eller sies kom det en del oppdateringer i 2004 (for 2004-modell, eller i 2004 for 2005-modell?) og man ser på flere statistikker at Sharan i hvert fall så ut til å bli en del bedre.
Det er rart at den ikke ble tatt inn i Norge. Den kan faktisk betegnes som en 7seter i motsetning til mange av dagens kompakt-mpv. Den er størrelsesmessig midt mellom Smax og Renault Grand Scenic / Peugeot 5008, dvs 465 cm i lengden. Ideell størrelse på en 7seter spør du meg. Synd ingen mpv har den størrelsen idag. Jeg tror neste års Opel Zafira får denne størrelsen - forøvrig en mpv jeg har veldig veldig tro på. Visste dere forresten at Opel innfører livstidsgaranti på bilene sine?
Problemet med Avensis Verso - som med andre Toyota - er at den er kraftig overpriset, syns nå jeg. Og den er aldri testet av Euroncap. Jeg vurderte en slik men isåfall importert fra Sverige. Jeg kom fram til at det ble for risikabelt - med tanke på mangel på garanti/forbrukerkjøpslov. Eneste måtte være å forhandle seg fram til en 24 mnd garanti fra svensk forhandler. Evt, bestille en bil gjennom norsk importselskap FORUTSATT at 5 års forbrukerkjøpslov gjelder. Noen som vet noe om dette?
Min (automat) også tendens til å nykke av og til i siste 4 år. (ikke noe voldsomt) Bilen min liker ikke lav hastighet og lavturtall. Hører noe ulyd ved motoren.
Noen som har tips?
Bytt olje og filter på automaten. VW sier riktignok at automatkassene deres har livstidsfylling, men det gjelder bare hvis du aksepterer en livstid på 100 000 km.
Møller sier det. Girkasse Produsenten ZF anbefaler å skifte olje/filter. Girkasse havari kan skje tidligere enn 100k km.
Min automat og LMM ble byttet ved 94000km. ingen planer om å bytte kasse igjen:-). Det blir olje/filter skift ved neste service.
Gått over fra longlife til 15000km olje service. Bruker Mobil 1 0/30w.
og byttet Klima kondensor,kompressor og ikke minst turbo.
Er det ZF-kasse? Jeg mener det er Jatco (Nissan) - som er en smule mindre pålitelig enn ZF? Jatco er SVÆRT følsom på riktig olje (gul VW), pass på at det blir fylt riktig.
Girkassehavari er kjent fra rundt 60 000 km og oppover på Sharan, mest på V6, men også på dieselmotorene. 100 000 km er mer et slags gjennomsnittstall. Enkelte holder lenger, men det er gjerne på biler som går langt med moderat belastning (typisk langpendling). Oljen bør byttes hver 40-60 000 km.
Hva skjedde med turboen, og hvor langt hadde bilen gått da?
On TDIs, EGR valve should open to allow carbon dioxide, which acts as a cooling gas) into the combustion chambers when the engine is under load (>30% boost). This allows the combustion chamber temperature to drop and thus the temperature of the exhaust gases. If it sticks in the closed position the exhaust gas temperature will rise causing a) the turbo bearings to fail and b) engine oil into the induction system. This can cause the engine to run on its crankcase oil until it is either stalled or goes bang. Problems with EGR valves in TDI engines are often the cause of rough running when the valve is stuck in the open position as well. In several cases turbos have blown but the EGR valve has not been replaced. Inevitably the new turbo unit will not last long.
ZF kom i bilde da jeg undersøkte med møller den gangen. Mulig møller har feil opplysninger. En som opererer med automat girasseer i fetsund også sa det var ZF????
Turbo: Som vanlig på VAG, bilen gikk i nødmodus ved oppoverbakker. (Stopp og start). Km 120000.
Bestilte ny turbo fra Gikturbo.
Den gamle var full av sot og staget satt seg fast. Mulig det var en enkelt sak.
Det er standardfeil, ja. Turboen har variabel turbingeometri, styrt av en vakuumboks. Når mekanismen soter fast er fast løsning hos Møller å bytte hele greia, men det kan enkelt løses ved å hekte staget løs fra vakuumboksen og jobbe det inn og ut en 50-100 ganger, til soten løsner. Den løse soten blir spyttet ut med eksosen, og så er det ro i 100 000 km til. Men det gidder de ikke å fortelle.