Moonlight sa for siden:
Fått sakkyndig vurdering for mellomstemann, og han er anbefalt 875 årstider a 45 minutter..
hvor mange timer assistent pr uke blir det på 1.klassing?
< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?
Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.
Moonlight sa for siden:
Fått sakkyndig vurdering for mellomstemann, og han er anbefalt 875 årstider a 45 minutter..
hvor mange timer assistent pr uke blir det på 1.klassing?
pippo sa for siden:
Et skoleår er 38 uker.
Moonlight sa for siden:
Men slik som SFO da, kan vi ikke få assistent til ham der, og hvordan skal gå frem her..
Sikkert ett kjempe bra timeantall, men det dekker jo ikke 100%, han er anbefalt enkelt vedtak, altså egen assistent.. men hvem spesifiserer og sier hva assistenten skal ha som jobb og hvordan timene skal brukes?
amo sa for siden:
Jeg mener et skoleår er 190 dager her i kommunen, omregnet til uker blir vel det 38.
pippo sa for siden:
Assistent på SFO avgjøres av SFO-leder, i samarbeid med foresatte og evnt andre instanser. I noen kommuner må SFO-leder søke kommunen om midler, i andre kommuner taes dette av ordinært SFO-budsjett.
Assistenttimer i skolen skal brukes slik sakkyndig vurdering beskriver. For at det skal fattes enkeltvedtak (etter forvaltningsloven) skal sakkyndig vurdering foreligge. Vanligvis står det noe om at spesiapedagog bør veilede assistent. Et enkeltvedtak er en rettighet for et enkeltbarn, det ligger ikke i begrepet enkeltvedtak at barnet skal ha hjelp hele tiden. Enkeltvedtaket skal følge sakkyndig vurdering, hvis det ikke gjør det så skal rektor/skole redegjøre/forklare hvorfor det ikke følger sakkyndig vurdering.
trøtt sa for siden:
Det høres ut som om han får assistent på fulltid i skoletiden, eller regner jeg helt feil?
Moonlight sa for siden:
Jeg tror han får assisten i 23 av 26 timer pr uke.. Hvis jeg ikke er helt klein på regningen min da.
Han skal ha assistent under veiledning ja, men også en pedagog.. jeg antar de mener at det han har hatt i år følger over i skolen, altså 4 dager assistent, 1 dag spes.ped pr uke men med færre timer pr uke.
Han hadde 30 timer i barnehagen.
Kjenner jeg blir litt stresset, men velger å avvente brev fra skolen før jeg får hetta :knegg:
Han har en del greier som kan føre til vanskelig skoledag siden de ikke har iberegnet friminutter og SFO men det får vi bare se hvordan går.
Nytter vel ikke få dilla før vi har sett resultatet :)
Blånn sa for siden:
Nå husker ikke jeg hva barnet ditt strever med, men jeg har jobbet i skolen i mange år. Min erfaring er at mang prøver å tilrettelegge best mulig og man vil vurdere hvor assistenten trengs mest. Kanskje det er noen timer han ikke trenger assistent like mye, eller de er to-lærer? Har han i tillegg en spes. ped. tildeling? Eller er 875 årstimer det han har fått totalt?
Jeg regner med at du allerede er i kontakt med skolen i forhold til tilrettelegging? Et tidlig møte med kontaktlærer og assistent vil jeg tro er lurt? De foresatte jeg jobber best sammen med er de som stiller krav (først og fremst til ledelsen, men også til meg), samtidig som de har forståelse for at skolen har en begrenset mengde ressurser. Erfaringen min er også at samarbeidet går bedre når min leder er tydelig og klar og viser vilje til å tilrettelegge best mulig.
Lykke til med skolestart.
Moonlight sa for siden:
Han har ingen spesifikk diagnose, han skal utredes ved BUP nå, fristen går ut om 9 uker på helsehjelp..
Sakkyndig vurdering sier 875 årstimer, og da har jeg forstått det slik at det ikke betyr at han FÅR de timene men det er det PPT anbefaler?
Det er ike klart hvem som blir kontaktlærer, da det skulle ansettes ny lærer til den klassen, heller ikke assistent, det eneste vi vet er at om det ikke fungerer bra fra start av så henter de assistent fra barnehagen som følger ham til det har gått seg til..
Det er iallefall det som er lovet fra skolen sin side pr i dag.
Hans problematikk krever egentlig assistent tilgjengelig hele tiden, og det er det som er litt dumt.. det er mye han ikke trenger assistent på, men det som er kan oppstå hele tiden og krever derfor at det er noen tilstedet som kan gripe inn og følge med for at han skal få en god hverdag.
Litt usikker på om det er i tillegg, eller i de timene spes.ped ligger.
Antar at det er inne i hele kaken.
Vi har bare god erfaring med skolen opp i mot storebror, og der har vi ikke trengt å sette noen krav, men opp i mot mellomstemann regner jeg med at vi må stille krav.. og be om at timene brukes på en måte som er konstruktiv for HAM og ikke for hva de tenker kan være lurt.
Selvsagt kan de få prøve seg frem, men vi vet om en del problemer han har som de faktisk må prioritere.
Utover det har vi full tillit til at de fikser det her kjempe bra.
Tusen takk for det Blånn, det er en spennende tid vi går i møte nå.. :nikker:
Blånn sa for siden:
Han har krav på det antallet årstimer, men assistentimene kan bli delt mellom flere elever i samme klasse. Det blir sjeldent tildelt alenetimer til enkeltelever, dette gjelder i allefall spesialundervisningen. Prinsippet er at denne skjer i liten gruppe.
Med krav mener jeg vel egentlig forventninger og et godt samarbeid. At de tar kontakt med meg og jeg med dem. Jeg har kommunisert mye med enkelte foresatte på e-post fram og tilbake. Veldig greit! Det er noe med at de foreldrene som ikke forventer noe av meg er vanskelige å forholde seg til fordi de heller ikke klarer å kommunisere barnets behov til meg.
Moonlight sa for siden:
Ikke sant, ser den :nikker:
Står i høysetet for oss det og, å alltid fått tilbakemeldinger på at vi er lette å samarbeide med og ha en god tone med.. så det satser vi på å videreføre til skolen! :)
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.