Er det egentlig så mye å spare på dette som ryktene sier? Det vil si noen rykter sier at man må sjekke over grensa fordi det er mye billligere der, mens andre rykter sier at de grensenære verkstedene har norske priser, og da går valutaforskjellen opp i opp med transportkostnader for mange.
Vi har ihvertfall spart mye på våre Toyotaservicer. Servicen koster kanskje 6000,- hjemme, og i Sverige kanskje 3500-4000 NOK. I tillegg har originaldeler vært rimeligere enn i Norge.
En kollega sjekket nå VW-service og det var halv pris av den norske. Og den halve prisen var i svenske kroner. Det var nesten at han var redd det ikke var samme service. Men det var det. Det var lang ventetid på VW i Skee, tror jeg det er forresten.
Vi har ikke tatt alle servicene i Sverige, men hovedservicene som er de som koster mest.
Vi hadde service på vår Touran i Skee for et par år siden, og sparte endel på det. Husker ikke akkurat summen i hodet nå, men selv om vi regnet med km på kjøring osv osv så lønte det seg med et par tusenlapper mener jeg og huske. (At de ble brukt opp på shopping i Strømstad under servicen er en heeelt annen historie.. :plystre: )
Vanlig longlifeservice på Sharan hos Møller: 6500 kroner. VW i Arvika: 3700 (NOK). Mer å spare ved kamremskifte, reparasjoner etc, og ennå mer hvis man velger uavhengige verksteder.
Det er typisk lang ventetid på verkstedene nær grensa, så det må planlegges i god tid. Dessuten går det jo en dag, så hvis man må avspasere/tilsv så blir innsparingen mindre. Ekstensiv harryshopping øker innsparingen igjen.
Så det faller jo ned på hva man gidder å gjøre for å spare noen lapper.
Vi har komboen behov for service og behov for ny bilstol til minsten. Så harryshopping er aktuelt, men vi får se hva som lar seg gjøre. Vi tror ikke det er så mye som må gjøres med bilen utenom service, men man vet jo aldri.
Spesielt på en del av de dyrere servicene kan det være en del å spare, spesielt hvis det samtidig kan være aktuelt å ta en del andre slitasjefiks - f.eks. om bremsesklosser, skiver o.l. også skal tas.
F.eks. på skifte av reg-reim kan det være snakk om under halv pris på merkeverksted i sverige kontra merkeverksted i norge.
Vi sjekket opp hva det ville koste med service på Volvoen vår i Bergen, i fht Haugesund en gang, og det var over 2000,- i forskjell på akkurat samme service. Jeg tror rett og slett at Volvoforhandleren i haugesund er billig på service, og deler.
Man kan nesten tro at Haugesund er priset kunstig lavt ifht resten av Norge også. Jeg har merket meg at en god del er billigere der enn f.eks i Bergens området. Mine foreldre som bor i Haugesund, reagerer på hvor dyrt det er å handle mat på disse kanter, og da ikke bare i bygda her jeg bor. :humre:
For et par år siden betalte vi 7000 kroner for service på begge Volvoene. Disse servicene ville ha kostet mellom 12 000 og 13 000 hos vår lokale Volvoforhandler.
Jupp, og reparasjon av biler regnes inn i disse tusenlappene. Hvorvidt selveserveicetjenesten (sånn se etter at ting er ok-greier) står det ikke, men disse servicene er ofte bytte av ditt og datt, og derfor som rep. å regne.
Det setter stooooore begrensninger på hvor stor harryshoppingen skal være. Særlig om man ikke er over et døgn... sååå rimlig er vel ikke service i sverige heller...
Derved skal man vel kjøre på rødt. Fritak for svensk mva, men betale den norske, eller noe sånn?