Vi skal reise med et ganske stort fly med over 400 seter.
Er inndelt i 3-3-3 helt framme i flyet, eller 2-4-2 i resten av flyet.
Vi er 2voksen og 2 barn, så det greieste er vel kanskje å sitte på 4èren, men da har vi ikke vindu. Ikke sikkert akkurat det gjør så mye da, selv om jeg personlig liker å se ut....
Skal vi sitte på 3-3-3 er ikke setene rett ovenfor hverandre på rad, så det funker ikke med 2 småbarn.
Hvor er det egentlig lurt å sitte med småbarn?
Og hvor støyer det minst i flyet....
Jeg liker å sitte på første rad i en avdeling, for da er det ofte godt med gulvplass, som er en fordel med små barn. Personlig ville jeg foretrekket fireraderen, med to barn i midten og begge voksne med midtgang, slik at det er enkelt å bevege seg rundt. Men nå er jeg ikke opptatt av å se ut heller da, så vindu er ikke noe poeng for meg.
Det ser ut til at alle førsteradene i avdelingene er opptatt allerede. Og ja, vi går nok for en raden med 4 seter i lag. Må da bare finne ut hvor. På vingene, før vingene, bak...
Festfolk? Det er jo gjerne slik når skoleklasser skal på busstur, at bråkmakerne sitter bakerst. Men på et fly? :gruble: Er det charterfly du skal reise med? Da kan det godt være altså, jeg aner ikke. Men hvis det er kutymen høres det jo ganske enkelt ut å velge plasser langt foran.
Carter ja.
Neida, vet ikke jeg, men før når jeg har reist med fly har det vert litt sånn...... Og festfolk; ofte voksne ( uten barn) som smaker formye på flyet.......... erfart/sett flere ganger.
Hvis dere reiser med små barn får dere ikke sitte ved vingene på grunn av sikkerheten ved evt nødlanding ;)
Når jeg har reist med småbarn har jeg likt å sitte så nære en utgang som mulig.. Sånn at når flyet lander er det lettere å komme ut med utålmodige barn ;)
Vi fikk en sånn 4-seter da vi skulle hjem i sommer. Det var helt genialt siden ungene våre er små (da 2 og 4 år). Vi kunne ta opp armlenene og ungene kunne sove i hel lengde ved siden av hverandre. Det ble en svært behagelig flytur for både små og store, men det forutsetter kanskje at flyturen finner sted på et sovetidspunkt?
Myte,myte,myte. Det finnes ingen fakta eller statistikk om hvor det er tryggest å sitte i et fly. Bråker mest gjør det på setene rett foran motorene, og hvor motorene sitter avhenger av hvilken flytype man flyr.
he,he,he:) Det var nok før i tiden når det var lov til å røyke ombord. Da var røykeseksjonen bakerst i flyet og følgelig også de mest festglade passasjerene. Slik er det ikke i dag.
Det er lenge siden jeg så det programmet, men jeg tror de testet det. De hadde en form for evakueringer som var mye mer reelle enn de vanlige "nå skal vi teste evakuering av flyet, dere"-opplegget, men jeg husker ikke hva det var de gjorde. :gruble: Og etter at Discovery begynte å sende Åndenes makt eller hva de gjorde burde jeg kanskje tenke at det kanskje ikke var dødsseriøst likevel? :humre:
Men det er jo logisk, da. Større sjans for å komme seg ut jo nærmere utgangen en sitter. :nemlig:
Jo, er vel det. Men statistisk? Hvor stor sjanse er det for at man er i et fly, som har en nødlandig der flyet ikke blir knust, og en brann bryter ut som er så kontrollert, at de på rad en eller syv unna nødutgangen redder seg, men ikke de på rad åtte?
Men hør hva du skriver da.... det er jo det reneste tullball. Det finnes hundrevis forskjellige flytyper som ergo veier forskjellig, forskjellig lengde, har forskjellig seteinndeling (i endel fly vil jo rad 7 være rad 1 og hos andre vil rad 7 være rad 14). Nødutgangene er jo også forskjellig plassert fra flytype til flytype. Enkelte fly har kanskje bare 4 nødutganger mens andre har 14...
Denne teorien holder ikke selv om du har sett det på tv aldri så mye.
Alldeles ikke, for nødutgangen du sitter nærmest kan være blokkert, eller det kan være brann eller vann eller andre hindringer på utsiden som gjør at du må bruke en nødutgang langt fra der du sitter.
Konklusjon: Det spiller overhodet ingen rolle hvor man sitter i flyet sånn sikkerhetsmessig.
Akkurat like dumt og like mye tull det. Gjennomgang av ulykker viser ingen slik teori i det hele tatt ettersom de aller fleste fly enten knekker i landingsøyeblikket, eller man blir hindret på annet vis.
Det eneste som er sikkert er at et fly (uansett størrelse) skal evakueres i løpet av 90 sekunder, og der hvor man har klart det (som stort sett er alltid) så har overlevelses-raten vært langt høyere enn i de ulykker hvor man ikke har klart det. Grunnene til at man ikke har klart å evakuere i løpet av 90 sekunder kan være forårsaket av årsaker jeg har nevnt ovenfor (hindringer, blokkerte nødutganger, brann, røyk osv)
...og hvor kommer denne forskningsrapporten fra? ICAO? Neppe. Forøvrig anbefaler jeg at man tar til seg punktene 2-7 i artikkelen du viser til. De er fornuftige nok.
Har nå bestilt plasser for alle 4 ilag, og vi sitter på rad 3 fra utgangen!
Guttungen mente det ikke var så viktig med vindu, det viktigste var at vi alle sammen satt ilag! :)
Nah, den tror jeg ikke på. Elise sier jo her at sjansen er størst for å komme seg ut raskt hvis du sitter nær en nødutgang. Det er jo naturlig. Såklart kan en nødutgang være blokkert, men det vil den jo ikke være i alle tilfeller. Så sannsynligheten for å komme ut raskt i nærheten av nødutgang vil jo være større enn om man sitter langt unna en nødutgang.