Jeg har alltid vært glad i å sykle, men kan egentlig for lite om det. Finnes det noen tommelfingerregel for hvor høyt setet skal være, f.eks.? Og hvor mye sparer man egentlig farts- og tidsmessig på å ha klikkpedaler? (For ikke å snakke om: Hvor mange velt må man i tilfelle egentlig regne med hvis man er over snittet nervøs og surrete? :skremt: )
Nå kjører jeg på en offroader (Scott Scale 60) som nylig har fått seg hybriddekk, men dekkene er jo fortsatt veldig kraftige. Hvor mye ville jeg spare tidsmessig på å kjøpe en hybridsykkel i stedet? Jeg har ca. 25 kilometer å sykle til jobb, litt kupert asfalt. Kunne jeg like gjerne bytte til en landeveissykkel? Jeg punkterer visst i eninga, så jeg ser for meg at det kan være litt risky.
Og til slutt: Er det vanlig å få vondt på innsiden av knærne når man sykler? Hva kan det i tilfelle skyldes - for høy belastning? For lavt eller høyt sete, f.eks.?
Håper noen sykkeleksperter vil dele litt av sin visdom. :vilha:
Dette var hakket over min kunnskap, men jeg husker fra barndommen når pappa justerte setet at vi skulle ha foten helt utstrakt (men ikke "måtte strekke tærene") når vi satt på setet og hadde foten på den pedalen som var helt nede. Den tommelfingerregelen lever jeg (i min naivitet?) fortsatt etter...
En grei tommelfingerregel er at setet skal nå til hoftebenet når du står ved siden av sykkelen (Jålebeinets utregning er nok mer nøyaktig :)). Du skal aldri strekke benet helt ut når du sykler og rumpa skal sitte helt stille.
Når du sitter på setet skal styret dekke midten av navet på forhjulet - da er ramma passe lang.
Du sparer masse med klikkpedaler, om du lærer deg å bruke hele benet, altså også dra opp bak.
Og knærne - sikkert bare uvanlig muskelbruk. Det hender jeg kjenner i knærne at jeg sykler også, og jeg gjør det tidvis en del (tør ikke si mye, for det finnes sånne som Jålebeinet her inne...)
Vil absolutt anbefale klikkpedaler - du vil føle at du flyr avgårde. :p Jeg har noen som er kombinert klikkpedal (så kalt SPD) og vanlig på hver sin side, og da er det aldri noe problem uansett hvilke sko jeg sykler med. De koster ca 400,- på XXL (Shimano PD-M324). Terrengsykkelen har jeg brukt mye de siste 6-7 årene, også til og fra jobb, men jeg ville absolutt anbefalt en hybridsykkel til så lange distanser på asfalt. Med store hjul og klikkpedaler setter du garantert ny rekord på vei til jobb.
Tusen takk for svar! Jeg hadde slike kombipedaler; de fulgte med sykkelen, men jeg byttet dem ut med gammeldagse flate. Jeg bare vet at jeg kommer til å velte gang på gang. :flau:
Hvis tidsbesparelsen med klikkpedaler kan måle seg med den besparelsen jeg oppnår uten å ha forbremsen inne, begynner vi å snakke. Den nye rekorden er en halvtime raskere enn bremseturen på 25 km. :humre:
Ang. knærne er jeg egentlig litt bekymret - ikke for at det er veldig vondt, men jeg kjenner noe under høyre kne stort sett hele tida. Det er nesten verst når jeg sitter stille. Jogger eller går jeg, merker jeg lite, mens jeg kjenner det under sykling også. Tror jeg har en uvane med å sette høyrefoten litt skjevt på pedalen, og det ville jeg jo pent måttet slutte med hvis jeg hadde sykkelsko.
Du faller bare maks en gang - :har samlet inn mye data: - gjør det på gresset mens du øver på å klikke ut.
Tråkker du skjevt er det lett å få vondt, som du selv sier. Enda et godt argument for sykkelsko! Dessuten bruker du hele benet med sykkelsko og belastning mot kneet blir mindre.
Tommelfingerregelen er at du skal ha strakt bein når du har hælen på pedalen. Da vil du få en naturlig bøy i kneet når du sykler med tåballen på pedalen.
Det finnes en formel som jeg selv bruker. Stå på sokkelesten med 10 cm mellom føttene. Mål høyden fra gulvet langs innsiden av beinet og opp til skrittet. Høyden multipliserer du med 0,885. Resultatet er da setehøyden fra senter krankaksel og opp til toppen av setet, langs seterøret.
Det forutsettes også at setet er stilt tilnærmet vannrett. Noen grader oppover eller nedover er tillatt.
Hvor mye du vil tjene på å bruke klikkpedaler, kommer helt an på hvor bevisst du vil være på å utnytte de. Det faller ikke naturlig å begynne med å trekke oppover helt av seg selv. Dette må du bevisst tenke på, men vil kanskje falle litt mer naturlig etterhvert. Selv har jeg syklet i over 20 år, og selv nå må jeg av og til tenke på å trekke beina oppover. Det vil falle mest naturlig å trekke i pedalene når du står og trår.
Når det gjelder valg av sykkeltype, er dette avhengig av hva som er hensikten med syklingen din. Er det trening, eller er det å komme fortest mulig frem? Du vil selvfølgelig få mest treningsutbytte av en tung sykkel med store tykke dekk med store knaster som nesten ikke ruller. Hva slags underlag sykler du på. Vil du klare deg med en sykkel, eller har du lyst på en til, kun til asfalt?
En terrengsykkel som du har kan du montere masse forskjellige dekk på, fra skikkelige knastedekk, til det vi kaller slikcs (helt slette dekk) Hvis du nå har montert forholdsvis smale dekk med lite mønster, er det viktig at du fyller så mye luft som er anbefalt på dekksidene. Kjøp ei ordentlig ståpumpe med manometer (fra 279,- på XXL), så har du kontroll på hvor mye luft du har i de.
Det er ikke vanlig å punktere mye med slike dekk dersom du sykler på asfalt til og fra jobb. Lufttrykk er derfor viktig. Et hardt dekk, har mindre sannsynlighet for å pungtere enn dekk med lite luft.
Vonde knær kan man få av så mye, og alle dine forslag kan være årsak til dette. Tunge tråkk er en av de.
Prøv i alle fall å holde tråkkfrekvensen din mellom 60-90 omdreininger i minuttet og bruk de girene du har. Man sier også at man skal ha en litt kalvbeint stilling på sykkelen, men det regner jeg med ikke er noe problem.
Har en kollega som innehar rekorden på Lillehammer-Oslo på terrengsykkel med et snitt på 37 km/t. Han syklet på beinharde dekk uten mønster på terrengsykkelen sin, og problemet hans var ikke rullemotstanden, men det at han ikke hadde flere gir igjen.
Tusen takk, Jålebukken, dette var jo fantastisk opplysende! :D Her har jeg litt å lære, skjønner jeg. Min hovedmotivasjon for å sykle er treninga, men ja - jeg vurderer å kjøpe meg en sykkel til. Klarer jeg å komme under timen på de 25 kilometerne (noe som nok blir enklere hvis jeg velger en flatere trasé), kan jeg snart konkurrere med toget. :knegg: Farten min er ikke all verden, litt over 20 km/t, som regel. Jeg tør ikke gi på helt maks i nedoverbakkene heller.
Å sette tynnere dekk på offroaderen høres ut som en billig og lur idé. De hybriddekkene jeg har nå, er ikke nevneverdig tynnere enn de originale, men det går litt raskere pga knastene.
Det er også veldig lurt å stille klikkpedalene slik at de utløses veldig lett. Da er det bare å vri bittelitt, så er de ute. Jeg har fremdeles planer om det.
Ellers klikker jeg ut pedalene når jeg kjører nedover eller når jeg kjører inn i kryss eller på annet vis kan måtte bråstoppe. Jeg taper nok litt på det, men jeg var veldig glad for det da jeg stupte over styret sist.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.